مدرسه کسب و کار کارابیز

افزایش ساعت مطالعه برای کنکور

افزایش ساعت مطالعه تاملند

 

افزایش ساعت مطالعه برای کنکور یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های داوطلبان کنکور است زیرا همه می‌دانند که برای موفقیت در کنکور حتماً باید ساعت مطالعه را افزایش داد. به بیان بهتر، یک دانش‌آموز کنکوری حتماً باید بسیار بیشتر از یک دانش‌آموز مدرسه درس بخواند. در پاسخ به این سوال که برای کنکور چند ساعت درس بخوانم، فاکتورهای مختلفی موثر هستند از جمله اینکه داوطلب کنکور چند ساله است، چند ساعت وقت آزاد دارد، شاغل است یا نه، هنوز دانش‌آموز است یا نه و سوالات متعدد دیگر، اما آنچه می‌توان به عنوان پاسخی مشترک پیشنهاد داد این است که داوطلبان کنکور در سال منتهی به کنکور باید به طور میانگین روزی هشت تا ده ساعت مطالعه کنند. (برای آشنایی بیشتر با میزان مطلوب مطالعه مطلب برای کنکور چند ساعت درس بخوانم را مطالعه بفرمایید.) اغلب دانش‌آموزان مدرسه در طول سال‌های تحصیل این میزان مطالعه در روز را تجربه نکرده‌اند و باید عادت ساعات مطالعه بالا را آرام‌آرام در خود شکل دهند.

مراحل افزایش ساعت مطالعه برای کنکور

در ادامه به مراحل افزایش ساعت مطالعه برای کنکور اشاره می‌شود.

  1. از وضعیت فعلی خود آگاهی کامل پیدا کنید. برای افزایش ساعت مطالعه برای کنکور، داوطلب کنکوری باید بداند در نقطه شروع در کجا قرار دارد. دانش‌آموزان با ساعات مطالعه متفاوتی به مرحله آمادگی برای کنکور می‌رسند و در این مرحله باید از شرایط خود آگاه شوند. بدین منظور یک هفته عادی خود را در نظر بگیرید و در آن یک هفته، کارهایی را که انجام می‌دهید و همچنین زمانی را که هر کار از شما می‌گیرد در یک جدول ثبت کنید. با این کار پس از یک هفته تصویری کاملاً واقع‌بینانه از وضعیت موجود خود دارید و به ویژه می‌دانید به طور میانگین در روز چند ساعت مطالعه برای کنکور دارید.
  2. وضعیت مطلوب خود را تعریف کنید. برای کنکور خود برنامه‌ریزی کنید و در برنامه‌ریزی برای کنکور حتماً از راهنمایی‌های مشاوره کنکور بهره‌مند شوید. در جلسه مشاوره آنلاین کنکور، شرایط فعلی خود را برای مشاورتان شرح دهید و با هم برنامه را تنظیم کنید، به ویژه باید برنامه‌ریزی برای کنکور را واقع‌بینانه انجام دهید و ساعات مطالعه خود برای کنکور را در آن برنامه آرام آرام افزایش دهید. معمولاً پس از مشاوره آنلاین کنکور، تصور دقیقی از آنچه می‌خواهید به آن دست یابید پیدا می‌کنید و می‌دانید برای پوشش آن برنامه باید ساعت مطالعه خود را تا چه میزان افزایش دهید.
  3. برای رسیدن به وضعیت مطلوب حرکت کنید. وقتی برنامه‌ریزی را در دست دارید و ساعات مطالعه روزانه عادی خود را نیز می‌دانید، دیگر وقت آن رسیده که حرکت به سوی کنکور را آغاز کنید. افزایش ساعت مطالعه برای کنکور در حقیقت اولین نشانه کنکوری بودن شما و اولین گام در مسیر موفقیت کنکور است. مسیر میان وضعیت فعلی و وضعیت مطلوب را به قسمت‌های کوچک تقسیم کنید. روز به روز و هفته به هفته این گام‌های کوچک را بردارید تا به مقصد برسید. برای مثال اگر با بررسی برنامه روزانه خود در یک هفته عادی متوجه شدید، روزانه دو و نیم ساعت مطالعه دارید. سعی کنید در هفته اول با افزایش روزانه حدود ۵ دقیقه، این دو و نیم ساعت را به سه ساعت در روز افزایش دهید. سپس در هفته دوم باز روند افزایش ساعت مطالعه برای کنکور را ادامه دهید و آن را به سه و نیم ساعت افزایش دهید. در هفته‌های بعد هم همین مسیر را طی کنید تا به وضعیت مطلوب دست یابید.
بخوانید :   ده رشته برتر علوم انسانی

موانع افزایش ساعت مطالعه برای کنکور

در طی فرآیند گام‌به‌گام افزایش ساعت مطالعه برای کنکور موانعی بر سر راه داوطلبان کنکور قرار می‌گیرد که با رعایت برخی نکات می‌توان این موانع را از سر راه برداشت. در ادامه بر برخی از این موانع و راهکار رفع آنها اشاره می‌شود:

  1. برنامه نداشتن. موفقیت در کنکور کار دشواری است و هیچ کس نمی‌تواند بدون تلاش و سختی یا از سر شانس و اقبال، در کنکور بدرخشد. ضروری است که داوطلب کنکوری این حقیقت را کاملاً بپذیرد و نه به خیال‌پردازی امید ببندد، نه در ذهن خود به دنبال راه‌های میانبر باشد و نه خود را درگیر مسائل فرعی کند. در این میان، آنچه مهم است این است که داوطلب کنکوری با توجه به این حقیقت که کنکور یک پروژۀ بزرگ است برای آن هوشمندانه برنامه‌ریزی داشته باشد و مصمم باشد طبق برنامه‌ریزی خود پیش برود.
  2. انگیزه نداشتن. در اطراف همه ما افرادی هستند که یا در کنکور موفق نبوده‌اند، یا در ادامۀ مسیر یعنی دانشگاه موفق نبوده‌اند و یا در بازار کار ناکام مانده‌اند. در مسیر تلاش برای موفقیت در کنکور، گاهی مواجهه با این افراد یا دریافت برخی اخبار و اطلاعات، انگیزه داوطلبان کنکور را برای حرکت در مسیر برنامه‌ریزی خود کم می‌کند. در این میان داوطلبان کنکور باید بتوانند خود را به گونه‌ای مدیریت کنند که انگیزه خود را به راحتی از دست ندهند و همواره روحیه‌شان را حفظ کنند. برای کسب توانایی در مدیریت خود و حفظ انگیزه، مطلب انگیزه برای درس خواندن را مطالعه بفرمایید.
  3. انرژی نداشتن. گاهی اوقات داوطلبان کنکور برنامه‌ریزی و انگیزه کافی برای درس خواندن را دارند اما سر بزنگاه و در زمانی که باید پشت میز بنشینند و مطالعه کنند، انرژی لازم برای آن را ندارند و یا خیلی زود خسته می‌شوند. نبودن انرژی یا مسئله‌ای جسمی است یا مسئله‌ای روحی.
بخوانید :   چند روش اصول تمرکز از زبان دکتر همت‌یار

خوب است داوطلبان کنکور در همان روزهای اولی که تصمیم می‌گیرند در کنکور شرکت کنند، با مراجعه به پزشک عمومی و دادن یک آزمایش کلی، از سلامت عمومی خود اطمینان حاصل کنند. گاه در سن نوجوانی، مسائلی مانند تغییرات هورمونی، مشکلات غده تیروئید، کم‌خونی و مانند آن انرژی نوجوان را کم می‌کند. پس حتماً قبل از ورود برنامه مطالعه برای کنکور، از سلامت عمومی خود مطمئن شوید.

برای حفظ انرژی روحی نیز داوطلبان کنکور، باید با در نظر داشتن علاقمندی‌های خاص خود، زمانی از وقت خود را به تفریح اختصاص دهند. بهتر است تفریح داوطلبان کنکور، فعالیتی فیزیکی و ترجیحاً جمعی باشد، مثلاً دیدار دوستان صمیمی، رفتن به استخر و مانند آن و تا حد امکان فعالیتی نباشد که فشار جسمی یا درگیری ذهنی زیادی برای او دارد، مثلاً یک برنامه کوهنوردی سنگین یا تماشای یک سریال تلویزیونی معمایی تفریحات مطلوبی برای یک داوطلب کنکوری نیستند.

  1. آمادگی نداشتن. گاهی اوقات داوطلبان کنکور وقتی برای مطالعه کتاب خود را باز می‌کنند، نمی‌توانند به خوبی تمرکز کنند و علت به‌هم‌ریختگی بیرونی اتاق و میز یا به‌هم‌ریختگی درونی و فکری خودشان است. علت آن است که این داوطلبان کنکور زمانی را برای آماده شدن جهت مطالعه در نظر نمی‌گیرند. برای اینکه با این مشکل مواجه نشوید، حتماً کمی پیش از شروع ساعت مطالعه، به اتاق و محل مطالعه خود بروید، کمی اطراف را مرتب کنید و وسایل مورد نیازتان را در دسترس قرار دهید. همین مرتب‌سازی بیرونی به آمادگی ذهنی شما هم کمک می‌کند و می‌توانید با شرایط بهتر و تمرکز بالاتری مطالعه خود را آغاز کنید. برای اینکه کیفیت مطالعه خود را افزایش دهید، دو مطلب افزایش تمرکز هنگام مطالعه و افزایش تمرکز روی کنکور را مطالعه بفرمایید.
بخوانید :   شروع دوباره،ری استارت!

 

این مطلب را در شبکه های اجتماعی با دوستانتان به اشتراک بگذارید

آخرین مقالات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

#iguru_button_6669eabbad39e .wgl_button_link { color: rgba(255,255,255,1); }#iguru_button_6669eabbad39e .wgl_button_link:hover { color: rgba(255,255,255,1); }#iguru_button_6669eabbad39e .wgl_button_link { border-color: rgba(196,22,28,1); background-color: rgba(196,22,28,1); }#iguru_button_6669eabbad39e .wgl_button_link:hover { border-color: rgba(255,187,23,1); background-color: rgba(255,187,23,1); }#iguru_soc_icon_wrap_6669eabc1bcc8 a{ background: transparent; }#iguru_soc_icon_wrap_6669eabc1bcc8 a:hover{ background: transparent; border-color: #c4161c; }#iguru_soc_icon_wrap_6669eabc1bcc8 a{ color: #acacae; }#iguru_soc_icon_wrap_6669eabc1bcc8 a:hover{ color: #ffffff; }