مدرسه کسب و کار کارابیز

معرفی رشته‌ی مهندسی پلیمر

رشته مهندسی پلیمر

 

امروزه محصولات  پلیمری در زندگی روزمره‌ی ما، نقش مفیدی ایفا می‌کنند. طراحی و تولید قطعات مختلف خودرو، لوله‌های آبرسانی، انواع قطعات کامپوزیتی، در صنایع پزشکی، الکترونیک و … به‌کار می‌روند.
مهندسی پلیمر از رشته‌های پرطرفدار و پرکاربرد، بین رشته‌های مهندسی است. جذابیت‌های این رشته، بازارکار و محیط‌ کاری، سبب شده که علاقه‌مندی دانش‌آموزان و متقاضیان کنکور سراسری رشته‌ی ریاضی فیزیک نسبت به مهندسی پلیمر، چندین برابر شود.
اگر شما نیز از دانش‌آموران علاقه‌مند به ریاضی و شیمی هستید این رشته می‌تواند از انتخاب‌های شما برای آینده‌تان باشد!


 

رشته‌ی مهندسی پلیمر

پلیمر‌ها، رشته‌های بلند و طویل کربنی‌اند که امروزه، در اکثر صنایع، کاربرد‌های متفاوتی دارند.
رشته‌ی مهندسی پلیمر، در ارتباط با طراحی فرایند، نکلید، آنالیز و بهبود مواد پلیمری است؛ بررسی خواص فیزیکی و مکانیکی مواد پلیمری ( لاستیک، کامپوزیتی و پلاستیک) از جمله وظایف یک مهندس پلیمر است. اکثر صنایع حال حاضر دنیا، به مواد پلیمری وابسته‌اند و هرروز، نیاز خود را به این مواد احساس می‌کنیم.
از تیوب خمیردندان و مسواک، دمپایی پلاستیکی، ظروف پلاستیکی، قطعات کامپیوتر تا ساخت رنگ‌ها، پوشاک، کابل‌ها و… از محصولات پلیمری هستند.
از اهداف اصلی این مهندسی در صنعت، می‌توان به تولید لاستیک، رزین و الاستومر نیز اشاره کرد.
پلیمر‌ها، کاربرد‌های گوناگونی نیز، در تولید محصولات و قطعات پزشکی نیز دارند که می‌توان از آنها به سیلیکون‌ها، پلی‌آمید‌ها، پلی سولفون‌ها و پلی ونیل کلراید اشاره کرد.
دندان مصنوعی و لنز‌های چشمی از جمله محصولات پلیمری مورد استفاده در پزشکی هستند.

بخوانید :   رشته اعضای مصنوعی و بازار کار آن

 

گرایش‌های رشته‌ی مهندسی پلیمر

در دهه‌های اخیر، این رشته پیشرفت به‌سزایی نسبت به گذشته داشته و کاربرد گسترده‌تری از آن در صنعت و در حوزه‌های پژوهشی، به چشم می‌خورد.
علوم‌پایه، سنتز پلیمر‌ها، فرآورش پلیمر‌ها، بایو‌پلیمر، نانوپلیمر، تکنولوژی‌رنگ از جمله گرایش‌های این رشته هستند.
علوم‌پایه، مبانی علم پلیمر را در برمی‌گیرد.این گرایش، بیشتر در حوزه‌ی تحقیقاتی و پژوهشی، کاربرد دارد و یکی از گرایش‌های محبوب رشته‌ی مهندسی پلیمر است.
سنتز پلیمر‌ها، تبدیل مولکول‌ها به پلیمر، در این گرایش بررسی می‌شود. مهندسین این گرایش اکثرا در پتروشیمی مشغول به‌کار هستند.
مهندسان فارغ‌التحصیل از گرایش فرآورش پلیمر‌ها، در زمینه‌ی فرایندهای شکل‌دهی پلیمر‌ها، علوم و تکنولوژی پلیمر و کامپوزیت های پلیمری و شیمی- فیزیک پلیمرها، تخصص کافی کسب می‌کنند. زیرشاخه‌های این گرایش، پلاستیک، لاستیک و کامپوزیت هستند. این گرایش بسیار در صنعت به چشم می‌خورد.

 

نانوپلیمر

نانو یکی از حوزه‌های بسیار جذاب این مهندسی است و زمینه‌های تحقیقاتی بسیار بسیار زیادی از آن در سطح جهانی به چشم می‌خورد. پلیمر‌ها و رفتار‌های شگفت‌انگیز آن‌ها در مقیاس نانو، یکی از جذابیت‌های این گرایش است.
گرایش رنگ به روی صنایع رنگ تمرکز دارد. تمرکز بر صنایع غذایی، رنگدانه‌ها و…. فارغالتحصیلان این گرایش، عموما در کارخانه‌های رنگ‌سازی، رنگینه‌های مصنوعی تولید می‌کنند.

 

تسلط به چه دروسی از دبیرستان، برای رشته‌ی مهندسی پلیمر الزامی است؟


شما در این رشته، با مواد در واحد‌های بسیار کوچک و میکروسکپی، سر و کار دارید؛ اتم‌ها و مولکول‌ها.
در کنار این توصیفات کلی، پایه‌ی رشته‌ی مهندسی پلیمر، شیمی آلی است. پس تسلط به این مبحث در دبیرستان، می‌تواند مسیر شمارا هموار‌تر کند.
مباحث مهم شیمی که برای ورود به این رشته از دبیرستان، به شما پیشنهاد می‌‌شود عبارت ا‌ند از: عدد جرمی، استوکیومتری، شبکه‌های بلوری، الکترونگاتیوی، ترکیبات آلی و کربن، ترکیب و پیوند‌های کوالانسی، عدد اکسایش، ترمودینامیک، آنتالپی و انتروپی و…
از درس فیزیک، سرفصل‌هایی چون نور، دینامیک، کار و انرژی و… بسیار اهمیت دارند.
ریاضی از دیگر دروس پایه‌ی مهم این رشته‌ی مهندسی می‌باشد. پس شما به مشتق، حد و لگاریتم، از دبیرستان نیاز پیدا خواهید کرد. در دانشگاه نیز، در ریاضی ۱ و ریاضی۲ شما با انتگرال‌گیری، آشنا‌ خواهید شد.

بخوانید :   رشته اقتصاد و بررسی بازار کار این رشته

 

دانشگاه‌ها‌ی پذیرنده‌ی متقاضیان رشته‌ی مهندسی پلیمر، کدامند؟

دانشگاه تهران (‌تهران)

دانشگاه‌ تهران ( محل تحصیل رضوانشهر گیلان)

دانشگاه صنعتی امیرکبیر

دانشگاه فردوسی مشهد

دانشگاه صنعتی اصفهان

دانشگاه صنعتی سهند-تبریز

دانشگاه گلستان- گرگان

دانشگاه یاسوج ( محل تحصیل، گچساران)

دانشگاه لرستان( خرم آباد)

دانشگاه بناب

دانشگاه صنعتی قم

دانشگاه ارومیه

مرکز آموزش عالی فنی و مهندسی بویین زهرا

دانشگاه صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران

 

 

 

مطالعه این مقاله پیشنهاد می‌شود:

 

 

ادامه تحصیل در رشته‌ی مهندسی پلیمر


اگر علاقه‌مند به ادامه‌ی تحصیل در این رشته هستید، لازم است بدانید که دانشگاه‌های ایران، تا مقطع دکتری، در این رشته، دانشجو می‌پذیرند.
رشته‌ی مهندسی پلیمر در دوره‌ی کارشناسی ارشد، ۳۲ واحد درسی دارد. ( ۹ واحد مربوط به پایان‌نامه‌)
در دوره‌ی دکتری، بین ۴۵ و ۴۸ واحد درسی ارائه میشود که البته، ۲۴ واحد آن، به رساله مربوط است.

بازارکار رشته‌ی مهندسی پلیمر

سرعت گسترش این رشته در صنایع و تعدد گرایش‌ها، نگرانی‌های فارغ‌التحصیلان را بسیار بسیار در بازارکار و یافتن شغل مناسب، کم کرده است. یک مهندس پلیمر می‌تواند در حوزه‌های کارشناسی مواد خوراکی، آشامیدنی، آرایشی، پژوهشی، صنایع نظامی و پزشکی، کشاورزی و… مشغول به کار شود. پژوهشگر، کارشناس، مدیرخرید و تدارکات نیز از جمله وظایفی است که مهندسین پلیمر، در گرایش تکنولوژی و علوم رنگ، در کارخانه‌ها به آن مشغول‌اند.
تجربه، استعداد، محیط کاری و… می‌توانند بر روی میزان درآمد شما تاثیر مستقیم داشته باشند.
مدرک، میزان تحصیلات، استخدام در یکی از مراکز دولتی، سابقه‌ی کار و … نیز، از دیگر موارد مهم حقوق یک مهندس پلیمر است.

این مطلب را در شبکه های اجتماعی با دوستانتان به اشتراک بگذارید

آخرین مقالات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نه − هشت =

#iguru_button_65f9355da76f6 .wgl_button_link { color: rgba(255,255,255,1); }#iguru_button_65f9355da76f6 .wgl_button_link:hover { color: rgba(255,255,255,1); }#iguru_button_65f9355da76f6 .wgl_button_link { border-color: rgba(196,22,28,1); background-color: rgba(196,22,28,1); }#iguru_button_65f9355da76f6 .wgl_button_link:hover { border-color: rgba(255,187,23,1); background-color: rgba(255,187,23,1); }#iguru_soc_icon_wrap_65f9355e0de05 a{ background: transparent; }#iguru_soc_icon_wrap_65f9355e0de05 a:hover{ background: transparent; border-color: #c4161c; }#iguru_soc_icon_wrap_65f9355e0de05 a{ color: #acacae; }#iguru_soc_icon_wrap_65f9355e0de05 a:hover{ color: #ffffff; }