رئالیسم

زمان مطالعه 3 دقیقه
[sharethis-inline-buttons]

 

اگر بخواهیم رئالیسم را در یک جمله تعریف کنیم میتوانیم بگوئیم رئالیسم پیروزی حقیقت واقع برتخیل و هیجان است . نویسندگان این مکتب به جای اینکه خود را تسلیم و حسرت کنند جامعه شان را با همه صفات خوب و بد در آثارشان نشان دادند .

این مکتب در قرن نوزدهم شکل گرفت زمانی که بالزاک با نوشتن آثار خود تحت عنوان کمدی انسانی قدم تازه ای در عالم ادب برداشت .

ویژگی‌های مکتب رئالیسم

*اهمیت دادن به حقیقت و واقع نمایی

*توجه به رمان و بی اهمیت شمردن شعر

*توجه به مشکلات اجتماع

*توجه به داستان کوتاه

*توصیف دقیق آدما و جزئیات

هدف سبک رئالیسم چیست ؟

هنر رئالیسم به صورت سنتی برای توصیف جنبش قرن نوزدهم استفاده ‌می‌شود. این سبک هنری از صحنه‌ها و افراد و زندگی روزمره آن‌ها به عنوان موضوع استفاده ‌می‌کند. در این جنبش موضوعات به صورت طبیعت گرایانه به تصویر کشیده ‌می‌شوند. امروزه از این اصطلاح رئالیسم برای توصیف آثار هنری استفاده ‌می‌شود که به قدری واقع گرایانه نقاشی ‌می‌شوند تا حد زیادی شبیه به عکس اند.

جنبش رئالیسم چه زمانی شکل گرفت؟

ریالیسم توسط چندین تحول فکری در نیمه اول قرن نوزدهم ایجاد شد. از جمله این جنبش‌ها، جنبش ضد رمانتیسم در آلمان بود که بر انسان عادی به عنوان یک موضوع هنری تاکید داشت.

جنبش رئالیسم در چه زمینه‌هایی مورد استفاده قرار ‌می‌گیرد؟

رئالیسم در زمینه‌های مختلف هنر از جمله نقاشی، طراحی، ادبیات و فیلم و تئاتر مورد استفاده قرار ‌می‌گیرد

 

 

رئالیسم مکتبی عینی و برونی است و نویسنده هنگام آفریدن اثر بیش‌تر تماشاگر است و افکار و احساسات خود را در جریان داستان ظاهر ن‌می‌سازد .

نویسنده حق قضاوت شخصیت‌ها را ندارد و آینده آن‌ها را پیش بینی ن‌می‌کند . اطلاعات او از شخصیت بسیار محدود و به اندازه دیگر شخصیت‌های داستان است .

 

هنرمندان تمام ذهن و هنر خود را صرف بازتولید و نمایش تمام جنبه‌های نادیده گرفته شده زندگی معاصر و جامعه ‌می‌کنند
رئالیسم از افراد عادی از همه طبقات اجتماعی در موقعیت‌های معاصر، به عنوان موضوع استفاده ‌می‌کرد. هنرمندان سعی ‌می‌کردند این افراد را به شیوه ای صادقانه و دقیق بازنمایی کنند و جنبه‌های ناخوشایندتر زندگی را پنهان نکنند. رئالیسم همچنین بر مضامین گسترده‌‌تری مانند جو اجتماعی ناشی از انقلاب صنعتی نیز تمرکز داشت .

 

بالزاک را را پیشوای نویسندگان رئالیست ‌می‌دانند . او معتقد بود کار نویسنده از جنبه‌های زیادی شبیه به کار یک مورخ است و نویسنده مورخ عادات و اخلاق مردم خویش است .

 

 

گوستاو فلوبر از بزرگ‌ترین نویسندگان رئالیست محسوب ‌می‌شود که شاهکار او مادام بوری کتاب مقدس رئالیسم شناخته ‌می‌شود .

فلوبر قهرمانان خود را مانند مثال‌های واقعیشان در اجتماع زندگی بخشیده و سپس آن‌ها را تا دم مرگ همراهی ‌می‌کند .

 

یکی از شاخه‌های مهم رئالیسم ادبی، ناتورالیسم بود، جنبشی در اواخر قرن نوزدهم و اوایل قرن بیستم که هدف آن بازنمایی وفادارانه‌‌تر و غیرانتخابی‌‌تر از واقعیت بود
امیل زولا، رمان ‌نویس فرانسوی، برجسته‌ترین نماینده ناتورالیسم بود

 

علاوه بر ادبیات و نقاشی، سبک رئالیسم را ‌می‌توان در سایر شاخه‌های هنری، خصوصا هنرهای تجس‌می‌دنبال کرد
از مهم‌ترین زمینه‌های نفوذ سبک رئالیسم ‌می‌توان به هنر تئاتر و سینما اشاره کرد
در اواخر قرن نوزدهم سبک رئالیسم به عنوان جنبش اصلی تئاتر بود. این سبک متون و اجراهای تئاتر را به سمت وفاداری بیش‌تر به زندگی واقعی هدایت ‌می‌کرد
هنریک ایبسن و آگوست استریندبرگ، نمایشنامه نویسان رئالیستی در اسکاندیناوی و آنتون چخوف و ماکسیم گورکی در روسیه از شناخته شده‌ترین نمایش نامه نویسان سبک ریالیسم هستند
در سینما نیز فیلم‌ها بیش‌تر بر موضوعات واقعی زندگی تاکید داشتند. این سبک در ایتالیا نئورئالیسم و در فرانسه سینما حقیقت نامیده ‌می‌شد
بیش‌تر فیلم‌های ساخته شده در سبک رئال ماهیتی مستند داشتند. فیلم‌های روبرتو روسلینی پس از جنگ جهانی دوم بهترین نمونه ژانر رئالیسم هستند

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

تیم تحریریه تام‌لند

آموزش اصولی ساخت ویدیو، معرفی ابزارها و تجهیزات تولید محتوای ویدیویی و کمک به خوانندگان عزیز برای ساخت ویدیوهای باکیفیت و پربازده، هدف اصلیِ تیم تحریریه تام‌لند است.

پشتیبانی و مشاوره تام‌لند

اگه برای ثبت‌نام و شرکت در کلاس‌ها،نیاز به مشاوره داری شماره‌ات رو بذار تا باهات تماس بگیریم

فیلد های "*" اجباری هستند

عضویت در خبرنامه تام‌لند

جهت دریافت رایگان به روزترین مقالات تام‌لند پست الکترونیک خود را وارد نمایید

مطالب پیشنهادی تام‌لند

“برنامه‌ریزی” اولین و مهم‌ترین گام برای شروع ماراتنی به نام کنکور است و در ادامه عمل به برنامه، رمز موفقیت و تضمین به

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری تسنیم، سازمان ملی سنجش و ارزشیابی نظام آموزش کشور در اطلاعیه ای که از سوی دبیرخانه شورای سنجش و پذیرش دانشجو منتشر شده است، جزئیات پذیرش متقاضیان ورود به آموزش عالی برای سال تحصیلی ۱۴۰۵-۱۴۰۴ را اعلام کرد.

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، سال تحصیلی جدید برای بیش از ۱۶ میلیون دانش آموز از روز یکشنبه، اول مهر آغاز شد. با این حال، هنوز برخی از دانش آموزان موفق به ثبت نام نشده اند.

مشاور سرپرست سازمان ملی سنجش و ارزشیابی نظام آموزش کشور از انتخاب رشته ۴۶۵ هزار نفر در رشته های با آزمون و ۶۵ هزار نفر در رشته های بدون آزمون دانشگاه ها خبر داد. علیرضا کریمیان در گفت وگو با ایسنا اعلام کرد که انتخاب رشته داوطلبان آزمون سراسری از ۱۴ شهریور …