مدرسه کسب و کار

مدیریت انرژی در دوران کنکور

مدیریت انرژی، یکی از بحث‌های چالش برانگیز برای بچه‌های کنکوریه. حتما برای شما هم پیش اومده که در مواقعی از روز، احساس خستگی می‌کنید و دیگه نمیتونید کارهاتون رو انجام بدید. اگر شما انرژی کافی برای درس خوندن نداشته باشید، نتیجه لازم رو کسب نمی‌کنید. در ضمن، زمان گرانبها رو هم از دست میدید. احساس خستگی از کمبود انرژی نشات میگیره. حالا سوال اینه که چه مواردی باعث کمبود انرژی میشن و برای افزایش و مدیریت انرژی چه کار باید بکنیم؟ اگر با این مشکل رو‌به‌رو هستید، تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

 

مهم ترین عوامل کاهش انرژی بدن

برای نفس کشیدن، درس خوندن، راه رفتن و به طور کلی زنده موندن، بدن ما باید میلیون‌ها واکنش شیمیایی انجام بده که اصطلاحا بهش متابولیسم میگن. اگر متابولیسم کم بشه، طبیعتا انرژی ما هم کاهش پیدا میکنه. موارد مختلفی در این امر دخیل هستند که در ادامه مهم‌ترین اون‌ها رو بیان می‌کنیم.

 

– مشکلات سیستمی بدن

کم‌خونی، یکی از رایج‌ترین عوامل خستگیه. با کاهش حجم یا تعداد گلبول‌های قرمز، اکسیژن‌رسانی به تمامی سلول‌های بدن به ویژه سلول‌های مغز، کم میشه. به همین دلیل حس کسل‌بودن و خستگی در بدن شما رخنه میکنه.کم‌کاری تیروئید هم از دیگر عوامل کاهش انرژی بدن محسوب میشه. همونطور که میدونید، هورمون‌های تیروئیدی نقش مهمی در متابولیسم بدن دارن. فردی با مشکل کم‌کاری تیروئید احساس خستگی، تنبلی و یا افسردگی میکنه. پر کاری تیروئید هم میتونه اضطراب، اختلال در خواب و بی قراری رو ایجاد کنه. با یک آزمایش ساده، همه موارد بالا قابل تشخیص هستن و به راحتی درمان میشن. چنین اختلال‌هایی به صورت جدی میتونن مدیریت انرژی رو مختل کنن، پس حواستون باشه!

 

– تاثیر تغذیه نامناسب در مدیریت انرژی

یکی از اشتباهات بزرگ دانش‌آموزان، نادیده گرفتن وعده صبحانه هست. صبحانه ۲۰ درصد از انرژی روزانه بدن را تامین میکنه. پس از یک وقفه ۸ الی ۱۰ ساعته (خواب)، خوردن صبحانه یک تجدید قوای حرفه ای محسوب میشه. مصرف فست فودها و غذاهای صنعتی، شکر، شیرینی و… هم در کاهش انرژی بدن شما نقش بزرگی ایفا میکنه. چون ارزش غذایی بالایی نداره و مدیریت انرژی بدن رو به طور کلی بهم میریزه!

 

– خواب نامنظم و عدم کنترل استرس

اختلالات خواب میتونه میزان انرژی بدن رو تحت تاثیر قرار بده. هورمون‌های استرس، اشتها، رشد و… تا حدودی به خواب مربوط میشن. احساس ناخوشایند اضطراب در اثر محرک‌های گوناگونی ایجاد میشه. اگر خواب و استرس کنترل نشن، آسیب های جبران ناپذیری به مغز وارد میشه. اختلالات هورمونی، عوامل محیطی و اجتماعی، ژنتیک و… از مواردی هستند که میزان استرس شما را تغییر میدن.

 

«این مقاله برای شما مفیده: راه های مبارزه با استرس»

 

 

راهکارهای مدیریت انرژی در دوران کنکور

 مکمل‌های گوناگونی در داروخانه ها وجود دارن که اصطلاحا میتونن انرژی بدن شما رو زیاد کنن. اما قبل از این که سر خود به سراغ اون‌ها بریم، بهتره که سیستم طبیعی بدن رو با انجام چند تا راهکار ساده تقویت کنیم. اینطوری، هم کمتر هزینه می‌کنیم و هم مدیریت انرژی بدنمون رو به طور کامل به دست می‌گیریم.

 

– ورزش روزانه

ورزش از بسیاری جهات بر مغز تأثیر میزاره. ضربان قلب را افزایش میده تا اکسیژن بیشتری به مغز پمپ کنه. ورزش همچنین با تحریک رشد اتصالات جدید بین سلول‌ها در بسیاری از مناطق مهم قشر مغز، توانایی‌های مغز رو به طور شگفت‌انگیزی افزایش میده. تحقیقات انجام شده توسط UCLA نشون داده که ورزش فاکتورهای رشد رو تقویت میکنه. بنابراین انجام چند حرکت ساده به صورت روزانه میتونه سطح انرژی بدن شما رو در محدوده ثابتی قرار بده.

 

– نقش خواب مناسب در مدیریت انرژی

خواب به اندازه سایر عملکردهای اساسی مثل خوردن، نوشیدن و تنفس برای بدن مهمه. صرفه‌جویی در انرژی، ترمیم بافت‌ها، تنظیم احساسات و افزایش قدرت سیستم ایمنی از مهم‌ترین دلایلی هست که نیاز به خواب را توجیه میکنه. به طور میانگین، روزانه ۸ ساعت خواب برای یک شخص بالغ مناسبه. اما مهم‌تر از کمیت، کیفیت خوابه. برنامه خوابتون رو تنظیم کنید؛ زود به تخت خواب برید تا صبح زود بیدار بشید. پیش از خواب، زمان خود رو صرف موبایل و شبکه های اجتماعی نکنید!

 

– ارتباط تغذیه و مدیریت انرژی

انرژی ما از غذاهایی که میخوریم و مایعاتی که می نوشیم تأمین میشه. هنگام غذا خوردن، بدن مواد مغذی رو به اجزای کوچکتر تبدیل میکنه. در نهایت این مواد، جذب بدن میشن تا به عنوان سوخت مورد استفاده قرار بگیرن. چنین روندی به عنوان متابولیسم شناخته میشه. برای بهبود متابولیسم، انواع مناسبی از ویتامین‌ها، پروتئین‌ها، کربوهیدرات‌ و چربی‌ لازمه. در صورت مصرف نامناسب هریک از موارد بالا، ارگان‌های بدن با مشکلات مختلفی رو‌به‌رو میشن. بنابراین یک برنامه تغذیه مناسب، دور از غذاهای صنعتی و مصرف حداقل ۸ لیوان آب در طول روز لازم و ضروریه.

 

اگر سوالی در مورد نحوه مدیریت انرژی و کنترل استرس دارید، حتما مطرح کنید. در کمترین زمان ممکن، پاسخ خودتون رو از بهترین پشتیبان های تاملند دریافت خواهید کرد!
این مطلب را در شبکه های اجتماعی با دوستانتان به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

#iguru_button_629331d0b4dc2 .wgl_button_link { color: rgba(255,255,255,1); }#iguru_button_629331d0b4dc2 .wgl_button_link:hover { color: rgba(255,255,255,1); }#iguru_button_629331d0b4dc2 .wgl_button_link { border-color: rgba(196,22,28,1); background-color: rgba(196,22,28,1); }#iguru_button_629331d0b4dc2 .wgl_button_link:hover { border-color: rgba(255,187,23,1); background-color: rgba(255,187,23,1); }#iguru_soc_icon_wrap_629331d0ebf33 a{ background: transparent; }#iguru_soc_icon_wrap_629331d0ebf33 a:hover{ background: transparent; border-color: #c4161c; }#iguru_soc_icon_wrap_629331d0ebf33 a{ color: #acacae; }#iguru_soc_icon_wrap_629331d0ebf33 a:hover{ color: #ffffff; }