سبک رمانتیسم

زمان مطالعه 3 دقیقه
[sharethis-inline-buttons]

 

جنبش رمانتیسم در اواخر قرن 18 در اروپا متولد شد . رمانتیسم را ‌می‌توان جنبشی هنری، ادبی ، موسیقیایی دانست  که با تأکید بر احساسات و فردگرایی، ادبیات ایهام برانگیز، ایده‌آل سازی طبیعت، سوءظن به علم و صنعتی شدن جامعه، و تجلیل از گذشته با ترجیح قوی بر دوران قرون وسطی به جای دوران کلاسیک مشخص می‌شد .

واژه رمانتیک در لغت به معنای خیالی، افسانه وار و واهی است، در همین معنا رمانتی سیسم چون یک روش هنریِ متضاد با نئوکلاسیسیسم و رئالیسم دانسته ‌می‌شود

این جنبش بیانیه ای علیه انقلاب صنعتی و هنجاری‌های سیاسی اجتماعی عصر روشن گری بود .

رمانتیسم  خود را بیش‌تر در هنرهای نجسمی ، ادبیات و موسیقی نشان داد ولی تاثیر عمده ای نیز بر آموزش گذاشت و متفکران رمانتیک بر لیبرالیسم ، رادیکالیسم و ناسیونالیسم تأثیر گذاشتند .

 

آغاز رمانتیسم

مکتب رمانتیسم در قرن 18 و در واکنش به به آرمان گرایی و عقل گرایی سبک نئوکلاسیک متولد شد .

 

ویژگی‌ها

رمانتیسم به ویژگی‌های فردی هنرمند و احساسات او احترام ‌می‌گذاشت  ، قوانین ثابت را پس میزد و از افکار خود پیروی ‌می‌کرد

هنر را وسیله ای برای تحریک احساسات ‌می‌دانست و در آثار این سبک فضاها به صورت خیالی و اسرار آمیز تصویر ‌می‌شد .

انسان گاه به شکلی جنون آمیز بر قلم ‌می‌آمد .

نکته جالب این است که هنرمندان این سبک با حالتی عارفانه زندگی ‌می‌کردند و بسیار افراط در فرار از واقعیت داشتند که همین افراط موجب به وجود آمدن سبک واقع گرایی شد .

 

نقاشی رمانتیک

رمانتیتیسم با کنار نهادن خطوط خشک و مضمون‌های باستانی طرحی نو در حرکت و رنگ به وجود آورد .

 

موسیقی رمانتیک

ابراز وجود سبک رمانتیک در موسیقی بسیارراحت ‌تر بود به این دلیل که در موسیقی هنرمند بیش‌تر گرایشات ذهنی خود را ارائه ‌می‌داد .

 

سینما رمانتیک

تقریبا ‌می‌توان فیلمهایی با مضمون عشق و احساس و تخیلات احساسی همه را در دسته رمانتیک جای داد .

 

عکاسی رمانتیک

ثبت لحــظات عاشقانه، احساسی و لطافت گرایی با نورپردازی‌های طبیعی و ملایم، به طوری که القاء حس درونی و عاشقانه برای مخاطـب باشد، در فریم‌های عکاسان رمانتیک تجلی یافت. حتی ثبت لحظات عاطفی برگرفته از طبیعت (عکسهایی از غروب خورشید و ماه ، امواج دریا و…) جزءعکسهای رمانتیک است .

 

رمانتیسم درآلمان
درمیان هنرمندانی که دراواخرقرن ۱۸ م به مخالفت با اصول کلاسیک برخاستند، دوچهره  یعنی  گوته و شیلر در تاریخ این سبک ماندگارند .

گوته
او شاعر، درام نویس ، ادیب و متفکر آلمانی بود . درسال ۱۷۹۱ به سرپرستی  تئاتر وایمار برگزیده شد. همکاری او باشیلر سبب بسط و گسترش تئاتر شد. مهم‌ترین اثر ادبی او ” رنجهای ولتر” است . و مهم‌ترین نمایشنامه او ” فاوست ” است

شیلر

ادیب و نمایشنامه نویس آلمانی، از آثار او : دون کارلوس ، ماری استوارت ، دوشیزه اورلئان ( نمایشنامه ای رمانتیک درمورد ژندارک و محاکمه او) ، راهزنان ، خدعه عشق ، ویلهلم تل

از دیگر هنرمندان شاخص این سبک میتوان از از فرانسیسکو گویا، گوستاو کوربه، تئودور ژریکو،‌ ویلیام ترنر، و همچنین ،‌کاسپر داوید فردریک، توماس کول،و لویس جنموت نام برد .

 رمانتیسم درفرانسه
با سقوط ناپلئون رمانتیسم درفرانسه جان گرفت .  بزرگ‌ترین و مشهورترین رمان نویس رمانتیک فرانسوی بدون شک ” ویکتورهوگو ” است. دیباچه هوگو بر نمایشنامه « کرمول» خود در حقیقت مرام‏نامه ی جنبش رمانتیسم گردید و هم او با عرضه شاهکار جاودان خود «بینوایان» رهبری این مکتب را از آن خویش ساخت. اثر دیگر او  کارگران دریا+ که درمقدمه آن بر اصول مکتب کلاسیک به شدت ‌می‌تازد .

 

 

 رمانتیسم درانگلیس
مشهورترین نویسنده این سبک شاعر نامدار انگلیسی لردبایرون  است. که سراینده منظومه مشهور محبوس شیلان  است .

گرچه این جنبش دیر شناخته شد و هنرمندانی چون هوگو، گوته و بایرون برسینه ی آن خودنمائی و تابندگی کردند ولی سرانجام با آزادی بی‏بندوبار خود و پدیدآوردن جنبش‏های دیگری همچون سمبولیسم و سوررئالیسم، این سبک از هنر به خصوص در ادبیات با پدید آمدن رمان‌های عشقی بی ارزش به تباهی کشیده شد .

 

 

 

 

 

 

 

 

تیم تحریریه تام‌لند

آموزش اصولی ساخت ویدیو، معرفی ابزارها و تجهیزات تولید محتوای ویدیویی و کمک به خوانندگان عزیز برای ساخت ویدیوهای باکیفیت و پربازده، هدف اصلیِ تیم تحریریه تام‌لند است.

پشتیبانی و مشاوره تام‌لند

اگه برای ثبت‌نام و شرکت در کلاس‌ها،نیاز به مشاوره داری شماره‌ات رو بذار تا باهات تماس بگیریم

"*" indicates required fields

جدیدترین ها

عضویت در خبرنامه تام‌لند

جهت دریافت رایگان به روزترین مقالات تام‌لند پست الکترونیک خود را وارد نمایید

مطالب پیشنهادی تام‌لند

قابل توجه بچه‌های رشته‌های ریاضی و تجربی😎

استاد حامد اسماعیلی از الان به بعد توی تام‌لند همراهمون هستن تا در درس شیمی کنار شما باشن و شما رو به بهترین عملکرد خودتون برسونن✨

قابل توجه بچه‌های رشته هنر😎

استاد لیدا فضلی از الان به بعد تو تام‌لند همراهمون هستن تا در درس انیمیشن همراه ما و شما باشن

خبر خوب‌برای بچه‌های رشته هنر❤️

استاد سهیل جامی از الان به بعد تو تام‌لند همراهمون هستن تا در‌ رشته طراحی صنعتی همراه ما و شما باشن و شما رو برای کنکور عملی آماده کنن

بچه‌های‌ رشته هنر!
یه خبری واسه‌تون دارم🥳

استاد سجاد موسوی زاده از الان به بعد تو تام‌لند همراهمون هستن تا تو درس بازیگری برای کنکور عملی کنارمون باشن😉