مدرسه کسب و کار کارابیز

رشته‌ی داروسازی و ناگفته‌های آن!

رشته_ی داروسازی

در جامعه امروزی ما، کمتر شخصی ممکن است از برترین رشته‌های گروه تجربی اطلاعاتی نداشته باشد! سه رشته‌ی پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی محبوب‌ترین رشته‌های این گروه هستند که صد البته قبولی در آن‌ها نیازمند تلاش فراوان و هوشمندانه است. کار در داروخانه و شرکت‌های دارویی از مشاغل این افراد است. محبوبیت این سه رشته از آن جهت است که از نظر جایگاه اجتماعی، درآمد و همچنین ارزش علمی و پژوهشی معمولا نسبت به سایر رشته‌ها ارجحیت دارند. همچنین این سه رشته مستقیما با جان انسان در ارتباط هستند که این امر اهمیت آن‌ها را دو چندان می کند. در این مقاله قصد داریم رشته‌ی داروسازی را به صورت کلی خدمت شما عزیزان معرفی کنیم. با ما همراه باشید.

داروسازی با تصورات شما فاصله دارد!

داروسازی پر از دروس حفظی است. اگر حافظه خوبی دارید، این رشته را انتخاب کنید!

این جمله، اولین توصیف هر شخصی است که از رشته‌ی داروسازی اطلاعات درستی ندارد. به طور قطع نمی توان گفت که این جمله غلط است، اما کاملا صحیح هم نیست. دقت داشته باشید که رشته‌ی داروسازی، رشته‌ای است با پایه‌ی تجزیه و تحلیل، ریاضیات و صد البته شیمی. باید توانایی تحلیل و ارتباط برقرار کردن بین داده‌های شیمیایی را داشته باشید. برای مثال شما در ترم اول، با ساده ترین قسمت شیمی داروسازی یعنی شیمی عمومی رو به رو خواهید بود که در نوع خود شامل محاسبات و آنالیزهای پیچیده است.

بخوانید :   دانشگاه علوم پزشکی تهران

اغراق نیست اگر رشته داروسازی را سخت ترین رشته علوم پزشکی از نظر دروس تئوری معرفی کنیم؛ به طوری که شما هم زمان باید شیمیدان، ریاضیدان، فیزیکدان و زیست‌شناس باشید!

در رشته‌ی داروسازی با چه دروسی رو به رو خواهم بود؟

در دو سال اول تحصیل در این رشته، شما با دروس پایه رو به رو خواهید بود. شیمی عمومی، شیمی تجزیه، شیمی آلی، آناتومی، فیزیولوژی، انگل شناسی، ریاضی، فیزیک، ادبیات و … که در مواردی ممکن است با دو رشته‌ی دیگر مشترک باشد. پس از اتمام این دوره، با دروس سخت‌تر فارماسیوتیکس (البته در ترم سه و چهار دوره فارماسیوتیکس یک و دو را می گذرانید)، شیمی دارویی، فیزیکال فارماسی، بیوتکنولوژی و…. آشنا خواهید شد که در کمال پیچیدگی، واقعا جذاب هستند! مهم ترین تفاوت رشته‌ی داروسازی با دو رشته‌ی دیگر، توانایی انجام تحقیقات گسترده در اکثر شاخه‌های علم است. همین مسأله باعث شده است که داروسازی جایگاه ویژه‌ای در علوم پزشکی پیدا کند.

مثلا در تصویر زیر لیست دروس ترم اول و دوم رشته ی داروسازی دانشگاه علوم پزشکی تهران را مشاهده میکنید:

 

آزمایشگاه جذاب رشته‌ی داروسازی!

معرفی می کنم؛ دلبر رشته‌ی داروسازی، آزمایشگاه!! این قسمت از جذاب‌ترین بخش‌های این رشته است. تنوع آزمایشگاه‌ها فراوان است؛ آزمایشگاه شیمی تجزیه، شیمی آلی، میکروب شناسی، فارماسیوتیکس و …. . مثلا در بخش‌هایی از آزمایشگاه فارماسیوتیکس موظف به تولید ژل، قرص، خمیر دندان و …. هستید! البته یاد اوری کنیم که به صورت محدود برای تشریح به ملاقات جناب جسد هم خواهید رفت!!

 

دکتری تخصصی داروسازی:

فقط کافی است بدانید که به چه رشته‌ای علاقه دارید!

  • به پزشکی علاقه دارید؟ ⇐ فارماکوتراپی
  • به فیزیک علاقه دارید؟ ⇐ رادیوفارماسی
  • به شیمی علاقه دارید ؟ ⇐ شیمی دارویی
بخوانید :   پرطرفدارترین رشته‌های گروه انسانی

و بسیاری از رشته‌های دیگر که در آینده با آن‌ها آشنا خواهید شد. رشته‌ی داروسازی در همه‌ی علوم شاخه‌ی مختص به خود را دارد.

دوره‌ی دکتری تخصصی داروسازی بین ۲ الی ۴ سال است. این بازه بستگی به رشته منتخب شما دارد. البته همه‌ی تخصص‌ها در همه‌ی دانشکده‌های کشور ارائه نمی شود.

 

 

 

مطالعه‌ی این مطلب پیشنهاد میشود:

زیست شناسی و بهترین روش مطالعه آن

 

 

 

درآمد دکتر داروساز در داروخانه

طبق مصوبه تایید شده انجمن داروسازان در سال ۹۹، تعرفه‌ی هر ساعت کار برای داروساز در داروخانه تقریبا ۵۵۰۰۰ تومان است. به طور میانگین درآمد یک داروساز در داروخانه ماهانه ۱۵-۱۲ میلیون تومان است.

البته که تنها راه پیش پای شما ، داروخانه نیست!

داروخانه یکی از گزینه‌های موجود برای دکتر داروساز است. شما می توانید با توجه به تخصص و مهارت خود در کارخانه‌ها، بیمارستان‌ها، مراکز تحقیقاتی و …. مشغول به کار شوید که خوشبختانه همگی درآمد قابل قبولی دارند.

 

داروسازی در مقطع دکتری عمومی در ۱۱ ترم ارائه می شود.

 

آیا رشته‌ی داروسازی اشباع شده است؟

این جمله چندین سال است که در فضای اطراف دانشجویان علوم پزشکی پرسه می‌زند! حقیقت اینگونه نیست. همانطور که هر ساله تعدادی داروساز وارد چرخه‌ی بهداشت و درمان می شوند، افراد دیگری نیز از این چرخه خارج می شوند. البته افزایش بی‌رویه‌ی ظرفیت دانشگاه‌ها ممکن است باعث به وجود آمدن این مشکل در آینده شود، اما هنوز هم مناطقی هستند که ساعت‌ها با یک داروخانه یا مرکز درمانی فاصله دارند. و نکته‌ی دیگر اینکه صرفا بر اساس یک مدرک دکتری توقع درآمد ۱۰۰ میلیون تومان در ماه را نداشته باشید! درآمد شما متناسب با مهارت‌های شما خواهد بود. اگر در رشته و تخصص خود بدرخشید، همیشه موقعیت‌های شغلی مناسب به دنبال شما خواهند بود.

بخوانید :   رشته مشاوره و هرآنچه باید درباره‌اش بدانید...
واقعا در این رشته دارو خواهیم ساخت؟ در دوره‌ی دکتری عمومی با مبانی اولیه ساخت دارو آشنا خواهیم شد اما مباحث پیچیده‌تر و بخش عملی ماجرا، بیشتر در مقطع دکتری تخصصی مطرح می شود.

رشته‌ی داروسازی که خوب است اما دارو چطور؟!

از این جمله معروف استفاده می کنم “هرچیزی اندازه ای دارد”. دارو هم از این قاعده‌ی کلی مستثنا نیست. افراط و تفریط در مصرف دارو قطعا باعث بروز مشکلات فراوان خواهد شد. متاسفانه آمار مصرف خودسرانه‌ی دارو در ایران سرسام‌آور است که دلایل مختلفی دارد:

  • بروز علائم خفیف
  • عدم اطمینان به پزشک
  • دسترسی راحت به داروهای بدون نسخه
  • نادیده گرفتن بیماری

که یکی از این داروهای مهم آنتی بیوتیک‌ها هستند که مصرف آن در ایران ۱۶-۱۴ برابر میانگین جهانی است! مصرف خود سرانه‌ی این داروها سبب به وجود آمدن مقاومت دارویی می‌شود که تا چند سال دیگر این نوع داروها، تأثیر خود را از دست خواهند داد.

از آنتی بیوتیک‌ها برای درمان یا جلوگیری از برخی از عفونت‌های باکتریایی استفاده می شود. که عوارض گوناگونی دارد مانند:

  • تهوع
  • استفراغ
  • درد شکم
  • از دست دادن اشتها

جدول زیر، آمار مصرف آنتی بیوتیک را در برخی از کشورها نشان میدهد:

سال انتشار: ۲۰۱۵

مصرف دارو در داروخانه

لطفا در مصرف دارو ها به شدت دقت کنید!

 

 

سخن پایانی

پزشکی، داروسازی یا ورزش و هنر، همیشه علاقه + اراده + تلاش = موفقیت!

 

قبولی‌های رشته‌ی داروسازی را در تصویر زیر مشاهده میکنید:

این مطلب را در شبکه های اجتماعی با دوستانتان به اشتراک بگذارید

آخرین مقالات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 × دو =

#iguru_button_660586ebed201 .wgl_button_link { color: rgba(255,255,255,1); }#iguru_button_660586ebed201 .wgl_button_link:hover { color: rgba(255,255,255,1); }#iguru_button_660586ebed201 .wgl_button_link { border-color: rgba(196,22,28,1); background-color: rgba(196,22,28,1); }#iguru_button_660586ebed201 .wgl_button_link:hover { border-color: rgba(255,187,23,1); background-color: rgba(255,187,23,1); }#iguru_soc_icon_wrap_660586ec5eb81 a{ background: transparent; }#iguru_soc_icon_wrap_660586ec5eb81 a:hover{ background: transparent; border-color: #c4161c; }#iguru_soc_icon_wrap_660586ec5eb81 a{ color: #acacae; }#iguru_soc_icon_wrap_660586ec5eb81 a:hover{ color: #ffffff; }