Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in posts
Search in pages

راه‌های مبارزه با استرس

مقابله-با-استرس-کنکور

 

هر فردی گاه و بیگاه دچار تشویش و استرس می‌شود. این کار، پاسخ طبیعی در برابر مسائل پیش‌بینی نشده آینده است. اما وقتی کنترل آن از دست فرد خارج شود، تبدیل به یک مشغله ذهنی تمام وقت می‌شود.

اتفاقات روزمره تنها بخش کوچکی از فکر ما را به خود اختصاص می‌دهند و معمولا استرس برای این مسائل، ساده و طبیعی به نظر می رسد. اما برای حوادث بزرگ تری مثل کنکور چه باید کرد؟ راه حل مبارزه با استرس چیست؟ اگر بتوانید افکار خود را به درستی کنترل کنید، پس از مدت کوتاهی به تسلط مناسبی بر ذهن پیدا می‌کنید. در واقع افکار، منجر به ایجاد احساسات می‌شوند و بسیاری از عواطفی که شما احساس می کنید، ناشی از افکاری است که در ابتدا در ذهن شما ایجاد شده است. اگر در حال مطالعه چنین مقاله‌ای هستید، به یاد داشته باشید که تنها فردی نیستید که با استرس دست و پنجه نرم می‌کند. با به کارگیری روش‌های صحیح، به راحتی می‌توانید بر استرس مخرب، غلبه کنید.

پس تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

 

 دچار استرس دائمی هستید؟

استرس، از جمله مشکلات بزرگ و اساسی در جهان امروز است. پیشرفت تکنولوژی، یکی از مواردی است که به تنش‌های روز افزون بشر اضافه گردیده است. به عنوان مثال در بحث آموزش مجازی، دانش‌آموزان با انواعی از مشکلات دست و پنجه نرم می کنند که سبب افزایش تنش‌های روحی خواهد‌شد. حتی شبکه‌های اجتماعی نیز در این مساله دخیل هستند، به طوری که با استفاده مداوم از آن‌ها، زمان و انرژی خود را از دست می دهیم و دیگر فرصتی برای امور دیگر باقی نخواهد ماند. تنش و اضطراب دارای دسته بندی‌های مختلف می‌باشند. در صورتی که موارد زیر را در خود می‌بینید، بهتر است که در زمینه پیشگیری و درمان استرس، اقدام کنید:

 

 

 

استرس کنکور
استرس کنکور

 

با استرس، مبارزه کن!

بسیاری از شکست‌ها و ناکامی‌های افراد، به استرس باز می‌گردد. از آنجایی که تنش، تاثیرات مخرب فراوانی بر روح و جسم ما خواهد داشت، پیشگیری و در نهایت درمان ضروری محسوب می‌شود. اگر توانایی کنترل استرس در آزمون سراسری را از دست بدهید، درصد موفقیت شما کاهش پیدا می‌کند. پس بهتر است که از همین حالا به فکر مدیریت ذهن خود باشید. مواردی زیر می توانند در مدیریت و کنترل استرس موثر باشند:

 

تمرینات پیشرفته آرامش عضلانی

این تمرین ها که PMR نیز نامیده می‌شوند، شامل تمریناتی است که عضلات شما را در جهت ریلکس‌کردن، منقبض و منبسط می‌کند. این روش توسط دکتر ادموند جی کوبسون ابداع شد. دکتر کوبسون با دریافت این نکته که بدن در مقابل افکار ترسناک با انقباض عضلات واکنش نشان می‌دهد، به این نتیجه رسید که این تنش ها را می توان با انقباض آگاهانه بیش از حد متعارف عضلات و بعد رها سازی ناگهانی آن ها، ناپدید ساخت.در مقالات بعد به طور اختصاصی به شرح تمرینات PMR می‌پردازیم.

 

تجسم یک صحنه آرامش‌بخش

مغز انسان قدرتمند‌ترین سیستم طبیعت می باشد. قدرت ذهن انسان، این اجازه را می‌دهد تا در شرایط سخت و تنش‌زا، یک صحنه خوشایند را در مقابل چشمانتان تصور کنید! چنین منظره‌ای، همانند یک دیوار بزرگ به دور افکار منفی عمل می کند. برای انجام این عمل، ابتدا در یک محیط ساکت و آرام به صورت نشسته یا خوابیده قرار بگیرید، حال به سادگی از ذهن خود درخواست کنید تا یک منظره دل‌انگیز را تصور کند.

پس از شکل گیری تصویر، به ترتیب صداها یا عباراتی که مایل به شنیدن آن هستید، به صحنه اضافه خواهد شد. اما اگر موفق به تصویر سازی نشدید، از خود بپرسید که دوست داشتید در همین لحظه، در چه مکانی حضور داشته باشید؟ پاسخ سوال را در ذهن خود تجسم کنید. به تمامی صداها، رنگ ها و شکل ها دقت کنید. به این ترتیب ذهن شما به مرور از افکار منفی دور خواهد شد.

 

 

مطالعه این مقاله پیشنهاد می‌شود:

 

 فهرستی از افکار منفی تهیه کن!

یک لیست از افکار ناخواسته خود تهیه کنید. از مواردی استفاده کنید که ذهن شما را بیشتر درگیر می‌کند. در ابتدا از افکاری که موجب آزار شما می شود استفاده کرده و سپس از افکار مطلوب بهره بگیرید. حال از هر یک از موارد تهیه شده، شرح کوتاهی بنویسید که به بیان صحنه مورد نظر ذهنی شما می‌پردازد؛ به طور مثال در حال مسافرت هستید و ناگهان تصور می‌کنید که لوله گاز را بررسی نکرده‌اید. چه اتفاقی خواهد افتاد؟ هم برای افکار مثبت و هم افکار منفی، چنین لیستی تهیه کنید.

حال شما به بررسی افکار خود پرداخته اید و زمان متوقف کردن آن ها می باشد. با یک صدای بلند کلمه ایست را فریاد بزنید و برای تاکید بیشتر، دست های خود را به یکدیگر بزنید. پس از انجام این حرکت، به صحنه های مثبت بیاندیشید و ذهن خود را از افکار ناخواسته خالی کنید. از این پس، هرگاه افکار منفی به سمت شما حمله کردند، در ذهن خود کلمه ایست را فریاد بزنید و به افکار مثبت روی بیاورید.

 

تنفس عمیق

نفس عمیق، باعث منقبض و منبسط شدن عضلاتی تنفسی می‌شود. به علاوه، میزان اکسیژن خون افزایش پیدا‌ کرده و در نتیجه مغز شما، عملکرد بهتری خواهد داشت. تنفس عمیق از جمله مهم ترین تکنیک‌های کنترل استرس می‌باشد که در شرایط روزمره بسیار موثر خواهد‌بود.

به اشتراک بگذارید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 + 19 =

فروش پشتیبانی مدیریت
بسته مشاوره
تام لند | کلاس کنکور آنلاین
  • مثال: 09121234567 یا 02112345678
  • این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .