مدرسه کسب و کار کارابیز

مطالعه کنکوری یا امتحانی در خردادماه

 

مطالعه کنکور یا امتحانات نهایی یکی از مشکلات دانش آموزان در خرداد ماه است. در این روزهای پایانی، تب و تاب استرس دانش‌آموزان بیش از هر زمان دیگری اوج می‌گیرد. به هر حال این اضطراب تا حدودی طبیعی بوده و برای تعدادی از دانش آموزان، واجب هم هست! با شروع فصل امتحانات نهایی، سوالات زیادی ذهن این عزیزان را درگیر می‌کند.

یکی از مهم‌ترین پرسش‌ها در روزهای امتحانات نهایی این است که برای کنکور مطالعه کنیم یا برای امتحانات مدرسه؟ نظرات مختلفی درباره این پرسش وجود دارد اما مهم‌ترین اصل این است که شما تعادل بین کنکور و امتحانات مدرسه را رعایت کنید.

به قول معروف نه افراط و نه تفریط. دوری از فضای کنکور و برعکس دوری از فضای امتحانات مدرسه، هریک صدمات بزرگی را به شما تحمیل خواهد کرد.

بهتر است که در این مسیر، خودسرانه تصمیم نگرفته و از تجربیات یک مشاور حرفه ای بهره بگیرید. البته توجه داشته باشید که محتوای امتحانات نهایی و کنکور تا حدودی مشابه هستند و تنها سبک مطالعاتی آن ها متفاوت است.

با یک برنامه ریزی مناسب و معقول، موفقیت در امتحانات نهایی و کنکور دور از انتظار نیست؛ به شرطی که به طور کامل به برنامه خود پایبند باشید.

در این میان، دانش‌آموزانی هستند که به تازگی از خواب غفلت بیدار شده و به دنبال یک برنامه مناسب برای موفقیت هستند. این مقاله مناسب هر دو گروه می‌باشد و برای آن‌ها مثمر‌ثمر واقع می‌شود.

پس تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

 

چند گام تا موفقیت همزمان!

 

بخوانید :   حفظ کردن دروس با این هفت راهکار

 

 

برنامه‌ریزی کنید

 

اصل اول شروع هرکاری در زندگی انسان، برنامه‌ریزی است. بدون وجود برنامه، کار شما سخت پیش خواهد رفت. معمولا، حداقل یک روز بین هر امتحان، فاصله مطالعاتی وجود دارد که اگر بخواهیم زمان پس از امتحان را در نظر بگیریم، در مجموع یک روز و نیم، فرصت دارید!

یک فرصت طلایی. شما قبلا بارها کتاب درسی و نکات آن را بررسی کرده اید و طبیعتا، یک دانش آموز صفر کیلومتر نیستید! پس مطالعه امتحانی و حل نمونه سوالات کتاب، وقت زیادی از شما نخواهد‌گرفت.

تعدادی از دانش آموزان تصور می‌کنند که در ماه خرداد، صرفا مطالعه برای امتحانات نهایی کافی بوده و از کنکور فاصله می‌گیرند. اما بدانید که دوری از هریک از شیوه‌های مطالعاتی، آسیب بزرگی به شما وارد می‌کند.

با کمک یک مشاور، زمان کافی و مناسب برای مطالعه کتاب، جزوه و درسنامه و در آخر، تست زنی را در برنامه خود قرار دهید.

 

خط به خط کتاب درسی را بررسی کنید

همه ما می‌دانیم که کتاب درسی، اولین مرجع مطالعاتی در همه دروس است و مطالعه صفر تا صد آن، از الزامات مهم کنکور سراسری محسوب می‌شود. در واقع امتحانات نهایی فرصتی را در اختیار شما قرار می‌دهد تا دوباره بتوانید نکات حاصل از هر یک از تمرینات کتاب را مرور کرده که در نوع خود، بسیار اثر‌بخش است.

در مطالعه و مرور کتاب درسی به تمام نکات، تعاریف، قیدها و زیر نویس عکس ها توجه کنید. اگر جزوه و یا دفترچه نکاتی از درس مورد نظر وجود دارد، حتما به مطالعه آن بپردازید.

بخوانید :   با اصل۹۰/۱۰ استرس‌های زندگی را کاهش دهید

توجه کنید که برخی از دروس در کنکور سراسری مطرح نمی‌شوند و طبیعتا از اهمیت زیادی برخوردار نیستند. برای مطالعه چنین مواردی، مطالعه مفاهیم کتاب و دوره نمونه سوالات امتحانی سال‌های گذشته، کمک بزرگی به موفقیت شما می‌کند.

 

از مطالعه درسنامه غافل نشوید!

حال شما تمام کتاب درسی، نمونه سوالات، نکات و جزوه را بررسی کرده و نوبت به مطالعه کنکوری رسیده است. برای این سبک مطالعه، حل هزاران تست مختلف لازم نیست.

این کار باعث می شود تا ذهنیت شما از امتحانات نهایی فاصله گرفته و طبیعتا درصد موفقیت شما کاهش پیدا می‌کند. در واقع مطالعه درسنامه یک حد وسط است؛ هم نکات کنکوری را به شما ارائه می‌دهد و هم به واسطه حل نمونه سوالات تشریحی موجود در درسنامه، ذهن شما برای امتحانات نهایی آماده‌تر خواهد شد.

پس از مطالعه کتاب درسی، به درسنامه مبحث مورد نظر بپردازید و حتما نمونه سوالات موجود را حل کنید! توجه کنید که تاکید ما بر روی حل کردن است. تعدادی از عزیزان، صرفا از روی پاسخنامه سوالات مطالعه کرده و تصور می‌کنند که همه نکات در ذهنشان ثبت شده است!

این مساله حقیقت ندارد. هنگامی که مغز خود را با چالش رو‌به رو نکنید، هیچ نکته‌ای در ذهن شما ماندگار نخواهد شد. پس لطفا خودتان را گول نزنید و برای حل سوالات، زمان مناسبی اختصاص دهید. تعداد سوالات وجود در درسنامه محدود است اما نکات مهمی را در بر می‌گیرد.

 

 

همینطور خواندن این مقاله می‌تواند مفید باشد:

 

 

متناسب، تست بزنید

 تست زنی، معقوله‌ای است که در بازه امتحانات نهایی بسیار مورد بحث قرار می‌گیرد. تست بزنیم؟ تست نزنیم؟ چه قدر تست بزنیم؟ از کدام مباحث تست بزنیم؟ تنها چند نمونه از پرسش‌هایی که در ذهن دانش‌آموزان ایجاد می شود.

بخوانید :   زیست شناسی پایه دهم تجربی

دوستان عزیز، قرار ما ایجاد و حفظ تعادل مطالعاتی است! مبحث تست‌زنی در خرداد ماه، زمانی مطرح می‌شود که شما سه مرحله قبلی را به طور کامل پشت سر گذاشته و زمان اضافی دارید. پس از همان ابتدا، به فکر تست زنی نباشید.

بحث حل نمونه سوالات چهارگزینه‌ای در خرداد ماه مشابه ماه‌های گذشته نیست چون شما درگیر امتحانات هستید. تنها پیشنهاد ما برای این امر، حل تعداد تست های محدود طبقه بندی شده است. به طور مثال، در صورت داشتن زمان مناسب، یک آزمون از درس مورد نظر تهیه کرده و به حل و تحلیل نکات آن بپردازید.

همانطور که گفته شد، حل صدها تست در این بازه لازم نیست؛ به این دلیل که شما وقت چنین کاری را ندارید. همچنین، پس از مطالعه این حجم از کتاب و درسنامه، ذهن خود را تحت فشار قرار می‌دهید که طبیعتا به نفع شما نخواهد بود.

 

تا به حال درس نخوانده ام!

خرداد ماه برای تعداد زیادی از دانش‌آموزان، تلنگری است که آن ها را از خواب غفلت بیدار می کند! راه حل‌های بیان شده برای افرادی است که سیر مطالعاتی خوبی را پشت سر گذاشته‌اند. اما اگر تا به حال مطالعه جدی نداشته اید، بهتر است که تنها به مطالعه کتاب درسی، نکات و نمونه سوالات آن بپردازید تا حداقل با پایه و مفاهیم درسی، آشنایی داشته باشید. به حرف های دیگر توجه نکنید، هیچ وقت برای شروع کردن دیر نیست.

این مطلب را در شبکه های اجتماعی با دوستانتان به اشتراک بگذارید

آخرین مقالات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک + 20 =

(01) دیدگاه

  1. ناشناس
    ۳ بهمن ۱۴۰۱

    Good

    پاسخ
#iguru_button_6605f6c62b899 .wgl_button_link { color: rgba(255,255,255,1); }#iguru_button_6605f6c62b899 .wgl_button_link:hover { color: rgba(255,255,255,1); }#iguru_button_6605f6c62b899 .wgl_button_link { border-color: rgba(196,22,28,1); background-color: rgba(196,22,28,1); }#iguru_button_6605f6c62b899 .wgl_button_link:hover { border-color: rgba(255,187,23,1); background-color: rgba(255,187,23,1); }#iguru_soc_icon_wrap_6605f6c683d61 a{ background: transparent; }#iguru_soc_icon_wrap_6605f6c683d61 a:hover{ background: transparent; border-color: #c4161c; }#iguru_soc_icon_wrap_6605f6c683d61 a{ color: #acacae; }#iguru_soc_icon_wrap_6605f6c683d61 a:hover{ color: #ffffff; }