مدرسه کسب و کار کارابیز

دین و زندگی دوازدهم

در پایه دوازدهم هم مانند تمامی پایه‌های تحصیلی قبلی کتاب “دین و زندگی دوازدهم” به عنوان یکی از دروس عمومی تدریس می‌شود.

انسان از گذشته های بسیار دور، همواره به دنبال این بوده که بداند خالق او چه کسی است؟ و در مسیر پاسخ به این پرسش، راه‌های مختلفی تحت عنوان دین پدید آمده است که بسیاری از آن‌ها تحریف شده‌اند. اما با این وجود، باز هم انسان به طور دقیق نتوانسته است که پاسخ را دریابد. زیرا از عوالم دیر بی‌خبر می‌باشد. ممکن است اخباری مبنی بر زنده شدن یک مرده و تفسیر او را از دنیای پس از مرگ شنیده باشید. ولی چه قدر می‌توانید به این اخبار اعتماد کنید؟ از آنجایی که بسیاری از این پرسش‌های مهم و اساسی برای انسان بی‌پاسخ ماند، خداوند برای راهنمایی بشر تصمیم به فرستادن انسان‌های والا مرتبه ای گرفت که بتوانند بشر را مورد رهنمود خود قرار دهند.

در این راستا دین‌های مختلفی پدید آمد که باز هم در این مسیر، وقتی انسان طمع کار متوجه شد که منافعش در خطر است، تصمیم به تحریف و حتی کشتن فرستادگان الهی گرفت. البته این تعدد در دین به این معنا نیست که ما چند خدا داریم! بلکه پروردگار دانا با توجه به شرایط و درک مردمان هر زمان، دین در حد آن‌ها فرستاد. در واقع هر کدام از آن ها تکمیل کننده یکدیگر هستند. درست مثل پایه‌های تحصیلی!

در کتاب دین و زندگی دوازدهم با ۱۰ درس آشنا می‌شوید که در این مقاله به شرح مختصری از آن‌ها می‌پردازیم. با ما همراه باشید.

 

مباحث دین و زندگی دوازدهم
مباحث دین و زندگی دوازدهم

 

درس اول دین و زندگی دوازدهم: هستی بخش

آیا تا به حال به این فکر کرده‌اید که چه کسی خالق ماست؟ خالق ما چه ویژگی‌هایی دارد؟ به دلیل اینکه ذهن انسان تنها توانایی درک عالم مادی و زمینی را دارد، از شناخت ذات پروردگار یکتا عاجز است. اما با اینکه ما از ذات خداوند مطلع نیستیم، همیشه به او نیازمند و وابسته خواهیم بود. تنها بی‌نیاز مطلق، خداوند متعال است. در این فصل به نیازمندی جهان به خداوند و ناتوانی در شناخت ذات پروردگار پرداخته شده است.

بخوانید :   خلاصه نویسی کنکور با بهترین روش‌ها

درس دوم دین و زندگی دوازدهم: یگانه بی همتا

همانطور که در درس اول بیان کردیم، تعدد دین به این معنی نیست که چند خدا وجود دارد. خداوند همواره یکتاست. به این مفهوم توحید می گویند. توحید مراتب مختلفی دارد که در این درس به این مراتب پرداخته می‌شود. علاوه بر آن، بسیاری از انسان‌ها به این مفهوم اعتقادی نداشته و دچار شرک می‌شوند. شرک نیز مانند توحید دارای مراتب مختلفی است که در درس دوم دین و زندگی دوازدهم با آن آشنا خواهید شد.

درس سوم دین و زندگی دوازدهم: توحید و سبک زندگی

در دنیای امروز، دین و فرقه‌های مختلفی وجود دارد که بیشتر آن‌ها بر اساس خواسته و منافع انسان‌ها شکل گرفته‌اند نه نزدیک شدن به خداوند. همانطور که در کتاب آسمانی دین اسلام بیان شده، هیچ اجباری در دین وجود ندارد! پس این خود ما هستیم که باید از انبوه راه‌های پیش روی خود، یکی را برگزینیم. ولی باید به عواقب آن نیز توجه داشته باشیم. چون که با یک انتخاب نادرست، همه‌ی زندگی خود را از دست می‌دهیم. در این درس به مزایای انتخاب توحید در زندگی فردی و اجتماعی و معایب شرک و بت پرستی پرداخته شده است.

 

درس چهارم دین و زندگی دوازدهم: فقط برای تو

بسیاری از افراد با این سوال رو به رو هستند که اگر خداوند بی‌نیاز است، پس چرا ما باید نماز بخوانیم؟ درست است که پروردگار بی‌نیاز مطلق است، اما هدف از عبادت ما نزدیکی به خداوند است. در مسیر این هدف، سود سرشاری نصیب انسان می‌شود. البته که عمل ما باید خالص و به دور از ریا باشد. در این صورت نیز خداوند پاداش‌های فراوان چه در این دنیا و چه در سرای آخرت برای ما در نظر خواهد گرفت. در این مبحث شما با اخلاص در بندگی و میوه‌های حاصل از آن آشنا خواهید شد.

بخوانید :   فیزیک کنکور تجربی چجوری بودجه بندی شده؟

درس پنجم دین و زندگی دوازدهم: قدرت پرواز

شاید بتوان برترین ویژگی نوع بشر را داشتن اختیار دانست. شما می‌توانید درس بخوانید، و یا اینکه درس را کنار گذاشته و به دنبال کار دیگری بروید . شما مختار هستید که چه کارهایی را انجام داده و چه کارهایی را انجام ندهید! در این بین یک سوال مهم پیش می‌آید؛ اگر اختیار انسان ها به دست خودشان است، پس قدر و قضا چه نقشی در زندگی ما بازی می‌کنند؟ پاسخ به این سوال یکی از مهم‌ترین مباحث دین و زندگی را در بر می‌گیرد. در این درس متوجه خواهید شد اراده انسان‌ها همه در راستای اراده خداوند است و به بررسی انواع علل مربوطه در اراده انسان و خداوند می‌پردازد.

 

 

مطالعه این مطلب پیشنهاد می‌شود:

 

 

 

 

 

درس ششم دین و زندگی دوازدهم: سنت های خداوند در زندگی

هنگامی که دچار مشکلی در زندگی خود می شویم، معمولا از خود می‌پرسیم که چرا من باید دچار این بلا بشوم؟ و هزاران مثال دیگر که ما دلیل واضح آن را نمی‌دانیم. این مسائل به موضوعاتی تحت عنوان سنت‌های الهی در زندگی باز می گردد. هنگامی که دچار یک مشکل می‌شوید، هنگامی که پیروز می‌شوید، هنگامی که در دام یک فریب می‌افتید، همه و همه به علت وجود سنت‌های الهی در زندگی ماست. این سنت‌ها انواع مختلفی دارند که در این فصل با آن‌ها آشنا خواهید شد.

 

درس ششم دین و زندگی دوازدهم
درس ششم دین و زندگی دوازدهم

درس هفتم دین و زندگی دوازدهم: بازگشت

هر انسانی در زندگی خود، مرتکب یکسری از اشتباهات می‌شود و به قول معروف انسان جایز الخطاست! ولی ممکن است از کار خود پشیمان بشویم و بخواهیم که به مسیر درست برگردیم. این پشیمانی، توبه نام دارد. در واقع خداوند با قرار دادن توبه، راه بازگشت را برای همیشه باز گذاشته است تا از اشتباهات خود عبرت گرفته و آن‌ها را تکرار نکنیم. البته توبه شرایط خاصی دارد و تنها توبه زبانی کافی نیست. در این درس با توبه و انواع آن و مراحل تکمیلی توبه آشنا خواهید شد.

بخوانید :   آمادگی برای آزمون‌های عملی رشته‌های هنر

 

درس هشتم دین و زندگی دوازدهم: زندگی در دنیای امروز و عمل به احکام الهی

همان‌قدر که خداوند درهای لطف و رحمت را بر روی انسان گشوده است، به همان میزان نیز احکامی برای ما وضع کرده است تا آن‌ها را انجام دهیم. برخی از افراد فکر می‌کنند که این احکام تماما زحمت هستند، ولی اگر دید عمیقی به آن‌ها داشته باشیم، متوجه خواهیم شد که همه‌ی آن‌ها در جهت رشد و پیشرفت ما خواهند بود. در این فصل شما با احکام مختلف در زمینه‌های متمایز امروزی آشنا خواهید شد.

 

درس نهم دین و زندگی دوازدهم: پایه های استوار

همه پیامبران الهی در راستای ایجاد تمدن بسیار کوشیده‌اند و حتی در این راه تعداد زیادی از آن ها به شهادت رسیده اند. به علت اینکه بسیاری از احکام الهی در سایه تمدن اسلامی اجرا خواهد شد و عدم وجود چنین تمدنی، عدم هماهنگی در نظام را به دنبال خواهد داشت. اما ایجاد چنین شرایطی در گرو به وجود آمدن شرایط اجتماعی خاصی می‌باشد. پس از ایجاد این تمدن، شرایط مختلفی برایش ایجاد خواهد شد که بیشتر آن‌ها وابسته به محیط اجتماعی خواهد بود. در این فصل به معیارهای ایجاد تمدن اسلامی و وضعیت آن پرداخته می‌شود.

 

درس دهم دین و زندگی دوازدهم: تمدن جدید و مسئولیت ما

با پیشرفت روزافزون بشریت در تمام زمینه‌ها به خصوص زمینه‌های علمی، علم دیگر نتوانست انسان‌ها را قانع کند. به این جهت که اولا تمام لوازم رفاه برای بشر فراهم بوده و دوری از لذت‌های مادی برای او سخت خواهد بود. دوما سود انسان‌های طمع‌کار از بین می‌رفت. پس ایجاد تحریفات گسترده آغاز شد. البته نه اینکه رفاه و یا علم برای بشر مناسب نیست، بلکه نباید آنقدر به آن توجه داشت که از وجود خالق عظیم جهان غافل شد. در این درس به آثار تمدن جدید اشاره شده است.

درس دهم دین و زندگی دوازدهم
درس دهم دین و زندگی دوازدهم

 

 

 

 

این مطلب را در شبکه های اجتماعی با دوستانتان به اشتراک بگذارید

آخرین مقالات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 × یک =

#iguru_button_6606a8bce47f8 .wgl_button_link { color: rgba(255,255,255,1); }#iguru_button_6606a8bce47f8 .wgl_button_link:hover { color: rgba(255,255,255,1); }#iguru_button_6606a8bce47f8 .wgl_button_link { border-color: rgba(196,22,28,1); background-color: rgba(196,22,28,1); }#iguru_button_6606a8bce47f8 .wgl_button_link:hover { border-color: rgba(255,187,23,1); background-color: rgba(255,187,23,1); }#iguru_soc_icon_wrap_6606a8bd62dbd a{ background: transparent; }#iguru_soc_icon_wrap_6606a8bd62dbd a:hover{ background: transparent; border-color: #c4161c; }#iguru_soc_icon_wrap_6606a8bd62dbd a{ color: #acacae; }#iguru_soc_icon_wrap_6606a8bd62dbd a:hover{ color: #ffffff; }