مدرسه کسب و کار کارابیز

معرفی رشته‌ی مهندسی صنایع

معرفی رشته_ی مهندسی صنایع

اگر امسال می‌خواهید در کنکور ریاضی شرکت کنید، حتما اسم رشته مهندسی صنایع را زیاد شنیده‌اید. شاید هم برایتان خیلی جذاب باشد که در این رشته و در یک دانشگاه خوب قبول شوید.

سال‌ها قبل همه دانش آموزانی که در کنکور ریاضی شرکت می‌کردند، بلااستثنا دلشان می‌خواست در رشته‌ی برق یا مکانیک قبول شوند. اصلا تمام تلاششان هر روز و هر لحظه برای قبولی در یکی از این دو رشته بود. تمام خانواده‌ها هم آرزو داشتند فرزندشان مهندسی برق بخواند و اصطلاحا مهندس بشود!

اما حالا اوضاع کمی متفاوت است. درحال حاضر آنقدر بازار کار از فارغ‌التحصیلان مهندسی اشباع شده است که دیگر فقط علاقه به رشته‌های مختلف مهم نیست. مهم این است که وقتی دوران تحصیل دانشگاه را سپری می‌کنید و می‌خواهید از دانشتان برای کسب درآمد استفاده کنید، اصلا کاری متناسب با رشته تحصیلی‌تان پیدا می‌کنید یا خیر.

فکرش را بکنید… یک سال خودتان را از تمام تفریحات محروم می‌کنید و برای کنکور درس می‌خوانید. ۴ سال از بهترین سال‌های عمر خود را در دانشگاه تلاش می‌کنید و سخت درس می‌خوانید. حالا که نوبت کار کردن می‌شود، نمی‌توانید آن کاری که دلتان می‌خواهد را پیدا کنید. خب این مساله واقعا ناراحت کننده است!

جالب است بدانید که در سال‌های اخیر مهندسی صنایع جزو رشته‌هایی بوده که بیشترین بازار کار را میان رشته‌های مهندسی به خود اختصاص داده است. پس وقت آن رسیده تا بیشتر در مورد این رشته بدانیم.

 

مهندسی صنایع را بیشتر بشناسیم:

رشته مهندسی صنایع درواقع مجموعه‌ای از دانش‌ها و مهارت‌های مختلف است که باعث بهبود فرایندها در صنعت می‌شود. درواقع اگر در صنعتی مهندس صنایع وجود نداشته باشد، راندمان کاری به شدت افت کرده و هزینه‌های زیادی به آن صنعت تحمیل می‌شود.

بخوانید :   معرفی رشته حقوق

پس همینطور که می‌بینید اگر شما یک مهندس صنایع باشید، نبض صنایع و کارخانجات مختلف در دست شماست. این شما هستید که باید همه چیز را از صفر تا صد بررسی کرده و بهینه‌ترین حالت ممکن را پیشنهاد کنید.

اگر رشته‌های مختلف مهندسی مانند مهندسی برق، مهندسی مکانیک، مهندسی کامپیوتر، مهندسی عمران، مهندسی مواد، مهندسی شیمی و … را مانند مصالح ساختمانی در نظر بگیریم که ساختمان صنعت کشور را می‌سازند، رشته مهندسی صنایع مانند یک چسب قوی است که این مصالح را به هم چسبانده و باعث می‌شود تا ساختمان صنعت بتواند سرپا باقی بماند.

بازار کار مهندسی صنایع چگونه است؟

وقتی از رشته‌ی صنایع فارغ‌التحصیل می‌شوید، برخلاف دیگر رشته‌ها دست شما برای انتخاب حوزه مورد علاقه‌تان باز است. دلتان می‌خواهد در بخش کنترل کیفیت کار کنید یا به تحلیل‌های مالی علاقه دارید؟

دوست دارید در بخش منابع انسانی وارد شوید یا به مدیریت پروژه علاقه‌مند هستید؟

همه‌ی این انتخاب‌ها در اختیار شماست تا کار مورد علاقه‌تان را پیدا کنید:

  • مدیریت واحدهای صنعتی بزرگ و کوچک از جمله کارخانه‌ها و کارگاه‌ها
  • مدیریت و کنترل پروژه
  • مدیریت و برنامه‌ریزی و کنترل موجودی‌
  • مدیریت و کنترل کیفیت
  • کارآفرینی و موارد بازاریابی، استراتژی، منابع انسانی، مالی و… استارتاپ‌ها
  • تحلیل مالی و اقتصادی قبل از پروژه، حین پروژه، تولید و…
  • طرح‌ریزی و مدیریت زمان‌بندی‌های واحدهای صنعتی
  • تحلیل و مدل‌سازی سیستم‌ها و فرآیندها و بهبود آن‌ها
  • تحلیلگری اقتصاد خرد و کلان
  • مدیریت سازمان‌ها و نهادهای دولتی و خصوصی
  • مدیریت، برنامه‌ریزی و کنترل تولید

گرایش‌های رشته‌ی صنایع:

وقتی می‌خواهید در رشته مهندسی صنایع انتخاب رشته کنید، ۴ گزینه مختلف دارید که هرکدام از این‌ها خصوصیات منحصر به خودشان را دارند. البته اگر در انتخاب گرایش کارشناسی مهندسی صنایع به نتیجه دقیقی نرسید، باز هم آنقدرها جای نگرانی نیست. چون این ۴ گرایش در بیشتر واحدها مشترک هستند و حدود ۱۵ تا ۲۰ واحد اختصاصی دارند.

گرایش‌های مهندسی صنایع در کارشناسی
  • در گرایش تولید صنعتی شما با استفاده از تجزیه و تحلیل درمورد برنامه ریزی تولید، کنترل و مدیریت پروژه، کنترل کیفیت و اجرای طرح‌های مختلف در واحدهای تولیدی، بهترین روش برای تولید موثر محصولات را ارائه می‌کنید.
  • در گرایش تکنلوژی صنعنی شما با استفاده از سخت افزارها و نرم افزارهای مناسب، نقش مهمی در ارتقای کمیت و کیفیت فراورده‌ها و محصولات ایفا می‌کنید.
  • و در آخر، در گرایش ایمنی صنعتی، شما با کاهش خطرات و آسیب‌های محیط کار برای افراد و ماشین آلات و درنتیجه حفظ امنیت محیط، به کاهش هزینه و افزایش کیفیت و بهره‌وری کمک می‌کنید.
بخوانید :   معرفی رشته شنوایی سنجی

بعد از فارغ‌التحصیلی در دوره کارشناسی هم شما می‌توانید در ۱۰ گرایش مختلف به ادامه تحصیل در رشته مهندسی صنایع ادامه دهید:

گرایش‌های مهندسی صنایع در کارشناسی ارشد
 

 

 

کدام دروس دوران کنکور در رشته مهندسی صنایع کاربرد دارند؟

درس‌های حساب دیفرانسیل و انتگرال که در دوران مدرسه به صورت پایه یاد می‌گیرید، در دوران دانشگاه در قالب دروس ریاضی ۱، ریاضی ۲ و محاسبات عددی، تکرار شده و البته به مباحث پیشرفته‌تری می‌رسند. بنابراین یادگیری این مباحث بسیار مهم است، چون این درس‌ها پیش نیاز درس‌های مهمی در رشته مهندسی صنایع مانند آمار و احتمالات و تحقیق در عملیات هستند.

علاوه بر این مباحث ریاضیات گسسته هم در آینده در درس‌های آمار و احتمالات و همینطور مبانی برنامه نویسی به دردتان می‌خورند.

اکثر مباحث فیزیک دبیرستان مانند الکتریسیته، مغناطیس، مکانیک، ترمودینامیک و … را هم به شکل پیشرفته‌تر در درس‌های فیزیک ۱، فیزیک ۲، استاتیک، مقاوت مصالح و مبانی مهندسی برق خواهید خواند.

 

 

برای قبولی در رشته‌ی صنایع باید چه درصدهایی کسب کنید؟

بر اساس کارنامه قبولی‌های سال ۹۸، چند نمونه کارنامه از قبولی‌های رشته مهندسی صنایع در دانشگاه‌های مختلف را در ادامه خواهید دید:

درصدهای مورد نیاز جهت قبولی رشته‌ی مهندسی صنایع
درصدهای مورد نیاز جهت قبولی رشته‌ی مهندسی صنایع

رشته مهندسی صنایع از آن رشته‌هایی است که بعد از فارغ‌التحصیلی حتما آن را به کنکوری‌های جدید هم توصیه می‌کنید! به خصوص با بازار کار مناسبی که برای آن وجود دارد، می‌توانید مطمئن باشید که بعد از سال‌ها زحمت و تلاش، حالا می‌توانیدیک شغل خوب و با درآمد عالی داشته باشید.

 

 

این مطلب را در شبکه های اجتماعی با دوستانتان به اشتراک بگذارید

آخرین مقالات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

18 − 1 =

#iguru_button_661efc7ca7c7e .wgl_button_link { color: rgba(255,255,255,1); }#iguru_button_661efc7ca7c7e .wgl_button_link:hover { color: rgba(255,255,255,1); }#iguru_button_661efc7ca7c7e .wgl_button_link { border-color: rgba(196,22,28,1); background-color: rgba(196,22,28,1); }#iguru_button_661efc7ca7c7e .wgl_button_link:hover { border-color: rgba(255,187,23,1); background-color: rgba(255,187,23,1); }#iguru_soc_icon_wrap_661efc7d0afb4 a{ background: transparent; }#iguru_soc_icon_wrap_661efc7d0afb4 a:hover{ background: transparent; border-color: #c4161c; }#iguru_soc_icon_wrap_661efc7d0afb4 a{ color: #acacae; }#iguru_soc_icon_wrap_661efc7d0afb4 a:hover{ color: #ffffff; }