مدرسه کسب و کار کارابیز

رشته داروسازی، همه چیز درباره این رشته

رشته داروسازی، همه چیز درباره این رشته

 

شغل فارغ التحصیلان داروسازی دارو فروشی نیست و هدف این رشته نیز فقط تربیت داروساز نمی باشد بلکه شناخت کامل خصوصیات داروهای موجود در فارماکوپه دارویی ، راهنمایی بیماران و مشاوره پزشکان در استفاده درست از داروها و حل مسائل مرتبط با دارو و سلامت یا در سطح کلی تر پیشگیری از عوارض جانبی داروها است.
یکی از تصورات اشتباه این است که فارغ التحصیلان ارتباطی با بیماران ندارند در حالی که یکی از گرایش های تخصصی داروسازی ، داروسازی بالینی است که داروسازان با حضور در بیمارستان ها بر روند درمانی بیماران نظارت دارند.

رشته داروسازی با تحقیق و پژوهش آمیخته شده است و هر ساله تعدادی داروی جدید وارد بازار می‌شود که نتیجه تحقیقات چندساله دانشگاهها و مراکز تحقیقاتی است. به همین دلیل داوطلب این رشته باید به تحقیق علاقه‌مند باشد چون اعتبار علمی این رشته تا حدود زیادی به انجام کارهای تحقیقاتی بستگی دارد.

طول دوره داروسازی

حداقل طول تحصیل این رشته ۵.۵ الی ۶ سال است . دوره عمومی ۱۱ ترم است که البته معمولاً ۱۲ ترم یا ۱۳ ترم طول خواهد کشید. بعد از ترم ۹ ، آزمون ۱۸۰ واحدی ( جایگزین علوم پایه شده است) برگزار می شود. در صورت قبولی ۴۰ واحد بعدی شامل کارآموزی و کارورزی است. دانشجویان این رشته دو سال طرح اجباری دارند.
۳ کارآموزی در رشته داروسازی وجود دارد :
۱) کارآموزی بیمارستان ، ۲) کارآموزی داروخانه و ۳) کارآموزی صنعتی ( بعد از آزمون ۱۸۰ واحدی است.)

بخوانید :   رشته اعضای مصنوعی و بازار کار آن

دانشجویان داروسازی بعد از اتمام ترم ۹ با دریافت نامه از دانشگاه می توانند به عنوان تکنسین در داروخانه کار کنند.

دروس رشته داروسازی عبارتند از

بیولوژی (نظری و عملی ) ، فیزیک (نظری و عملی)، ریاضیات پایه و مقدمات آمار ،شیمی عمومی (نظری وعملی) ۱ و ۲
بیوشیمی (نظری و عملی )، فیزیولوژی(نظری و عملی ) ۱ و ۲، شیمی آلی(نظری و عملی ) ۱ و ۲، تشریح ،شیمی تجزیه کمی (نظری و عملی ) ،میکروب شناسی (نظری و عملی) ، انگل‌شناسی و قارچ‌شناسی (نظری و عملی )، ایمونولوژی (نظری و عملی ) ، فرآورده‌های بهداشتی ، کلینیکال فارماسی ،رادیو فاراماسی ، داروسازی بیمارستانی ، شیمی گیاهی ، تجزیه و کنترل مواد خوراکی ،آب شناسی و آب‌درمانی ،تخمیر و تغییرات مواد دارویی ، گیاه‌شناسی دارویی (نظری و عملی ) ،اشکال دارویی (نظری و عملی )، تغذیه و رژیم درمانی ، مواد خوراکی (نظری) ، درمانشناسی ۱ و ۲ ، اطلاعات دارویی ۱ و ۲

توانایی‌های لازم  برای  داروسازی

رشته داروسازی با تحقیق و پژوهش آمیخته شده است. هر ساله تعدادی داروی جدید وارد بازار می‌شود که نتیجه تحقیقات چندساله دانشگاهها و مراکز تحقیقاتی است.

به همین دلیل داوطلب این رشته باید به تحقیق علاقه‌مند باشد؛ چون اعتبار علمی این رشته تا حدود زیادی به انجام کارهای تحقیقاتی بستگی دارد.

داروسازی تلفیقی از علوم پایه و بالینی است. به همین دلیل توانمندی در دروس فیزیک، شیمی و زیست‌شناسی برای این رشته ضروری است.

در ضمن فردی سخت‌کوش و جدی باشد؛ چون دروس این رشته بسیار فراگیر و متنوع بوده و هم جنبه حفظی و هم جنبه فهمیدنی دارد. در نتیجه به همت و تلاش قابل توجه نیازمند است.
با توجه به این که بیشتر کتب درسی این رشته به زبان انگلیسی است، دانشجوی داروسازی باید به زبان انگلیسی مسلط باشد؛ تا بتواند از کتب و مجلات علمی موجود به خوبی بهره‌ ببرد.
یک دارو ساز باید حافظه قوی داشته باشد؛ تا حجم زیادی از اطلاعات درباره دارو، عوارض جانبی دارو، مقدار دوز دارو، تداخلات دارویی و … را در خاطر خود بسپارد.

بخوانید :   معرفی رشته حقوق

در صنعت داروسازی جایی برای خطا وجود ندارد. یک داروساز باید بسیار با دقت باشد؛ زیرا موضوع مرگ و زندگی در میان است.

اگرچه انسان به طور طبیعی اشتباه می کند؛ اما دراین صنعت عواقب اشتباه روی بیمار تاثیر زیادی دارد و شاید فاجعه به بار بیاید.

از جمله خطا های انسانی در این صنعت می توان به درک نکردن دست نوشته های نامفهوم پزشک، وارد کردن اطلاعات غلط به کامپیوتر، اندازه گیری غلط مواد تشکیل دهنده و …. اشاره کرد.

یک دارو ساز باید مهارت ارتباطی قوی داشته باشد. تا بتواند توضیحات خوبی برای بیمار درباره دارویی که باید مصرف کند و عوارض آن بدهد.
به دلیل ارتباط داشتن این رشته با داروها و بدن انسان یک داروساز باید ذهن تحلیل داشته باشد. در صورت نیاز به منابع صحیح رجوع کند.

 

وضعیت ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر 

دارا بودن معدل بالای ۱۵ ضروریست. ادامه تحصیل در دکترای تخصصی در ۱۱ شاخه امکان پذیر است :
۱) اقتصاد و مدیریت دارو

۲) سم شناسی

۳) فارماکوگونوزی ( ارتباط داروسازی و گیاهان دارویی)
۴) بیوتکنولوژی دارویی ( ارتباط داروسازی با میکروبیولوژی ، ژنتیک و میکروارگانیسم ها)

۵) شیمی دارویی
۶) داروشناسی ( با تاکید بر دوز موثر ترکیبات دارویی و مکانیسم اثر آنها)

۷) رادیوفارماستی (داروسازی هسته ای )
۸) نانوفناوری دارویی ( تولید محصولات نانوزیست فناوری)  ۹) فارماسیوتیکس (ارتباط داروسازی و صنعت)

۱۰) کنترل دارو

۱۱) داروسازی بالینی
توجه : دانشجویان پذیرفته شده در دوره تخصصی، ملزم به پاس کردن ۴۰ واحد درسی پیشرفته تخصصی هستند.

این دانشجویان قبل از انجام پایان نامه، باید در آزمون جامع تخصص در سطح کشور شرکت کند. بعد از کسب نمره لازم، نسبت به انجام پایان نامه و دفاع از آن اقدام کنند.

بخوانید :   معرفی رشته گیاه پزشکی

 

نوشته استاد محمودی

این مطلب را در شبکه های اجتماعی با دوستانتان به اشتراک بگذارید

آخرین مقالات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

8 − 7 =

#iguru_button_6605a002d2c76 .wgl_button_link { color: rgba(255,255,255,1); }#iguru_button_6605a002d2c76 .wgl_button_link:hover { color: rgba(255,255,255,1); }#iguru_button_6605a002d2c76 .wgl_button_link { border-color: rgba(196,22,28,1); background-color: rgba(196,22,28,1); }#iguru_button_6605a002d2c76 .wgl_button_link:hover { border-color: rgba(255,187,23,1); background-color: rgba(255,187,23,1); }#iguru_soc_icon_wrap_6605a0033bc5f a{ background: transparent; }#iguru_soc_icon_wrap_6605a0033bc5f a:hover{ background: transparent; border-color: #c4161c; }#iguru_soc_icon_wrap_6605a0033bc5f a{ color: #acacae; }#iguru_soc_icon_wrap_6605a0033bc5f a:hover{ color: #ffffff; }