مدرسه کسب و کار

اعتماد به نفس در دانش آموزان کنکوری

 

 

 

همونطور که می‌دونین، یکی از ویژگی‌های انسان های بزرگ و موفق خود دوستیه. خوددوستی به دو شاخه تبدیل میشه؛ اعتماد به نفس و عزت نفس. عزت نفس مربوط به درونیاته؛ به میزان احترام و ارزشی که ما برای خودمان قائلیم عزت نفس میگن.

و اما اعتماد به نفس؛ اعتماد به نفس مربوط به مهارت‌های ماست یه مقوله‌ی بیرونی و اکتسابیه؛ یعنی ما با تکرار و تمرین و انجام تمارین مختلف بهش دست پیدا کنیم. دانش آموزان کنکوری ازاون دسته افرادی هستن که به اعتمادبنفس نیازدارن. اگه فردی این ویژگی رو تو خودش داره باید تقویتش کنه اگه نداره باید ایجادش کنه. اعتماد به نفس دانش آموزان کنکوری تاثیر مثبتی بر عملکر اونها میزاره.

 

 

 

دلایل پیدایش کمبود اعتماد به نفس

 

یکی از دلایلی که باعث پیدایش اعتماد به نفس ضعیف تو دانش آموزان میشه، باور نداشتن اونا به خودشونه، به قابلیت‌هاشون اعتماد نمی‌کنن و دچار کمبود اعتماد به نفس میشن.

 با انباشته کردن دروس روی هم دچارسردرگمی میشن؛ به این صورت که هر درس رو تو زمان مقرر خودش حاضر نمی‌شه، با اهمال کاری و امروز و فردا کردن کارها، پروسه ی یادگیری رو به تعویق می‌ندازن. اینقدر این فرایند تکرار می‌شه تا به شب امتحان نزدیک می‌شن؛ اونوقت اگه تا خود صبح هم بشینن و درس بخونن دیگه نمی‌تونن کاری از پیش ببرن.

 دانش آموزای عزیز باید علاج واقعه رو قبل از وقوع انجام بدن. نداشتن برنامه ریزی خوب، قدرت تمرکز شون به هم میخوره و اعتماد به نفسشون پایین میاد.

دومین عاملی که باعث ضعف و کمبود اعتماد به نفس دانش آموزان کنکوری میشه، خونواده ها هستن؛ بعضی از اونا، انتظارات محیرالعقول از دانش آموزا دارن، بدون اینکه به میزان عملکرد‌ها، مهارت‌ها و استعدادهاشون آگاهی داشته باشن. والدینی که برچسب ضعیف بودن و تنبلی رو به به فرزندشون می زنن باید آگاه باشن که ضربه ی جبران ناپذیری رو به اونا میزنن. دانش آموزان کنکوری، بیشتر از هر زمان دیگه ای نیاز به پشتیبانی و حمایت خونواده ها دارن.

سلایق و علایق دانش آموزا و همچنین استعدادش رو با هیچ دانش آموز دیگه ای مقایسه نکنین؛ چون هر فردی منحصر به فرده و ویژگیهای رفتاری وعملکردی و شخصیتی جداگانه‌ای داره.

عامل بعدی که اعتماد به نفس دانش آموزان کنکوری نقش اساسی رو داره، مدرسه و مسئولان هستن. همونطور که میدونین مدرسه خانه ی دوم دانش آموز و مسئولان پدر و مادر دوم اونا به حساب میان؛ این خیلی مهمه که دانش آموزان رو به سمت و سوی موفقیت هدایت کنن. با رعایت نکات ظریف تربیتی و آموزشی باعث بشن دانش آموزان از لحاظ اعتماد به نفس و مهارت های درسی به درجه بالایی برسن.

 

 

 

معمارستون اعتماد به نفست باش

 

توجه داشته باشین که هرچقدر مسائل محیطی تو کمبود اعتماد به نفس دانش آموزان کنکوری تاثیر گذار باشه و احتمالا آسیب‌هایی تو این زمینه بهشون وارد بشه، این خود دانش‌آموزه که باید قوی بمونه ودوباره قویتر ادامه بده. اون باید خودش منبع اعتماد به نفسش باشه. دانش آموز عزیز بنای اعتماد به نفستون رو با تکرار و تمرین با آزمون و خطا های فراوان محکم تر بسازین. پروسه یادگیری رو برای شب امتحان نزارین.

درطول سال به کمک معلما، همکلاسی ها و منابع کمک آموزشی مختلف رفع اشکال کنین، تا ورودی کنکور با موفقیت پشت سر گذاشته بشه. توجه و تمرکز تون رو بزارین روی مهارت‌های یادگیری و تجربه‌هایی که هر کدومشون می‌تونه سر امتحان کمکتون کنه، به خودتون باور داشته باشین که از همین امروز با برنامه ریزی دقیق شروع کنین.

برای شروع  لیستی از کتاب‌هایی که باید  خونده بشه رو تهیه کرده و ساعاتی را به مرور کردن اونا وتست زدن اختصاص بدین. استراحت کافی، غذا و میان وعده های مناسب رو از قلم نندازین؛ چون فعالیت مغزی باعث میشه سلول‌های مغز گرسنه بشن. با تغذیه‌ی مقوی انرژی لازم به مغز میرسه. خودتون رو دست کم نگیرین.

 

 

علت اصلی کمبود اعتماد به نفس چیه؟

 

 بذارین یه مثال بزنم براتون: یه نفر از گربه می‌ترسه، به نطرتون این ترس ناشی از چیه؟ خوب معلومه ناآگاهی اون آدم، از حیوانی به اسم گربه. عدم شناخت و آگاهی کامل، خیالات واهی و اطلاعاتی که از محیط بهش رسیده به خودش تلقین کرده که حیوونی به اسم گربه وحشتناک ترین موجود دنیاست. باور کرده که از گربه می‌ترسه. چون شناختی دقیق از ظاهر گربه و ماهیت گربه نداره.

روان درمانگران راه حلی دارن برای این جور مسائل؛ شخص رو برای مدتی عامل ترس تنها می‌زارن تا حسابی شناخت کامل از اون پیدا کنه و ترسش برطرف بشه.

 نداشتن اعتماد به نفس دانش‌آموزان کنکوری هم چیزی شبیه اینه. باشناخت کافی از خود از مهارت‌ها و تجربه هاتون باعث می‌شه به خودتون باور و ایمان داشته و از رو به رویی با امتحانات نترسین.

 

 

 

راه حل‌های پیشنهادی

 

افزایش اعتماد به نفس دانش آموزان کنکوری وابسته به عوامل متعددی است. به چند مورد اشاره می‌کنیم:

  • مراقب ذهنتون باشین، افکار منفی و مخرب رو به ذهنتون راه ندین. روزانه با حس قوی چندین بار تکرار کنین که شما توانمندین با مقداری پشتکار خیلی راحت از پس امتحانات بر می آیند.

 

  • از همین حالا نگرش تون رو نسبت به درس خوندن عوض کنین. سوالات خوب از خودتون بپرسین؛ همه ی ما می‌دونیم که کیفیت زندگی ما بستگی به سوالاتی را که از خودمان می پرسیم، از خودتون بپرسین. انگیزه ی من از درس خوندن چیه؟ آیا مرزی تو یادگیری و درس خوندن هست؟ چقدر لازمه تلاش کنم تا به سرمنزل مقصود برسم؟ کارها و افکاری که مانع تمرکز من می‌شن چه چیزهایی هستن؟ و ده ها سوال دیگه با جواب دادن به این سوالات دنبال راه‌حل‌هایی برای رفع اشکالات باشین.

 

  • با افکار منفی و ورودی‌های کم اهمیت به مغزتون جلوگیری کنین. روی افکار مثبت تمرکز داشته باشین.

 

 

  • هدفتون رواز درس خوندن مشخص کرده و تصمیم بگیرین که توی مسیر بمونین. اگه هدفتون کسب رتبه ی بهتر ه باید جزئی از هدفتون بشین. مشخص شدن چرایی انتخاب هدف، باعث می‌شه عبور از چگونگی(سختی‌های مسیر) آسون تر به نظر بیاد.
  • توجه و تمرکزتون روی هدف نهایی بزارین.

 

  • روی توانمندی‌هاتون تمرکز کنین.

 

  • اضطراب و نگرانی‌ها حواس پرتی به همراه داره اگه توی یادگیری و ارائه ی یه کتاب ضعیف هستین، نباید باعث بشه قدرت یادگیری و مهارت تون توی کتاب های دیگه زیر سوال ببرین.

 

  • با تکرار و تمرین و راهنمایی گرفتن از کتب آموزشی سعی در برطرف کردن نقاط ضعف و تبدیل اون‌ها به نقاط قوت داشته باشین. خودتون رو دست کم نگیرین.

 

  • برای این که به دانسته‌هاتون اضافه کنین باید تلاش و پشتکارت رو چند برابر کرده تا اشتیاق برای یادگیری زیاد باید بشه.

 

  • خودتون رو با دیگران مقایسه نکنین اگه مقایسه ای هم صورت می‌گیره. باید در جهت رشد و تجربه اندوزی باشه. کسی که رتبه کنکور آورده، هیچ مزیتی نسبت به شما نداره جز تلاش و پشتکار زیاد و انگیزه و نگرش سازنده. همه انسانها دارای استعداد ذاتی هستن. فقط باید راه به‌کارگیری اون رو بلد باشین. خودتونو با دیروزمقایسه کنین. دقت داشته باشین که دیروز تو چه نقطه ای از رشد بودین آیا امروز تصمیم دارید یه قدم جلوتر برید؟ اقدام آگاهانه و مطالعه ی مستمر، نمی‌زاره استرس آزمون ها را داشته باشین؛ در نتیجه اعتماد به نفستون دچار مشکل نمیشه.

 

  • داشتن اعلام های خوب؛ روزانه از جملات تاکیدی مثبت استفاده کنین مثل: من توانمندم. من برای هدفی که دارم تلاش خواهم کرد. من باید بتونم از پس آزمونها بربیام. من رویاهای بزرگی دارم. تلاش و پشتکار مستمر من لازمه رشد ه. پس از همین امروز با برنامه ریزی ومرور کتابها رو شروع کن، نقاط ضعف را به نقاط قوت تبدیل کرده و هیچ وقت از یادگیری غافل نشین.

 

  • شناخت آزمون کنکور.؛ بعضی از دانش آموزا کنکوری، آزمون و ورودی دانشگاه رو یه غول بی شاخ و دم فرض می کنن. ترس و نگرانی از این آزمون باعث میشه اعتماد به نفس پایین بیاد؛ در حالیکه این آزمون چکیده‌ای از امتحانات دوران دبیرستانشونه و نیازی نیست واهمه‌ای به خودشون راه بدن.

 

 

  • با شرکت تو کلاس های آموزشی کنکور و تست زنی به راحتی می‌تونین از چند و چون آزمون مطلع بشه تا از پسش بر بیاین. باور به توانمندی‌ها تون باعث می‌شه با قدرت بیشتری رو به جلو حرکت کنین.

 

 

 

 

رشد در سایه تکرار و تمرین اتفاق میفته.

اشتباهاتی که ها اشتباهات رایج اشتباهاتی که اغلب به دانش آموزان کنکوری مرتکب می شوند و باعث کمبود اعتماد به نفس دانش آموزان کنکوری می‌شه اینا هستند:

  • نداشتن هدف مشخص
  • عدم برنامه ریزی های اصولی
  • اکتفا کردن به کتب درسی و آشنایی نداشتن با فضای عملی کنکور
  • عدم تغذیه مناسب
  • خواب ناکافی
  • ورودی های منفی
  • عدم فعالیت های بدنی بدنی

فعالیت بدنی جریان خون رو سرعت می‌بخشه در نتیجه اکسیژن بیشتری به سلول‌های مغزی می رسه سلول‌های مغزی هم دوپامین تولید کرده و شادمانی و نشاط نتیجه تولید دوپامین هست در نتیجه امید به زندگی و اعتماد به نفس زیاد می‌شه.

 

 

 

نتیجه گیری

 

اعتماد به نفس دانش آموزان کنکوری یه مقوله ی بیرونی نیست. مربوط به توانمندی‌ها ومهارت‌های ماست. دانش آموزان طیف وسعیی از افراد جامعه رو تشکیل می‌دن؛ داشتن اعتمادبنفس تو این گروه باعث می‌شه موقع آزمونها، دچاراسترس و اظطراب نشن.

اعتمادبنفس یعنی باورداشتن به خود و توانمندی‌های خود. اعتمادبنفس قابل اندازه گیری توسط خودمون و دیگرانه.

این مطلب را در شبکه های اجتماعی با دوستانتان به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

#iguru_button_629175480b431 .wgl_button_link { color: rgba(255,255,255,1); }#iguru_button_629175480b431 .wgl_button_link:hover { color: rgba(255,255,255,1); }#iguru_button_629175480b431 .wgl_button_link { border-color: rgba(196,22,28,1); background-color: rgba(196,22,28,1); }#iguru_button_629175480b431 .wgl_button_link:hover { border-color: rgba(255,187,23,1); background-color: rgba(255,187,23,1); }#iguru_soc_icon_wrap_6291754840c66 a{ background: transparent; }#iguru_soc_icon_wrap_6291754840c66 a:hover{ background: transparent; border-color: #c4161c; }#iguru_soc_icon_wrap_6291754840c66 a{ color: #acacae; }#iguru_soc_icon_wrap_6291754840c66 a:hover{ color: #ffffff; }