مدرسه کسب و کار کارابیز

رشته اعضای مصنوعی و بازار کار آن

رشته اعضای مصنوعی و بازار کار آن- اعضای مصنوعی

 

 

رشته اعضای مصنوعی، از آن دست رشته‌هایی است که می‌تواند بسیار مفید و موثر در جامعه باشد. انسان همواره در معرض انواعی از خطرات طبیعی و غیر طبیعی قرار دارد. سیل، زلزله، تصادف، انواعی از بیماری‌ها و… که همیشه نوع بشر را تهدید می‌کند.

در این راستا ممکن است افراد دچار آسیب نیز شود؛ همانند از دست دادن قسمتی از بدن. علاوه‌بر این خطرات، هرساله تعدادی از نوزادان با ناهنجاری مادرزادی متولد می‌شوند. افرادی هستند که اصطلاحا معلول جسمی نامیده می‌شوند. آیا چنین افرادی باید تا پایان عمر خود از معلولیت رنج بکشند؟ قطعا چنین نیست. در این بین رشته اعضای مصنوعی می‌تواند بسیار کارآمد باشد.

امروزه به کمک تکنولوژی و علم پیشرفته اعضای مصنوعی، کیفیت زندگی انسان و حتی حیوانات افزایش یافته است. جالب است بدانید که اعضای مصنوعی بسیار با کیفیتی وارد عرصه پزشکی شده‌اند که ویژگی‌های شگفت‌انگیزی دارند. در این راه، علوم مختلف از جمله رشته اعضای مصنوعی و وسایل کمکی بسیار حائز اهمیت بوده‌اند. طی چند سال اخیر، انواعی از علوم مختلف پا به عرصه علم گذاشته و در این مسیر خودنمایی کرده‌اند که یکی از این علوم رشته اعضای مصنوعی می‌باشد. با توجه به اینکه این رشته نوپا می‌باشد، بسیاری از مردم و حتی دانش‌آموزان از این رشته اطلاعات کافی ندارند. به همین دلیل در این مقاله قصد داریم تا به معرفی رشته اعضای مصنوعی بپردازیم.

با ما همراه باشید.

 

رشته اعضای مصنوعی چیست و در این رشته چه وظایفی داریم؟

اعضای مصنوعی رشته‌ای است که به ساخت انواعی از وسایل کمکی، اندام مصنوعی و پروتزها برای کاهش اثرات ناشی از نقص عضو، ناهنجاری‌های مادرزادی و معلولیت می‌پردازد. این رشته شاخه‌ای از علوم توانبخشی است و به اصطلاحی دیگر ارتوپد فنی نیز نامیده می‌شود. در حقیقت این رشته ارتباطی بین علوم مهندسی و پزشکی می‌باشد که دانشجویان ضمن مطالعه دروس پزشکی، ملزم به گذراندن شاخه‌ای از دروس مهندسی نیز می‌باشند. در این رشته وظایف مختلفی مطرح است که مهم‌ترین آن‌ها به شرح زیر است:

  • ساخت انواعی از پروتزها
  • تصحیح ناهنجاری‌های قابل اصلاح
  • ساخت انواعی از وسایل کمکی و اندام‌های مصنوعی برای معلولین و افراد دچار نقص عضو
  • ساخت انواعی از مفاصل که در درون بدن تعبیه می‌شوند و…
رشته اعضای مصنوعی

 

بخوانید :   معرفی رشته علوم سیاسی

دروس رشته اعضای مصنوعی و وسایل کمکی

سرفصل‌های این رشته و تعداد واحدها به شرح زیر می‌باشد:

 

واحدهای رشته اعضای مصنوعی
واحدهای رشته اعضای مصنوعی

 

همان‌طور که مشاهده می‌کنید، ماهیت این رشته ملزم به برقراری ارتباط بین دروس پزشکی و مهندسی می‌باشد و نبود یا کمبود هر یک از آن‌ها باعث ایجاد نقص می‌شود. در نتیجه دانشجویان محترم برای موفقیت در این رشته به هردوی آن‌ها نیاز دارند. پس باید در انتخاب رشته خود با توجه به علایقتان و با دقت تصمیم بگیرید. همانطور که مشاهده می‌کنید، این رشته نیز همانند بسیاری از رشته‌های دیگر دارای بخش کارآموزی می‌باشد. در واقع علم بدون عمل به کار نمی‌آید و شما باید توان اجرای مطالبی که به صورت تئوری که یاد گرفته‌اید را داشته باشید.علاوه‌بر این در این رشته با خواص انواعی از مواد مختلف نیز آشنا خواهید شد. در حقیقت این رشته تلفیقی از زیست‌شناسی، ریاضی، فیزیک وشیمی خواهد بود. دروس عمومی این رشته مشترک با سایر رشته‌ها است. لیست زیر به مهم‌ترین دروس رشته اعضای مصنوعی اشاره می‌کند:

 

واحدهای تخصصی رشته اعضای مصنوعی
واحدهای تخصصی رشته اعضای مصنوعی

 

مهارت‌های لازم در رشته اعضای مصنوعی

شما در این رشته همانند معماری عمل می‌کنید که وظیفه طراحی یک سازه را بر عهده دارد. اصطلاحی دیگر که درباره دانشجویان رشته اعضای مصنوعی بسیار بیان شده است، مجسمه ساز است که الحق تشبیه مناسبی می‌باشد. پس با توجه به اینکه شما در این رشته یک سازنده هستید، باید از ظرافت، دقت و خلاقیت بالایی برخوردار باشید. در ضمن دانشجویان این رشته مدام در ارتباط با افراد دارای معلولیت جسمی می‌باشند، که این امر روحیه هم‌دلانه و شجاعت بالایی را می‌طلبد. علاوه‌بر آمادگی روحی، برخورداری از شرایط بدنی مناسب نیز در این رشته لازم است. همان‌طور که پیش تر بیان کردیم، دروس این رشته تلفیقی از مهندسی و پزشکی می‌باشد. پس دانش‌آموزان عزیز حتما باید این امر را در مسئله انتخاب رشته خود در نظر بگیرند.

بخوانید :   معرفی رشته مهندسی مواد و متالورژی

 

ادامه تحصیل رشته اعضای مصنوعی

این رشته در دو مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد ارائه می‌شود و فعلا از مقطع دکتری برخوردار نیست. این رشته در مقطع کارشناسی در ۸ ترم ارائه می‌شود و دارای ۱۲۸ واحد است. پس از گذراندن مقطع کارشناسی به صورت عمومی( بدون گرایش) وارد مرحله کارشناسی ارشد می‌شوید که در این مرحله می‌توانید گرایش خود را انتخاب کنید که انواعی از گرایشات مقطع کارشناسی ارشد به شرح زیر می‌باشد:

  • ارتز
  • پروتز
  • فیزیک پزشکی
  • زیست مواد و بیوالکتریک
  • نانو تکنولوژی پزشکی
  • اعضای مصنوعی و وسایل کمکی
  • نانوتکنولوژی پزشکی

 

بازار کار و درآمد این رشته

همان‌طور که می‌دانید تعداد زیادی از افراد جامعه هرروز دچار انواعی از معلولیت‌ها می‌شوند و بسیاری از نوزادان نیز دارای ناهنجاری می‌باشند. از طرفی دیگر با توجه به این که این رشته نوپا می‌باشد و پتانسیل فراوانی برای رشد در انواع زمینه‌ها دارد، می‌تواند کمک شایانی به جامعه بشریت ارائه دهد. بهتر است بدانید که متخصصین این رشته نیز تعداد کمی دارند و با داشتن اندکی خلاقیت و مهارت، می‌توان درآمد خوبی از این رشته کسب کرد. جالب است بدانید که میزان درآمد در کشورهای اروپایی و آمریکا به میانگین ۸۰۰۰۰ دلار در سال می‌رسد که همین امر نشان می‌دهد که این رشته می‌تواند بازار کار بسیار مناسبی داشته باشد در صورتی که شما از علم، مهارت و خلاقیت بالا و از همه مهم‌تر علاقه برخوردار باشید.

 

 

 

 

مطالعه این مقاله پیشنهاد می‌شود:

 

 

 

محل کار کارشناس اعضای مصنوعی

این عزیزان می‌توانند در بخش دولتی در ارگان‌هایی همچون هلال‌احمر، بهزیستی، آسایشگاه‌های جانبازان و حتی بیمارستان‌ها و کلینیک‌ها مشغول به کار شوند که حقوق آن‌ها نیز بر مبنای حقوق دولتی خواهدبود. اما عمده فعالیت و درآمد این متخصصین در بخش خصوصی می‌باشد که برای کار در این قسمت نیز باید از توانایی بالایی برخوردار باشند.

بخوانید :   معرفی رشته مهندسی کامپیوتر

 

دانشگاه های ارائه‌دهنده رشته اعضای مصنوعی

 

کارنامه قبولی کنکور ۹۹

 

قبولی کنکور۹۹
قبولی کنکور۹۹

 

 

این مطلب را در شبکه های اجتماعی با دوستانتان به اشتراک بگذارید

آخرین مقالات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دو × دو =

#iguru_button_6626c75fd0799 .wgl_button_link { color: rgba(255,255,255,1); }#iguru_button_6626c75fd0799 .wgl_button_link:hover { color: rgba(255,255,255,1); }#iguru_button_6626c75fd0799 .wgl_button_link { border-color: rgba(196,22,28,1); background-color: rgba(196,22,28,1); }#iguru_button_6626c75fd0799 .wgl_button_link:hover { border-color: rgba(255,187,23,1); background-color: rgba(255,187,23,1); }#iguru_soc_icon_wrap_6626c760429c5 a{ background: transparent; }#iguru_soc_icon_wrap_6626c760429c5 a:hover{ background: transparent; border-color: #c4161c; }#iguru_soc_icon_wrap_6626c760429c5 a{ color: #acacae; }#iguru_soc_icon_wrap_6626c760429c5 a:hover{ color: #ffffff; }