مدرسه کسب و کار کارابیز

حفظ کردن دروس با این هفت راهکار

حفظ کردن دروس با این هفت راهکار

حفظ کردن دروس راه و روش مخصوص به خودش را دارد. اگر تمرین کنید و این روش‌ها را به کار بگیرید، خواهید دید که چقدر راحت‌تر با دروس عمومی کنکور مواجه خواهید شد.

بسیاری از دانش‌آموزان به خصوص کنکوری‌ها درصد زیادی از وقت و تمرکز خود را بر روی دروس اختصاصی می‌گذارند. متاسفانه ازحفظ کردن دروس عمومی غافل می‌شوند. این درست است که دروس تخصصی کنکور نسبت به دروس عمومی سخت‌تر است. این دروس نیاز به زمان بیشتری برای یادگیری دارند؛ اما این به آن معنا نیست که سایر دروس را فراموش کنید.

برخی از دانش آموزان هم البته دلیلی دیگری برای دوری از دروس عمومی دارند. آن هم چیزی نیست جز فرار بودن این دروس! بله، ما هم به شما حق می‌دهیم که حفظ کردن مطالب کار راحتی نیست؛ به خصوص وقتی درس‌های زیادی برای خواندن داشته باشید. آن وقت دیگر انگار همه مباحث با هم مخلوط شده و دیگر ذهنتان یاری نمی‌کند.

محیط مناسبی برای حفظ  کردن دروس پیدا کنید

برای خواندن دروس عمومی و حفظ کردن مطالب، شما در مرحله اول نیاز به قرارگیری در محیطی دارید که حواستان پرت نشود. حالا این محیط می‌تواند اتاقتان باشد یا حیاط خانه یا حتی کتابخانه‌ها. این دیگر به خود شما بستگی دارد که در چه محیطی راحت‌تر هستید و بیشتر و بهتر می‌توانید تمرکز کنید.

بخوانید :   کنکور رشته‌ی علوم انسانی

 

 

برای حفظ کردن بهتر، مطالب را طبقه بندی کنید

ذهن شما برای حفظ یک مطلب به خصوص نیاز دارد تا بارها و بارها آن را با خودتان تکرار کنید. به همین خاطر وقتی شروع به درس خواندن می‌کنید باید هدف‌های کوچک‌تر برای خودتان انتخاب کنید.

هدف را این قرار ندهید که یک دور از روی یک درس کامل بخوانید تا حفظ شوید. صفحه به صفحه و مبحث به مبحث جلو بروید. قسمت اول را که خواندید آن را برای خودتان دوره کنید، صدایتان را ضبط کنید .یا آن را بنویسید تا کاملا ملکه ذهنتان شود. وقتی احساس کردید این قسمت از درس را کاملا حفظ کرده‌اید، حالا به سرغ بخش بعدی بروید.

 

 بنویسید یا صدایتان را ضبط کنید

بهترین روش برای یادگیری مطالب این است که آن را به زبان خودتان برای دیگران آموزش بدهید. ضبط کردن صدا یا نوشتن نیز دقیقا همین کار را برای شما انجام می‌دهند. هر بخش از مطالب را که خواندید، آن را از حفظ بازگو کرده و صدایتان را ضبط کنید. سپس بارها و بارها با صدای بلند به صدای ضبط شده خودتان گوش بدهید. این روش به خصوص برای کسانی که یادگیری شنیداری دارند بسیار سودمند بوده و به آن‌ها در حفظ مطالب کمک می‌کند.

روش دیگر آن است که در حین خواندن مطالب، آن‌ها را بر روی کاغذ بنویسید. نوشتن به شما کمک می‌کند تا مطلب مورد نظر با ریتم آرام‌تری در ذهنتان شکل گرفته و حفظ کردن برایتان راحت‌تر شود. هر چند بار که لازم است این کار را برای هر بخش تکرار کنید، تا جایی که بتوانید همه آن مطلب را از حفظ بخوانید.

 

بخوانید :   عوامل برای کسب درصد بالای فیزیک کنکور

مطالب قدیمی را تکرار کنید

همانطور که گفتیم، تکرار مطالب یکی از مهم‌ترین کارهایی است که شما برای حفظ کردن دروس عمومی کنکور باید انجام بدهید. وقتی شروع به خواندن مطالب می‌کنید، همانطور که گفتیم هر قسمت را تکرار کنید. بعد از حفظ کردن به سراغ مطلب بعدی بروید.

ولی تکرار کردن نباید به همین جا ختم شود. وقتی شما مطالب جدیدی را می‌خوانید، ممکن است بخشی از مطالب قبلی در حافظه شما کم رنگ شود. بنابراین قسمت‌های مختلفی را در کتاب برای خودتان تعریف کنید. وقتی به آن بخش رسیدید، دوباره از اول همه مطالب را برای خودتان مرور کنید. در این مرحله، زدن تست کنکور نیز بسیار موثر است؛ زیرا دوباره مطالب قبلی را برای شما تکرار می‌کند.

 

 برای حفظ کردن دروس کنکور برایشان داستان بسازید

یک روش بسیار کاربردی برای حفظ کردن مطالب این است که اطلاعات جدید را با اطلاعات قبلی خود تطابق بدهید. با این کار مطالب از حافظه کوتاه مدت به حافظه بلند مدت شما منتقل می‌شود. درنتیجه دیگر نگرانی بابت فراموش کردن آن‌ها نخواهید داشت.

برای مثال اگر تاریخ تولد شخص برجسته‌ای را حفظ می‌کنید، روز، ماه یا دو رقم آخر سال آن را با شخصی از نزدیکانتان تطبیق بدهید؛ تا یادگیری و حفظ آن برایتان راحت‌تر باشد.

علاوه‌بر این بهتر است به جای خواندن مطالب به صورت کاملا خشک، هر قسمت از درس را در ذهنتان شبیه‌سازی کرده و یک فضای تصویری خاص برایش به وجود بیاورید. اگر در مورد زندگی یک شاعر مطالبی را می‌خوانید، سعی کنید فضای زندگی او در آن سال‌ها را در ذهنتان تصویر سازی کنید. نام کتاب‌هایش و همین‌طور قالب شعری که از آن استفاده می‌کرد را روی همان تصویر بنویسید. با این کار به محض دیدن سوالی در کنکور درمورد این شاعر، آن فضا برایتان ترسیم شده و راحت‌تر می‌توانید از حافظه‌تان برای پاسخ به سوالات کمک بگیرید.

بخوانید :   در ماه مبارک رمضان، چطور درس بخوانیم؟

 

از خودتان سوال بپرسید

برای اینکه موضوعاتی که می‌خوانید کاملا به حافظه بلند مدت شما منتقل شوند، باید سعی کنید آن‌ها را با جزییات به خاطر بسپارید. بنابراین بعد از خواندن هر قسمت، درمورد آن از خودتان سوال بپرسید. سعی کنید از حفظ جواب سوال خودتان را بدهید. با این کار وقتی با سوالات مشابه در جلسه کنکور روبرو می‌شوید، بلافاصله ذهنتان شما را به سوال و جواب‌هایی که از خودتان می‌کردید ارجاع داده می‌شود. به این ترتیب راحت‌تر مطلب برایتان تداعی می‌شود.

 

 

 

 

پیشنهاد مطالعه مطالب مرتبط:

 

 

 

برای حفظ کردن دروس استراحت کنید

ذهن شما تا حدی برای حفظ کردن پشت سر هم مطالب گنجایش دارد. در این مورد سعی کنید به هیچ وجه به خودتان فشار وارد نکنید. وقتی احساس کردید دیگر به جایی رسیدید که با چند بار خواندن یک مطلب هم نمی‌توانید آن را حفظ کنید، بدانید که ذهنتان نیاز به استراحت دارد. فراموش نکنید که انباشته شدن مطالب درسی کنکور روی هم، باعث می‌شود تا مطالب قبلی را کم کم به فراموشی بسپارید. بنابراین با استراحت کردن به موقع، ذهنتان را آزاد می‌کنید تا برای دریافت مطالب جدید آماده شود.

حفظ کردن مطالب مهم به خصوص در روزهای نزدیک به کنکور اهمیت فوق‌العاده‌ای پیدا می‌کند. شما زمانی در این مرحله موفق می‌شوید که از قبل مطالب را خوانده و قسمت‌های مهمی که احتمال آمدن آن‌ها در کنکور بیشتر است را در کتابتان مشخص کرده باشید. چون در روزهای آخر طبیعتا زمانی برای مرور مجدد همه مطالب حفظی وجود ندارد.

با یک برنامه‌ریزی منظم و استفاده از این راهکارها، به راحتی می‌توانید مطالب را در ذهنتان طبقه‌بندی کرده و در آزمون کنکور با یادآوری مطالب مهم، به موفقیت برسید.

 

 

 

 

این مطلب را در شبکه های اجتماعی با دوستانتان به اشتراک بگذارید

آخرین مقالات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هجده + 2 =

#iguru_button_66064e141084f .wgl_button_link { color: rgba(255,255,255,1); }#iguru_button_66064e141084f .wgl_button_link:hover { color: rgba(255,255,255,1); }#iguru_button_66064e141084f .wgl_button_link { border-color: rgba(196,22,28,1); background-color: rgba(196,22,28,1); }#iguru_button_66064e141084f .wgl_button_link:hover { border-color: rgba(255,187,23,1); background-color: rgba(255,187,23,1); }#iguru_soc_icon_wrap_66064e1468384 a{ background: transparent; }#iguru_soc_icon_wrap_66064e1468384 a:hover{ background: transparent; border-color: #c4161c; }#iguru_soc_icon_wrap_66064e1468384 a{ color: #acacae; }#iguru_soc_icon_wrap_66064e1468384 a:hover{ color: #ffffff; }