مدرسه کسب و کار کارابیز

اصول تغذیه در کنکور چه تاثیری می‌تونه داشته باشه؟

اصول تغذیه کنکور

 

 

اصول تغذیه، یکی از مسائل مهم برای موفقیت در کنکور است. از ۳۰۰ روزی که اول سال تحصیلی به کنکور مونده بود، حالا فقط چند روز مونده! خیلی راحت میتونی با انگشتات بشمری. دیگه هرکاری می‌تونستی انجام دادی و حالا باید منتظر نتیجه باشی. «توی این چند روز درس نخونیم؟» معلومه که باید بخونی!

اما جدا از درس خوندن هم یک سری نکات هست که میتونه بهت کمک کنه. یکی از این تکنیک‌های خیلی مهم به تغذیه مربوط میشه. همونطور که خودت می‌دونی، تغدیه تاثیر خیلی مهمی روی یادگیری و انرژی بدن داره.

برای اینکه توی این چند روز حسابی پرانرژی باشی، قراره یک سری نکات تغذیه ای مهمُ در اختیارت قرار بدیم تا درصد موفقیتت افزایش پیدا کنه. خلاصه که نگران نباش، ما کنارتیم. شاید باورت نشه ولی این روزای آخر خیلی مهمه.

البته موفقیت به فاکتورهای خیلی زیادی بستگی داره که تعداد زیادی از اونارو توی مقاله‌های قبلی توضیح دادیم.

در رعایت اصول تغذیه، صبحونه یادت نره!

نمی‌دونیم چرا ولی خیلی از دانش‌آموزا میل زیادی به صبحونه ندارن. اون وقت همیشه از بیحال بودن و تمرکز پایین شکایت می‌کنن!

یکی از دلایل کمبود انرژی شما، همین نخوردن صبحانه است. به خصوص توی این روزای آخر که به انرژی زیادی احتیاج داری، خوردن وعده مقوی صبحانه میتونه حسابی بهت کمک بکنه.

این قضیه به قدری مهمه که یک عالمه تحقیق دربارش انجام دادن. دانشمندای عزیز به این نتیجه رسیدن که وعده صبحانه به تقویت حافظه، کاهش سطح LDL (همون چربی بد!) و افزایش تمرکز کمک می‌کنه و حتی ریسک ابتلا به چاقی و دیابتُ هم کاهش میده!

بخوانید :   انگیزه‌های بیرونی موثر در کنکور سراسری

از طرف دیگه، وقتی شما از خواب بلند میشید، سطح گلوکز خون شما پایینه ( خانم دکترا و آقا دکترای آینده خوب دقت کنن) در نتیجه انرژی کافی برای فعالیت ماهیچه و مغز وجود نداره در نتیجه شما همیشه احساس ضعف می کنید. به زبون بچه‌های تجربی، ATP به بدن نمی‌رسه و متاسفانه کسل می‌شید.

 

قهوه باعث کم خوابی میشه؟

در رعایت اصول تغذیه کنکور نوشیدنی‌های حاوی کافئین چنین تاثیری دارند. اما این کارا برای چند روز مونده به کنکور نیستا! تو تلاشتو کردی، زحمت هاتم کشیدی، ولی بهم ریختن ریتم خواب خیلی ریسک بزرگیه که روی تمرکز و هوشیاریت سر جلسه کنکور هم تاثیر گذاره.

تازه علاوه بر به هم ریختن ریتم خواب، مصرف بیش از حد قهوه و نوشیدنی‌های کافئین‌دار سبب ایجاد استرس، معده درد، تهوع و استفراغ، پرخاشگری و حتی افزایش ضربان قلب و تنفس میشه!

یعنی تو بدون اینکه خودت خبر داشته باشی، داری به بدنت آسیب میزنی و نه تنها اضطرابت کاهش پیدا نمی کنه، بلکه دو برابر هم میشه. عادی باش. روزی ۱۰ لیوان قهوه هیچ دانش آموزیُ رتبه برتر نکرده! سلامتیت از همه چیز مهم تره دوست عزیز.

 

 

استفاده از غذای سالم و دوری از فست فود 

برای این روزهای باقی مونده که مثل برق و باد می‌گذرن، باید کاری کنیم که بدنمون انرژی مضاعف و خوبی داشته باشه تا سر جلسه کنکور دیر تر خسته بشه. ۴ ساعت مدام فکر کردن واقعا کار سختیه پس به یک نیروی خالص احتیاج داره.

برای به دست آوردن نیرو، باید از مواد غذایی سالم استفاده کنیم تا هم کنکورُ بترکونیم و هم بدن سالمی داشته باشیم. استفاده از ویتامین‌ها، ماهی، تخم مرغ، سبزیجات و میوه‌ها خیلی کمک کنندست.

بخوانید :   زیست‌شناسی پایه یازدهم تجربی

سعی کنید برای این روزهای باقی مونده از فست‌فود و غذاهای خیلی چرب فاصله بگیرید. این مواد شاید پرحجم به نظر برسن اما ارزش غذایی چندان بالایی ندارن و در ازای چیزی که میل می کنید، ویتامین و فیبر کافی دریافت نمی‌کنید.

سعی کنید که از قندهای ساده، خیلی استفاده نکنید (مثل نوشابه و کیک) این مواد خیلی سریع قند خون شمارو افزایش میدن و به همون سرعت قند خون کاهش پیدا می‌کنه در نتیجه احتمال افزایش بیماری دیابت زیاد می‌شه.

 

 

برای رعایت اصول تغذیه، حتما آب بخور!

تقریبا ۶۰ درصد وزن بدن ما به آب تعلق داره. در واقع ما توی محیط آبی غرق شدیم. بسیاری از واکنش‌های مهم و متابولیسمی بدن ما در محیط آبی انجام میشه. به خاطر همین، کمبود آب تاثیر زیادی روی عملکرد بدن ما داره.

مثلا وقتایی که خیلی آب مصرف نمی‌کنید، سر درد دارید و معمولا کسل هستید و حتی انرژی شما کاهش پیدا می‌کنه. چون کم آبی روی گردش خون بدن تاثیر می زاره و اختلال در گردش خون باعث مشکلات فراوانی میشه که یکی از اونا تنفس سلولیه. پس حتما آب بخورید تا انرژی کافی داشته باشید.

 

دارو همیشه دوا نمی کنه!

هر وقت به امتحانا و کنکور نزدیک تر می‌شیم، اسم ریتالین هم پر رنگ‌تر میشه. اما ریتالین به شما هیچ کمکی نمی‌کنه و حتی سلامتی شمارو هم به خطر میندازه.

هیچ رتبه و دانشگاهی با ارزشمندتر از سلامتی نیست!

مصرف این دارو حتما باید تحت نظارت پزشک باشه. عوارض مصرف خودسرانه ریتالین خیلی زیاد! اعتیاد، پرخاشگری، افسردگی، تهوع، کاهش وزن، خشکی دهان و آسیب به دستگاه عصبی تنها بخش کوچیکی از تاثیرات ریتالینه. پس به تبلیغات و حرفای دوستای ناباب گوش ندید و لطفا واقع گرا باشید.

این مطلب را در شبکه های اجتماعی با دوستانتان به اشتراک بگذارید

آخرین مقالات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

9 + چهار =

#iguru_button_66059bbb76972 .wgl_button_link { color: rgba(255,255,255,1); }#iguru_button_66059bbb76972 .wgl_button_link:hover { color: rgba(255,255,255,1); }#iguru_button_66059bbb76972 .wgl_button_link { border-color: rgba(196,22,28,1); background-color: rgba(196,22,28,1); }#iguru_button_66059bbb76972 .wgl_button_link:hover { border-color: rgba(255,187,23,1); background-color: rgba(255,187,23,1); }#iguru_soc_icon_wrap_66059bbbce605 a{ background: transparent; }#iguru_soc_icon_wrap_66059bbbce605 a:hover{ background: transparent; border-color: #c4161c; }#iguru_soc_icon_wrap_66059bbbce605 a{ color: #acacae; }#iguru_soc_icon_wrap_66059bbbce605 a:hover{ color: #ffffff; }