مدرسه کسب و کار کارابیز

معرفی رشته فیزیوتراپی

 

 رشته فیزیوتراپی از جمله رشته‌هایی است که در زیرگروه یک رشته‌های تجربی جزو گروه پیراپزشکی در دانشگاه، محسوب می‌شود. شاید همه‌ی ما در درمانگاه‌ها و بیمارستان‌ها قسمت فیزیوتراپی را دیده باشیم و بدانیم چه کسانی و برای چه چیزی سراغ فیزیوتراپیست‌ها می‌روند. اما واقعا فیزیوتراپی چیست؟ فیزیوتراپی یا فیزیک‌درمانی، راهی برای درمان بیماری‌ها و اختلالات عصبی و یا ماهیچه‌ای و یا اسکلتی می‌باشد. درواقع فیزیوتراپیست کسی‌است که با استفاده از تجهیزات مکانیکی، جریان الکتریکی، مانور دستی و یا تمرینات ورزشی و عوامل فیزیکی دیگر سعی می‌کند به شخص بیمار کمک کند تا توانایی لازم را مجددا به دست آورد. توانایی در سیستم عصبی، ماهیچه و یا اسکلت.

فیزیوتراپی حیطه‌ای از پزشکی است که هدف اصلی آن پیشگیری از بیماری‌ها و درمان و بالا بردن سطح سلامت و بهبود کیفیت زندگی افراد است. اگر از لحاظ لغوی بخواهیم به این کلمه توجه داشته باشیم، فیزیو به معنی جسمانی است. فیزیولوژیک و تراپی نیز به معنی درمان است.

 

در کنکور تجربی، برای قبولی رشته فیزیوتراپی باید چه درس‌هایی بخوانیم؟

رشته‌ی فیزیوتراپی در زیرگروه یک قرار دارد. این رشته جزو پزشکی و پیرا پزشکی می‌باشد. به همین علت همانند رشته‌های پزشکی و دندانپزشکی، مطالعه و تسلط بر دروس زیست شناسی و شیمی برای کنکور تجربی اهمیت بالایی دارد.

بخوانید :   معرفی رشته دکتری پیوسته بیوتکنولوژی

همچنین این رشته در مقابل سایر رشته‌های پزشکی، استرس کمی دارد یا اصلا ندارد. علاوه‌بر این، به دلیل نوظهور بودن این رشته بازارکار آن اشباع نشده‌ است. فیزیوتراپیست‌ها نسبتا از درآمد خوبی برخوردارند. برای فیزیوتراپیست‌ها این امکان وجود دارد که به لحاظ شغلی مستقل باشند و کسب و کار خود را شروع کنند.

 

از معایب این رشته می‌توان به حجم بالای منابع درسی اشاره کرد. دانشجویان در دوره تحصیل خود باید مطالعه بالایی داشته باشند. همچنین در رشته فیزیوتراپی، فیزیوتراپیست‌ها از جسم خود برای درمان بیماران مایه می‌گذارند و این ممکن است در دراز مدت برای خودشان مشکلاتی پدید بیاورد. به همین علت به‌طور مکرر به فیزیوتراپیست‌ها پیشنهاد می‌شود که ورزش بکنند.

 

 رشته فیزیوتراپی مناسب چه افرادی می‌باشد؟

باید بدانید که افرادی که بیشتر سمت بخش فیزیوتراپی می‌آیند، افراد مسن و میانسال هستند. بنابراین نیاز است که صبر و حوصله‌ داشته باشید و واقعا علاقه‌مند باشید. شما به عنوان فیزیوتراپیست تنها در محیط و بخش فیزیوتراپی همراه بیمار نیستید؛ بلکه باید با توجه به پیشینه بیماری و ناراحتی فرد موردنظر، توضیحات لازم برای تمرینات داخل خانه و همچنین نگهداری از بخش صدمه دیده بدهید.

به دلیل کار فیزیکی سنگین و طولانی مدت، آمادگی جسمانی، سلامت عمومی و وضعیت مناسب اسکلت و عضلات خود فیزیوتراپ ضرورت دارد. این کار دقت و توجه بالایی می‌خواهد؛ چون انجام یک حرکت اشتباه ممکن است آثار غیرقابل جبرانی بر سلامت بیمار بگذارد.

 

برای قبولی رشته‌ فیزیوتراپی، چه دروسی را باید بگذرانیم؟

مقطع کاشناسی رشته فیزیوتراپی چهار ساله است و در این دوره هیچ گرایشی برای فیزیوتراپی وجود ندارد. درس‌های کارشناسی فیزیوتراپی در چهار بخش دروس عمومی، دروس پایه، دروس تخصصی، و کارآموزی ارائه می‌شود. در این دوره دانشجویان رشته فیزیوتراپی ۱۳۵ واحد را می‌گذراند که عبارتند از؛

بخوانید :   معرفی رشته حسابداری

 

واحدهای رشته فیزیوتراپی در دانشگاه
واحدهای رشته فیزیوتراپی در دانشگاه

 

گرایش‌های فیزیوتراپی چیست؟

فیزیوتراپی یکی از رشته‌های توانبخشی است که با عنوان طب فیزیکی نیز شناخته می‌شود. در این روش بدون استفاده از هر نوع دارویی، تنها با استفاده از تمرینات اصلاحی و یا گرما، مشکلات عضلانی و اسکلتی فرد بهبود پیدا می‌کنند.

گرایش‌های کارشناسی ارشد فیزیوتراپی عبارتند از:

فیزیوتراپی: فیزیوتراپی علوم تشریحی، فیزیوتراپی، فیزیوتراپی ورزشی، فیزیولوژی، فیزیک پزشکی، مدیریت توانبخشی، ارگونومی، سلامت سالمندی، کلیه کارشناسی‌های علوم پزشکی، فیزیوتراپی ورزشی.

 

 

به عنوان یک فارغ‌التحصیل فیزیوتراپی، در چه کار و صنایعی می‌توانیم مشغول به کار شویم؟

وظیفه اصلی فیزیوتراپیست‌ها، درمان بیمارانی است که به دلیل حادثه، تصادف، مصدومیت‌های ورزشی، جراحی‌های ماهیچه‌ای، اسکلتی دچار مصدومیت شده‌اند. فارغ‌التحصیلان این رشته می‌توانند در مطب شخصی یا بیمارستان‌های دولتی مشغول به کار شوند. سازمان‌ بهزیستی، کلینیک‌های‌ توانبخشی، سازمان هلال‌احمر‌ و سازمان‌های‌ مربوط‌ به‌ توانبخشی‌ از دیگر مراکز جذب فیزیوتراپ‌ها هستند و در مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا، امکان تدریس در دانشگاه هم وجود دارد.

 

 

 

مطالعه این مقاله پیشنهاد می‌شود:

 

 

 

بازار کار رشته فیزیوتراپی به چه صورت است؟

در گذشته هزینه‌ی بالای فیزیوتراپی و آشنا نبودن مردم عامه با این دانش، بازار کار کمتری داشت. اما در حال حاضر، با افزایش امید به زندگی و بالا رفتن سطح کیفیت زندگی افراد و همچنین بالا رفتن سن جامعه و کاهش تحرک افراد جامعه و شیوع چاقی مشکلات عضلانی واسکلتی بسیار بالا رفته است. بنابراین بازار کار فیزیوتراپیست‌ها می‌توان گفت بسیار گرم است. با ادامه دار بودن این سیستم شغلی و زندگی بازار کار گرم خواهند ماند.

بخوانید :   پرطرفدارترین رشته‌های گروه انسانی

 

در ایران امکان تحصیل در مقاطع کارشناسی ارشد و دکترای رشته فیزیوتراپی نیز وجود دارد. البته داوطلبان می‌توانند در رشته‌های دیگری مانند فیزیولوژی، علوم تشریح و آناتومی هم شرکت کنند.

همان‌طور که بسیاری از رشته‌های پیراپزشکی در دانشگاه‌های آزاد برگزار نمی‌شود، فیزیوتراپی هم در دانشگاه آزاد برگزار نمی‌شود. آخرین رتبه‌ی قبولی این رشته در سال ۹۸ در منطقه ۱، رتبه ۳۰۶۷ ؛ در منطقه ۲، ۶۰۹۰ و در منطقه ۳، ۱۱۴۲۰ بوده است.

 

 

امکان ادامه تحصیل در رشته فیزیوتراپی در خارج از کشور به چه صورت است؟


در خارج از کشور بیشتر دوره‌ها، ۵ ساله و شامل هر دو پایه کارشناسی و کارشناسی ارشد هستند. اما این دوره‌ها به صورت جدا هم ارائه می‌شوند. مدارک و مراحل لازم جهت پذیرش در دانشگاه‌های مختلف متفاوت است و باید قبل از هر اقدامی، از طریق سایت دانشگاه‌های مورد نظر اطلاعات کامل را جمع‌آوری کنید. آمریکا و همچنین سوئد، اتریش و ترکیه در اروپا، از جمله کشورهایی با مراکز خوب آموزشی در زمینه فیزیوتراپی هستند که سالانه دانشجویان از سراسر دنیا جذب می‌کنند.

اولین و تأثیرگذارترین قدم برای پذیرش در تمام این کشورها و دانشگاه‌ها، داشتن مدرک زبان معتبر مانند آیلتس، تافل یا GRE (بستگی به دانشگاه دارد) و نمره‌ی بالای آن‌ها است. برخی دانشگاه‌ها خصوصا در مقاطع ارشد و دکترا، به دانشجو بورسیه تحصیلی کامل می‌دهند. برخی دیگر فقط برخی از هزینه‌ها را پرداخت می‌کنند که رقابت برای پذیرش در چنین دوره‌هایی معمولا بالاتر است.

 

 

این رشته در کدام دانشگاه‌های ایران وجود دارد؟

براساس دفترچه راهنمای کنکور سراسری دانشگاه‌های زیر، به طور معمول هر ساله در مقطع کارشناسی، این رشته را ارائه می‌دهند:

دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی تهران

دانشگاه علوم پزشکی اصفهان

دانشگاه علوم پزشکی ایران

دانشگاه علوم پزشکی بابل

دانشگاه علوم پزشکی تبریز

دانشگاه علوم پزشکی تهران

دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز

دانشگاه علوم پزشکی زاهدان

دانشگاه علوم پزشکی سمنان

دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تهران

دانشگاه علوم پزشکی شیراز

دانشگاه علوم پزشکی کرمان

دانشگاه علوم پزشکی مشهد

این مطلب را در شبکه های اجتماعی با دوستانتان به اشتراک بگذارید

آخرین مقالات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

14 + هفده =

#iguru_button_660653fe5afe0 .wgl_button_link { color: rgba(255,255,255,1); }#iguru_button_660653fe5afe0 .wgl_button_link:hover { color: rgba(255,255,255,1); }#iguru_button_660653fe5afe0 .wgl_button_link { border-color: rgba(196,22,28,1); background-color: rgba(196,22,28,1); }#iguru_button_660653fe5afe0 .wgl_button_link:hover { border-color: rgba(255,187,23,1); background-color: rgba(255,187,23,1); }#iguru_soc_icon_wrap_660653febe0dd a{ background: transparent; }#iguru_soc_icon_wrap_660653febe0dd a:hover{ background: transparent; border-color: #c4161c; }#iguru_soc_icon_wrap_660653febe0dd a{ color: #acacae; }#iguru_soc_icon_wrap_660653febe0dd a:hover{ color: #ffffff; }