اصول تغذیه در دوران کنکور

اصول تغذیه در دوران کنکور

بهترین برنامه غذایی برای کنکوری‌ها

کنکور یکی از مهم‌ترین و حساس‌ترین رویدادهایی است که در زندگی ما اتفاق می‌افتد و شاید بتوان گفت بخش زیادی از آینده‌ی ما مربوط به همین رویداد است. رویدادی که ما را در مسیری نو قرار می‌دهد تا بتوانیم زندگی خود را بسازیم و به اهداف و آرزوهای خود دست پیدا کنیم. اما اولین چیزی که هر کنکوری در سال کنکور به آن فکر می‌کند چگونگی برنامه‌ریزی کنکور، روش‌های بهینه برای مطالعه و یادگیری و بیشتر کردن ساعات درس خواندن است. ما در این مقاله همه این‌ها را یک ‌طرف می‌گذاریم و به سراغ موضوعی جدید در برنامه کنکور می‌رویم و آن ‌هم چیزی نیست به‌جز تغذیه! پس با ما همراه باشید تا با بهترین برنامه غذایی برای کنکوری‌ها و همچنین عادت‌های غذایی نادرست آشنا شوید و از امروز به بعد، با جسم و ذهنی سالم و پربازده، برای رسیدن به هدفتان که پیروزی در میدان رقابت کنکور است، تلاش کنید.

صبحانه، مهم‌ترین وعده غذایی کنکوری‌ها

قبل از این‌که به برنامه غذایی صبحانه اشاره کنیم، لازم است بگوییم که ساعت خوردن صبحانه بسیار مهم است. بعضی دانش آموزان شب‌ها تا دیروقت بیدار می‌مانند و روز بعد نزدیک ظهر از خواب بیدار می‌شوند! این روند کاملاً اشتباه است و حتی ممکن است باعث اختلال در حافظه و یادگیری شما شود. به همین دلیل توصیه می‌کنیم صبحانه را زود میل کنید؛ اما چه مواد غذایی برای صبحانه مناسب هستند؟ یک فنجان چای، پنیر، گردو یا بادام، خرما و یک لیوان شیر می‌توانند صبحانه‌ای کامل و مقوی برای شروع یک روز باشند. صبحانه‌ی شما نباید آن‌چنان سنگین و یا بیش‌ازحد سبک باشد. آنچه اهمیت دارد بالا بردن قند خون بدن در حد نرمال است تا حین درس خواندن دچار افت قند نشوید و تمرکز خود را از دست ندهید. میوه یا آبمیوه‌های طبیعی هم در وعده صبحانه بسیار مفید هستند و وارد شدن انواع ویتامین‌ها به بدن باعث می‌شود که برنامه کنکور را با سرزندگی و نشاط بیشتری دنبال کنید.

نهار و شام همراه با اعضای خانواده

وقتی از برنامه غذایی مناسب برای کنکوری‌ها حرف می‌زنیم، منظورمان خوردن غذاهای عجیب‌وغریب و خوردن چیزی متفاوت از اعضای خانواده نیست. برای نهار و شام می‌توانید از تمام گروه‌های غذایی مثل لبنیات، غلات، حبوبات، سبزی‌ها و انواع گوشت سفید و قرمز استفاده کنید. نهار را کامل و شام را کمی سبک‌تر میل کنید و غذاهای کم‌چرب را برای آخرین وعده روز ترجیح دهید.

میان وعده‌ها، وعده‌های مهم و حیاتی برای کنکوری‌ها

خوشبختانه این روزها انواع کلاس کنکور به‌صورت آنلاین برگزار می‌شود و انواع آزمون‌های آنلاین کنکور در خانه قابل انجام هستند. بنابراین لازم نیست شما وقت خود را صرف رفت ‌و آمد برای شرکت در کلاس کنکور کنید و به خاطر حضور در خانه می‌توانید روی تغذیه خود نظارت کامل داشته باشید. میان وعده‌ها یکی از مهم‌ترین وعده‌ها برای کنکوری‌های به شمار می‌آیند و باید با دقت انتخاب شوند. فعالیت‌های ذهنی و فکری در حین حل تست کنکور یا مطالعه زیاد به سرعت شما را گرسنه و خسته می‌کنند و شما بلافاصله به خوراکی‌های شیرین و اغلب تنقلات ناسالم تمایل پیدا می‌کنید. شیرینی‌جات، شکلات، نوشابه و آبمیوه‌های غیرطبیعی قند ساده هستند، درنتیجه باعث افزایش ناگهانی قند خون در بدن شما می‌شوند. درنتیجه بدن شما انسولین تولید کرده و یا این قند مبارزه می‌کند و باعث افت قند، بی‌حالی و خستگی در شما می‌شود. به همین دلیل استفاده از قندها و کربوهیدرات‌های پیچیده مثل نان و غلات و خوراکی‌های سبوس‌دار به شما توصیه می‌شود. این مواد به‌مرورزمان در بدن شما قند آزاد می‌کنند و سطح قند خون شما را برای مدتی طولانی ثابت نگه می‌دارند؛ درنتیجه شما احساس آرامش بیشتری را تجربه می‌کنید و با ذهنی آرام می‌توانید تست کنکور و انواع برنامه‌های آموزشی خودتان را پیش ببرید.

ویتامین‌ها و مواد معدنی ضروری برای کنکوری‌ها

انتخاب مواد غذایی با توجه به ویتامین‌های و مواد معدنی مفیدی که در خود دارند هم روشی هوشمندانه برای داشتن تغذیه سالم در برنامه کنکور است. پزشکان و متخصصان مصرف مواد غذایی سرشار از ویتامینD،C و ویتامین‌های گروه B را به‌شدت توصیه می‌کنند. خوردن سبزی‌هایی نظیر گوجه‌فرنگی، فلفل دلمه‌ای، و میوه‌هایی مثل مرکبات، توت‌فرنگی، کیوی، همچنین غلات سبوس‌دار، تخم‌مرغ، شیر و لبنیات و گوشت قرمز که همگی سرشار از ویتامین و املاح معدنی هستند باعث تقویت حافظه و آرامش اعصاب می‌شوند و در سال کنکور به‌شدت مفید هستند.

مصرف قرص آهن و داروهای مکمل

تحقیقات نشان داده‌اند کم‌خونی یکی از مهم‌ترین عوامل نداشتن تمرکز است و همه ما می‌دانیم که داشتن تمرکز یکی از اصلی‌ترین نکاتی است که در سال کنکور باید به آن توجه شود. اما هیچ‌کس نباید برای درمان بیماری و مشکلی که دارد خودسرانه دارو و مکمل مصرف کند. به همین دلیل اگر علائمی از کمبود ویتامین و یا کم‌خونی دارید، حتماً به پزشک مراجعه کنید و زیر نظر او قرص آهن یا انواع ویتامین‌ها و داروهای مکمل را مصرف کنید.

نوشیدنی‌های مجاز برای کنکوری‌ها

اول از همه باید بگوییم که آب بهترین و سالم‌ترین نوشیدنی برای هر آدمی است. درنتیجه به کنکوری‌ها هم توصیه می‌کنیم در طول روز نوشیدن آب را فراموش نکنید و به‌طور منظم آب مصرف کنید. اما بعضی دانش آموزان برای بیشتر بیدار ماندن و به قول خودشان داشتن بازده بیشتر در شبانه‌روز از انواع نوشیدنی‌های انرژی‌زا، قهوه و چای استفاده می‌کنند. این نوشیدنی‌ها شاید در نگاه اول باعث بالا رفتن سطح انرژی شما شوند، اما به‌مرور روی عملکرد بدن شما تأثیر می‌گذارند و باعث کم شدن تمرکز و یادگیری شما می‌شوند.

در پایان لازم است بگوییم تمام مشاوران کنکور و پزشکان معتقدند داشتن خواب کافی، چند دقیقه ورزش و نرمش در طول روز، داشتن رژیم غذایی معتدل و دوری از پرخوری باعث می‌شود جسم و روح شما آمادگی بیشتری برای مقابله با استرس‌ها و فشارهای سال کنکور داشته باشد. درنتیجه شما عملکرد بهتری خواهید داشت و بعد از یک سال تلاش و یادگیری، به بهترین نتیجه ممکن خواهید رسید.

به اشتراک بگذارید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شانزده + دو =