مدرسه کسب و کار کارابیز

آزمون هدایت تحصیلی پایه نهم

معرفی رشته مهندسی برق

 

آزمون هدایت تحصیلی پایه نهم از مراحل مهم تحصیلی دانش‌آموزان محسوب می‌شود که نیاز به بررسی و مطالعه دارد. برای چند لحظه به امور روزانه خود بیاندیشید. شما همواره در‌حال انتخاب هستید. برگزیدن نوع لباس و پوشش، غذا، حمل و نقل و… مواردی ساده هستند که معمولا ذهن شما را با چالش خاصی روبه رو نمی‌کند. اما در زندگی هر انسانی، دوراهی‌های متعددی وجود دارد که انتخاب هریک از آن‌ها، سرنوشت متفاوتی را رقم خواهد‌‌ زد. به عنوان مثال، شخصی که بین پرخوری و ورزش حرفه‌ای، ورزش را انتخاب کرده‌است، نسبت به فردی که به پرخوری علاقه‌مند است، بدن سالم تری خواهد‌داشت. علاوه بر سلامت جسمانی، از سلامت روانی مناسب‌تری نیز برخوردار خواهد بود و همین خصوصیات سبب می‌شود تا احساس مفید بودن در وجود شخص ورزشکار رشد کند!

درجه اهمیت انتخاب‌های ما، به موارد متعددی وابسته است اما یکی از مهم‌ترین آن‌ها، گزینش نوع و میزان تحصیلات می‌باشد. از آنجایی که سوابق تحصیلی، نقش بزرگی در هویت اجتماعی افراد جامعه ایفا می‌کند، طبیعتا انتخاب حساس‌تری می‌باشد. به همین دلیل، آموزش و پرورش ایران با استفاده از آزمونی به نام هدایت تحصیلی، مسیر تعیین رشته را برای دانش‌آموزان پایه نهم هموارتر می سازد. در گذشته، فرایند انتخاب رشته با چالش‌های متفاوتی رو به رو بود و متاسفانه تعدادی از دانش‌آموزان به دلایل مختلف، موفق به تحصیل در رشته مدنظر خود نمی‌شدند. اما امروزه با به کارگیری شیوه‌های نوین آموزشی و آزمون هدایت تحصیلی، تعیین رشته معقول‌تر به نظر می‌رسد. شاید از خود بپرسید که آزمون هدایت تحصیلی چیست؟ در این مقاله پاسخ خود را خواهید یافت.

بخوانید :   بایدها و نبایدهای کنکوری در ایام نوروز

پس با ما همراه باشید.

 

آزمون هدایت تحصیلی چیست؟

دانش آموزان پایه نهم جهت ادامه تحصیل در شاخه‌های فنی و حرفه‌ای، کار ‌و‌دانش و نظری، ملزم به شرکت در آزمون هدایت تحصیلی می باشند. این آزمون دارای مراحل مختلفی می‌باشد. هدایت تحصیلی با در نظر گرفتن هوش و استعداد، علاقه دانش‌آموز و نظر مشاوران، دبیران و والدین، مسیر انتخاب‌رشته را هموار‌تر می‌سازد. نمرات و سوابق‌تحصیلی دانش‌آموز، نظرات مشاورین و آزمون‌های روانشناختی بخش عمده آزمون هدایت تحصیلی را تشکیل می‌دهند. به طور کلی این آزمون دارای ۱۰۰ نمره می‌باشد. با تعیین نمره دانش‌آموز، اولویت بندی انتخاب رشته مشخص خواهد‌ شد.

 

بررسی نمرات و سوابق تحصیلی دانش‌آموزان پایه نهم برای آزمون هدایت تحصیلی

با توجه به نمودار بالا، سهم نمرات دانش‌آموز در آزمون هدایت تحصیلی ۳۵% می‌باشد. برای قبولی در رشته مد‌نظر، سقف خاصی برای هر درس وجود دارد که دانش‌آموزان ملزم به کسب آن می باشند، در غیر این صورت مجاز به تحصیل در رشته تعیین شده نمی‌باشند. حداقل نمره قبولی در رشته‌های مختلف، متفاوت می باشد. توجه داشته باشید که سوابق تحصیلی، مربوط به هر سه پایه هفتم، هشتم و نهم می باشد.البته اخیرا  آزمون هدایت تحصیلی به صورت مجازی برگزار شده و دانش آموزان با مراجعه به سایت hamgam.medu.ir و وارد‌کردن کد ملی می‌توانند فرم هدایت تحصیلی را تکمیل کنند. اگر دانش‌آموزی موفق به اخذ حداقل نمره قبولی در آزمون هدایت تحصیلی نشده باشد، می تواند با هماهنگی مدرسه و آموزش و پرورش منطقه، در آزمون مجدد شرکت نماید.

بخوانید :   موفقیت در کنکور ریاضی

 

 

نکات مهم آزمون هدایت تحصیلی

 

 

بهره مندی از تجربیات مشاور تحصیلی

تعیین رشته پایه نهم، آینده تحصیلی شما را رقم می زند. پس بهتر است که با در نظر گرفتن همه جوانب، بهترین انتخاب را داشته باشید. در این بازه زمانی ممکن است با دوگانگی های فراوانی برخورد کنید که برای رفع این معضل، استفاده از تجربیات یک مشاوره تحصیلی بسیار مفید می باشد. در حقیقت، مشاور با بررسی ویژگی‌های شخصیتی، استعداد و علایق بهترین انتخاب را به شما پیشنهاد خواهد داد.

 

اولویت‌بندی الف و ب

در فرم شماره هفت برگه هدایت تحصیلی ممکن است با اولویت بندی الف و ب برخورد داشته باشید. این نوع تقسیم‌بندی بر اساس ظرفیت و عملکرد تحصیلی خواهد بود.

منظور از اولویت الف و ب چیست؟ اگر دانش‌آموزی حداقل نمره کتبی برای ورود به رشته مورد نظر را کسب کرده باشد، بدون توجه به ظرفیت منطقه در رشته تعیین شده، اولویت الف در برگه هدایت تحصیلی ثبت خواهد شد. اما در اولویت ب، مدارس بر اساس ظرفیت تعیین شده اقدام به جذب دانش آموز می کنند و در صورت انصراف تعدادی از محصلین، دانش آموزان با اولویت ب می توانند ثبت نام کنند.

 

تغییر اولویت و رشته در آزمون هدایت تحصیلی

ممکن است سوالی در ذهن شما ایجاد شود که آیا می‌توان در اولویت دیگری اقدام به تحصیل کرد؟ احتمال تغییر رشته وجود دارد ولی به فاکتورهای متعددی وابسته است. به طور مثال در ابتدا باید توجه کرد که رشته مد نظر شما دارای ظرفیت خالی می باشد؟ در این صورت می توانید با انجام مذاکره بین آموزش‌و‌پرورش و مدرسه مورد نظر، اقدام به تحصیل کنید. نکته دیگری که قابل توجه است که دانش‌آموزان می توانند در امتحان تغییر رشته پایه یازدهم نیز شرکت کنند به شرطی که مدرسه و آموزش‌و‌پرورش موافق تغییر رشته باشند.

بخوانید :   زمان باقی مانده تا کنکور| تا کنکور استراحت؟ یا چی؟

 

 

 

مطالعه این مقاله پیشنهاد می‌شود:

 

 

سخنی با والدین محترم؛ راهنمایی نه اجبار!

بر همه ما آشکار است که والدین، نقش بزرگی در زندگی فرزندان خود ایفا می‌کنند. البته این ایفای نقش همیشه به موفقیت منجر نمی‌شود. گاهی اوقات، والدین گرامی با تحمیل نظرات خود، آینده روحی و شغلی فرزند خود را به نابودی می‌کشانند. چه بسیار دانشجویان رشته های پزشکی و مهندسی دانشگاه های برتر که از انتخاب خود پشیمان بوده‌اند! شاید با این کار بتوان جایگاه مناسبی به دانش آموزان اهدا کرد اما رضایت قلبی به ثمر نخواهد رسید.پس بهتر است که در کمال خوشرویی، فرزند‌خود را راهنمایی کرده و او را به سمتی حرکت دهید که هم رضایت قلبی و هم جایگاه مناسب شغلی و اجتماعی وجود داشته باشد. در این صورت زندگی هم برای شما و هم برای فرزند عزیزتان، رضایت بخش خواهد بود!

 

این مطلب را در شبکه های اجتماعی با دوستانتان به اشتراک بگذارید

آخرین مقالات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نه + 7 =

#iguru_button_65f9614f3e3be .wgl_button_link { color: rgba(255,255,255,1); }#iguru_button_65f9614f3e3be .wgl_button_link:hover { color: rgba(255,255,255,1); }#iguru_button_65f9614f3e3be .wgl_button_link { border-color: rgba(196,22,28,1); background-color: rgba(196,22,28,1); }#iguru_button_65f9614f3e3be .wgl_button_link:hover { border-color: rgba(255,187,23,1); background-color: rgba(255,187,23,1); }#iguru_soc_icon_wrap_65f9614f92937 a{ background: transparent; }#iguru_soc_icon_wrap_65f9614f92937 a:hover{ background: transparent; border-color: #c4161c; }#iguru_soc_icon_wrap_65f9614f92937 a{ color: #acacae; }#iguru_soc_icon_wrap_65f9614f92937 a:hover{ color: #ffffff; }