مدرسه کسب و کار کارابیز

شیوه صحیح برنامه ریزی کنکور

برنامه ریزی کنکور، می‌توان از معیارهای مهم یک روند آموزشی خوب دانست. پس از مرحله ایجاد هدف، مهم‌ترین گام، طرح یک برنامه مناسب است. البته که برای انجام هر کاری در زندگی، به برنامه نیاز داریم. درس خواندن بدون داشتن برنامه، سودی نخواهد داشت. در واقع زندگی بدون هدف و برنامه، مانند راه رفتن در یک جنگل تاریک است؛ شما در این هنگام هیچ دیدگاهی از مسیر پیش‌روی خود ندارید و حتی ممکن است دچار آسیب شوید! مهم‌ترین مزیت برنامه ریزی این است که شما را از سردرگمی نجات می‌دهد. البته برنامه ریزی برای کنکور اصول مهم و قابل توجهی دارد که در این مقاله به شرح آن‌ها می‌پردازیم.

با ما همراه باشید.

 

 

چه دیدگاهی نسبت به خود دارید؟

اولین قدم برای شروع برنامه ریزی کنکور، این است که از ویژگی و توانایی خود آگاه باشیم. به طوری که بتوانیم دقیق به سوالات زیر پاسخ دهیم:

  • روزانه چه‌قدر می‌توانم مطالعه داشته باشم؟
  • به چه درسی علاقه دارم؟
  • نقاط قوت و ضعف من چیست؟
  • به خواب بعدازظهر نیاز دارم؟
  • چه منابعی باعث پیشرفت من شده است؟ و …

در واقع چهارچوب یک برنامه ریزی کنکورمناسب، شناخت دانش‌آموز نسبت به خود است.

برای اولین پارت برنامه ریزی خود، ساعت مطالعه فضایی نچینید! اینکه هر انسانی تمایل داشته باشد که به ایده‌آل خود نزدیک شود، کاملا منطقی است اما نمی‌شود که راه صد ساله را در یک شب طی کرد! چنین برنامه‌ای باعث افت شما خواهد شد و به اصطلاح مشاورین کنکور سینوسی عمل خواهید کرد. بهترین کار این است که به مرور زمان پیش بروید. اولین قدم این است که میانگین ساعت مطالعاتی خود را مشخص کنید. برای مثال، میانگین مطالعه روزانه خانم x، پنج ساعت است. اگر خانم x در اولین برنامه‌ریزی خود، ۱۰ ساعت مطالعه روزانه در نظر بگیرید، به مرور دچار خستگی خواهد شد. مناسب‌ترین راه‌حل برای خانم x این است که در اولین تجربه برنامه ریزی خود، با همان میانگین پنج ساعت شروع کرده و هفته به هفته ساعت مطاعاتی خود را (با کیفیت مناسب) بالا ببرد.

بخوانید :   تاثیر درس زمین شناسی در کنکور

 

 

برنامه ریزی کنکور خود را مکتوب کنید

بسیاری از مواقع پیش‌آمده که دانش‌آموز با تصور داشتن برنامه، از عدم موفقیت خود در آزمون ها شکایت می‌کند. هنگامی که به ریشه‌یابی این اتفاق می‌پردازیم، متوجه می‌شویم که هیچ برنامه مکتوبی وجود نداشته و دانش‌آموز صرفا در ذهن خود برنامه ریزی کرده‌است. این کار به دلایل زیر توصیه نمی‌شود:

  • برنامه خود را فراموش می‌کنید.
  • از اشتباهات تکنیکی خود در برنامه‌ریزی درس نمی‌گیرید چون آن‌ها را نمی‌بینید.
  • مرتبا برنامه را تغییر می‌دهید.
  • ممکن است دچار سردرگمی شوید.
  • فراموش می‌کنید که در روزهای قبل چه کارهایی انجام داده‌اید.

بهترین راه‌حل برای این مسأله، داشتن دفتر برنامه ریزی است. برنامه خود را در دفتر یادداشت کنید. با این کار به مشکلات بالا دچار نشده و دیدگاه واضح و روشنی از روزهای آتی خود خواهید داشت.

 

 

 

مطالعه این مقاله پیشنهاد می‌شود:

 

 

 

تفریح ممنوع نیست!

قرار نیست دوران کنکور باعث رنج شما شود. اگر برنامه ریزی مناسبی داشته باشید، قطعا به تمام اهداف خود می‌رسید.دقت داشته ‌باشید که زمان مدنظر برای کنکور کم نیست. مهم این است که شما طبق برنامه ریزی اصولی خود از تک تک لحظات به درستی استفاده کنید؛ آنگاه متوجه خواهید شد که برای تفریح هم‌زمان زیادی دارید! برای آخر هفته، زمانی را با خانواده مشخص کرده و به تفریح و گردش بروید. فراموش نکنید که حجم انبوه دروس قطعا به مغز شما فشار وارد می‌کند، پس این تفریح برای یک شروع جدید پرقدرت و برداشتن فشار از ذهن شما الزامی است.

بخوانید :   دلایل افت تحصیلی دانش آموزان

 

 

پلن B داشته‌باشید

همه انسان‌ها در هر شرایطی دچار مشکلاتی می‌شوند که ممکن است باعث شود نتوانند برنامه مدنظر خود را به درستی انجام دهند. در چنین مواردی، داشتن یک راه حل دوم ضروری محسوب می‌شود. طبیعتا چنین شرایطی برای یک دانش‌آموز هم پیش می‌آید؛ یا از برنامه به دلایل مختلفی عقب می‌افتد و یا نیاز به مطالعه دوباره یک مبحث دارد. در چنین مواردی حتما باید یک تایم خالی در برنامه لحاظ کنید تا از برنامه کلی عقب نیفتید. به‌طور مثال می‌توانید تایم مطالعاتی یک روز در هفته را به صورت نصف بچینید و باقی روز را به کارهای مورد نظر اختصاص دهید. البته توجه داشته باشید که این تایم خالی( تحت عنوان پلن B ) نباید آنقدر زیاد باشد که باعث سستی در اجرای برنامه شود. مثلا با خود بگویید که امروز حوصله درس ندارم و از پلن B استفاده می‌کنم.

این جمله دلیل مناسبی نیست؛ برای استفاده از این بخش باید یک دلیل منطقی داشته باشید. اگر در طول هفته به پلن B نیاز نداشتید، سعی کنید که تایم مورد نظر را به مطالعه دروس هفته بعد اختصاص دهید.

 

 

برای برنامه ریزی کنکور خود گزارش تهیه کنید.

از همه دروس خود گزارش تهیه کرده و یادداشت کنید. این کار باعث ایجاد نظم در ذهن شما خواهد شد.

مانند جدول زیر برای هر درس عمل کنید:

 

گزارش درسی
گزارش درسی

 

 

در برنامه ریزی کنکور، ورزش فراموش نشود!

تاثیر ورزش بر زندگی برای همگان مشهود است. بسیاری از موارد بی‌حوصلگی ناشی از عدم تحرک است. پس پیشنهاد ما این است که حتما ورزش را در برنامه خود قرار دهید. با این‌کار هم می‌توانید افزایش وزن خود را کنترل کنید و هم اعتمادبه‌نفس شما افزایش خواهد یافت. البته لازم نیست که همانند یک ورزشکار حرفه‌ای عمل کنید؛ کافی است روزانه ۱۰ دقیقه از زمان خود را به تمرینات کششی و هوازی اختصاص دهید.

بخوانید :   با اصل۹۰/۱۰ استرس‌های زندگی را کاهش دهید

 

ورزش در برنامه ریزی
ورزش در برنامه ریزی

 

 

دسته‌بندی دروس برای برنامه ریزی کنکور

مهم‌ترین اشتباه در بسیاری از برنامه ریزی‌ها، قرار دادن همه دروس اختصاصی در یک روز است. مگر شما ربات هستید؟ این کار باعث افت کیفیت مطالعه شما خواهد شد. برای دروس اختصاصی به‌طور معمول روزانه دو درس و حداکثر سه درس را قرار می‌دهند.

روشی بسیار کارآمد در دروس عمومی، تهیه پکیج روزانه است. به‌طوری که شما پس از مطالعه دروس مورد نظر، ۳۰ دقیقه به پکیج خود که به طور مثال شامل ۵ تست دینی، ۵ تست عربی، ۵ تست ادبیات و ۵ تست زبان است اختصاص می‌دهید. این کار به‌شدت باعث پیشرفت شما خواهد شد.

فراموش نکنید که زمان مد نظر برای مطالعه بسیار اهمیت دارد. پس از استراحت ظهر، مطالعه خود را شروع کرده و سعی کنید که زمان مطالعه شما از ساعت ۲۳:۳۰ عبور نکند. شب، زمان مناسبی برای مطالعه نمی‌باشد. همچنین سعی کنید که نقاط ضعف خود را درصدر مطالعه قرار داده تا تقویت شوند و همچنین دروس سبک‌تر را به انتهای ساعت مطالعاتی خود منتقل کنید.

نمونه برنامه ریزی( صرفا برای مثال است، تعداد دروس و ساعت مطالعه بستگی به توانایی شما دارد)

 

نمونه برنامه‌نویسی
نمونه برنامه نویسی

 

 

کلیات مهم برای برنامه ریزی کنکور

مهم‌ترین عامل جهت موثر بودن یک برنامه درسی، پایبندی به آن است. دقت کنید برنامه‌تان را با توجه به ویژگی‌های شخصی خود و به شکلی متعادل تنظیم کنید تا بتوانید همواره به آن عمل کنید.

 

 

 

این مطلب را در شبکه های اجتماعی با دوستانتان به اشتراک بگذارید

آخرین مقالات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

9 + 16 =

#iguru_button_6606cd9d81fd6 .wgl_button_link { color: rgba(255,255,255,1); }#iguru_button_6606cd9d81fd6 .wgl_button_link:hover { color: rgba(255,255,255,1); }#iguru_button_6606cd9d81fd6 .wgl_button_link { border-color: rgba(196,22,28,1); background-color: rgba(196,22,28,1); }#iguru_button_6606cd9d81fd6 .wgl_button_link:hover { border-color: rgba(255,187,23,1); background-color: rgba(255,187,23,1); }#iguru_soc_icon_wrap_6606cd9de32fb a{ background: transparent; }#iguru_soc_icon_wrap_6606cd9de32fb a:hover{ background: transparent; border-color: #c4161c; }#iguru_soc_icon_wrap_6606cd9de32fb a{ color: #acacae; }#iguru_soc_icon_wrap_6606cd9de32fb a:hover{ color: #ffffff; }