مدرسه کسب و کار کارابیز

خواب‌آلودگی در سال کنکور و راه‌های مقابله‌ی با آن در زمان کنکور

خواب_آلودگی در سال کنکور و راه_های مقابله_ی با آن در زمان کنکور

خواب‌آلودگی در سال کنکور می‌تواند از عوامل مخرب برنامه‌های دانش‌آموزان کنکوری باشد. می‌دانیم که بعضی از آدم‌ها سحرخیز بودن را دوست دارند و صبح‌ها سرحال‌ترند. اما نقطه مقابل آن‌ها آدم‌هایی هستند که با تاریکی هوا، انرژی‌شان چند برابر شده و بدون ذره‌ای احساس خواب‌آلودگی تا پاسی از شب بیدار می‌مانند. اگر شما هم جزو دسته دوم هستید، باید بدانید که ما قرار نیست سبک زندگی چندین و چند ساله شما را در عرض چند ماه تغییر بدهیم. این کار به هیچ عنوان شدنی نیست. تنها شما را به یک فرد خسته و کسل تبدیل می‌کند.

 

اما به هرحال از این موضوع نیز نمی‌توان غافل شد که از نظر علمی مغز ساعات به‌خصوصی از شب نیاز به استراحت دارد تا در روز بعد با انرژی بیشتر به درس خواندن بپردازد. بنابراین پیشنهاد ما این است که حد وسط را در نظر بگیرید و امسال یک تعادل نسبی را در زندگی خود برقرار کنید. اگر هر شب ساعت ۴ می‌خوابید و فردا ساعت ۱۲ ظهر از خوابی بیدار می‌شوید، یک بازه زمانی یک ماهه را در نظر گرفته و طوری برنامه‌ریزی کنید که بعد از این ۱ ماه بتوانید به برنامه عمل کنید. شب‌ها ساعت ۱ خوابیده و ۹ صبح فردا از خواب بیدار شوید.

رفع مشکل خواب‌آلودگی در سال کنکور

این تغییر ساعت باید کاملا به تدریج انجام شود. زیرا اگر یک روز یک‌دفعه تصمیم بگیرید به جای بیدار شدن در ساعت ۱۲ شب، ۷ صبح از خواب بیدار شوید، نتیجه کار کاملا قابل حدس است! اما با این حال، هرچقدر هم برنامه‌ریزی درستی در این رابطه داشته باشید، باز هم ممکن است کمی احساس خواب‌آلودگی در حین درس خواندن اذیتتان کند.

بخوانید :   اصول تغذیه در کنکور چه تاثیری می‌تونه داشته باشه؟

 

قبل از اینکه وارد سال کنکور شوید، حتما مدت زیادی را به این دوره فکر کرده‌اید. درمورد اولویت‌بندی دروس عمومی و دروس اختصاصی کنکور، کتاب‌های کمک درسی مختلفی که به آن‌ها احتیاج دارید، برنامه‌ریزی منظم، نحوه خلاصه‌نویسی و همین‌طور زمان شروع تست زدن و خواندن نکات کنکوری. اما همیشه همه چیز بر وفق مرادمان پیش نخواهد رفت!

 

گاهی روبرو شدن با اتفاقاتی که نه قبلا به آن‌ها فکر می‌کردید و نه انتظار پیش آمدنشان را داشتید، شما را کاملا غافلگیر می‌کند. اما به هرحال در خاطرتان داشته باشید که روبرو شدن با همین اتفاقات شما را از قبل قوی‌تر و مصمم‌تر می‌کند. مثلا یکی از موضوعاتی که گاهی دانش آموزان در برنامه کنکور با آن مواجه می‌شوند، مشکل خواب آلودگی در حین درس خواندن است. شاید به نظرتان این مساله، مشکل خیلی حاد و پیچیده‌ای نباشد. اما وقتی ببینید روزها و هفته‌های پی در پی این موضوع تکرار شده و شما را از برنامه‌ریزی‌هایتان عقب می‌اندازد، آن وقت است که دیگر باید دست به کار شوید. از راه‌های مختلف با این مشکل مقابله کنید.

 

در ادامه  به بررسی راهکارهایی برای مقابله با خواب‌آلودگی در سال کنکور می‌پردازیم: 

 

علل خواب‌آلودگی
علل خواب‌آلودگی

یکنواختی همیشه به خواب‌آلودگی در سال کنکور و کسل شدن منتهی می‌شود.

اگر خواندن درسی برایتان بسیار تکراری شده و دیگر کشش آن را ندارید، موضوع درس را عوض کرده و به سراغ مبحث جذاب‌تری بروید. این کار کمک می‌کند تا از حالت سستی و خمودگی خارج شوید و با انگیزه بیشتری به مطالعه بپردازید.

 

دمای اتاقتان را تنظیم کند تا نه خیلی گرم و نه خیلی سرد باشد.

حتما شما هم تجربه خواب شیرین زیر پتو در صبح‌های سرد زمستانی را دارید! حتما یادتان هست که در این حالت بیدار شدن از خواب چقدر برایتان سخت بوده است. خب اینجا هم با همین مسئله مواجه هستیم. وقتی دمای اتاقتان بسیار گرم باشد، ناخودآگاه چشمانتان سنگین شده و خواب شما را فرا می‌گیرد.

بخوانید :   هرم یادگیری چیست؟

نور اتاق را نیز به صورت مناسبی تنظیم کنید.

اگر اتاقتان نور طبیعی دارد، در روشنی روز پرده‌ها را کنار بزنید. از نور طبیعی استفاده کنید. اگر هم نور طبیعی ندارید، حتما با استفاده از لامپ‌های مناسب، از تاریکی فضا جلوگیری کنید.

تمام روزتان را پست میز و صندلی سپری نکنید.

گاهی برای آب خوردن یا هوا خوردن از جایتان بلند شده و از اتاق خارج شوید. چند دقیقه بیرون از اتاق باشید. به حیاط بروید یا در نشیمن خانه قدم بزنید. با این کار ذهنتان را از خستگی بیش از حد نجات داده و برای ساعات بیشتری هوشیار و سرحال باقی خواهید ماند.

استراحت بعد از خوردن غذا

به همین خاطر به غذاهایتان خوب توجه کنید. سعی کنید نهار وشامتان را در ساعت مناسب و با حجم مناسب بخورید. علاوه‌بر این سعی کنید بلافاصله بعد از خوردن غذا درس خواندن را شروع نکنید. کمی بنشینید و استراحت کنید. پس از اینکه احساس کردید سنگینی خوردن غذا از بین رفته، به درس خواندنتان ادامه بدهید.

 

 

مطالعه این مقاله پیشنهاد می‌شود:

 

با توجه به وضعیت بدنی‌تان، خواب ظهر را هم می‌توانید در برنامه روزانه خود قرار بدهید.

بعضی از دانش‌آموزان با  ۴۵ دقیقه یا  یک ساعت خواب ظهر، بسیار سرحال شده و با انگیزه و انرژی بیشتری به ادامه مطالعه درس‌هایشان می‌پردازند. اما بعضی‌ها نیز حتی با یک چرت کوچک، کاملا کسل و خواب‌آلود شده و نمی‌توانند از ادامه روز خود بهره مثبتی ببرند. پس با توجه به وضعیت خودتان در مورد این کار تصمیم گیری کنید.

بخوانید :   افزایش اراده در سال کنکور

سعی کنید در ساعاتی از روز که بیشتر احساس خواب آلودگی دارید، از خواندن دروس عمومی کنکور و به طور کل دروس حفظی پرهیز کنید. در این طور مواقع به سراغ دروس اختصاصی کنکور بروید. با حل مسئله و درگیر شدن با فرمول‌های مختلف، ذهنتان را هوشیار و بیدار نگه دارید.

 

راهکارهای رفع خواب‌آلودگی
راهکارهای رفع خواب‌آلودگی

ورزش، نرمش و فعالیت بدنی منظم هم یکی از راه‌های مبارزه با خواب‌آلودگی در سال کنکور است.

گاهی آنقدر در یک حالت ثابت می‌نشینید که تمام عضلات بدنتان خشک شده و احساس خستگی می‌کنید. درنتیجه خواب‌آلودگی در سال کنکور به شما دست می‌دهد. در این گونه مواقع از جا بلند شده و چند حرکت کششی انجام بدهید تا دوباره سرحال شوید

در برنامه کنکور از رژیم‌های غذایی سخت پرهیز کنید

در این دوران، بدن شما به شدت به مواد قندی سالم نیاز دارد تا بتوانید بهتر درس‌ها را تجزیه و تحلیل کنید و خیلی زود خسته نشوید. نمی‌گوییم دائما در حال غذا خوردن باشید، اما به عنوان میان وعده در کنارتان مواد غذایی شیرین و سالم مانند انواع توت‌ها، برش‌های میوه، انجیر، خرما، کشمش و … داشته باشید تا به محض اینکه احساس خستگی کردید، با خوردن کمی از آن‌ها، دوباره پرانرژی و سرحال شوید.

دوش گرفتن هم یکی از کارهایی است که دوباره شما را سرحال و پرانرژی می‌کند. اگر خیلی احساس خواب‌آلودگی می‌کنید، یک دوش آب ولرم بگیرید و بعد با خیال راحت به ادامه مطالعه درس‌هایتان بپردازید.

اگر شما هم با مشکل خواب‌آلودگی درسال کنکور، دست و پنجه نرم می‌کنید، نیازی نیست خودتان را نگران کنید. مطمئن باشید تنها با انجام چند مورد از این راهکارهای به خوبی می‌توانید با این مساله روبرو شده و به راحتی به مسیر موفقیت در کنکور برگردید.

 

 

 

 

 

 

این مطلب را در شبکه های اجتماعی با دوستانتان به اشتراک بگذارید

آخرین مقالات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 + 12 =

#iguru_button_65f3b2e66d490 .wgl_button_link { color: rgba(255,255,255,1); }#iguru_button_65f3b2e66d490 .wgl_button_link:hover { color: rgba(255,255,255,1); }#iguru_button_65f3b2e66d490 .wgl_button_link { border-color: rgba(196,22,28,1); background-color: rgba(196,22,28,1); }#iguru_button_65f3b2e66d490 .wgl_button_link:hover { border-color: rgba(255,187,23,1); background-color: rgba(255,187,23,1); }#iguru_soc_icon_wrap_65f3b2e6ce8d5 a{ background: transparent; }#iguru_soc_icon_wrap_65f3b2e6ce8d5 a:hover{ background: transparent; border-color: #c4161c; }#iguru_soc_icon_wrap_65f3b2e6ce8d5 a{ color: #acacae; }#iguru_soc_icon_wrap_65f3b2e6ce8d5 a:hover{ color: #ffffff; }