مدرسه کسب و کار کارابیز

معرفی رشته مهندسی پزشکی

 

مهندسی پزشکی از جمله رشته‌های محبوب و به‌روز در میان رشته‌های مهندسی است. به اطراف خود نگاه کنید. تلویزیون، موبایل، اتوبوس، سی‌تی اسکن و… بر مبنای پیشرفت علم به وجود آمده‌اند. آیا این پیشرفت و ترقی حاصل زحمات گروه خاصی از متخصصین است؟ قطعا پاسخ منفی است. ارتباط بین رشته‌های مختلف باعث ایجاد آسایش در زندگی نوع بشر شده است. هیچ علمی از سایر علوم جدا نبوده و نخواهد بود. همین ارتباط بین علوم دنیای پیرامون را برای ما دوست داشتنی‌تر کرده است. یکی از رشته‌هایی که امید بسیار زیادی در زندگی انسان‌ها به وجود آورده است، رشته “مهندسی پزشکی” می‌باشد که ارتباط واضحی بین علوم ریاضی و تجربی برقرار کرده است. رشته مهندسی پزشکی نسبت به سایر رشته‌ها نوپا بوده و به همین دلیل پتانسیل پیشرفت بالایی دارد. از طرفی این رشته یکی از کاربردی‌ترین رشته‌های حال حاضر دنیا می‌باشد که بسیاری از دانش‌آموزان مشتاق به تحصیل در این رشته هستند. اما بسیاری از مردم هنوز با این رشته آشنایی ندارند. در این مقاله قصد داریم تا رشته مهندسی پزشکی را به شما عزیزان معرفی کنیم.

با ما همراه باشید.

 

در رشته مهندسی پزشکی چه کاری انجام می‌دهیم؟

تا به حال با خود فکر کرده‌اید کسی که در یک سانحه رانندگی پای خود را از دست می‌دهد، یا کسی که دچار بیماری قلبی شده و قلب او دیگر آماده تپیدن نمی‌باشد و هزاران مثال مختلف. آیا دیگر نمی‌تواند تا به یک زندگی معمولی و یا نزدیک به آن ادامه بدهد؟ با پیشرفت تکنولوژی، زندگی عادی برای افراد دچار معمولیت دیگر آرزو نیست! جالب است بدانید که اولین عمل جراحی قلب مصنوعی در سال ۱۹۸۳ و ساخت اولین پای الکتریکی مربوط به سال ۱۹۹۳ می‌باشد. حتی امروزه دانشمندان در پی ساخت چشم، کلیه و حتی رگ مصنوعی نیز می‌باشند! از جمله رشته‌های دخیل در این رشته، مهندسی پزشکی می‌باشد.

بخوانید :   رشته مشاوره و هرآنچه باید درباره‌اش بدانید...

متخصصین این رشته با به‌کارگیری انواع علوم ریاضی، فیزیک، کامپیوتر، زیست‌شناسی و… موفق به ساخت انواعی از تکنولوژی‌های مورد نیاز بشر می‌شوند که برخی از آن‌ها به شرح زیر است:

  • دستگاه‌های فیزیوتراپی
  • انواع دستگاه‌های کنترل قند خون، ضربان قلب و…
  • انواع پروتز و اندام‌های مصنوعی
  • دستگاه‌های تصویر برداری مانند سی تی اسکن، ام آر آی و…
  • سیستم‌های مانیتورینگ
  • انواع ربات‌های مربوط به عمل جراحی

حتی برخی از اعضای مصنوعی به قدری کارآمد هستند که در مسابقات بین‌المللی همانند پارا المپیک، قوانین سخت‌گیرانه‌ای برای استفاده از آن‌ها وجود دارد. فکر می‌کنم که حالا دیگر ارزشمندی و آینده روشن رشته مهندسی پزشکی را درک کرده باشید!

 

در این رشته با چه دروسی رو به رو خواهم بود؟

مهندسی پزشکی همان‌طور که از اسمش پیداست، رشته‌ای است که به دانش بسیار بالا در تمام زیر شاخه‌ها نیازمند است از جمله زیرشاخه فیزیک و زیست‌شناسی. رشته مهندسی پزشکی تقریبا شامل ۱۴۰ واحد می‌باشد که تقسیم‌بندی آن به شرح زیر است:

 

 

دروس رشته مهندسی پزشکی
دروس رشته مهندسی پزشکی

 

 

دروس عمومی شامل تربیت بدنی، اخلاق اسلامی، تاریخ، ادبیات و… که در بین همه رشته‌ها مشترک می‌باشد ولی دروس تخصصی این رشته بسیار گسترده می‌باشد که برخی از آن‌ها به شرح زیر است:

 

دروس تخصصی مهندسی پزشکی
دروس تخصصی مهندسی پزشکی

 

 

ادامه تحصیل مهندسی پزشکی

این رشته در سه مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری ارائه می‌شود. گرایش‌های مختلفی در کارشناسی ارشد و دکتری وجود دارد. از طرفی با توجه به رشد روز افزون این رشته، امکان ادامه تحصیل و بورسیه در کشورهای اروپایی و آمریکا وجود دارد. دانشگاه‌های مختفی در سراسر جهان این رشته را ارائه می‌دهند که برترین‌های آن عبارت است از:

بخوانید :   معرفی رشته مهندسی برق

 

ادامه تحصیلی مهندسی پزشکی
ادامه تحصیلی مهندسی پزشکی

 

 

همچنین همانطور که بیان شد، این رشته دارای گرایش‌های بسیار متنوع و گسترده می‌باشد که توضیحات برخی از آن‌ها به شرح زیر است:

  • مهندسی بافت: جایگزینی بافت‌های از کار افتاده و ایجاد بافت جدید
  • بیومکانیک: بررسی جریان حرکت مایعات در بدن تغییر شکل مواد و تبدیل مواد شیمیایی در سیستم‌های بیولوژیکی و…
  • مهندسی توانبخشی: کمک به بیماران با معلولیت جسمی برای به دست آوردن زندگی بهتر
  • مهندسی عصبی: یکی از مهم‌ترین شاخه‌های این رشته می‌باشد که جذابیت‌های خاص خود را دارد و به بررسی ارتباط بین سیستم عصبی با محیط پیرامون می‌پردازد.

از دیگر شاخه‌های این رشته می‌توان به مدل‌سازی محاسباتی یا شبیه سازی، تصویر برداری پزشکی، مهندسی بالینی، فیزیولوژی بالینی، بیومتریال و بیو اینسترومنتیشن اشاره کرد.

 

 

درآمد و محیط رشته مهندسی پزشکی

طبق تحقیقاتی که انجام شده است، مهندسی پزشکی جزء پرسودترین رشته‌های موجود در جهان می‌باشد؛ اما از آنجایی که این رشته در ایران تقریبا نوپا است، متخصصین این رشته از یک درآمد معمولی برخوردار هستند که البته میزان این درآمد به تجربه و مهارت شما وابسته است و نمی‌توان حقوق دریافتی همه متخصصین را یکسان دانست. محیط کار این دانشمندان بیشتر در مراکز پژوهشی مانند مراکز تحقیقات وزارت بهداشت، سازمان تامین اجتماعی، بیمارستان‌های دولتی و خصوصی، شرکت‌ها و کارخانه‌جات تولید کننده لوازم پزشکی و… می‌باشد. البته تعدادی از این عزیزان در مراکز خصوصی مشغول به کار هستند که مسلما درآمد آن‌ها با افرادی که در مراکز دولتی مشغول به فعالیت هستند، بسیار تفاوت خواهد داشت.

بخوانید :   معرفی رشته بینایی سنجی

 

 

پذیرش رشته مهندسی پزشکی

گزینش این رشته طبق دفترچه انتخاب رشته کنکور ۹۹ به صورت کشوری می‌باشد. دانشگاه‌ها هم از طریق آزمون سراسری و هم بدون آزمون اقدام به جذب دانشجویان گروه ریاضی در این رشته می‌کنند و طبق دفترچه کنکور سال ۹۶، ظرفیت این رشته تقریبا ۴۰۰۰ نفر می‌باشد. برخی از دانشگاه‌های ارائه دهنده این رشته به شرح زیر می‌باشند:

دانشگاه صنعتی امیرکبیر

دانشگاه شهید بهشتی

دانشگاه اصفهان

دانشگاه بیرجند

دانشگاه تبریز

دانشگاه شاهد

دانشگاه صنعتی سهند-تبریز

دانشگاه صعنتی شاهرود

دانشگاه صنعتی همدان

این رشته در برخی از مراکز آموزش غیر انتفاعی نیز ارائه می‌شود.

 

 

 

 

مطالعه این مقاله پیشنهاد می‌شود:

 

 

 

قبولی رشته مهندسی پزشکی

کارنامه قبولی رشته مهندسی پزشکی در کنکور ۹۹:

 

قبولی مهندسی پزشکی
قبولی مهندسی پزشکی
این مطلب را در شبکه های اجتماعی با دوستانتان به اشتراک بگذارید

آخرین مقالات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یازده + هفت =

#iguru_button_660657d004040 .wgl_button_link { color: rgba(255,255,255,1); }#iguru_button_660657d004040 .wgl_button_link:hover { color: rgba(255,255,255,1); }#iguru_button_660657d004040 .wgl_button_link { border-color: rgba(196,22,28,1); background-color: rgba(196,22,28,1); }#iguru_button_660657d004040 .wgl_button_link:hover { border-color: rgba(255,187,23,1); background-color: rgba(255,187,23,1); }#iguru_soc_icon_wrap_660657d0692bf a{ background: transparent; }#iguru_soc_icon_wrap_660657d0692bf a:hover{ background: transparent; border-color: #c4161c; }#iguru_soc_icon_wrap_660657d0692bf a{ color: #acacae; }#iguru_soc_icon_wrap_660657d0692bf a:hover{ color: #ffffff; }