مدرسه کسب و کار کارابیز

برنامه ریزی موفق کنکور چه معیارهایی دارد؟

 

برنامه ریزی موفق کنکور، همواره یکی از ملاک‌های موفقیت برای تمامی افراد بوده است. بررسی معیارهای برنامه ریزی موفق به دانش‌آموزان کمک می‌کند تا نقاط ضعف و قوت خود را بررسی و تحلیل کنند. چه در زندگی روزمره و چه در مطالعه و به طور خلاصه در تمام امور خود به برنامه احتیاج داریم و بدون داشتن برنامه، بزرگترین سرمایه خود یعنی زمان را از دست می‌دهیم. به علاوه احساس بیهودگی خاصی در ذهن ما شکل می‌گیرد که ما را به سمت عادات نامناسب سوق می‌دهد. ولی در صورت داشتن برنامه ریزی دقیق می‌توانیم به تمام چیزهایی که در ذهن خود پرورش می‌دهیم برسیم. به علاوه، این امر در سال کنکور نمود بیشتری پیدا می‌کند تا دانش‌آموزان بتوانند از زمان خود بهترین استفاده را داشته باشند. حال که ضرورت این امر برای همه ما آشکار شده، سوالی که بیان می‌شود این است که معیار برنامه ریزی موفق چیست؟ 

 

 

چه نکاتی جزو معیارهای برنامه ریزی موفق است؟

 

To Do List

یک لیستی از کارهایی که باید انجام بدهید تهیه کرده و آن‌ها را اولویت بندی کنید. سعی کنید که کارهای مهم را در اول لیست انجام داده و از بیان کردن کارهای بیهوده بپرهیزید.

بخوانید :   نحوه مرور مطالب درسی در سال کنکور

 

واقع گرا باشید

اگر بیشترین زمان مطالعه شما در روز ۵ ساعت بوده است، برنامه ریزی ۱۰ ساعته برای یک روز منطقی نمی‌باشد. بسیار مهم است که به ایده آل خود نزدیکتر شوید؛ ولی باید واقع گرا باشید و مرحله به مرحله پیش بروید. تکرار چنین مواردی باعث می‌شود که پس از گذشت مدتی، خسته شوید و دیگر شور و شوق اولیه را نداشته باشید.

 

تعیین اولویت مطالعه

این عنوان، از مهم‌ترین معیارهای یک برنامه ریزی موفق است. بر اساس ضریب دروس، مهارت، زمان و اهداف خود، تعیین کنید که اول چه درسی مطالعه کنید؟ به طور مثال درس زیست شناسی مهم‌ترین بخش کنکور تجربی می‌باشد و قطعا باید زمان بیشتری صرف آن شود. یا اینکه ممکن است در درس خاصی مهارت چندانی نداشته باشید. موکول کردن مطالعه این بخش به آخر شب منطقی نیست؛ چون شما خسته هستید و ممکن است به خوبی مطالب آن را فرا نگیرید. البته توجه داشته باشید که باید علاوه بر اولویت بندی، زمان بندی بین دروس را نیز رعایت کنید.

 

داشتن تفریح در برنامه کنکوری

به علت فشار بالای دروس، مطالعه پیاپی ممکن است باعث خستگی ذهن و جسم شما شود. بهتر است که در برنامه ریزی خود زمانی را صرف تفریح کنید تا بتوانید انرژی اولیه خود را به دست آورید. البته زمان این بخش نباید بیش از حد باشد و باعث تنبلی شما در مطالعه شود!

 

مطالعه شبانه در برنامه ریزی موفق کنکور

تا حد ممکن سعی کنید که از مطالعه شبانه بپرهیزید،

 

توازن در تعداد دروس مطالعاتی برای برنامه ریزی کنکور

مطالعه تمامی دروس به ویژه دروس تخصصی در یک روز قطعا مناسب نخواهد بود. چرا؟ تعداد درس‌هایی که در کنکور مطرح می‌شود، تقریبا ۸ عدد است. شما نهایتا در یک روز عادی بتوانید ۸ ساعت مطالعه مفید داشته باشید، اولا که به هر درس تقریبا یک ساعت زمان می‌رسد و این مقدار برای برخی از دروس به ویژه دروس تخصصی مناسب نیست و مطالب منقطع می‌شوند، دوما مطالعه برخی از دروس با هم ممکن است نظم ذهنی شما را به هم بریزد و فشار بیش از حدی به شما وارد شود. پس بهتر است که در یک روز، نهایتا سه درس تخصصی و سه درس عمومی را مطالعه کنید.

بخوانید :   تندخوانی در سال کنکور

 

تنظیم برنامه خواب و ورزش در برنامه

بدن شما به طور معمول به ۸ ساعت خواب شبانه احتیاج دارد و این مقدار از فردی به فردی دیگر متفاوت است. سعی کنید که حتما زمان خواب خود را تنظیم کنید؛ در ساعت مشخصی بخوابید و بیدار شوید. بدن خود را به پرخوابی عادت ندهید که در این صورت به شدت ضرر می‌کنید! به ویژه در ایام شیوع بیماری کرونا.

 

ورزش باعث افزایش روحیه و تنظیم هورمون‌های بدن می شود. سعی کنید که هرروز چند دقیقه صرف تمرینات ورزشی هوازی کنید و با این روش حتما از خستگی و کسلی دور خواهید ماند.

 

تقسیم هدف

برای خود هدف ماهانه، هفتگی و روزانه تعیین کنید . خود را ملزم به رسیدن به هدف بکنید. مثلا با خود تعیین بکنید که هدف امروزتان مطالعه درس ۶ زیست شناسی یازدهم است و تا آخر هفته باید این فصل را به جمع بندی برسانید. تقسیم هدف باعث می‌شود که به واقعیت نزدیک‌تر شود و شما بتوانید به راحتی برای آن برنامه ریزی کنید.

 

 

 

 

 

 

بررسی آزمون برای برنامه ریزی موفق کنکور

پس از شرکت در آزمون آزمایشی و یک استراحت کوتاه، حتما زمانی برای تحلیل آزمون در نظر بگیرید. بارها و بارها بر اهمیت این مسئله تاکید شده است. تحلیل همه دروس معمولا وقت گیر است، می‌توانید بخش‌های مختلف دفترچه را در هفته پخش کنید ولی به هیچ عنوان از دفترچه آزمون خود به سادگی عبور نکنید!

 

 

 

انعطاف پذیری در برنامه ریزی کنکور

هیچ کسی از آینده خبر ندارد! ممکن است که نتوانید برنامه امروز مطالعاتی خود را تکمیل کنید. پس باید یک زمان خالی برای جبران این بخش در برنامه خود داشته باشید! به بیان دیگر برنامه شما باید قابلیت اصلاح داشته باشد. البته به این موضوع توجه کنید که بسیاری از دانش آموزان هرروز برنامه خود را به بهانه های مختلف تغییر می‌دهند، این کار درست نیست. در ابتدا سعی کنید که یک برنامه مناسب طراحی کنید و در صورتی که واقعا به تغییر نیاز داشتید، دست به اصلاح بزنید. 

بخوانید :   با اصل۹۰/۱۰ استرس‌های زندگی را کاهش دهید

 

ارزیابی برنامه ریزی موفق کنکور

پس از پایان روز، شروع به تحلیل برنامه خود کنید؛ چه کارهایی را انجام نداده‌اید، چه قدر اتلاف وقت داشته اید، اولویت بندی را رعایت کرده اید و… تمامی این موارد را بررسی کرده و برای برنامه روز بعد تک تک موارد ذکر شده را در نظر بگیرید!

 

 

 

خلاصه‌ای از مهم‌ترین معیارهای برنامه ریزی موفق:

 

خلاصه برنامه ریزی موفق کنکور
 برنامه ریزی موفق کنکور
این مطلب را در شبکه های اجتماعی با دوستانتان به اشتراک بگذارید

آخرین مقالات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 × سه =

#iguru_button_66066cc321b30 .wgl_button_link { color: rgba(255,255,255,1); }#iguru_button_66066cc321b30 .wgl_button_link:hover { color: rgba(255,255,255,1); }#iguru_button_66066cc321b30 .wgl_button_link { border-color: rgba(196,22,28,1); background-color: rgba(196,22,28,1); }#iguru_button_66066cc321b30 .wgl_button_link:hover { border-color: rgba(255,187,23,1); background-color: rgba(255,187,23,1); }#iguru_soc_icon_wrap_66066cc38b840 a{ background: transparent; }#iguru_soc_icon_wrap_66066cc38b840 a:hover{ background: transparent; border-color: #c4161c; }#iguru_soc_icon_wrap_66066cc38b840 a{ color: #acacae; }#iguru_soc_icon_wrap_66066cc38b840 a:hover{ color: #ffffff; }