مدرسه کسب و کار کارابیز

معرفی رشته مهندسی نساجی

 

مهندسی نساجی، مسئولیت تولید انواع منسوجات اعم از انواع پوشاک، کف‌پوش‌ها مثل فرش و موکت و منسوجات مورد استفاده در صنایع دیگر را بر عهده دارد. مهندسی نساجی یکی از قدیمی‌ترین صنایع در ایران بوده و دومین رتبه را از لحاظ تعداد شاغلان بوده است. قبولی رشته مهندسی نساجی از برنامه‌های بسیاری ازداوطلبین کنکور است. از لحاظ تعداد واحدهای تولیدی و سطح زیربنای کارخانه‌ها بزرگترین صنعت ایران است.

در دوره جدید، این صنعت را نمی‌توان بدون دانش ادامه داد و برای ارتقا و رشد این صنعت حتما باید علم و دانش کافی را دارا بود. از همین رو افرادی که علاقه مند به حوزه‌ی نساجی هستند، باید علاوه بر اطلاعات عمومی بالا در این باره، دانش آکادمیک را بدست آورند.

 

این رشته مناسب چه افرادی است؟

همان‌طور که گفته شد این رشته نیازمند اطلاعات آکادمیک است از این رو داوطلبان رشته نساجی نباید در دوران تحصیل خود، تنها به درس خواندن و کسب نمره اکتفا کنند بلکه باید سطح آگاهی خود نسبت به صنعت را افزایش دهند تا بتوانند آینده روشنی برای خود و کشور به ارمغان آورند.

بخوانید :   معرفی رشته مهندسی نفت

از دیگر توانایی‌های فارغ التحصیلان این رشته برای شروع فعالیت در بازار کار می‌توان به مواردی همچون حفاظت از تجهیزات موجود و بهره‌برداری مناسب از امکانات فنی، بررسی و رفع عیوب و مشکلات احتمالی، توانایی برنامه ریزی در ایجاد واحدهای تولیدی، بررسی و تطبیق کمی و کیفی مواد اولیه مورد تقاضا و برنامه ریزی برای تولید آن ، بهره برداری مناسب از واحدهای تولیدی در صنایع مختلف از جمله ریسندگی ، بافندگی ، قالی بافی و کارخانجات تبدیل الیاف اشاره کرد.

 

برای قبولی در رشته مهندسی نساجی چه دروسی از دبیرستان مهم است؟

رشته مهندسی نساجی در زیرگروه یک گروه آزمایشی ریاضی قرار دارد و درس‌های ریاضی و فیزیک مهم‌ترین درس‌های تخصصی برای این رشته هستند. ضریب دروس اختصاصی کنکور ریاضی برای رشته مهندسی نساجی عبارتند از؛

ریاضی با ضریب ۴

فیزیک با ضریب ۳

شیمی با ضریب ۲

 

آخرین رتبه قبولی در رشته مهندسی نساجی چه رتبه‌ای است؟

 

 

 

قبولی رشته مهندسی نساجی
قبولی رشته مهندسی نساجی

 

 

گرایشات رشته مهندسی نساجی چیست؟

 

گرایش پوشاک

مهندس نساجی گرایش پوشاک تعداد دستگاه‌های موجود برای دوخت هر قطعه را هم مشخص می‌کند؛ تا کارخانه از هر دستگاه حداکثر استفاده را بکند. مسئله لایه‌چینی یکی دیگر از موارد قابل ذکر است که برای توصیفش می‌توان گفت که در کارخانه برای صرفه‌جویی در وقت و هزینه، قطعات هر دست لباس را جدا برش نمی‌دهند؛ بلکه برای هر قطعه ۵۰ یا ۷۰ لایه می‌چینند و بعد الگو را گذاشته و برش می‌دهند. لایه‌چینی باید با توجه به جنس پارچه انجام شود. 

 

گرایش تکنولوژی نساجی

دانشجوی این رشته نحوه تولید نخ، پارچه، قالی و موکت را می‌آموزد. همچنین با طراحی ماشین‌آلات نساجی و قطعات مختلف آنها آشنا می‌شود. این افراد با شیوه‌های ریسندگی نخ‌ها، مقدمات بافندگی و فن بافندگی آشنا می‌شوند. همچنین برای شناخت دستگاه‌های نساجی درس‌هایی مرتبط با علم مکانیک را می‌خوانند.

بخوانید :   معرفی رشته شنوایی سنجی

 

گرایش شیمی نساجی و علوم الیاف

گرایش شیمی نساجی مربوط به عملیات شیمیایی صنعت نساجی است. مثلا تولید الیاف، رنگرزی و یا عملیات تکمیلی که روی انواع منسوجات از جمله نخ، پارچه و... انجام می‌شود؛ تا کالای نهایی آماده شود و مورد مصرف قرار گیرد. در این گرایش طرز استفاده صحیح از ماده‌های شیمیایی در صنایع نساجی بررسی می‌شود. دروس اصلی به این صورت است که با شیمی شروع می‌شوند. همزمان دروس مربوط به فرآیندهای شکل‌گیری منسوجات هم مطالعه می‌شود. 

 

فارغ التحصیلان رشته مهندسی نساجی در چه صنایعی می‌توانند مشغول به کار شوند؟

صنعت نساجی جزو صنایع برتر و پردرآمد کشور است. فارغ التحصیلان رشته مهندسی نساجی می‌توانند خوش بین باشند که در صورت داشتن مهارت می‌توانند در صنایع نساجی مشغول به کار شوند. حوزه اصلی کار مهندسان نساجی بعد از اتمام تحصیل در کارخانه‌ها و تولیدی‌های نساجی است. می‌توانند تحت عنوان مشاغلی مثل مسئول بازاریابی و فروش محصولات تولیدی، مدیر تولید در بخش تولیدی، کارشناس کنترل کیفیت محصولات نساجی، مسئول بخش رنگ رزی در کارخانه‌های نساجی، مسئول بخش طراحی و دوخت، و … باشند. یا در وزارت صنایع استخدام شوند.

 

 

 

 

 

مطالعه این مقاله پیشنهاد می‌شود:

شیوه صحیح برنامه‌ریزی کنکور

 

 

 

درآمد مهندسان نساجی به چه شکل است؟

با توجه به آمارهای گرفته توسط محققان از افراد متخصص در این حوزه مشخص شده حقوق این افراد در جایگاه‌های مختلف متفاوت است. این میزان هر سال در حال تغییر می‌باشد. بنابراین امکان مشخص کردن مقدار و عددی دقیق وجود ندارد. این تفاوت درآمدها به سابقه، تجربه، مهارت، سمت بستگی دارد. اما به طور کل مهندسان نساجی حداقل ۳ میلیون تومان حقوق می‌گیرند.

بخوانید :   معرفی رشته مهندسی هوافضا

همچنین درآمد مهندسان نساجی در ایالات متحده سالانه ۸۱،۰۹۶ دلار می‌باشد. این درآمد در محدوده ۷۴،۰۷۱ تا ۸۱،۶۴۹ است که با میزان تحصیلات، تجربه و مهارت‌ افراد تغییر می‌کند.

این مطلب را در شبکه های اجتماعی با دوستانتان به اشتراک بگذارید

آخرین مقالات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یازده + 9 =

#iguru_button_661eabd735a2f .wgl_button_link { color: rgba(255,255,255,1); }#iguru_button_661eabd735a2f .wgl_button_link:hover { color: rgba(255,255,255,1); }#iguru_button_661eabd735a2f .wgl_button_link { border-color: rgba(196,22,28,1); background-color: rgba(196,22,28,1); }#iguru_button_661eabd735a2f .wgl_button_link:hover { border-color: rgba(255,187,23,1); background-color: rgba(255,187,23,1); }#iguru_soc_icon_wrap_661eabd7902f5 a{ background: transparent; }#iguru_soc_icon_wrap_661eabd7902f5 a:hover{ background: transparent; border-color: #c4161c; }#iguru_soc_icon_wrap_661eabd7902f5 a{ color: #acacae; }#iguru_soc_icon_wrap_661eabd7902f5 a:hover{ color: #ffffff; }