برنامه‌ریزی صحیح برای کنکور هنر

زمان مطالعه 4 دقیقه
برنامه‌ریزی صحیح برای کنکور هنر

 

برنامه‌ریزی صحیح برای کنکور هنر

برنامه‌ریزی برای کنکور در موفقیت داوطلبان کنکوری اهمیت بالایی دارد. کنکور هنر آزمونی است که بسیاری از افراد تصور می‌کنند به راحتی می‌توانند در آن موفق شوند.  تعداد داوطلبان کنکور هنر نسبت به سال‌های قبل افزایش یافته است، و از آنجا که تعداد دانشگاه‌های پذیرندۀ رشتۀ هنر بسیار محدود است، رقابت برای ورود به این رشته‌ها سنگین است. علاوه بر این رقابت سنگین، کنکور هنر به دلایل متعدد دیگری دشوار است.

منابع کنکور هنر فقط به کتب درسی محدود شده است همان‌طور که در کنکور دی ماه 1401 هم سوالات فقط از کتاب‌های درسی طرح شده بودند. بخشی از منابعی که سازمان سنجش برای گروه هنر اعلام کرده شامل: مبانی هنرهای تجسمی، طراحی1و 2، خط در گرافیک، عکاسی 1و2، پایه و اصول صفحه آرایی،مبانی تصویر سازی، تصویرسازی /اموزشی و تایپو گرافی،طراحی نشانه تصویرگری کتاب کودک و نظارت چاپ، دانش فنی تخصصی-فتوگرافیک،گرافیک نشر و مطبوعات، خوشنویسی، کارگاه چاپ دستی، آشنایی با هنرهای تجسمی،کارگاه نقاشی، کارگاه رنگ در نقاشی،آشنایی با بناهای تاریخی،حجم‌سازی،حجم‌شناسی و ماکت سازی،علم مناظر و مزایا،مبانی طراحی معمعری، مبانی طراحی صحنه، شناخت مواد و مصالح، دانش فنی پایه-پویانمایی، متحرک‌سازی دوبعدی، طراحی شخصیت در پویانمایی، تولید پویانمایی سه بعدی صحنه‌ای، طراحی فضا و صحنه در پویانمایی،سازشناسی جهانی 1و 2، اشنایی با ادبیات کهن ایران و جهان و ….

 

برنامه‌ریزی صحیح برای کنکور هنر

در برنامه‌ریزی صحیح برای کنکور هنر، توجه به نکات زیر حائز اهمیت است:

  • در کنکور هنر 1402 دروس عمومی حذف شده‌اند و دروس تخصصی محدود به سه درس هستند: درک عمومی هنر (ضریب 12)، درک عمومی ریاضی- فیزیک (ضریب 5) و خلاقیت تصویری و تجسمی (ضریب 3). در این میان، درس درک عمومی هنر از اهمیت بیشتری برخوردار است ولی از هیچ درسی نباید غافل شد و باید به خوبی به هر سه پرداخت.
  • منابع کنکور هنر متنوع و متعدد هستند و در برنامه‌ریزی برای کنکور هنر، به ویژه در درس درک عمومی هنر باید مبحث به مبحث پیش رفت و به همین دلیل جزوه‌نویسی در این درس و به طور کلی در دروس کنکور هنر اهمیت بسیار بالایی دارد. پس از مرحلۀ جزوه‌نویسی برنامه‌ریزی برای مرور چندین بارۀ جزوه و منابع کنکور هنر، اهمیت بسیار بالایی دارد.
  • در برنامه‌ریزی برای کنکور هنر، یک کار خاص و پراهمیت مطرح است و آن تماشای تصاویر است. دقت به ویژگی‌های تصویری آثار یک هنرمند و تلاش برای درک شباهت‌ها و تفاوت‌ها و رسیدن به نوعی درک هنری و تصویری علاوه بر موفقیت عمومی هنرمندان در رشته‌های مختلف دانشگاهی، به موفقیت بیشتر آنها در کنکور نیز می‌انجامد. در نتیجه باید حتماً چنین کاری در برنامه‌ریزی برای کنکور هنر لحاظ شود.
  • برای ورود به برخی رشته‌های دانشگاهی هنر داوطلبان باید علاوه بر کنکور هنر، در آزمون عملی نیز امتیاز لازم را کسب کنند. لازم است داوطلبان هر رشته، دربارۀ آزمون عملی آن رشته با افراد دارای تجربه، مشورت کنند و خود را برای شرکت در این آزمون آماده سازند. به علاوه، مشاوران کنکور هنر نیز اغلب دربارۀ آزمون‌های عملی رشته‌های مختلف اطلاعات خوبی دارند. آزمون عملی گروه آزمایشی هنر سالانه یک بار برگزار می‌شود و داوطلبان می‌توانند حداکثر در دو مجموعه آزمون حضور یابند. نمرۀ آزمون عملی گروه هنر، به عنوان یک درس تخصصی با ضریب 12 در تراز کنکور داوطلبان کنکور هنر اعمال می‌شود. تنها داوطلبانی مجاز به انتخاب رشته‌های دارای آزمون عملی هستند که پیش از اعلام نتایج کنکور سراسری، در آزمون عملی مرتبط با آن رشته شرکت کرده باشند. مجموعه رشته‌های دارای آزمون عملی در کنکور هنر در جدول زیر آمده است:
مجموعهعنوان رشته
2نقاشی

ارتباط تصویری

طراحی پارچه

طراحی لباس

آموزش هنر

گرافیک

3طراحی صنعتی
4ادبیات نمایشی
5مجسمه‌سازی
6نوازندگی موسیقی ایرانی
7نوازندگی موسیقی جهانی
8کتابت نگارگری
9آهنگسازی
10بازیگری
11طراحی صحنه
12نمایش عروسکی
13عکاسی
14سینما
  • در برنامه‌ریزی برای کنکور هنر، حتماً از جدول برنامه‌ریزی استفاده کنید. جدول برنامه‌ریزی کنکور فواید بسیاری برای داوطلبان کنکور هنر دارد. استفاده از جدول برنامه‌ریزی، تعهد داوطلب کنکور را به اجرای برنامه بیشتر می‌کند، استرس داوطلب کنکور را کم می‌کند، به او کمک می‌کند واقع‌بین باشد و به او امکان می‌دهد عملکرد خود را ارزیابی کند.

برنامه‌ریزی صحیح برای کنکور هنر

  • پیش از برنامه‌ریزی برای کنکور هنر، ابتدا هدفتان را تعیین کنید. تعیین رشتۀ هدف در کنکور هنر بیش از دیگر رشته‌ها دارای اهمیت است زیرا از یک سو برخی رشته‌های هنر اساساً پذیرش بدون کنکور نیز دارند و شاید در صورت اطلاع دقیق، داوطلب کنکور پس از بررسی شرایط، پذیرش بدون کنکور را ترجیح دهد و از سوی دیگر، برخی رشته‌های هنر علاوه بر کنکور، آزمون عملی هم دارند و داوطلب باید از قبل از تاریخ این آزمون اطلاع داشته باشد و خود را برای آن آماده سازد.
  • برای موفقیت در کنکور هنر، مطالعه و کسب آمادگی برای کنکور را از دو سال قبل از کنکور شروع کند. به ویژه کسب آمادگی برای آزمون عملی و همچنین به دست آوردن درک تصویری و تجسمی مطلوب چیزی است که به مرور انجام می‌شود و یک‌شبه به دست نمی‌آید.
  • در برنامه‌ریزی برای کنکور هنر دربارۀ زمان‌بندی خود واقع‌بین باشید. از آنجا که منابع کنکور هنر بسیار متنوع هستند، ممکن است برخی داوطلبان کنکور وسوسه شوند که در چند ماه منتهی به کنکور، تمامی کتب مهم ذکرشده به عنوان منبع کنکور را مطالعه کنند. این تصمیم اشتباه است و در نهایت جز سردرگمی و فراموشی سر جلسه چیزی عاید داوطلب نمی‌شود. پس در انتخاب منابع حتماً این موضوع را در نظر داشته باشید که باید بتوانید مطالب را چندین بار مرور کنید تا برای کنکور آماده شوید.

امیدوارم این مطلب داوطلبان کنکور هنر را به خوبی با اصول برنامه‌ریزی صحیح برای کنکور هنر آشنا کند. برای کسب اطلاعات دقیق‌تر در این موضوع مطلب برنامه‌ریزی برای کنکور و افزایش ساعت مطالعه برای کنکور را مطالعه بفرمایید.

تیم تحریریه تام‌لند

آموزش اصولی ساخت ویدیو، معرفی ابزارها و تجهیزات تولید محتوای ویدیویی و کمک به خوانندگان عزیز برای ساخت ویدیوهای باکیفیت و پربازده، هدف اصلیِ تیم تحریریه تام‌لند است.

پشتیبانی و مشاوره تام‌لند

اگه برای ثبت‌نام و شرکت در کلاس‌ها،نیاز به مشاوره داری شماره‌ات رو بذار تا باهات تماس بگیریم

فیلد های "*" اجباری هستند

عضویت در خبرنامه تام‌لند

جهت دریافت رایگان به روزترین مقالات تام‌لند پست الکترونیک خود را وارد نمایید

مطالب پیشنهادی تام‌لند

“برنامه‌ریزی” اولین و مهم‌ترین گام برای شروع ماراتنی به نام کنکور است و در ادامه عمل به برنامه، رمز موفقیت و تضمین به

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری تسنیم، سازمان ملی سنجش و ارزشیابی نظام آموزش کشور در اطلاعیه ای که از سوی دبیرخانه شورای سنجش و پذیرش دانشجو منتشر شده است، جزئیات پذیرش متقاضیان ورود به آموزش عالی برای سال تحصیلی ۱۴۰۵-۱۴۰۴ را اعلام کرد.

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، سال تحصیلی جدید برای بیش از ۱۶ میلیون دانش آموز از روز یکشنبه، اول مهر آغاز شد. با این حال، هنوز برخی از دانش آموزان موفق به ثبت نام نشده اند.

مشاور سرپرست سازمان ملی سنجش و ارزشیابی نظام آموزش کشور از انتخاب رشته ۴۶۵ هزار نفر در رشته های با آزمون و ۶۵ هزار نفر در رشته های بدون آزمون دانشگاه ها خبر داد. علیرضا کریمیان در گفت وگو با ایسنا اعلام کرد که انتخاب رشته داوطلبان آزمون سراسری از ۱۴ شهریور …