مدیریت زمان با ۵ تکنیک کاربردی

time-management-with-five-technique

تا به حال برای مدیریت زمان با مشکل مواجه شده‌اید؟ تا به حال برایتان پیش آمده که ساعت ۲ نصف شب، چند فصل از درستان مانده باشد و نتوانید نتیجه خوبی در امتحان بگیرید؟! یا با این تجربه مواجه شده‌اید که از برنامه درسی روزانه‌تان عقب بمانید؟ اگر تجربه مواجهه با این اتفاقات را دارید، باید مدیریت زمان را در خودتان تقویت کنید. با این کار میزان استرس کمتری را هم تجربه می‌کنید. وقتی همه کارهایتان به موقع انجام شود، طبیعتا نگرانی‌هایتان هم کمتر خواهد شد. درنتیجه می‌توانید با آرامش بیشتری درس خواندن را تجربه کنید.

در این مقاله به بررسی ۵ تکنیک کاربردی برای مدیریت زمان می‌پردازیم. شما با خواندن و عمل کردن به آن‌ها می‌توانید راندمان بالاتری داشته باشد. در نتیجه عملکرد بهتری از درس خواندتان بگیرید:

مدیریت زمان
مدیریت زمان

 

برای مدیریت زمان از یک برنامه روزانه منظم پیروی کنید

اگر می‌خواهید واقعیت را بدانید، باید به شما بگوییم که مدیریت زمان بدون برنامه‌ریزی هیچ معنایی نخواهد داشت. پس اولین قدم شما همین خواهد بود. قطعا مدرسه، کلاس‌کنکور، تست کنکور و دروسی که در خانه می‌خوانید، بخش زیادی از برنامه روزانه شما را تشکیل می‌دهند. نکته‌ای که در این میان مهم است این است که شما چگونه برای این کارها برنامه‌ریزی می‌کنید. برنامه‌ریزی شکل‌های مختلفی دارد. اما برای شروع بهتر است برنامه خود را در یک دفتر یادداشت کنید. نوشتن این برنامه را واقع بینانه انجام دهید. ساعت‌های مطالعه را منطقی در نظر بگیرید تا زود از برنامه‌ خسته نشوید.

شما می‌توانید از این برنامه‌ریزی علاوه بر مدیریت زمان، استفاده‌های دیگری هم داشته باشید. برای مثال بررسی چند روز از برنامه درسی روزانه‌تان به شما خواهد گفت که بازدهی شما در کدام ساعت از روز بیشتر است. اگر صبح‌ها بازدهی بالاتری دارید و در دوران کنکور و در خانه به سر می‌برید، درس‌های مهم‌تر را برای صبحتان بگذارید. اگر در برنامه کنکور درسی برایتان سخت‌تر است و باید زمان و تلاش بیشتری را برای آن صرف کنید، این برنامه‌ریزی به شما می‌گوید که صبح ‌زود همین درس را شروع کنید. در نتیجه این کار می‌توانید بهترین راندمان را داشته باشید.

نکات مهم برای برنامه‌ریزی روزانه

در برنامه‌ریزی روزانه خود باید توجه داشته باشید که مهم‌ترین کار هر روزتان حتما انجام شود و به علت کمبود وقت از آن بازنمانید. برای مثال، اگر شما نیاز دارید هر روز تست دروس تخصصی کنکور را تمرین کنید، به طور ثابت یک ساعت مشخص برای آن تعریف کرده و تحت هیچ شرایطی برنامه را تغییر ندهید. فراموش نکنید که در روزهای اول برنامه‌ریزی، به احتمال زیاد به بعضی از کارهایتان نخواهید رسید. اما با تمرین و تکرار، یاد می‌گیرید برنامه‌ای بنویسید که از عهده آن برمی‌آیید. بنابراین وقتی زمان ثابت روزانه برای یک کار مهمتان در نظر می‌گیرید، اگر هم در آخر روز زمان کم بیاورید، حداقل می‌دانید که مهم‌ترین کار آن روز را انجام داده‌اید!

از لحظه لحظه روزتان باخبر باشد

همانطور که گفتیم، برنامه‌ریزی یک زمان بندی ایده‌آل برای انجام کارها در اختیارتان می‌گذارد. اما قدم مهمی که در این بین وجود دارد این است که بدانید در حالت معمول زمانتان را چگونه می‌گذرانید. اگر ندانید چطور زمان را از دست می‌دهید، نمی‌توانید متوجه شوید چطور باید زمان را مدیریت کنید. برای این کار ما به شما پیشنهاد می‌کنیم علاوه بر برنامه‌ریزی روزانه، هر روز لیست کارهایی که واقعا انجام داده‌اید را یادداشت کنید.

اگر برای صبحتان ۴ ساعت درس خواندن در نظر گرفتید، بقیه زمان صبح را چگونه گذراندید؟ شاید ترجیح دادید به جای استراحت بین درس‌ها، همه را پشت سر هم بخوانید و بعد یک ساعت مداوم در شبکه‌های اجتماعی باشید؟! شاید هم ۱ ساعت از درس خواندن صبحتان را به بعد از ظهر موکول کردید و آخر شب از شدت خستگی، از برنامه‌تان جاماندید؟!

اگر با جزییات بدانید هر روز چه زمانی را صرف چه کاری می‌کند، خیلی زود می‌توانید اولویت بندی کنید. کارهایی که مزاحم درس‌خواندتان می‌شود از خودتان دور کنید. برای مثال اگر در دوره مجازی کنکور شرکت کرده‌اید، برای زمان قبل و بعد آن هم برنامه‌ریزی کنید. اگر لازم است قبل از شروع کلاس آنلاین کنکور، درس‌هایتان را مرور کنید. بعد از کلاس تست‌های مربوط به درسی که یادگرفتید را بزنید.

 مطالعه این مطلب پیشنهاد می‌شود:

چگونه یک برنامه ریزی موفق داشته باشیم؟


تعیین هدف‌های معقول برای مدیریت زمان

از دیدگاه متخصصان، همیشه هدف گذاری از بهترین روش‌ها برای ایجاد انگیزه محسوب می‌شود. شما چه در دوران مدرسه باشید، چه دوران کنکور و چه در دوران کاری خود به سر ببرید، در هرصورت هدف گذاری باعث می‌شود با عشق و علاقه بیشتری راهتان را ادامه بدهید. این عامل باعث می‌شود در رسیدن به هدفتان مصمم‌تر باشید. اما موضوعی که در این میان وجود دارد این است که بسیاری از افراد، هدف‌هایشان را بر اساس رویا و خیال تعریف می‌کنند؛ نه بر اساس واقعیت.

بررسی هدف معقول

یک هدف معقول باید بر اساس توانایی و بازدهی شما انتخاب شود. بنابراین با اراده بیشتری می‌توانید به سمت آن حرکت کنید. فرض کنید نمرات شما در درس زیست شناسی به طور میانگین ۱۴ است. حالا اگر برای خودتان هدفی تعریف کنید که در یک ماه به نمره ۲۰ در امتحانات برسید، به نظرتان موفقیت آمیز خواهد بود؟ وقتی هدف نامعقولی انتخاب می‌کنید، متوجه می‌شوید که هرچقدر هم برای آن زمان بگذارید، باز هم به هدف نخواهید رسید. بنابراین ناامید شده و وقتتان را صرف درس‌های دیگر هم نخواهید کرد، زیرا احساس می‌کنید در سایر درس‌ها هم نتیجه مشابهی خواهید گرفت!

همین موضوع ساده باعث می‌شود زمانی را که می‌توانید برای گرفتن نتایج بسیار خوب سپری کنید، به ناامیدی و انجام کارهای بیهوده صرف کنید.

علاوه‌بر این اگر هدف بزرگی برای مدت زمان معقولی انتخاب کردید، می‌توانید این هدف را به اهداف کوچکتر تقسیم کنید. به این ترتیب می‌توانید راحت‌تر زمانتان را مدیریت کنید. زدن ۱۰۰ تست کنکور ریاضی کار سخت و زمان‌بری است، ولی اگر روزانه ۲۰ تست بزنید، به راحتی در عرض ۵ روز با مدیریت زمان،به هدفتان خواهید رسید. برای مدیریت اهداف خود بهتر است با یک مشاور تحصیلی یا مشاور کنکور هم صحبت کنید. این کار کمک می‌کند تا به راهنمایی او بهترین اهداف را برای خودتان مشخص کنید.

مدیریت زمان سال کنکور
مدیریت زمان سال کنکور

 

انرژی طبیعی بدنتان را در نظر بگیرید.

هیچ دلیلی وجود ندارد که همه آدم‌ها سطح انرژی یکسانی داشته باشند. برخی به صورت ذاتی پرانرژی‌تر بوده و دیرتر خسته می‌شوند. اما شاید شما جزو افرادی باشید که انرژی خود را زود از دست می‌دهید. جای هیچ گونه نگرانی نیست! مطمئن باشید افراد زیادی مثل شما هستند. این موضوع هیچ وقت جلوی راه آن‌ها را نگرفته است. بنابراین کافیست به بدنتان اعتماد کنید تا خودش به شما بگوید بیشترین بازدهی در چه تایمی است.

با این کار می‌توانید مدیریت زمانتان را در دست بگیرید. شما می‌توانید بیشترین استفاده را از زمان‌های خود ببرید. اگر احساس می‌کنید از ساعت ۱۰ شب به بعد راندمان ندارید، همان ساعت درس خواندن را تمام کنید. اما درعوض صبح زود درس‌هایتان را شروع کنید. این عامل سبب می‌شود تا از برنامه روزانه‌تان عقب نمانید. اگر احساس می‌کنید ظهرها خواب‌آلود می‌شوید یک چرت برای خودتان در نظر بگیرید. سپس با انرژی بیشتر به مطالعه درس‌هایتان ادامه دهید. فراموش نکنید باید با برنامه روزانه خود منعطف برخورد کنید. آن را طوری شخصی سازی کنید که بالاترین راندمان را داشته باشید.

 

از قانون ۵ دقیقه برای مدیریت زمان استفاده کنید.

حتما برایتان پیش آمده است که به خودتان قول داده‌اید برای مثال ۲۰ صفحه از درسی را بخوانید؛ اما به صفحه ۱۰ که رسیدید، ناگهان دلتان خواسته کتاب را ببندید و برای مدتی استراحت کنید. وقتی این موضوع تکرار می‌شود باعث می‌شود زمان از دستتان خارج شده و در انتهای روز بینید که از برنامه روزانه‌تان عقب مانده‌اید. اینجاست که قانون ۵دقیقه مطرح می‌شود!

این قانون می‌گوید هروقت قبل از عملی شدن برنامه‌ای که در ذهن دارید، از کارتان خسته شدید، خودتان را مجبور کنید تا فقط ۵ دقیقه دیگر ادامه دهید. جالب است بدانید که در اکثر اوقات، همان ۵ دقیقه باعث می‌شود دوباره انگیزه ادامه کار را پیدا کنید! پیشنهاد ما در این مورد آن است که قبل از درس خواندن، هر عاملی که می‌تواند حواستان را پرت کند، از جلوی چشمتان دور کنید. حالا اگر باز هم دچار حواس‌پرتی شدید، قانون ۵ دقیقه به شما کمک می‌کند تا دوباره زمان را در دست گرفته و به برنامه‌تان متعهد بمانید.

در مقاله‌های بعدی به تکنیک‌هایی دیگری در بحث مدیریت زمان می‌پردازیم. اما تا آن موقع با اجرای این ۵ تکنیک، خواهید توانست جهش بزرگی را در افزایش راندمان روزانه خود تجربه کنید.

به اشتراک بگذارید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

9 + هشت =

فروش پشتیبانی مدیریت
بسته مشاوره
تام لند | کلاس کنکور آنلاین
  • مثال: 09121234567 یا 02112345678
  • این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .