Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in posts
Search in pages

مدیریت انرژی در دوران کنکور

مدیریت-انرژی

مدیریت انرژی دوران کنکور، یکی از مهم‌ترین عواملی است که رعایت صحیح آن به پیشرفت دانش‌آموزان کمک زیادی خواهد کرد. حتما برای شما هم پیش آمده که در مواقعی از روز، احساس خستگی بر ذهن و بدن شما چیره می‌شود و از انجام کارهای روزمره خود ناتوان هستید. احساس خستگی از کمبود انرژی نشات می‌گیرد. حال سوال این است که کمبود انرژی به چه مواردی باز می‌گردد و برای افزایش و مدیریت انرژی چه باید کرد؟ هر موجود زنده‌ای برای انجام فعالیت های روزانه به انرژی نیاز دارد. این نیرو از مواد مختلفی تامین شده و بر اثر سلسله مراتبی به انرژی مورد نیاز بدن تبدیل می‌شود.

ممکن است تعادل میزان انرژی بر اثر عوامل مختلفی مانند بی‌تحرکی، تغذیه نامناسب، عوامل ژنتیکی، سیستم بدن و… برهم بریزد. کمبود و عدم مدیریت انرژی برای دانش‌آموزان کنکوری بسیار مشکل ساز خواهد بود. این مساله در جلسه آزمون آزمایشی یا کنکور سراسری نمود بیشتری پیدا می‌کند. به همین دلیل، پیشگیری و درمان کمبود انرژی برای دانش‌آموزان الزامی می‌باشد. اگر شما انرژی کافی برای درس خواندن نداشته باشید، مطالعه شما بازدهی مناسبی نخواهد داشت و طبیعتا در حل سوالات آزمون آزمایشی ناتوان خواهید‌ بود. علاوه بر معضل حل تست، زمان گرانبهای شما به هدر خواهد‌رفت که قابل جبران نیست. اولین گام برای حل مشکل کمبود انرژی این است که بدانیم چه عواملی سبب بروز این مساله می‌شود؟ و گام دوم ارائه راه حل های مناسب می باشد. پس اگر با این مشکل رو‌به‌رو هستید، تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

چه عواملی سبب کمبود انرژی می‌شود؟

 

 

مدیریت انرژی دوران کنکور
مدیریت انرژی دوران کنکور

 

مشکلات سیستمی بدن

کم‌خونی، یکی از عوامل بی‌حوصلگی می باشد. کم خونی معمولا به معنای کاهش حجم یا تعداد گلبول‌های قرمز بوده که در جامعه امروز رایج می باشد. با کاهش حجم یا تعداد گلبول های قرمز، اکسیژن رسانی به تمامی سلول‌های بدن به ویژه سلول های مغز، کاهش می یابد. به همین دلیل حس کسل بودن و خستگی در بدن شما رخنه می‌کند. البته کم‌خونی به شاخه‌های مختلفی تقسیم می‌شود که فقر آهن نسبت به سایر موارد شایع تر می باشد. کم کاری تیروئید نیز از دیگر عوامل کاهش انرژی بدن است. همانطور که می‌دانید، هورمون‌های تیروئیدی یکی از مهم‌ترین عوامل متابولیسمی بدن می‌باشند. فردی با مشکل کم‌کاری تیروئید احساس خستگی، تنبلی و یا افسردگی می کند. پر کاری تیروئید هم شامل مشکلاتی از قبیل اضطراب، اختلال در خواب و بی قراری می باشد. با یک آزمایش ساده، تمامی موارد بالا قابل تشخیص بوده که به راحتی قابل درمان هستند.

تاثیر تغذیه نامناسب در مدیریت انرژی

یکی از اشتباهات بزرگ دانش آموزان، نادیده گرفتن وعده صبحانه می باشد. صبحانه ۲۰ درصد از انرژی روزانه بدن را تامین می کند. پس از یک وقفه ۸ الی ۱۰ ساعته (خواب) خوردن صبحانه، تجدید قوا محسوب می‌شود. فردی که صبحانه نمی‌خورد، تمایل بیشتری به وعده های ناهار و شام دارد که در نهایت سبب افزایش وزن خواهد شد. مصرف فست فودها و غذاهای صنعتی، شکر، شیرینی و… نیز در کاهش انرژی بدن شما نقش بزرگی ایفا می کنند( به علت ارزش غذایی پایین)

 بی‌تحرکی و افزایش وزن

چاقی سبب کاهش اعتماد به نفس، انزوای اجتماعی و در نهایت اختلال در ترشح هورمون های مختلف بدن می شود. این امر به مرور زمان سبب ایجاد بیماری افسردگی خواهد شد.

خواب نامنظم

اختلالات خواب نقش بزرگی در تمرکز و میزان انرژی افراد ایفا می‌کند. خواب، تنظیم کننده هورمون های استرس، اشتها، رشد و مواردی از این دست می باشد که کاهش یا افزایش هریک از آن ها، کارکرد مغز را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

عدم کنترل استرس

اضطراب احساس ناخوشایندی است که در اثر محرک های گوناگونی ایجاد می شود. اختلالات هورمونی، عوامل محیطی و اجتماعی، ژنتیک و… از مواردی است که میزان استرس شما را تغییر می دهد. بنابراین تمامی مورد بالا در استرس، دخیل هستند.

راهکارهای مدیریت انرژی در دوران کنکور

 

 

ورزش روزانه

ورزش از بسیاری جهات بر مغز تأثیر می‌گذارد. ضربان قلب را افزایش می‌دهد، که اکسیژن بیشتری به مغز پمپ می‌کند. این ماده به ترشح هورمون هایی کمک می کند که محیط مناسبی برای رشد سلول های مغزی فراهم می کنند. ورزش همچنین با تحریک رشد اتصالات جدید بین سلول‌ها در بسیاری از مناطق مهم قشر مغز، قابلیت ارتجاعی مغز را تقویت می‌کند. تحقیقات انجام شده توسط UCLA نشان داده که ورزش باعث افزایش فاکتورهای رشد در مغز می‌‌شود که رشد ارتباطات جدید عصبی را برای مغز آسان می‌کند. بنابراین، ورزش روزانه سبب تنظیم ترشح هورمون های بدن شده و به رشد سلول های جدید کمک می‌کند. در نهایت، بدن را در وضعیت مناسبی از سطح انرژی قرار می دهد.

 

نقش خواب مناسب در مدیریت انرژی

خواب به اندازه سایر عملکردهای اساسی مانند خوردن ، نوشیدن و تنفس برای بدن ما مهم است. صرفه جویی در انرژی ، ترمیم بافت ها، تنظیم احساسات و افزایش قدرت سیستم ایمنی از مهم ترین دلایلی است که نیاز به خواب را توجیه می‌کند. به طور میانگین، روزانه ۸ ساعت خواب برای یک شخص بالغ مناسب می‌باشد. اما مهم تر از کمیت، کیفیت خواب است. برنامه خواب خود را برای یک ماه تنظیم کنید؛ زود به تخت خواب بروید تا صبح زود بیدار شوید و پیش از خواب، زمان خود را صرف موبایل و شبکه های اجتماعی نکنید!

 

 نقش تغذیه در مدیریت انرژی

انرژی ما از غذاهایی که می خوریم و مایعاتی که می نوشیم تأمین می شود. هنگام غذا خوردن ، بدن مواد مغذی را به اجزای کوچکتر تجزیه کرده و آنها را جذب می کند تا به عنوان سوخت استفاده شوند. این روند به عنوان متابولیسم شناخته می شود. برای بهبود روند متابولیسم، انواع مناسبی از ویتامین ها، پروتئین ها، کربوهیدرات‌ها و چربی‌ها لازم است. در صورت مصرف نامناسب هریک از موارد بالا، ارگان‌های بدن با مشکلات مختلفی رو‌به‌رو خواهد شد. بنابراین یک برنامه تغذیه مناسب به دور از غذاهای صنعتی و مصرف حداقل ۸ لیوان آب در طول روز لازم می باشد.

 

 

 

مطالعه این مقاله پیشنهاد می‌شود:

 

 

 

نکات مهم آزمونی جهت حفظ و مدیریت انرژی


• طبق زمان آزمون حرکت کنید. از سوالات سخت گذر کرده و درصورت داشتن زمان کافی، مجددا به حل سوالات باقی مانده بپردازید.
• نسبت به سوالات، دیدگاه منفی نداشته باشید. مراحل حل مسئله را مرتب و با دقت فراوان انجام دهید تا مرحله بازبینی شما با سهولت بیشتری انجام شود.
• به همراه داشتن مداد و پاک کن اضافه، آب و شکلات جهت حفظ انرژی اولیه الزامی است.
• نفس عمیق بکشید و آرامش خود را حفظ بکنید.
• در ابتدای هر بخش، به ترتیب به حل تست بپردازید و از نگاه اجمالی بپرهیزید؛ زیرا ممکن است با سوالی رو به رو شوید که سخت به نظر برسد و همین مسئله سبب آشفتگی و افت انرژی شما خواهد شد.

به اشتراک بگذارید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهارده − 13 =

فروش پشتیبانی مدیریت
بسته مشاوره
تام لند | کلاس کنکور آنلاین
  • مثال: 09121234567 یا 02112345678
  • این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .