مدرسه کسب و کار کارابیز

استرس رو با ۶ قدم موثر شکست بده

استرس کنکور

 

 

زندگی، برخی اوقات میتونه خیلی استرس زا بشه! این کار، پاسخ طبیعی بدن در برابر مسائل پیش‌بینی نشده آینده ست. اما ماجرا وقتی خطرناک می‌شه که قادر نباشیم استرس رو کنترل کنیم! هیچ کس از استرس مصون نیست، اما راه هایی برای کاهش و مقابله با آن وجود داره. این مهمه که بدونید چگونه استرس زندگی رو مدیریت کنید و ما قراره بهتون یاد بدیم که غول استرس رو به راحتی شکست بدید! خیلی آسون تر از چیزی که فکرشو بکنید! پس این چندتا راهکار مهم رو اصلا فراموش نکن!

 

برگرد به ریشه ماجرا!

دونستن اینکه شما مسئول زندگی خودتون هستید، بخش مهمی از مدیریت استرسه. اولین قدم برای مهار این مشکل بزرگ، پیدا کردن منشا و سرچشمه اضطرابه! خیلی از منابع استرس در افکار، نگرش و رفتارهای ما نهفته هستند، بنابراین مهمه که برخی وقتا به درون خودمون نگاهی بندازیم! متخصصین پیشنهاد می‌کنن که همه موقعیت استرس زا رو در یک دفترچه یادداشت کنیم تا بتونیم الگوهایی رو در مورد اینکه چه چیزی باعث استرس ما میشه، چه احساسی داشتیم و چه طور تونستیم به آرامش برسیم رو شناسایی کنیم. این کار ممکنه در ابتدا سخت به نظر برسه، اما مطمئن باشید که به مرور زمان به یک نتیجه فوق العاده می‌رسید.

بخوانید :   مدیریت انرژی در دوران کنکور

 

 

 

از موقعیت استرس‌زا دوری کن

وقتی که به یک شناخت کامل از عوامل استرس زا برسید، به راحتی می تونید به آن ها نه بگید! البته منظور از حرف ما این نیست که از این موقعیت ها فرار کنید! فرار کردن به شما کمکی نمیکنه، اما استراحت پیشنهاد خوبیه! سعی کنید مشکلات خودتون رو به مرور زمان حل کنید. گاهی اوقات شما فقط به فضایی دور از عامل استرس زا نیاز دارید؛ چه فیزیکی، چه ذهنی.

 

 

 

یا بپذیر، یا تغییر بده

فعال باش و تغییراتی ایجاد کن که میتونه به کاهش اضطراب شما کمک کنه. اگر شخص یا موقعیتی شما رو آزار میده، احساسات خودتون رو محترمانه بیان کنید و… البته، ما خیلی دستمون باز نیست! شما نمیتونید همه عوامل استرس زا رو در جهان تغییر دهید، بنابراین گاهی اوقات بهترین راه برای مقابله با استرس، پذیرش موقعیت به همان شکلیه که هست! به جای اینکه سعی کنید آنچه رو که غیر قابل تغییره، کنترل کنید، روی عواطف و احساسات خودتون متمرکز بشید.

 

 

 

انرژی مثبت، راز مقابله با استرس

یکی از بهترین راه‌ها برای کنترل واکنش‌ها و احساسات ، مثبت نگه داشتن اونهاست. جست‌وجوی نکات مثبت موقعیت‌ها و حفظ نگرش مثبت، یک راهکار عالی برای کاهش استرس و تنشه. یکی از تکنیک هایی که میتونه به شما کمک کنه، اینه که یاد بگیرید افکار منفی رو به افکار مثبت تغییر بدید. برای مثال، به جای اینکه بگید «باورم نمیشه این اشتباه احمقانه رو انجام دادم»، بگید «همه اشتباه میکنن، من میتونم این مشکل رو حل کنم.»

بخوانید :   روش مطالعه درس روانشناسی رشته انسانی

لبخند زدن و خندیدن مستقیماً به کاهش استرس کمک میکنه، بنابراین فرصت هایی برای لبخند زدن و خندیدن بیشتر ایجاد کنید، مثلا ملاقات با دوستان یا تماشای فیلم کمدی!

 

عقل سالم در بدن سالم!

سبک زندگی سالم، انرژی خوبی به ما میده. تحقیقات تأیید میکنه که ورزش نه تنها از نظر جسمی بلکه از نظر روحی هم برای شما مفیده. ورزش در مدیریت اضطراب در درازمدت خیلی موثر واقع میشه. حتی یک تمرین ساده میتونه بلافاصله احساسات مثبت رو تحریک کنه. داشتن خواب با کیفیت هم خیلی مهمه. البته راه های موقتی (و ناسالم!) برای کنترل استرس هست اما چنگی به دل نمیزنه! روی آوردن به الکل، نیکوتین، مواد مخدر یا حتی پرخوری راه‌های آسونی برای کاهش استرس محسوب میشه، اما در درازمدت علائم شما را تشدید میکنه.

 

کاهش استرس با مدیریت زمان

یکی از بزرگترین دلایل اضطراب و تنش، مدیریت ضعیف زمانه. کارهاتون رو اولویت بندی کنید و به امور اضافی و بیهودهف نه بگید؛ یک نه محکم! تقسیم و ریز کردن کارهای بزرگ به بخش های کوچک، خیلی موثره، بیشتر از چیزی که فکرشو بکنید! اینطوری، کارها قابل کنترل میشن و تسلط بیشتری بر روی آن ها دارید. برای اینکه استرس رو شکست بدید، لازم نیست یک ابرقهرمان باشید! فقط باید به خودتون مسلط باشید و شرایط مختلف رو رصد کنید.

 

 

 

 

این مقاله رو هم بخون:

 

استرس کنکور و نحوه مقابله با آن

 

 

استرس با بدن چیکار می‌کنه؟

هنگامی که ما با خطر مواجه میشیم، سیستم عصبی مرکزی ما به حالت “جنگ یا گریز” تغییر میکنه.(در اصطلاح پزشکی بهش Fight-or-Flight Response میگن). ضربان قلب ما افزایش پیدا میکنه، رگ های خونی باریک تر شده و از نظر ذهنی هوشیارتر میشیم. این تغییرات در بدن، ما رو برای اقدام سریع آماده میکنه، یا باید بایستیم یا فرار کنیم! استرس یکی از دلایل بی‌خوابیه که خوابیدن رو سخت میکنه یا باعث میشه در طول شب بیدار بشید. این امر منجر به خستگی و تمرکز ضعیف در روز بعد میشه. سعی کنید با انجام یک کار آرامش بخش قبل از خواب – یک حمام آب گرم یا خوندن یک کتاب، آرامش ایجاد کنید.

بخوانید :   تاثیر سوابق تحصیلی در کنکور سراسری

 

 

این مطلب را در شبکه های اجتماعی با دوستانتان به اشتراک بگذارید

آخرین مقالات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک + 4 =

#iguru_button_6606dada358b1 .wgl_button_link { color: rgba(255,255,255,1); }#iguru_button_6606dada358b1 .wgl_button_link:hover { color: rgba(255,255,255,1); }#iguru_button_6606dada358b1 .wgl_button_link { border-color: rgba(196,22,28,1); background-color: rgba(196,22,28,1); }#iguru_button_6606dada358b1 .wgl_button_link:hover { border-color: rgba(255,187,23,1); background-color: rgba(255,187,23,1); }#iguru_soc_icon_wrap_6606dada95b26 a{ background: transparent; }#iguru_soc_icon_wrap_6606dada95b26 a:hover{ background: transparent; border-color: #c4161c; }#iguru_soc_icon_wrap_6606dada95b26 a{ color: #acacae; }#iguru_soc_icon_wrap_6606dada95b26 a:hover{ color: #ffffff; }