مدرسه کسب و کار کارابیز

قفل شدن حافظه در کنکور و روش‌های مقابله با آن

قفل شدن حافظه در کنکور و روش_های مقابله با آن

 

قفل شدن حافظه می‌تواند عامل مخربی برای داوطلبین کنکوری باشد. این عامل میزان یادگیری کنکور را کاهش خواهد داد. این مطالب را همین دیروز مرور کردم؛ جواب تست کنکور نوک زبانم است! حس می‌کنم جواب هیچ‌کدام از سؤالات را بلد نیستم! انگار ذهنم به‌کل پاک‌شده است! این‌ها جملات آشنایی هستند که حتماً از کنکوری‌ها و آن‌ها که قبلاً در کنکور ریاضی و کنکور تجربی شرکت کرده‌اند شنیده‌اید.

حالتی که متقاضیان کنکور احساس می‌کنند همه مطالبی را که قبلاً خوانده‌اند، فراموش کرده و هیچ‌کدام از جواب‌ها را بلد نیستند. این پدیده همان قفل شدن حافظه است. این عامل یکی از موارد شکست در کنکور یا هر آزمون دیگری تلقی می‌شود. به‌شدت در بین کنکوری‌ها رایج و متداول است. در این مطلب با پدیده قفل شدن حافظه آشنا خواهیم شد. با یادگیری راه‌کارهای مقابله با این پدیده، خودمان را برای کنکور که درواقع یکی از آزمون‌های مهم زندگی است، آماده خواهیم کرد.

 

 

کاهش حافظه، تله‌ای هوشمندانه در یادگیری کنکور

شاید خیلی از شما تصور کنید که قفل شدن حافظه فقط مربوط به سیستم مغزی شما است. همین‌طور هیچ ربطی به مقوله‌ی کنکور ندارد؛ اما این‌طور نیست. سؤالات کنکور به‌نوعی طراحی‌شده‌اند که تا حدی باعث قفل شدن حافظه در شما شوند. همچون یک فیلتر قوی دانش آموزان را الک کنند. البته این مسئله کاملاً قابل‌قبول است؛ زیرا متقاضیان کنکور در هرسال بسیار بیشتر از ظرفیت دانشگاه‌ها هستند. تکنیک‌های طراحی سؤال باید به‌نوعی باشند که تعداد قابل‌توجهی از دانش آموزان را محک بزنند.

بخوانید :   زیست شناسی کنکور و فنون مطالعه آن

به همین دلیل است که بسیاری از دانش آموزان به‌محض مواجه‌شدن با سؤالات کنکور، ساده‌ترین نکات را هم فراموش کرده و زمان زیادی را صرف به یادآوردن مطالب و حل مسئله‌های ساده می‌کنند. زمانی که ممکن است بین ۱۰ تا ۶۰ ثانیه و حتی بیشتر طول بکشد و شما را از میدان رقابت به در کند. پس تا اینجا فهمیدیم که قفل شدن حافظه بخشی از سختی کنکور ریاضی و کنکور تجربی و هر آزمون سراسری دیگر است. بنابراین اگر می‌خواهید در کنکور به موفقیت برسید، باید راه‌کارهای مقابله با این پدیده را هم همچون دروس عمومی و دروس تخصصی کنکور یاد بگیرید. خود را برای مواجه‌شدن با این تله آماده کنید

 

 

قفل شدن حافظه چیست؟

برای مقابله با یک مشکل، اول از همه باید بدانیم آن مشکل چیست و چه طور اتفاق می‌افتد. بنابراین بهتر است قبل از هر چیزی با ماهیت پدیده قفل شدن حافظه آشنا شویم.

قفل شدن حافظه زمانی اتفاق می‌افتد که یک مطلب در ذهن شما به‌درستی ذخیره نشده است. درنتیجه وقتی به سراغ آن می‌روید، مطالب دیگر در ذهن شما آن را می‌پوشاند و مانع از به یادآوردن آن مطلب توسط شما می‌شود. درواقع قفل شدن حافظه همپوشانی یک مطلب خاص با محتوای اطلاعاتی است که در ذهن شما وجود دارد. در این پدیده هر چه شما بیشتر برای به یادآوردن یک مطلب خاص تلاش کنید، قسمت‌هایی از مغزتان که در حال پوشاندن آن مطلب هستند، فعال‌تر می‌شوند. شما آن مطلب خاص را دیرتر به یاد می‌آورید.

 

 

چه عواملی باعث افت حافظه در کنکور می‌شود؟

یکی از مهم‌ترین عواملی که باعث قفل شدن حافظه در یادگیری کنکور می‌شود، بی‌توجهی به شرایط روحی دانش آموزان در دوران کنکور و روش‌های غلط مشاوره تحصیلی است. همان‌طور که می‌دانید دوران قبل از کنکور دوران بسیار پرفشار و پراسترسی برای اکثر دانش آموزان است. متأسفانه در این دوران بعضی خانواده‌ها، معلمان و مشاوران تحصیلی با وارد کردن فشار اضافه بر روی دانش آموزان، روش‌های غلط تدریس مطالب، برگزاری آزمون‌های فشرده و پشت سر هم و درواقع بمباران اطلاعاتی ذهن آن‌ها، باعث قفل شدن حافظه در آزمون‌های آنلاین کنکور یا کنکور اصلی می‌شوند.

بخوانید :   سحرخیزی در سال کنکور و راهکارهایی برای آن

در بعضی موارد روش‌های سنتی مطالعه، نداشتن تفریح و سرگرمی در دروان کنکور، برنامه‌ریزی تحصیلی نادرست و حتی تغذیه ناسالم و نامناسب هم از عوامل مؤثر بر قفل شدن حافظه در سر جلسه کنکور هستند. به همین دلیل است که همواره بر اهمیت تفریح و سرگرمی در دوران کنکور تاکید می‌شود و از دانش آموزان خواسته می‌شود که در این دوران تعادل را رعایت کنند.

 

 

مقابله با قفل شدن حافظه

مقابله با قفل شدن حافظه چندان کار سختی نیست! در درجه اول لازم است از یک مشاور تحصیلی آگاه کمک بگیرید. برنامه کنکور خود را به کمک افراد باتجربه و ماهر در این کار تنظیم کنید. روش‌های سنتی مطالعه را کنار بگذارید. از تکنیک‌های مطالعه هدفمند و سپردن مطالب به حافظه طولانی‌مدت استفاده کنید.

درست و بهینه مطالعه کنید. مطالب را به‌صورت طبقه‌بندی‌شده به ذهن بسپارید؛ به عبارتی کیفیت و کمیت مطالعه را به صورت متعادل بالا ببرید. شاید این کار به‌تنهایی برایتان سخت و یا گنگ باشد؛ اما با کمک گرفتن از مؤسسات کنکور حرفه‌ای و افرادی که با این تکنیک‌ها آشنایی دارند به‌راحتی می‌توانید دوران سخت کنکور را با کم‌ترین فشار روانی پشت سر بگذارید.

 

 

سخنی با والدین

والدین محترم در دوران کنکور توصیه می‌کنیم حالات روحی روانی فرزند خود را زیر نظر بگیرید. بعضی دانش آموزان تنش و استرس زیادی را در این دوران تحمل می‌کنند؛ به همین دلیل علی‌رغم تمام تلاش‌هایی که در طی سال‌های قبل کنکور انجام داده‌اند، موفق به کسب رتبه‌های خوب در کنکور ریاضی و کنکور تجربی نمی‌شوند. در صورت نیاز از یک روانشناس کمک بگیرید. سعی کنید حمایت معنوی خود را از فرزندانتان دریغ نکنید.

بخوانید :   همه چیز درباره جمع بندی کنکور تجربی

 

 

 

 

 

مطالعه این مقاله پیشنهاد می‌شود:

 

 

 

 

مشکل قفل شدن حافظه در جلسه کنکور

اگر شما هم جز کسانی هستید که این مقاله را نزدیک کنکور مطالعه می‌کنید، این پاراگراف را از دست ندهید؛ زیرا ممکن است قفل شدن حافظه به سراغ شما هم بیاید. بهتر است راه‌کار مقابله با این مشکل را در جلسه کنکور بدانید.

اول از همه لازم است آرامش خود را حفظ کنید. مطمئن باشید این پدیده برای تعداد زیادی از رقیبانتان اتفاق می‌افتد. اگر سؤالات برایتان سخت، گنگ و گیج‌کننده هستند، برای دیگران هم اوضاع به همین صورت است؛ پس یک ‌نفس عمیق بکشید!

زمانتان را صرف به یادآوردن مطالبی که فراموش کرده‌اید نکنید. اول به سراغ سؤالات آسان‌تر بروید.

سوالاتی را که از آن‌ها عبور می‌کنید علامت بزنید. در پایان، با خیال راحت به آن‌ها رجوع کنید. در صورت قفل شدن حافظه و هم‌پوشانی اطلاعات با یکدیگر، هر چه به ذهنتان می‌آید را روی کاغذ بنویسید؛ این کار باعث تخلیه ذهن می‌شود. به شما کمک می‌کند مطلب اصلی را به خاطر بیاورید.

در پایان لازم است بگوییم استرس دشمن اصلی شما در جلسه کنکور است. پس آرام باشید و با مدیریت زمان و تمرکز بالا، به بهترین نتیجه در کنکور دست پیدا کنید.

 

این مطلب را در شبکه های اجتماعی با دوستانتان به اشتراک بگذارید

آخرین مقالات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 × چهار =

#iguru_button_6622206b2b47e .wgl_button_link { color: rgba(255,255,255,1); }#iguru_button_6622206b2b47e .wgl_button_link:hover { color: rgba(255,255,255,1); }#iguru_button_6622206b2b47e .wgl_button_link { border-color: rgba(196,22,28,1); background-color: rgba(196,22,28,1); }#iguru_button_6622206b2b47e .wgl_button_link:hover { border-color: rgba(255,187,23,1); background-color: rgba(255,187,23,1); }#iguru_soc_icon_wrap_6622206b81fb8 a{ background: transparent; }#iguru_soc_icon_wrap_6622206b81fb8 a:hover{ background: transparent; border-color: #c4161c; }#iguru_soc_icon_wrap_6622206b81fb8 a{ color: #acacae; }#iguru_soc_icon_wrap_6622206b81fb8 a:hover{ color: #ffffff; }