مدرسه کسب و کار کارابیز

پرطرفدارترین رشته‌های گروه انسانی

 

رشته‌های گروه انسانی مثل حقوق، روانشناسی، مدیریت و مشاوره از رشته‌های محبوب دانشگاهی هستند. ممکن است از دیدگاه اکثریت جامعه، رشته انسانی از محبوبیت بالایی برخوردار نباشد و پول و جایگاه اجتماعی متعلق به شاخه‌های ریاضی و تجربی هستند. اما جالب است بدانید که بر خلاف تصور عموم‌ مردم، در حال‌حاضر تعدادی از رشته‌های پردرآمد، به شاخه انسانی باز می‌گردد. وکالت، مشاور حقوقی، تحلیل‌گر مسائل اقتصادی، روانشناسی، حسابداری و… در این دسته از مشاغل قرار دارند و با گسترش شبکه‌های اجتماعی، حوزه فعالیت آن ها گسترش یافته است. در این مقاله قصد داریم که به معرفی رشته‌های پرطرفدار انسانی بپردازیم.

اما در ابتدا باید بدانیم که پرطرفدار بودن به چه معناست و چه دلایلی سبب محبوبیت یک رشته دانشگاهی می‌شود؟ درآمد و بازار کار، از عوامل تعیین‌کننده در انتخاب رشته است است. ممکن است بدون وجود درآمد مناسب، انجام بسیاری از کارها ممکن نباشد. به همین دلیل میزان درآمد به یکی از مهم‌ترین فاکتورهای تعیین رشته تبدیل شده است. عامل بعدی، مقبولیت اجتماعی است. انسان به طور ذاتی تمایل دارد تا در بین سایر انسان محبوب باشد.

 

 

رشته حقوق، محبوب ترین رشته گروه انسانی

با افزایش جمعیت جهان و ایجاد انواعی از قوانین مختلف، وجود علمی که به بررسی روابط قانونی بپردازد، ضروری محسوب می‌شد. به همین دلیل علم حقوق پا به عرصه گذاشت. رشته حقوق، اولین رشته پرطرفدار گروه انسانی است که انتخاب اکثر رتبه برتر‌ها می‌باشد. این رشته در سه مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری ارائه می‌شود.

بخوانید :   معرفی رشته علوم و صنایع غذایی

این رشته در مقطع کارشناسی، ۴ سال (هشت ترم) به طول می‌انجامد. حقوق دارای گرایش های مختلفی همانند حقوق بین الملل، خصوصی، عمومی، مالکیت فکری، محیط زیست، اجتماعی و… است. از بهترین دانشگاه های ارائه کننده این رشته می توان به دانشگاه تهران، شهید بهشتی، علامه طباطبائی و دانشگاه فردوسی مشهد اشاره‌کرد. دانش‌آموختگان رشته حقوق می توانند پس از فارغ‌التحصیلی، در آزمون وکالت شرکت کنند. به کارنامه قبولی رشته حقوق در کنکور ۹۹ توجه نمایید:

 

 

رشته مدیریت 

رشته مدیریت نیز از رشته های محبوب گروه انسانی است. البته این رشته شناور محسوب شده و از شاخه‌های ریاضی و تجربی نیز دانشجو می‌پذیرد. با توجه به پیشرفت تکنولوژی، حوزه کاری رشته مدیریت بسیار گسترش یافته و در حال حاضر به یکی از مشاغل پرتقاضای جهان تبدیل شده است.

رشته مدیریت به پنج شاخه مدیریت دولتی، بازرگانی، مالی و بیمه، صنعتی و فناوری اطلاعات تقسیم می شود. درس ریاضی از اساسی‌ترین دروس این رشته می باشد که در قالب واحد ریاضیات و کاربرد آن در مدیریت، تحقیق در عملیات یک و دو ارائه می شود. دانشگاه تهران، قدیمی ترین دانشگاهی است که به تدریس رشته مدیریت می‌پردازد. هدف دانشگاه تهران از راه اندازی این دانشکده که با همکاری دانشگاه کالیفرنیای جنوبی تاسیس شد، تربیت مدیران برای اداره سازمان های دولتی و خصوصی است.

 

 

 

رشته روانشناسی

روانشناسی شاخه ای از علم است که به مطالعه فرایندهای ذهنی، روانی و اخلاقی می‌پردازد. رشته روانشناسی با شیب مناسبی در حال رشد است. بازار کار مناسب، جایگاه اجتماعی و هیجانات شغلی سبب شده تا رشته روانشناسی از محبوبیت بالایی بهره مند شود. از آنجایی که تک تک انسان ها با دغدغه‌های متعددی رو به رو هستند، مراجعه به یک روانشناس روند زندگی آن‌ها را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

بخوانید :   معرفی رشته مهندسی شهرسازی

روانشناسی در سه مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری تدریس می شود. دانش آموختگان این رشته می توانند در مراکز بهزیستی، خانه سالمندان، مدارس،کلینیک های روانشناسی، ارگان های دولتی و یا مطب شخصی مشغول به کار شوند.

طول تحصیل این رشته در مقطع کارشناسی ۴ سال است. روانشناسی بالینی، صنعتی، کودک و نوجوان، عمومی، خانواده درمانی و اسلامی از گرایش های این رشته می باشند. درآمد روانشناسی بستگی به مدرک تحصیلی و جایگاه شغلی شما داشته و از ۵ تا ۲۰ میلیون متغیر است. کارنامه قبولی روانشناسی در کنکور ۹۹ به شرح زیر است:

 

 

 

 

مطالعه این مقاله پیشنهاد می‌شود:

راهکارهای موفقیت در کنکور انسانی

 

 

 

رشته مشاوره

این رشته در راستای علم روانشناسی حرکت می‌کند. فارغ‌التحصیلان هر دو رشته به بررسی علوم روانشناختی می‌پردازند. اما رشته مشاوره و روانشناسی دارای تفاوت هایی نیز هستند؛ به طور مثال متخصصین رشته مشاوره بیشتر درصدد پیشگیری از مسائل روانی بوده ولی روانشناسان به درمان این مشکلات می‌پردازند.

این رشته در چند سال اخیر، رتبه برتر‌های زیادی را به سمت خود جذب کرده است. مشاوره نیز در سه مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری ارائه می‌شود. از گرایش های این رشته در مقطع کارشناسی ارشد می توان به مشاوره خانواده، مدرسه، شغلی و توانبخشی اشاره کرد.

تعداد کل واحد های این رشته در مقطع کارشناسی، ۱۳۵ واحد است. توجه داشته باشید که رشته مشاوره مختص دانش‌آموزان گروه انسانی است. دکتری این رشته دارای گرایش خاصی نمی‌باشد. خوب گوش دادن، خوب سخن گفتن، حس همدری و مسئولیت پذیری از توانایی دانشجویان این رشته است. از مهم‌ترین دانشگاه‌های ارائه کننده رشته روانشناسی می‌توان به دانشگاه تهران و دانشگاه شهید بهشتی اشاره کرد.

بخوانید :   معرفی رشته علوم تغذیه

 

 

 

 

این مطلب را در شبکه های اجتماعی با دوستانتان به اشتراک بگذارید

آخرین مقالات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه × سه =

#iguru_button_662163ce564e1 .wgl_button_link { color: rgba(255,255,255,1); }#iguru_button_662163ce564e1 .wgl_button_link:hover { color: rgba(255,255,255,1); }#iguru_button_662163ce564e1 .wgl_button_link { border-color: rgba(196,22,28,1); background-color: rgba(196,22,28,1); }#iguru_button_662163ce564e1 .wgl_button_link:hover { border-color: rgba(255,187,23,1); background-color: rgba(255,187,23,1); }#iguru_soc_icon_wrap_662163ceaf5f4 a{ background: transparent; }#iguru_soc_icon_wrap_662163ceaf5f4 a:hover{ background: transparent; border-color: #c4161c; }#iguru_soc_icon_wrap_662163ceaf5f4 a{ color: #acacae; }#iguru_soc_icon_wrap_662163ceaf5f4 a:hover{ color: #ffffff; }