مدرسه کسب و کار کارابیز

معرفی رشته گیاه پزشکی

 

رشته گیاه پزشکی، از رشته‌های زیرگروه یک در علوم تجربی است. قبولی رشته گیاه پزشکی، از اهداف داوطلبین گروه تجربی است.آیا گیاهان بیمار می‌شوند؟ آسیب می‌بینند؟ گیاهان کمیاب و موردنیاز را چگونه پرورش می‌دهند؟ پاسخ تمام این سوالات در رشته‌ی گیاه پزشکی داده می‌شود. گیاه پزشکی، شاخه‌ای از علوم مرتبط با کشاورزی است که به دنبال جمع‌آوری دانش و اطلاعات مربوط به عوامل آسیب رسان گیاهی در دو بخش بیماری‌های گیاهی و آفات گیاهی(حشرات) و تشخیص و شناسایی و مدیریت یا کنترل آنها میپردازد. 

در ایران نیز این رشته اهمیت بالایی دارد. از سال ۱۳۰۰ کشاورزی یکی از اولویت‌ها بوده است و در مدرسه فلاحت مظفری که با نام دانشکده کشاورزی کرج شناخته می‌شود و یکی از قدیمی‌ترین و وسیع‌‌ترین دانشکده دانشگاه تهران است، برای اولین بار تدریس می‌شده است.

وجود باِغ گیاه شناسی با چند صد گونه گیاهی نایاب و موزه جانور شناسی و کاخ سلیمانیه و هم چنین گروه ها و رشته‌های مختلف در زمینه کشاورزی و منابع طبیعی و محیط زیست در این دانشکده اهمیت و اعتبار خاصی به این دانشکده بخشیده است. لازم به ذکر استه که رنکینگ جهانی این دانشکده بین سایر دانشکده‌های جهان بسیار خوب بوده و سالانه دانشجویان نخبه فراوانی از این دانشکده فارغ التحصیل می‌شوند و بعضا برای فرصت‌های مطالعاتی و اپلای به کشورهای پیشرفته اقدام می‌کنند.

این رشته توسط دکتر فرشید ارائه گردید این شاخه از کشاورزی خود شامل سه بخش حشره‌شناسی کشاورزی، بیماری‌شناسی گیاهی و علوم علفهای هرز می‌باشد که به ترتیب به‌طور تخصصی مسایل مربوط به آفات، بیماری‌ها و علفهای هرز را مطالعه می‌نمایند. زندگی بشر وابسته به گیاه و سلامتی آنها می‌باشد. حدود ۹۰ درصد غذای انسان را گیاهان تشکیل می‌دهند. ۸۵ درصد غذای انسان از ۱۰ گونه برنج و گندم بدست می‌آید.

بخوانید :   رشته‌ی داروسازی و ناگفته‌های آن!

 

این رشته مناسب چه افرادی می‌باشد؟

اگر عاشق نگه‌داری و یا رشد گیاه و پرورش آن هستید این رشته قطعا مناسب نیازمندی‌های شما می‌باشد. اما باید بدانید هزینه‌ی ساخت گلخانه و یا یک محیط شخصی برای ایجاد مزرعه نیاز به پول زیادی دارید. بنابراین باید این مورد را نیز در نظر بگیرید.

برای انتخاب صحیح رشته و شغل، عوامل مختلفی از جمله ویژگی‌های شخصیتی، استعداد، علایق، مهارت‌ها، نقاط ضعف و قوت، شرایط خانوادگی، شرایط جامعه و وضعیت اقتصادی و اهداف هر فرد باید در نظر گرفته شوند.

ایران، سرزمینی وسیع با اقلیم بسیار متنوع و گونه‌های بسیار غنی گیاهی است. یک گیاه پزشک برای کار در زمینه گیاهان بومی یا کشاورزی ایران، باید بر شناخت گونه‌های گیاهی و جانوری و آفات، بیماری‌ها و مشکلات رشد و پرورش آن‌ها مسلط شود و در زمینه‌های بیوشیمی، زیستی و آماری، اطلاعات وسیع و گسترده‌ای داشته باشد.

دانشجوی‌ این‌ گرایش‌ با آفاتی‌ که‌ در مزرعه‌ها، انبارها، سیلوها و کشتی‌ها به‌ بخش‌های‌ مختلف‌ گیاه‌ صدمه‌ می‌زند از قبیل‌ حشرات‌، جوندگان‌ و علف‌های‌ هرز یا بیماری‌های‌ گیاهی‌ مانند قارچ‌ها، ویروس‌ها و باکتری‌ها آشنا می‌شود و نحوه‌ سمپاشی‌ را در مراحل‌ مختلف‌ رشد و نگهداری‌ از گیاه‌ و نحوه‌ ضد عفونی‌ انبارها را فرا می‌گیرد.

بخوانید :   رشته جامعه‌شناسی

البته‌ باید توجه‌ داشت‌ که‌ آنچه‌ به‌ گیاه‌ صدمه‌ می‌زند تنها بیماری‌ نیست‌ بلکه‌ سرمازدگی‌، گرمازدگی‌ و حتی‌ کمبود مواد غذایی‌ در خاک‌ نیز گیاه‌ را رنج‌ می‌دهد و جزو ضایعات‌ گیاهی‌ محسوب‌ می‌شود. از همین‌ رو دانشجوی‌ گیاه‌ پزشکی‌ باید موارد فوق‌ را بشناسد و نحوه‌ جلوگیری‌ از این‌ آسیب‌ها را بیاموزد.

 

این رشته چندمین زیرگروه کنکور است و کدام دروس برای قبولی رشته گیاه پزشکی اهمیت بالاتری دارند؟

این رشته زیرگروه یک است و همانند تمامی رشته‌های زیر گروه یک زیست یکی از مهم‌ترین دروس برای کنکور آن به شمار می‌رود. برخی از معتبرترین دانشگاه‌های ارائه دهنده این رشته:



 صنعتی شاهرود
 علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان
 دانشگاه تبریز
 دانشگاه ارومیه
 دانشگاه شیراز
 دانشگاه رازی کرمانشاه
 دانشگاه زنجان
 علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری
 دانشگاه مراغه
 دانشگاه بوعلی سینا – همدان

 

واحد‌های درسی این رشته به چه شکل می‌باشد؟

 

واحدهای رشته گیاه‌پزشکی
واحدهای رشته گیاه‌پزشکی

 

رتبه مورد نیاز برای قبولی رشته گیاه پزشکی

 

قبولی رشته گیاه پزشکی
قبولی رشته گیاه پزشکی

 

 

 

 

مطالعه این مقاله پیشنهاد می‌شود:

 

 

 

درآمد رشته گیاه پزشکی چگونه است؟

در حال‌ حاضر مهندسین‌ کشاورزی‌ می‌توانند با استفاده‌ از طرح‌ اشتغال‌زایی‌ جهاد کشاورزی‌، با دریافت وام از وزارتخانه، گلخانه‌ یا باغ‌ میوه‌ تأسیس کنند. فارغ‌التحصیلان رشته گیاه پزشکی بر اساس مقطع تحصیلی خود امکان کار در مشاغل زیر را دارند:

 

کارشناس اجرایی یا تحقیقاتی در موسسات و ارگان‌های مختلف مانند سازمان حفظ نباتات

موسسه تحقیقات آفات و بیماری‌های گیاهی

شرکت پخش کود

شرکت‌های تولید و پخش کود و سموم

وزارت جهاد کشاورزی

بخوانید :   معرفی رشته مهندسی مواد و متالورژی

شهرداری

کلینیک‌های گل و گیاه

مزارع

کارخانه‌های محصولات کشاورزی

 

شما می‌تونید به صورت پروژه‌ای و با قرارداد بستن با سازمان‌های کشاورزی که ۶ ماهه می‌باشد، درآمد ۶ تا ۱۰ میلیون تومان داشته باشید. با داشتن گلخانه یا زمین زراعی نیز می‌توانید ثمره برداشت محصول را بردارید، که براساس زمین و نوع کاشت متفاوت است.

یک گیاه پزشک به جای درمان و معالجه انسان، به معالجه گیاهان می‌پردازند. این کار به نوبه خودش سخت است زیرا تمامی علائم و مشکلات گیاهان قابل شناسایی و مشاهده نیستند و گاه نیاز است که آنقدر شناخت داشته باشید که قبل از همه‌گیری و بالا گرفتن بیماری گیاه موردنظر آن را شناسایی کنید و مشکل را حل کنید.

این مطلب را در شبکه های اجتماعی با دوستانتان به اشتراک بگذارید

آخرین مقالات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 × سه =

#iguru_button_6621989d1fa26 .wgl_button_link { color: rgba(255,255,255,1); }#iguru_button_6621989d1fa26 .wgl_button_link:hover { color: rgba(255,255,255,1); }#iguru_button_6621989d1fa26 .wgl_button_link { border-color: rgba(196,22,28,1); background-color: rgba(196,22,28,1); }#iguru_button_6621989d1fa26 .wgl_button_link:hover { border-color: rgba(255,187,23,1); background-color: rgba(255,187,23,1); }#iguru_soc_icon_wrap_6621989d74cf8 a{ background: transparent; }#iguru_soc_icon_wrap_6621989d74cf8 a:hover{ background: transparent; border-color: #c4161c; }#iguru_soc_icon_wrap_6621989d74cf8 a{ color: #acacae; }#iguru_soc_icon_wrap_6621989d74cf8 a:hover{ color: #ffffff; }