مدرسه کسب و کار کارابیز

رشته اقتصاد و بررسی بازار کار این رشته

معرفی رشته اقتصاد

 

رشته اقتصاد، از جمله رشته‌‌های محبوب و پرطرفدار گروه انسانی است. انسان برای زندگی به خوراک، پوشاک، خانه و سایر وسایل مادی نیاز دارد و برای به دست آوردن آن ها، باید به تولید بپردازد. با توجه به اهمیت اقتصاد، وجود علمی که به بررسی روابط اقتصادی بپردازد، امری ضروری محسوب می‌شود. به همین ترتیب، علم اقتصاد پا به‌‌عرصه وجود‌گذاشت.

به تعریف کتاب درسی درباره علم اقتصاد توجه نمایید: « علم اقتصاد، علم انتخاب است و رابطه بین منابع و عوامل تولید کمیاب و نیاز‌های نامحدود بشر را مورد بررسی قرار می‌دهد و با ارائه بهترین انتخاب‌ها، رفتارهای فردی و اجتماعی انسان را مدیریت می‌کند.» دانشمندان علوم اقتصادی که اقتصاددان نامیده می‌شوند، روابط تولید، مصرف، توزیع، فقر و… را تحلیل کرده و با استفاده از اطلاعات به دست آمده، به بهبود شرایط زندگی انسان کمک می‌کنند. رشته اقتصاد نیز یکی از مهم‌ترین رشته‌های دانشگاهی در زمینه علوم‌اجتماعی است که در این مقاله به شرح آن می‌پردازیم.

با ما همراه باشید.

 

آشنایی با رشته اقتصاد

اقتصاد، از جمله رشته‌های مهم زیر گروه انسانی می باشد. این رشته در مقطع کارشناسی دارای ۱۳۶ واحد درسی بوده و دانشجویان این مقطع با مبانی و اصول اولیه علم اقتصاد آشنا خواهند‌شد. هدف رشته اقتصاد، آشنایی با وظایف ارگان‌های بازرگانی، تجزیه و تحلیل داده‌های آماری، بررسی نیازهای اقتصادی جامعه و ارائه راه حل‌های گوناگون جهت رفع مشکلات اقتصادی است. ممکن است این رشته از جایگاه مناسبی در میان عموم مردم برخوردار نباشد، اما بدون وجود متخصصین علم اقتصاد، پیشرفت و ترقی برای جامعه میسر نخواهد‌بود.

بخوانید :   معرفی رشته مهندسی مواد و متالورژی

مهم‌ترین محتوای درسی این رشته در دو حوزه اقتصاد خرد و کلان بررسی می‌شود. این رشته دارای گرایش‌های مختلفی در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری می‌باشد که در ادامه مقاله به آن ها می‌پردازیم. البته توجه داشته‌باشید که رشته اقتصاد در مقطع کارشناسی نیز دارای شش گرایش است. رشته اقتصاد از هر سه رشته تجربی، ریاضی و انسانی دانشجو می‌پذیرد. پذیرش اقتصاد به صورت قطبی می باشد.

 

 

 

 گرایش رشته اقتصاد

 اقتصاد در سه مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری ارائه می‌شود. این رشته دارای گرایش‌های متفاوتی بوده که هر یک از آن ها در نهایت با یکدیگر مرتبط‌اند. مقطع کارشناسی دارای شش گرایش اقتصاد نظری، بازرگانی، صنعتی، حمل و نقل، پول و بانکداری و کشاورزی است. مقطع کارشناسی ارشد این رشته دارای گرایش‌های مختلفی می‌باشد که به طور کلی در سه رشته علوم اقتصادی، اقتصاد نفت و گاز و اقتصاد کشاورزی دسته بندی می‌شوند. از شاخه‌های مقطع دکتری اقتصاد می توان به مدیریت بازرگانی، مدیریت سیاست‌گذاری بازرگانی و رفتار سازمانی و مدیریت منابع انسانی اشاره کرد. دوره دکتری شامل ۱۸ واحد درسی و ۶ واحد پیش‌نیاز و ۱۸ واحد پژوهشی(رساله) می‎باشد. دانشگاه تهران، شهید بهشتی و علامه طباطبایی بهترین دانشگاه‌های ارائه کننده رشته اقتصاد هستند.

شاید برای شما سوال ایجاد شوند که کدام گرایش بهتر است؟ بهترین بودن در انتخاب رشته معمولا به بازار‌کار، شرایط ادامه تحصیل و اخذ پذیرش از کشورهای خارجی وابسته است. با توجه به شرایط ذکر شده، گرایش اقتصاد انرژی و اقتصاد نظری در اولویت هستند. از پرطرفدارترین گرایش‌های رشته اقتصاد پس از اقتصاد انرژی و نظری می توان از توسعه اقتصادی و برنامه ریزی و اقتصاد و تجارت الکترونیک نام برد.

بخوانید :   معرفی رشته مهندسی نساجی

 

بازار کار و درآمد اقتصاد

بازار کار و درآمد یکی از عوامل موثر در روند تعیین رشته است. از آنجایی که رشته اقتصاد طیف وسیعی از مشاغل را در بر می‌گیرد، از بازار کار مناسبی برخوردار است. اما معمولا افرادی وارد حیطه شغلی می‌شوند که توانایی تجزیه و تحلیل بالایی داشته باشند؛ به عبارت دیگر، قادر به ارائه راه حل‌های کاربردی بوده همواره به مطالعه منابع جدید اطلاعاتی بپردازد. علم اقتصاد همیشه در حال پیشرفت و ترقی است. فارغ التحصیلان این رشته مجاز به فعالیت در وزارتخانه‌ها، بنگاه و موسسات دولتی به عنوان برنامه ریز اقتصادی، کارشناس امور مالیاتی، کارشناس گمرک، تحلیلگر مالی سازمان و مدیر مالی می‌باشند. همچنین می توانند به عنوان دبیر اقتصاد مشغول به فعالیت شوند. تسلط بر کامپیوتر، مهارت ICDL و زبان انگلیسی مسیر ورود به بازار کار را هموارتر می‌سازد.

 

 

مطالعه این مقاله پیشنهاد می‌شود:

 

 

شرایط تحصیل و کار در کشورهای خارجی

رشته اقتصاد در کشورهای‌های خارجی نیز در سه مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری ارائه می‌شود که البته وابسته به دانشگاه مقصد شماست. تحصیل در اقتصاد ملزم به قبولی در آزمون هایی همانند SET و GRE می باشد. زبان آموزش در کشورهای اروپایی و آمریکایی، زبان انگلیسی است. البته برخی از دانشگاه‌ها با زبان رسمی کشور به تدریس می‌پردازند. در صورت یادگیری زبان کشور مورد نظر الزامی است. معدل، یکی از عوامل مهم جهت اخذ پذیرش است.

حداقل معدل برای دوره های لیسانس و فوق لیسانس ۱۶ و دکتری ۱۸ است تا بتوانید در دانشگاه های برتر پذیرش بگیرید. وجود مدارک تافل یا آیتلس روند پذیرش شما را راحت‌تر می‌کند. دریافت جایگاه شغلی در این رشته نیازمند کسب مهارت های مختلفی است. کاندا، نروژ، نیوزلند و آلمان از کشورهای کارآفرین می باشند و میانگین درآمد شما بین ۵۰ الی ۷۰ هزار دلار در سال خواهد بود.

بخوانید :   معرفی رشته‌ی مهندسی صنایع

 

 

این مطلب را در شبکه های اجتماعی با دوستانتان به اشتراک بگذارید

آخرین مقالات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

11 + 4 =

#iguru_button_6605a21829ac1 .wgl_button_link { color: rgba(255,255,255,1); }#iguru_button_6605a21829ac1 .wgl_button_link:hover { color: rgba(255,255,255,1); }#iguru_button_6605a21829ac1 .wgl_button_link { border-color: rgba(196,22,28,1); background-color: rgba(196,22,28,1); }#iguru_button_6605a21829ac1 .wgl_button_link:hover { border-color: rgba(255,187,23,1); background-color: rgba(255,187,23,1); }#iguru_soc_icon_wrap_6605a21886ff5 a{ background: transparent; }#iguru_soc_icon_wrap_6605a21886ff5 a:hover{ background: transparent; border-color: #c4161c; }#iguru_soc_icon_wrap_6605a21886ff5 a{ color: #acacae; }#iguru_soc_icon_wrap_6605a21886ff5 a:hover{ color: #ffffff; }