مدرسه کسب و کار کارابیز

روش مطالعه درس روانشناسی رشته انسانی

معرفی رشته بینایی سنجی

 

روانشناسی، از دروس مهم و تاثیرگذار در کنکور انسانی است. در این مقاله قصد داریم به انواع روش‌های مطالعه درس روانشناسی اشاره کنیم. همانطور که می دانید، این درس از اهمیت بالایی برخوردار است و حتی تعدادی از رشته‌های دانشگاهی نیز به درس روانشناسی گره خورده‌اند! پس جایز نیست که به سادگی از کنار این درس رد شویم! ضریب روانشناسی برای زیر گروه یک و دو سه، ۱ و برای زیر گروه چهار و پنج گروه انسانی، ۳ می‌باشد. اگر رشته مورد علاقه شما در زیر گروه چهار یا پنج قرار دارد، نگاه ویژه‌تری به درس روانشناسی داشته باشید! شاید از خود بپرسید که ارزش درسی کدام مبحث روانشناسی بیشتر است؟

بهتر است بدانید که برای موفقیت، یادگیری تمامی مطالب درج شده در کتاب درسی، الزامی است. به طور مثال، از ۲۰ سوال مطرح شده در کنکور سراسری نود و نه، ۳ سوال به انگیزه و نگرش، ۳ سوال به حافظه و علل فراموشی، ۴ سوال به روانشناسی رشد، ۲ سوال به روانشناسی سلامت، ۴ سوال به تفکر، ۲ سوال به تعریف و روش و ۲ سوال به احساس، توجه و ادراک مربوط می شد. طبیعتا درصد بالای ۸۰، نیازمند تسلط بر تمامی مطالب کتاب درسی می‌باشد. اما نگران نباشید!

با ما همراه باشید.

 

پیش مطالعه دارید؟

حتما شما نیز در دسته دانش آموزان کوشا و تلاشگر قرار دارید. اما اگر کمی از فضای درس دور شده‌اید، نگران نشوید. بهتر است به جای گذران وقت در انواع شبکه‌های مجازی و انجام کارهای بیهوده که زمان ارزشمند شما را تلف می‌کند، اندکی پیش مطالعه داشته باشید. پیش خوانی، یکی از برجسته‌ترین روش‌های یادگیری است. در واقع با انجام این روش، یک نقشه ذهنی در مغز شما شکل می‌گیرد که مسیر یادگیری را برای شما هموارتر می‌سازد.

بخوانید :   استرس کنکور و نحوه مقابله با آن

با وجود شرایط حال‌حاضر جهان، پیش مطالعه می‌تواند کلاس‌های مجازی را جذاب‌تر نشان دهد. البته کلاس‌های درسی برای برخی دانش‌آموزان کسل کننده است اما راه فراری وجود ندارد. ولی اگر از روش‌های مطلوب مطالعاتی بهره‌مند شوید، هیچ سوختنی وجود ندارد. می دانید چرا بر پیش‌خوانی تاکید می‌کنیم؟ پس بهتر است به لیست زیر نگاهی بیاندازید:

  • سرعت یادگیری شما افزایش پیدا کرده و زمان کمتری برای مرور و جمع‌بندی صرف خواهید‌کرد.
  • گره‌های ذهنی شما برطرف می‌شود. مطالعه اولیه سبب ایجاد سوالاتی در ذهن شما خواهد شد. تدریس اساتید، به اینگونه پرسش‌ها پاسخ خواهد داد.
  • مشارکت کلاسی بیشتر شده و تبعا ذهن شما بیشتر فعالیت می‌کند. به این ترتیب، آمادگی ذهن افزایش پیدا خواهد کرد.
  • به دلیل اینکه شما اطلاعات بیشتری دریافت کرده اید، انگیزه شما برای درس خواندن بیشتر خواهد شد.

اگر می‌خواهید که با سرعت نور به سمت قله‌های موفقیت حرکت کنید، از پیش‌خوانی غافل نشوید!

 

نمونه باشید!

بله! درست خواندید. از شما می‌خواهیم که یک نمونه باشید. منظور دقیق ما از نمونه چیست؟ بگذارید با یک مثال به وضوح مساله کمک کنیم؛ تصور کنید که دوست شما به غیبت و بدگویی درباره معلم خود می‌پردازد. شما در ذهن خود، تصور می‌کنید که معلم هستید. آیا دوست دارید که کسی از شما غیبت کند؟ قطعا اینگونه نیست و بر اساس جایگذاری فکری، دوست خود را از ادامه بحث منصرف می‌کنید، چون قرارگیری در جایگاه قضاوت بدون حضور شخص منصفانه نیست و شما در ذهن خود، این احساس ناخوشایند را درک کردید. همین عمل سبب می‌شود که به تدریج از غیبت فاصله بگیرید. در واقع شما نقش یک نمونه را ایفا می‌کنید. اگر در مطالعه درس روانشناسی، خود را در موقعیت های مختلف قرار دهید، درک مفاهیم برای شما راحت تر صورت می‌گیرد و این مساله در ذهن شما باقی خواهد‌ماند. حتی هنگامی که خود را یک پزشک، پرستار، داروساز یا مهندس تصور می‌کنید، در جایگاه یک نمونه قرار می‌گیرید. این کار سبب افزایش انگیزه شما خواهد شد. اما توجه داشته باشید که نباید بیش از حد درگیر خیالات خود شوید زیرا به مرور، زمان ارزشمند را از دست خواهید‌ داد.

بخوانید :   در ماه مبارک رمضان، چطور درس بخوانیم؟

 

روانشناسی را درست مطالعه کنید.

معمولا چهره دانش‌آموزان، قبل و بعد از آزمون‌های آزمایشی بسیار متفاوت است. صورت تعدادی از آن ها بشاش و اکثریت باقی مانده تعریفی ندارد! اینگونه دانش‌آموزان به دنبال علت شکست خود نیستند؛ بلکه به دنبال ای کاش‌ها می گردند! یکی از مسائل ریشه ای در درس روانشناسی، نحوه مطالعه است. متاسفانه تعداد زیادی از دانش آموزان در اولین قدم بدون داشتن پیش زمینه، به حفظ‌کردن متن کتاب می پردازند. در حالی که به خاطر سپردن محتوا بدون درک، عملا ممکن نیست. همین مساله، زمینه شکست در آزمون‌های آزمایشی را مهیا می‌کند. شرایط مطالعه دروس حفظی مفهومی مشابه یکدیگر است.

در اولین گام، کلیت محتوای درسی را با مطالعه روزنامه وار استخراج کنید. سپس به قیدها، تعاریف و نکات مهم کتاب دقت کرده و برای یادگیری بیشتر، می‌توانید از درسنامه استفاده کنید. البته کامل ترین مرجع شما برای کنکور سراسری، کتاب درسی است. سپس به تست زنی روی آورده و نکات حاصل از تست‌ها و آزمون‌ها را تحلیل کنید. توجه داشته باشید که حداقل ۱۴۰ دقیقه در هفته را به درس روانشناسی اختصاص دهید.

 

 

 

مطالعه این مقاله پیشنهاد می‌‌‌‌‌‌شود:

 

 

سهل و ممتنع!

در تصور بسیاری از دانش آموزان، درس روانشناسی، ساده و حفظی بوده و به راحتی می‌توان درصد بالایی کسب‌کرد. اما توجه داشته‌باشید که به دلیل افزایش رقابت شرکت‌کنندگان و برقراری عدالت آموزشی، سوالات این درس سال به سال سخت تر می‌شود! کسی در این ماراتن پیروز است که علاوه بر به خاطر سپردن متن کتاب، محتوای آن را درک کرده باشد.

بخوانید :   برنامه ریزی موفق کنکور چه معیارهایی دارد؟

برای رسیدن به مقصد مورد نظر خود، دیدگاهتان را تغییر دهید. درس روانشناسی را به هیچ عنوان دست کم نگیرید. در چندین سال گذشته، رقابت در این درس بسیار افزایش پیدا کرده و اکثر رتبه‌های برتر موفق به کسب درصد بالای ۶۰ شده‌اند. همانطور که می‌دانید، روانشناسی آخرین بخش دفترچه اختصاصی است. پس تلاش کنید که با استفاده صحیح از زمان، گذر از سوالات پرچالش و ذخیره انرژی، درصد مناسبی در این درس به دست آورید.

 

این مطلب را در شبکه های اجتماعی با دوستانتان به اشتراک بگذارید

آخرین مقالات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هفت + دوازده =

#iguru_button_6606e5adb3ed3 .wgl_button_link { color: rgba(255,255,255,1); }#iguru_button_6606e5adb3ed3 .wgl_button_link:hover { color: rgba(255,255,255,1); }#iguru_button_6606e5adb3ed3 .wgl_button_link { border-color: rgba(196,22,28,1); background-color: rgba(196,22,28,1); }#iguru_button_6606e5adb3ed3 .wgl_button_link:hover { border-color: rgba(255,187,23,1); background-color: rgba(255,187,23,1); }#iguru_soc_icon_wrap_6606e5ae2fd18 a{ background: transparent; }#iguru_soc_icon_wrap_6606e5ae2fd18 a:hover{ background: transparent; border-color: #c4161c; }#iguru_soc_icon_wrap_6606e5ae2fd18 a{ color: #acacae; }#iguru_soc_icon_wrap_6606e5ae2fd18 a:hover{ color: #ffffff; }