مدرسه کسب و کار کارابیز

فنون مطالعه فیزیک کنکور

فیزیک کنکور شامل مباحث متنوعی می‌شود که برای مطالعه صحیح آن‌ها باید برنامه‌ریزی دقیقی داشت. فیزیک علمی است که به بررسی و تحلیل طبیعت می‌پردازد و به مفاهیم انرژی، نور، حرکت و… می‌پردازد.  اما این تعریف نارساست؛ زیرا جوهر فیزیک مانند سایر شاخه های علم موجودیتی زنده و در حال رشد است. علوم زایاست. هر مفهوم جدید علمی، محرک مشاهدات و تجربیات جدیدی است که منجر به پالایش پیش از پیش آن مفهوم و تکوین مفاهیم دیگر خواهد شد. به دلیل تداخل و هم‌پوشانی علوم مختلف مرز بین آن‌ها مشخص نیست و به همین دلیل است که می‌گوییم همه علوم دست در دست یکدیگر به بشر اختیار و اراده بهره‌برداری از دانش را داده‌اند. در این بین، نقش فیزیک به هیچ وجه قابل چشم پوشی نیست. در واقع بدون وجود علم فیزیک، هیچ یک از پدیده‌های اطراف ما قابل شرح نبود و بشر به این حد از پیشرفت نمی‌رسید.

 

مباحث فیزیک دوره دوم متوسطه

 

مباحث فیزیک کنکور
مباحث فیزیک کنکور

قوانین مطالعه فیزیک

 

پیش‌خوانی

 قبل از اینکه دبیرتان شروع به تدریس مبحث جدید کند، سعی کنید که پیش خوانی داشته باشید. داشتن دیدگاه به درس باعث می‌شود که مطالب زودتر در ذهن شما تثبیت شود و دیگر لازم نیست که ساعت‌ها زمان برای مطالعه آن صرف کنید. تنها با حل چند تست و یا دوره درسنامه مطالب سریعا به حافظه شما باز خواهد گشت و می‌توانید به راحتی به سوالات پاسخ دهید.

بخوانید :   افسردگی دوران کنکور چیست؟

 

مطالعه کتاب درسی برای مطالعه فیزیک کنکور

 کتاب درسی را بخوانید. زیر نکات مهم خط بکشید. به شکل‌ها دقت داشته باشید. اولین منبع و درسنامه شما برای شروع درس، کتاب درسی می‌باشد.

 

حل تمرین و فعالیت کتاب

 بسیاری از سوالات آزمون سراسری بر مبنای حل تمرین و مسائل آخر هر فصل طراحی می‌شوند. تصور نکنید که چون مسائل مطرح شده کتاب می‌باشد، پس حتما ساده می‌باشد. چنین چیزی اصلا مطرح نیست! برخی از مسائل طرح شده در کتاب درسی از پیچیدگی خاصی برخوردار هستند و حل آن‌ها واجب شمرده می‌شود.

رعایت پیش نیازی

 هنگامی که وارد دانشگاه می‌شوید، بدون گذراندن واحد پیش نیاز اجازه اخذ واحد دیگری ندارید! چون که مفاهیم آن‌ها به یکدیگر مربوط می‌شوند. در مدرسه شاید سخت‌گیری به این معنی وجود نداشته باشد؛ ولی اگر پیش نیاز هر درس را به خوبی مطالعه نکرده باشید، در فهم مباحث دیگر دچار مشکل می‌شوید.

خلاصه‌نویسی فرمولی برای مطالعه فیزیک کنکور

 فیزیک سرشار از فرمول می‌باشد و برخی از آن‌ها پیچیده است. آن‌ها را یادداشت کنید و در زمان آزاد خود مرور کنید. پس از گذشت چند وقت مطالب ملکه ذهن شما خواهند شد.

حفظ کردن فرمول‌های فیزیک کنکور ممنوع

 ممکن است در کتاب درسی با تعداد زیادی از فرمول‌ها رو به رو شوید. اما با یک نگاه ساده متوجه می‌شوید که آن‌ها با یکدیگر تفاوتی ندارد و تنها یکسری از پارامترها تغییر و یا جا به جا شده‌اند. در این صورت حفظ فرمول جدید اصلا لازم نیست و می‌توانید تنها با یادگیری فرمول مادر، بقیه فرمول‌ها را استخراج کنید. به این ترتیب ذهن شما می‌تواند به مسائل مهم‌تری بپردازد و کمتر دچار اشتباه می‌شوید.

بخوانید :   کنکور رشته‌ی علوم انسانی

مطالعه فیزیک کنکور و یادگیری آن

 ممکن است که برای امتحان معلم خود، با حفظ کردن جزوه بتوانید نمره ۲۰ هم بگیرید! اما مطمئن باشید که سر جلسه کنکور شکست خواهید خورد؛ زیرا با یک پیچش ساده در سوال توانایی حل آن را ازدست می‌دهید. فیزیک به هیچ عنوان درس حفظی نیست! باید مفهوم آن را دریابید. در این صورت می‌توانید بسیاری از سوالات را به سادگی پاسخ دهید.

 

 

مطالعه این مطلب پیشنهاد می‌شود:

 

 

ساده‌سازی سوالات

 ممکن است که با یک مسئله پیچیده رو به رو شوید. در این صورت در ابتدا با طرح یک مسئله ساده برای خود، ایده حل مسئله را ایجاد کنید و سپس با تعمیم آن به مسئله اصلی، شروع به حل تست کنید.

حل تست فراوان

 فیزیک درسی است با تنوع سوالات بسیار زیاد و کسی می‌تواند در این مسابقه پیروز شود که با نمونه سوالات بیشتری آشنایی داشته باشد. در این راستا حل تست‌های فراوان می‌تواند کمک شایانی به پیشرفت شما در این درس داشته باشد. خوشبختانه انواعی از کتاب‌های کمک درسی وجود دارد که بیش از ۱۰۰۰ تست در آن‌ها مطرح شده است و با یک برنامه‌ریزی منطقی می‌توانید به راحتی به حل همه تست‌ها برسید.

حذف مطلب در صورت الزام

ممکن است که دیر شروع کرده باشید و یا اینکه یک بخش را به هیچ وجه متوجه نشوید! در این صورت راه‌حل برخی از مشاورین حذف مطلب است که معمولا نزدیک به اسفند ماه انجام می‌شود. حذف مطلب از ابتدا سال تحصیلی پیشنهاد نمی‌شود؛ زیرا ممکن است یک سوال بسیار ساده در کنکور سراسری مطرح شده که شما قادر به پاسخگویی به آن باشید. ولی اگر از ابتدا حذف مطلب بکنید، دیگر قادر نیستید که به سوال پاسخ دهید و امتیازش را از دست می‌دهید.

بخوانید :   حسابان کنکور را چطور بخوانیم؟

تحلیل آزمون برای پیشرفت در فیریک کنکور

 یکی از مهم‌ترین بخش‌های یادگیری تحلیل آزمون می‌باشد. قبلا اهمیت تحلیل آزمون را برای هر درس بیان کردیم. تک تک سوالات را بررسی کرده و نکات آن‌ها را یادداشت کنید.

استفاده از ماشین حساب در حل سوالات فیزیک کنکور

به هیچ وجه از ماشین حساب استفاده نکنید. قصد ما شرکت در کنکور است و تا جای ممکن قصد شبیه سازی شرایط روز کنکور را داریم و همانطور که می‌دانید استفاده از ماشین حساب ممنوع می‌باشد!

درسنامه یا کلاس آموزشی

 درک برخی از مفاهیم فیزیک ممکن است که برای شما سخت باشد. البته اگر سخت هم نباشد، وجود یک دبیر ماهر و یک درسنامه و جزوه مناسب برای این درس ضروری محسوب می‌شود.

ضعف فیزیک: اگر در این درس بسیار ضعیف هستید، ابتدا از نمونه سوالات تشریحی شروع کنید و پس از آن از تست‌های ساده شروع کنید. به مرور زمان پیشرفت زیادی در فرایند تست زنی خود احساس خواهید کرد.

جمع بندی: برای جمع بندی می‌توانید از کنکور سال‌های پیش استفاده کنید. علاوه‌بر آن نکات تحلیل آزمون و خلاصه نویسی نیز در دوران جمع بندی بسیار مفید است.

 

 

این مطلب را در شبکه های اجتماعی با دوستانتان به اشتراک بگذارید

آخرین مقالات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار − 2 =

#iguru_button_66220c3e2bc3e .wgl_button_link { color: rgba(255,255,255,1); }#iguru_button_66220c3e2bc3e .wgl_button_link:hover { color: rgba(255,255,255,1); }#iguru_button_66220c3e2bc3e .wgl_button_link { border-color: rgba(196,22,28,1); background-color: rgba(196,22,28,1); }#iguru_button_66220c3e2bc3e .wgl_button_link:hover { border-color: rgba(255,187,23,1); background-color: rgba(255,187,23,1); }#iguru_soc_icon_wrap_66220c3e90018 a{ background: transparent; }#iguru_soc_icon_wrap_66220c3e90018 a:hover{ background: transparent; border-color: #c4161c; }#iguru_soc_icon_wrap_66220c3e90018 a{ color: #acacae; }#iguru_soc_icon_wrap_66220c3e90018 a:hover{ color: #ffffff; }