مدرسه کسب و کار کارابیز

افزایش انگیزه در دوران کنکور

افزایش انگیزه در دوران کنکور

 

افزایش انگیزه از عوامل مهم و تاثیرگذار در عملکرد و پیشرفت داوطلبین کنکوری است. احتمالا اگر از ده دانش آموز بپرسیم “آیا شما از درس خواندن لذت می‌برید؟”، نه نفر جواب منفی می‌دهند! منظورمان این نیست که اکثریت دانش آموزان از درس خواندن بدشان می‌آید، شاید هم علاقه به درس خواندن داشته باشند. ولی لذت بردن از درس، یک بحث دیگر است. مشکل هم دقیقا از همین جا شروع می‌شود. وقتی شما از انجام دادن کاری لذت نبرید، به مرور همه چیز برایتان خسته کننده و یکنواخت خواهد شد. درنتیجه انگیزه‌تان را از دست داده و دیگر دلتان نمی‌خواهد آن کار را ادامه بدهید. در نتیجه افزایش انگیزه از عوامل مهمی است که باید در سال کنکور به آن پرداخته شود.

درس خواندن برای کنکور هم دقیقا همین است. وقتی لذت بردن در کار نباشد، به مرور انگیزه‌تان را از دست خواهید داد. حالا چاره کار چیست؟ خیالتان راحت باشد، ما قرار نیست مجبورتان کنیم تا از درس خواندن لذت ببرید! اما می‌خوایم راهکارهایی را در اختیارتان بگذاریم تا با این تکنیک‌ها، انگیزه درس خواندن را در خودتان تقویت کنید و برنامه کنکور را با موفقیت به سرانجام برسانید.

 

برای افزایش انگیزه سعی کنید از منفی‌بافی دوری کنید

جمله معروفی است که می‌گوید: “شما تبدیل به ۵ نفری خواهید شد که بیشتر از همه با آن ها ارتباط دارید”. حالا تصور کنید اطراف شما پر باشد از آدم‌هایی که دائما با افکار منفی ناامیدتان می‌کنند. فرض کنید با دوستتان در مورد تست کنکور فیزیک سال قبل کنکور ریاضی صحبت می‌کنید و در در تمام مدت مکالمه او دائما درمورد سخت بودن سوالات حرف می‌زند و می‌گوید که با این وضع درس خواندن، نه امیدی به قبولی خودش در کنکور دارد و نه امیدی به قبولی شما.

بخوانید :   آموزش آنلاین شیمی کنکور

شاید در ابتدا فکر کنید این حرف‌ها تاثیر زیادی روی شما ندارند، اما به مرور انرژی منفی در ذهن شما نیز رسوخ کرده و کم کم انگیزه خود برای درس خواندن را از دست می‌دهید. دیگر به جای اینکه با اشتیاق برای درس خواندن برنامه ریزی کنید و به برنامه‌تان پایبند بمانید، به این فکر می‌کنید که هرچقدر هم درس بخوانید، در هر صورت تست کنکور آنقدر سخت خواهد بود که از پس آن برنمی‌آیید. پس بهتر است خودتان را اذیت نکنید و درس خواندن را کنار بگذارید.

حالا که تاثیر افکار منفی و آدم‌های منفی باف را دیدید، سعی کنید تا حد امکان ارتباطتان با این افراد را کم و کمتر کرده و در عوض دور و برتان را با افراد مثبت نگری که به شما روحیه می‌دهند پر کنید تا دوباره برای درس خواندن افزایش انگیزه داشته باشید.

 

برای خودتان هدف تعیین کنید

شما برای چه درس می‌خوانید؟ برای چه می‌خواهید در آزمون کنکور رتبه قابل قبولی کسب کنید؟ اگر هنوز جواب این سوال‌ها را نمی‌دانید، تعجبی هم ندارد که انگیزه‌ای برای درس خواندن نداشته باشید!

در همه مراحل زندگی، هدف به شما انگیزه و شوق می‌دهد تا مسیر رشد و پیشرفتتان را ادامه بدهید. در دوران کنکور هم باید به این مسئله توجه کنید، حتی بیشتر از قبل. با خودتان خلوت کنید و به این فکر کنید که هدف شما از درس خواندن چیست؟ دلتان می‌خواهد در یکی از بهترین دانشگاه‌های ایران درس بخوانید؟ دوست دارید پزشک شوید و بیماران را معالجه کنید؟ یا شاید هم همیشه دوست داشتید مهندس کامپیوتر شوید و برنامه‌های مختلفی را بنویسید.

بخوانید :   دلایل افت تحصیلی دانش آموزان

علایقتان را برای خودتان لیست کنید و آنقدر به آن‌ها فکر کنید تا دلتان بخواهد برای رسیدن به این هدف شیرین تلاش کنید. در حال حاضر هم مهم‌ترین تلاش شما برای رسیدن به این اهداف چیزی نیست جز درس خواندن و قبولی در آزمون کنکور، آن هم با یک رتبه عالی!

 

 

 

 

برای افزایش انگیزه از کم شروع کنید

اگر امروز تصمیم بگیرید سال بعد نفر اول المپیک در رشته دومیدانی شوید، احتمالا بعد از چند روز تلاش انگیزه‌تان را از دست می‌دهید. حتما با خودتان می‌گویید من کجا و قهرمانی المپیک کجا! اما اگر یک برنامه ۵ ساله در نظر بگیرید، آن وقت چه احساسی دارید؟ اگر هر روز فقط ۳۰ دقیقه بدوید و کم کم تلاشتان را بیشتر کنید چه؟

 

می‌بینید؟! هرچقدر قدم‌های شما کوچک‌تر باشند، امیدتان به آینده بیشتر خواهد شد. موفقیت در کنکور هم به این عامل وابسته است. اگر تصمیم بگیرید تا یک ماه دیگر دروس اختصاصی کنکور را به طور کامل بخوانید، قطعا در مدت زمان کوتاهی خسته و دلسرد خواهید شد. چون می‌بینید یک هفته گذشته است، اما هنوز یک بیستم مباحث کنکور را هم مطالعه نکرده‌اید. این موضوع باعث می‌شود تا انگیزه‌تان را از دست بدهید و هر روز کمتر و کمتر از قبل درس بخوانید.

پس از همین حالا شروع کنید و با یک برنامه ریزی منظم و تعیین قدم‌های کوچک، افزایش انگیزه داشته باشید. مثلا می‌توانید به صورت هفتگی برنامه ریزی کنید و یک هدف درسی معقول برای خودتان در نظر بگیرید. مطمئنا وقتی به آخر هفته می‌رسید و می‌بینید که بخش زیادی از کارهایتان را انجام داده‌اید، حس خوبی پیدا کرده و هفته بعدی را با انگیزی بیشتری شروع می‌کنید.

 

 

 

 

مطالعه این مقاله پیشنهاد می‌شود:

 

بخوانید :   در ماه مبارک رمضان، چطور درس بخوانیم؟

 

 

 

از تکنیک ۵ دقیقه برای افزایش انگیزه استفاده کنید

گاهی وقت‌ها هرکاری می‌کنید، هر چقدر هم تلاش کنید، باز هم به قول معروف حستان نمی‌آید! اصلا انگار یک وزنه سنگین روی دوشتان انداخته‌اند و توان اینکه از جایتان بلند شوید و درس بخوانید را ندارید. شاید این حالتتان چندین روز طول بکشد. اینجاست که دیگر به این سستی و بی‌حالی، استرس عقب ماندن از درس‌ها و قبول نشدن در کنکور هم اضافه می‌شود. اما باز هم احتمالا تاثیری در انگیزه داشتن شما نخواهد داشت. خب پس چاره کار چیست؟

 

بدون اینکه حتی لحظه‌ای فکر کنید، از جایتان بلند شوید، کتابتان را باز کنید و به خودتان قول بدهید که فقط و فقط ۵ دقیقه درس خواهید خواند. بعد از ۵ دقیقه دوباره می‌توانید بروید سرجایتان و استراحتتان را ادامه بدهید! معامله شیرینی است، مگر نه؟! جالب است بدانید که در بسیاری از اوقات، همین ۵ دقیقه باعث می‌شود که ناگهان به خودتان بیایید و ببینید یک ساعت شده که مشغول درس خواندن و زدن تست کنکور هستید.

 

فراز و فرود در برنامه کنکور 

لابد می‌پرسید چطور چنین چیزی ممکن است؟ دلیل آن بسیار ساده است. اکثر اوقات دلیل بی میلی شما برای درس خواندن این است که فقط و فقط شروع کردن ان برایتان سخت است. شما با مفهوم درس خواندن مشکلی ندارید، تنها مشکلتان این است که آن جرقه اولیه را نتوانستید در خودتان به وجود بیاورید. تکنیک ۵ دقیقه همان جرقه‌ایست که به آن نیاز دارید!

موضوعی که نباید فراموش کنید این است که این حق طبیعی شماست که در برنامه کنکور، فراز و فرودهایی داشته باشید. گاهی خسته و بی انگیزه می‌شوید و حتی گاهی هم ناامید. نه فقط شما که تقریبا همه کنکوری‌ها این احساسات را تجربه می‌کنند. مهم این است که نگذارید این حس‌های منفی شما را به طور کامل در بر بگیرد. عزمتان را جزم کنید و از جایتان بلند شوید تا با این مشکلات غلبه کنید. با این کار می‌توانید مطمئن باشید که نتیجه خوبی در آزمون کنکور در انتظارتان است!

این مطلب را در شبکه های اجتماعی با دوستانتان به اشتراک بگذارید

آخرین مقالات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 × چهار =

#iguru_button_66056a8e67212 .wgl_button_link { color: rgba(255,255,255,1); }#iguru_button_66056a8e67212 .wgl_button_link:hover { color: rgba(255,255,255,1); }#iguru_button_66056a8e67212 .wgl_button_link { border-color: rgba(196,22,28,1); background-color: rgba(196,22,28,1); }#iguru_button_66056a8e67212 .wgl_button_link:hover { border-color: rgba(255,187,23,1); background-color: rgba(255,187,23,1); }#iguru_soc_icon_wrap_66056a8ec6721 a{ background: transparent; }#iguru_soc_icon_wrap_66056a8ec6721 a:hover{ background: transparent; border-color: #c4161c; }#iguru_soc_icon_wrap_66056a8ec6721 a{ color: #acacae; }#iguru_soc_icon_wrap_66056a8ec6721 a:hover{ color: #ffffff; }