مدرسه کسب و کار کارابیز

از سیر تا پیاز رشته اتاق عمل

از سیر تا پیاز رشته اتاق عمل

 

 

رشته کارشناسی اتاق عمل، شاخه‌ای از علوم پزشکی هست که طی این دوره دانشجویان با اصول جدید اتاق عمل و تکنولوژی‌های نوین جراحی در جراحی های تخصصی و فوق تخصصی آشنا میشوند. دانشجویان این رشته، مراقبت و کمک به اداره بیمار را قبل، حین و بعد عمل می‌آموزند . دانش آموختگان این رشته عضوی از تیم بهداشتی درمان خواهند بود؛ که به عنوان بخشی از تیم جراحی برای کمک به اجرای یک عمل جراحی با نتایج مطلوب در بخش‌های اتاق عمل بیمارستان ، بخش های مداخله تشخیصی – درمانی و مراکز مراقبتی سیار ایفای نقش می‌کنند.

 

کمک جراحان در اتاق عمل ۲ وظیفه ی اصلی دارند :

پرستار سیرکولر

یکی از اعضای غیر استریل تیم جراحی می‌باشد که وظیفه آماده کردن یک محیط امن برای بیمار و تیم جراحی را بر عهده دارد. این فرد دارای مدرک لیسانس یا کاردانی اتاق عمل می‌باشد. او وظیفه انجام کارهای مورد نیاز در قبل از عمل، حین عمل و بعد از عمل را بر عهده دارد. پرستار سیرکولر وسایل جراحی را آماده می کند. وظیفه کنترل دستگاه و تچهیزات قبل ، حین و بعد از عمل را دارد.

 

پرستار اسکراب

در حوزه ی استریل و در ارتباط مستقیم با جراح است. جراح، کمک جراح و فرد اسکراب که در حوزه‌ی استریل فعالیت دارند، قبل از شروع عمل، باید بامحلول‌های ضد عفونی کننده و تکنیک‌های شست و شوی موجود، دست‌ها و بازوهای خود را به دقت بشویند و گان و دستکش جراحی به تن کنند. پرستار اسکراب در طول جراحی کنار جراح قرار دارد. پس از جراحی بیمار را به اتاق ریکاوری می برد.  گاهاً گزارش جراحی توسط تکنسین اتاق عمل تنظیم می‌شود.

بخوانید :   راهکارهای تقویت توان ذهنی

 

سایر وظایف یک فارغ التحصیل رشته اتاق عمل به عنوان کمک جراح عبارتند از :

 

ـ آماده کردن اتاق عمل
ـ کنترل رطوبت و ایمنی
ـ استریل کردن وسایل جراحی
ـ حضور به عنوان دستیار فنی جراح 
ـ کمک به جمع آوری نمونه و محافظت 
ـ حضور در اتاق ریکاوری 
ـ  استریل کردن اتاق پس از جراحی

 

 

خصوصیات فردی موردنیاز برای رشته اتاق عمل

یک تکنولوژیست اتاق عمل شایسته بایدنگرشی مراقبتی نسبت به بیمارودیگراعضای تیمهای جراحی ومحیط داشته باشد. وی بعنوان عضوی ازتیم اتاق عمل ، بایدقادرباشدکه باسرعت وبادقت به جزئیات کارکند. قادربه اولویت بندی مسائل درشرایط اورژانس وپراسترس باشد، بنابراین نیازبه افرادی است که احساس مسئولیت شدیدوشخصیت باثبات داشته ، صبوروعلاقمندبه کمک به دیگران بوده وبه نیازهای بیمارودیگراعضای تیم جراحی حساس باشند. وازآن جا که کاردراتاق عمل نیازبه ایستادن برای مدت زمان طولانی وتوانائی برای جابجایی وبلندکردن اشیا سنگین داردوفردرادرمعرض مناظروبوهای ناخوشایند، بیماریهای مسری وموادخطرناک قرارمیدهد ، فرد باید توانائی جسمی لازم راداشته باشد.

 

 

مراکز کاری برای فارغ التحصیلان رشته اتاق عمل

 

بخش های جراحی ، اتاق عمل ، مراکز جراحی سرپایی ، اورژانس و مطب ها

 

درآمد رشته اتاق عمل

درآمد سرجیکال تکنولوژیست ( پرستار اتاق عمل) بسته به تجربیات فرد و محل کار و شرایط کار دارد. عموم افراد در این رشته از درآمد خود رضایت دارند. در صورتی که بتوانید دستیار اول جراح بشوید می توانید درآمد بسیار خوبی داشته باشید.

 

 

دروس اصلی و تخصصی

 

تکنیک اتاق عمل عمومی، فن پرستاری، فیزیولوژی، تشریح، شیمی آلی و بیوشیمی، بهداشت فردی و همگانی، انگل‌شناسی و میکروب‌شناسی، داروشناسی عمومی و تخصصی، جراحی عمومی و تخصصی، اصطلاحات پزشکی و اصطلاحات رایج در اتاق عمل، کارآموزی عمومی، جراحی زنان و زایمان، بیماری‌های داخلی، آسیب‌شناسی، فیزیک پزشکی و کاربرد آن در اتاق عمل، خون‌شناسی و انتقال خون، بیهوشی، روش‌های احیاء قلبی و ریوی، روانشناسی، کارآموزی در عرصه.

بخوانید :   معرفی رشته مدیریت بازرگانی

 

طول دوره کارشناسی اتاق عمل 

مدت تحصیل حداقل ۴سال و حداکثر ۵سال(در شرایط خاص و با موافقت آموزش کل دانشگاه علوم پزشکی مثل مرخصی تحصیلی و……. ) می باشد.

تعداد واحدهای درسی

تعدادکل واحدهای درسی دوره کارشناسی پیوسته رشته اتاق عمل ۱۳۰ واحدوبه شرح زیرمیباشد.

دروس عمومی : ۲۲ واحد ، دروس پایه ، اختصاصی وکارآموزی ۸۴ واحد ، کارآموزی درعرصه : ۲۴ واحد

 

 

 

مطالعه این مقاله میتونه کمکت کنه:

همه چیز درباره جمع بندی کنکور تجربی

 

امکان ادامه تحصیل درمقاطع بالاتر (کارشناسی ارشد ) :

براساس نامه ۲۰/۱۲/۹۶ رئیس کل نظام پرستاری به معاونت وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی کشور ، این رشته در مقطع کارشناسی ارشد ، با ظرفیت اندک پذیرش و آزمون نسبتاً دشوار ، دارای گرایش های زیر است:

۱- گرایش قلب و عروق و توراکس

۲- گرایش ارتوپدی و مغز و اعصاب

۳- گرایش فک و صورت و سروگردن و ENT

۴- گرایش عمومی و ارولوژی و زنان و زایمان

۵- گرایش اطفال و نوزادان

 

 

دوره طرح رشته اتاق عمل 

بعد از اتمام درس ، دو سال طرح همراه با حقوق دارد. گذراندن طرح برای استخدام در مراکز دولتی اغلب ضروری است. فعالیت در بخش خصوصی و به صورت قراردادی معمولاً نیازی به گذراندن طرح ندارد.

این مطلب را در شبکه های اجتماعی با دوستانتان به اشتراک بگذارید

آخرین مقالات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شش + هجده =

#iguru_button_66060de2cc16f .wgl_button_link { color: rgba(255,255,255,1); }#iguru_button_66060de2cc16f .wgl_button_link:hover { color: rgba(255,255,255,1); }#iguru_button_66060de2cc16f .wgl_button_link { border-color: rgba(196,22,28,1); background-color: rgba(196,22,28,1); }#iguru_button_66060de2cc16f .wgl_button_link:hover { border-color: rgba(255,187,23,1); background-color: rgba(255,187,23,1); }#iguru_soc_icon_wrap_66060de338e04 a{ background: transparent; }#iguru_soc_icon_wrap_66060de338e04 a:hover{ background: transparent; border-color: #c4161c; }#iguru_soc_icon_wrap_66060de338e04 a{ color: #acacae; }#iguru_soc_icon_wrap_66060de338e04 a:hover{ color: #ffffff; }