مدرسه کسب و کار کارابیز

کیفیت یا کمیت مطالعه؛ کدام‌یک را افزایش دهیم؟

کیفیت یا کمیت مطالعه؛ کدام_یک را افزایش دهیم؟

مطالعه دوران کنکور از مهم‌ترین عوامل موفقیت داوطلبان کنکوری است. هر چه قدر بیشتر بخوانی بهتر است! کم بخوان اما عمیق بخوان! با تکرار است که خوب یاد می‌گیری! کیفیت مطالعه مهم است نه کمیت مطالعه!

این‌ها جملات ضدونقیضی هستند که همه کنکوری‌ها با آن سروکار دارند و موقع خواندن دروس عمومی و دروس تخصصی کنکور مدام این جملات را در ذهنشان مرور می‌کنند. اما واقعاً در جدال بین کمیت و کیفیت مطالعه، کدام‌یک پیروز واقعی است؟

مشاوران تحصیلی کنکور روی کدام‌یک بیشتر تأکید می‌کنند و در برنامه کنکور کدام‌یک بر دیگری اولویت دارد؟ در این مقاله به بررسی اهمیت کمیت و کیفیت مطالعه خواهیم پرداخت و شما را با راه‌کارهایی برای افزایش هر دو در کنار هم آشنا خواهیم کرد.

وقتی از کمیت و کیفیت مطالعه حرف می‌زنیم، منظورمان چیست؟

کنکوری‌ها روش‌های خاصی برای مطالعه دارند. مثلاً اگر پای صحبت بعضی از آن‌ها بنشینید به شما می‌گویند که روزی ۱۲ ساعت مطالعه می‌کنند و هر روز تعداد زیادی از دروس عمومی کنکور و دروس تخصصی را در برنامه مطالعه خود قرار می‌دهند، اما در آزمون‌های آنلاین کنکور بازده خوبی ندارند و تست کنکور هنوز برایشان یک غول بی شاخ و دم است!

بعضی دیگر به شما می‌گویند که ساعت‌ها روی یک درس وقت می‌گذارند و به همین خاطر در بعضی دروس و در بعضی مباحث هر تستی را بلدند بزنند؛ اما در بعضی دروس دیگر هیچ مطالعه‌ای نداشته‌اند؛ چون درواقع زمانش را نداشته‌اند!

بخوانید :   استرس رو با 6 قدم موثر شکست بده

گروه اول کمیت مطالعه را بالا برده‌اند و گروه دوم کیفیت مطالعه را! اما هر دو گروه از نتیجه ناراضی هستند زیرا این مسئله را درک نکرده‌اند که کیفیت و کمیت مطالعه در کنار هم جواب می‌دهند.

 

چه طور کمیت مطالعه دوران کنکور را بیشتر کنیم؟

در درجه اول لازم است بدانید که داشتن یک برنامه درسی مکتوب کمک زیادی به شما می‌کند تا کمیت مطالعه را بیشتر کنید. صبح هر روز که بیدار می‌شوید باید بدانید که قرار است چه زمانی را به چه درسی اختصاص دهید و چه زمانی برای استراحت و تفریج دارید. به عبارتی داشتن برنامه درسی به شما نظم می‌دهد و مطالعات شما را هدفمند می‌کند.

دومین تکنیک پر کردن دفتر برنامه‌ریزی است. پر کردن دفتر برنامه‌ریزی که در مقاله‌ای جداگانه به‌طور کامل به آن پرداخته‌ایم به شما کمک می‌کند که ضعف‌ها و قوت‌های خود را بشناسید. همچنین با پر کردن این دفتر برای مطالعه‌ی بیشتر انگیزه می‌گیرید و به رقابتی سالم و پویا با خودتان مشغول می‌شوید.

نکته‌ی دیگری که برای افزایش کمیت مطالعه باید آن را رعایت کنید، یادداشت کردن زمان‌های تلف‌شده و مهم‌تر از آن دلیل این اتلاف وقت است. به‌این‌ترتیب شما با عوامل بازدارنده در مطالعه دروس آشنا می‌شوید. می‌توانید یکی‌یکی آن‌ها را کمرنگ‌تر کنید تا کمیت مطالعه خود را به حد مورد قبول برسانید.

 

 

برای افزایش کیفیت مطالعه مطلب زیر پیشنهاد میشود:
نحوه ی انتخاب مکان مناسب برای مطالعه

 

 

چه طور کیفیت مطالعه دوران کنکور را بیشتر کنیم؟

برای بالا بردن کیفیت مطالعه اول از همه خودتان و شرایط محیط مطالعه‌تان را بشناسید. برای مثال ببینید صبح‌ها انرژی و گیرایی بیشتری دارید یا شب‌ها؟ در چه شرایطی یادگیری‌تان به بیشترین حد ممکن می‌رسد؟ چه وقت‌هایی از روز خانه یا محل مطالعه‌تان ساکت‌تر و آرام‌تر است؟

بخوانید :   برنامه ریزی موفق چه معیارهایی دارد؟

بعد از آن با توجه به شناختی که از خودتان دارید ساعات مطالعه‌ی دروس تحلیلی و تخصصی و دروس سبک‌تر و آسان‌تر را تنظیم کنید.

هر روز روی چند درس مختلف با موضوعات متنوع تمرکز کنید. تمام روز را به یک درس اختصاص ندهید. این کار باعث می‌شود کم‌تر احساس خستگی کنید و دچار کسالت نشوید. سعی کنید بیشتر از دو درس تحلیلی و محاسبه‌ای را پشت هم مطالعه نکنید. بین دروس تخصصی کنکور به سراغ دروس عمومی کنکور بروید.

بعد از مطالعه هر مبحث، برای آن که عمق آموخته‌هایتان را بسنجید، در فواصل زمانی کوتاه و بلندمدت به سراغ تست کنکور از همان مبحث بروید و تمرینات زیادی در رابطه با آن موضوع حل کنید. به‌این‌ترتیب علاوه بر کمیت مطالعه، کیفیت آن‌ را هم بالاتر می‌برید و مطالبی که یاد می‌گیرید را برای مدت طولانی‌تری به خاطر می‌سپارید.

 

دچار وسواس مطالعاتی نشوید!

حالا که درباره کمیت و کیفیت مطالعه حرف زدیم، بهتر است یک اشاره کوتاه به وسواس مطالعاتی هم بکنیم؛ موضوعی که خیلی از کنکوری‌ها گرفتار آن می‌شوند و متأسفانه به خاطر کمال‌گرایی افراطی به موفقیت نمی‌رسند. وسواس مطالعاتی زمانی اتفاق می‌افتد که شما می‌خواهید یک درس یا یک موضوع را تا بالاترین حد ممکن مطالعه و بررسی کنید و هر تست کنکور از آن درس را به‌راحتی جواب دهید؛ اما این کار را آن‌قدر تکرار می‌کنید که دیگر زمانی برای مطالعه سایر مباحث باقی نمی‌ماند.

در این حالت شما در بعضی درس‌ها استاد می‌شوید و بعضی درس‌ها را آن طور که باید یاد نگرفته‌اید. این همان چیزی است که شما را از نتیجه مطلوب دور می‌کند. پس یادتان نرود کنکور یک آزمون همه‌جانبه است. شما باید بتوانید همه دروس عمومی و تخصصی را به یک‌میزان تحت پوشش مطالعاتی خود قرار دهید.

بخوانید :   تندخوانی در سال کنکور

در پایان لازم است بگوییم کمیت و کیفیت دو اصل مرتبط و وابسته به هم هستند. معمولاً کیفیت به دنبال کمیت رقم می‌خورد. پس با امید و انگیزه بالا مطالعات روزانه خود را برای شرکت در کنکور سراسری انجام دهید. با رعایت تکنیک‌ها و راه‌کارهایی که گفتیم به موفقیت در آزمون کنکور نزدیک و نزدیک‌تر شوید. 

 

 

مطالعه این مطلب هم میتواند برای شما مفید باشد:

۷ روش بهتر درس خواندن در قرنطینه

 

این مطلب را در شبکه های اجتماعی با دوستانتان به اشتراک بگذارید

آخرین مقالات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج × 2 =

#iguru_button_6605986d0d4ba .wgl_button_link { color: rgba(255,255,255,1); }#iguru_button_6605986d0d4ba .wgl_button_link:hover { color: rgba(255,255,255,1); }#iguru_button_6605986d0d4ba .wgl_button_link { border-color: rgba(196,22,28,1); background-color: rgba(196,22,28,1); }#iguru_button_6605986d0d4ba .wgl_button_link:hover { border-color: rgba(255,187,23,1); background-color: rgba(255,187,23,1); }#iguru_soc_icon_wrap_6605986d8044d a{ background: transparent; }#iguru_soc_icon_wrap_6605986d8044d a:hover{ background: transparent; border-color: #c4161c; }#iguru_soc_icon_wrap_6605986d8044d a{ color: #acacae; }#iguru_soc_icon_wrap_6605986d8044d a:hover{ color: #ffffff; }