مدرسه کسب و کار کارابیز

پرطرفدارترین رشته‌های دانشگاهی در گروه ریاضی

-رشته-های-گروه-ریاضی

به‌هنگام ورود به دبیرستان، یکی از رشته‌های پرطرفدار بین دانش‌آموزان، رشته‌ی ریاضی-فیزیک است. دلیل علاقه‌ی اکثر دانش‌آموزان به این رشته، گستردگی رشته‌های دانشگاهی و فنی مهندسی است. رشته‌هایی جذاب، برپایه‌ی علوم ریاضی، فیزیک و شیمی و درعین حال، پر از تجربه و عمل!

مهندسی از جمله رشته‌های جذاب ریاضی-فیزیک است. البته شما به عنوان یک دانش‌آموز ریاضی در دبیرستان، می‌توانید در رشته‌های علوم پایه چون ریاضی و فیزیک نیز در دانشگاه مشغول به تحصیل شوید.

 

نکات قابل توجه رشته‌های مهندسی

قطعا با نزدیک شدن به سال کنکور و یا آزمون سراسری، دغدغه‌ی بعضی از دانش‌آموزان انتخاب رشته‌ی تحصیلی مناسب در دانشگاه است. رشته‌ای که توانایی فکری و جسمی آن را در کنار علاقه، در فرد دیده شود و با ورود به آن، رو به پیشرفت در زندگی خودش باشد.

رشته‌ی تحصیلی شما باید دارای چند ملاک مشخص باشد. در ابتدا شما باید سعی کنید که با توجه به توانایی‌های جسمی خودتان، رشته‌ی مناسبی را انتخاب کنید. محیط کاری بعضی مشاغل مهندسی، حداکثر نیاز به حضور مهندس را دارد و یک مهندس زمان زیادی را باید مشغول به‌کار شود.

برای مثال بعضی از رشته‌های مهندسی چون مهندسی معدن، مهندسی نفت، مهندسی دریا و… محیط کاری صنعتی‌تر از دیگر رشته‌ها دارند؛ به‌این منظور که این مشاغل، محیطهای صددرصد کارگاهی و صنعتی دارند. البته رشته‌های دیگر مهندسی از جمله مهندسی عمران، مهندسی معماری، مهندسی مواد و متالورژی نیز، دارای محیط‌های کارگاهی هستند. اما در کنار آن‌ها می‌توانید حوزه‌های پژوهشی و یا طراحی را انتخاب کنید. شایان ذکر است که باید در انتخاب و آشنایی هررشته، با گرایش‌های آن نیز به خوبی آشنا باشید.

بخوانید :   معرفی رشته‌ی مهندسی پلیمر

 

در این مقاله، قصد داریم چند رشته‌ی پرطرفدار در گروه ریاضی را به شما معرفی کنیم.

 

مهندسی کامپیوتر

مهندسی کامپیوتر از جمله رشته‌های محبوب دانشگاهی در بین دانش‌آموزان رشته‌ی ریاضی-فیزیک است. رشته‌ی مهندسی کامپیوتر در مقطع‌ کارشناسی، دارای دو گرایش نرم‌افزار و سخت‌افزار است.

 

 

رشته مهندسی کامپیوتر
رشته مهندسی کامپیوتر

نرم‌افزار

مهندسی نرم‌افزار، معمولا مورد توجه کسانی‌ است که به الگوریتم و برنامه‌نویسی علاقه‌ دارند.

درک بالای ریاضی، و آشنایی با مفاهیم آن در دبیرستان، برای این افراد از اهمیت بالایی برخوردار است. این مهندسین همواره درگیر مسائل پیچیده هستند و درکنار پشتکار، علاقمندی از دیگر ملاک‌های انتخاب این رشته است.

 

سخت‌افزار

مهندس سخت‌افزار، به کنترل و طراحی سخت‌افزار می‌پردازد.

در این مقطع، دروسی چون نظریه‌ی زبان‌ها و ماشین‌ها، نظریه‌ی محاسبات، نظریه گراف و طراحی الگریتم بیشتر مورد توجه است.‌

 

مهندسی برق

رشته‌ای جذاب و مناسب افرادی که علاقه و درک بالایی از فیزیک و ریاضی دارند. رشته مهندسی برق، برای دانش‌آموزانی جذاب خواهد بود که به محسبات، علاقه‌ی فراوانی داشته باشند. این رشته، نیازمند پایه‌ای قوی‌است. در دبیرستان، در مباحث فیزیک یازدهم، قسمتی از مباحث برق تدریس می‌شود پس بهتر است اگر علاقمند به این رشته هستید، به این آموخته‌ها توجه بیشتری بکنید.

این رشته دارای چهار گرایش است:

 

 

رشته مهندسی برق
رشته مهندسی برق

 

گرایش برق مخابرات

بررسی سیستم‌های مخابراتی به صورت سیستمی و مغناطیسی

زیرگرایش‌های گرایش برق مخابرات عبارتند از: مخابرات میدان ( امواج الکترومغناطیس)، مخابرات سیستم (‌طراحی سیستم فرستنده و گیرنده)، مخابرات رمزنگاری ( امنیت اطلاعات)

 

گرایش برق قدرت

بررسی سیستم‌های انتقال و توزیع برق

شاخه‌های گرایش برق قدرت: ماشین‌های الکتریکی ( موتورها و ژنراتورها)، سیستم‌های قدرت و فشار قوی، الکترونیک قدرت.

بخوانید :   رشته داروسازی، همه چیز درباره این رشته

 

گرایش برق کنترل

بررسی نحوه‌ی کنترل سیستم‌ها

 

گرایش برق الکترونیک

این گرایش، دربرگیرنده‌ی تمامی گرایش‌های برق بوده است. از زیرشاخه‌های این گرایش می‌توان به طراحی مدارات، افزاره‌های نانوالکتریک اشاره کرد؛ که به ترتیب به آنالوگ و دیجیتال، معروف هستند.

 

گرایش برق الکترونیک

این گرایش، دربرگیرنده‌ی تمامی گرایش‌های برق بوده است. از زیرشاخه‌های این گرایش می‌توان به طراحی مدارات، افزاره‌های نانوالکتریک اشاره کرد؛ که به ترتیب به آنالوگ و دیجیتال، معروف هستند.

 

مهندسی مکانیک

مهندسی مکانیک، رشته‌ای بر پایه‌ی علم فیزیک است. می‌توان مهندسی مکانیک را اینگونه تعریف کرد: استفاده از انرژی و تبدیل آن به حرکت با استفاده از علوم.

از گرایش‌های این رشته در مقطع کارشناسی:

 

رشته مهندسی مکانیک
رشته مهندسی مکانیک

 

از جمله توانایی‌های لازم متقاضی رشته‌ی مهندسی مکانیک، می‌توان به درک بالای ریاضی، فیزیک و زبان انگلیسی اشاره کرد.

 

مهندسی شیمی

ممکن است شما از آن افرادی باشید که در کنار رشته‌های فنی مهندسی و علوم ریاضی و فیزیک، به شیمی نیز علاقه‌ی بسیاری داشته باشید. رشته‌ی مهندسی شیمی از جمله رشته‌های پرطرفدار است. در واقع مهندس شیمی با به‌کارگیری علوم پایه، می‌کوشد تا فرایند‌های شیمیایی را در واحد صنعتی، پیاده‌سازی کند.

از جمله وظایف کاری این مهندسان، طراحی و اجرای فرایند‌های شیمیایی برای تولید مواد اولیه مورد نظر می‌باشد.

دقت بالا در تحلیل مسائل و اطلاعات دریافتی، حل مسائل، مهارت رهبری و مدیریت پروژه‌ها از جمله توانایی‌های این افراد است.

 

 

مطالعه این مقاله پیشنهاد می‌شود:

 

 

 

مهندسی مواد و متالورژی

این رشته از‌جمله رشته‌های پرطرفدار و جذاب است. گستردگی حوزه‌های پژوهشی و عملی این رشته، بدون مرز است. این رشته، مناسب دانش‌آموزانی است که علاقه‌مند به خلاقیت و همچنین علوم پایه هستید، این رشته می‌تواند یکی از انتخاب‌های خوب شما باشد. این رشته در تمامی رشته‌های مهندسی از اهمیت بالایی برخوردار است.

بخوانید :   معرفی رشته حسابداری

مهندسی مواد و متالورژی را می‌توان شناخت، تولید، آنالیز و بررسی مواد صنعتی نیز تعریف کرد.

این رشته چهار گرایش دارد که عبارتند از:

 

رشته مهندسی مواد و متالوژی
رشته مهندسی مواد و متالوژی

 

مهندسی معماری

اگر شما زیاد هم به محاسبات و درگیری با ریاضی و شیمی و فیزیک نیستید و دوست دارید با هنر، فرهنگ وخلاقیت در کار خود درگیر باشید، این رشته می‌تواند یکی از بهترین انتخاب‌ها باشد. رشته‌ی مهندسی معماری هم فن است و هم هنر.

مهندس معمار با تفکرات خاص و خلافیت خود، با توجه به فرهنگ و سبک معماری مناطق، طراحی می‌کند. مهندس عمران، سازه‌ و اسکلت یک بنا و ساختمان را می‌سازد و کار مهندس معمار، زیبایی و جلوه بخشیدن به آن است. در کنار خلاقیت و ذوق، دانشجویان این رشته، مفاهیم و مباحث ساخت و ساز ساختمان را نیز، فرا می‌گیرند.

از گرایش‌های این رشته در مقطع کارشناسی ارشد می‌توان به گرایش معماری منظر، گرایش معماری داخلی، گرایش معماری اسلامی، گرایش مطالعات معماری ایران، گرایش بازسازی پس از سانحه و… اشاره کرد.

در دو حوزه‌ی دیگر، امکان ادامه‌ی تحصیل وجود دارد.

مدیریت پروژه و ساخت که در آن، سه گرایش مدیریت پروژه ( برنامه‌ریزی، هدایت و کنترل)، گرایش تکنولوژی معماری ( تکنولوژی‌های نوین ساختمان و ارتباط سازه و معماری)، گرایش انرژی معماری( توجه بر آلودگی‌های محیط زیستی).

از دیگر بخش‌های فعالیت این مهندسین می‌توان به گرایش طراحی شهری ( طراحی شهرک‌ها و فضاهای شهری) و گرایش برنامه‌ریزی شهری ( ارزیابی طرح‌های کلان مناطق) اشاره کرد.

 

این مطلب را در شبکه های اجتماعی با دوستانتان به اشتراک بگذارید

آخرین مقالات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک + هشت =

#iguru_button_661ecaf9d9a11 .wgl_button_link { color: rgba(255,255,255,1); }#iguru_button_661ecaf9d9a11 .wgl_button_link:hover { color: rgba(255,255,255,1); }#iguru_button_661ecaf9d9a11 .wgl_button_link { border-color: rgba(196,22,28,1); background-color: rgba(196,22,28,1); }#iguru_button_661ecaf9d9a11 .wgl_button_link:hover { border-color: rgba(255,187,23,1); background-color: rgba(255,187,23,1); }#iguru_soc_icon_wrap_661ecafa4f957 a{ background: transparent; }#iguru_soc_icon_wrap_661ecafa4f957 a:hover{ background: transparent; border-color: #c4161c; }#iguru_soc_icon_wrap_661ecafa4f957 a{ color: #acacae; }#iguru_soc_icon_wrap_661ecafa4f957 a:hover{ color: #ffffff; }