مدرسه کسب و کار کارابیز

معرفی رشته دامپزشکی

 

رشته دامپزشکی از رشته‌های گروه تجربی می‌باشد. شخص دامپزشک به عنوان پزشک حیوانات به معالجه و بررسی بیماری‌ها می‌پردازد. دامپزشکی از مشاغلی است که نیاز جامعه امروز است. زندگی همه موجودات روی کره زمین به یکدیگر گره خورده است. با این‌که به نظر می‌رسد انسان نسبت به سایر موجودات برتری دارد، ولی بدون وجود گیاهان و جانوران زندگی برای نوع بشر امکان‌پذیر نخواهد بود. در این بین نقش حیوانات به ویژه حیوانات اهلی بر زندگی انسان بسیار حائز اهمیت است. طبق آخرین آمار، صادرات گوشت در جهان حدود ۵٫۵ میلیارد دلار ارزش دارد که این امر به اقتصاد جهانی نیز رونق بخشیده است. از طرفی، بسیاری از روانشناسان معتقدند که نگهداری از حیوانات بر حالات روانی انسان تاثیر بسیار مثبتی داشته است.

خلاصه امر اینکه حیوانات برای زندگی انسان‌ها بسیار ارزشمند هستند و مهم‌ترین نقش آن‌ها تامین غذا می‌باشد. از آنجایی که غذا در زنجیره سلامت انسان اهمیت والایی دارد، پس شناخت هرچه بیشتر حیوانات برای ما واجب است. جدا از مسئله تامین غذا، تک تک موجودات روی زمین در یک زنجیره قرار دارند و بررسی عملکرد آن‌ها بر کیفیت زندگی ما تاثیر خواهد گذاشت. دامپزشکی رشته‌ای است که به این امر می‌پردازد. در این مقاله قصد معرفی رشته دامپزشکی را به شما عزیزان داریم.

با ما همراه باشید.

 

دامپزشک کیست و چه وظایفی دارد؟

دامپزشک شخصی است که دوره تحصیلی مرتبط به این رشته را گذرانده، دارای شناخت مناسب از حیوانات، انواع بیماری‌های آن‌ها، انواع انگل‌ها و عفونت‌ها، رفتارهای حیوانی و… دارد و در راستای درمان و بهبود کیفیت زندگی حیوانات و همچنین انسان‌ها تلاش می‌کند؛ زیرا دام‌ها با چرخه زندگی انسان‌ها ارتباط بسیار نزدیکی دارند. در این راستا، یک دامپزشک وظایف مختلفی دارد که به شرح زیر است:

بخوانید :   معرفی رشته رادیولوژی

 

 

  • معاینه حیوانات
  • تشخیص انواعی از بیماری‌های حیوانی و تجویز داروی مرتبط با آن
  • پیشگیری از شیوع بیماری‌های مشترک انسان و حیوانات
  • مشاوره و آموزش درباره تغذیه به صاحبین حیوانات
  • انجام واکسیناسیون ضروری حیوانات
  • بررسی استخوان‌ها و انواع شکستگی
  • جراحی در صورت نیاز

 

وظایف مسئولین فنی بهداشتی کشتارگاه‌ها

  • کنترل بهداشتی نحوه شستشو و ضدعفونی خودروها و قفس‌های حمل طیور زنده
  • ارسال نمونه به آزمایشگاه جهت تایید تشخیص بیماری، در موارد لزوم
  • کنترل خط کشتار و فرآوری و کلیه دستگاه‌های مربوط، محصول اطمینان از تنظیم و عملکرد مناسب آنها
  • کنترل سم پاشی محوطه کشتارگاه و پیشنهاد و انتخاب سم مجاز
  • کنترل استفاده از ظروف بسته‌بندی از نظر بهداشتی
  • کنترل سیستم‌های خنک کننده ودستگاه ثبت دما

 

 

دروس رشته دامپزشکی

در ابتدا به معرفی اجمالی واحدهای رشته دامپزشکی می‌پردازیم:

 

دروس رشته دامپزشکی
دروس رشته دامپزشکی

 

دانشجویان رشته دامپزشکی نیز همانند سایر دانشجویان در ابتدا واحدهای عمومی و سپس دروس پایه را می‌گذرانند که معمولا شامل زبان انگلیسی، معارف اسلامی، تربیت بدنی، تاریخ اسلام، بیوشیمی‌، فیزیولوژی‌، ژنتیک‌ حیوانی‌، جانورشناسی‌ عمومی‌، آمار حیاتی‌ و… می‌باشند.

همان‌طور که از اسمش پیداست، این دروس پایه می‌باشند و برای فهم واحدهای دیگر لازم هستند. پس از گذراندن دروس پایه، واحدهای تخصصی آغاز می‌شوند. دروس این درس بیشتر حول محور فیزیولوژی بدن جانوران، بیماری‌ها، آسیب‌شناسی و… در گردش هستند که مهم‌ترین این دروس به شرح زیر می‌باشد:

 

واحدهای تخصصی رشته دامپزشکی
واحدهای تخصصی رشته دامپزشکی

 

 

کارورزی در رشته‌هایی با زندگی موجودات سرو کار دارند بسیار حائز اهمیت است به خصوص در رشته‌های پزشکی، پرستاری، دامپزشکی، اتاق عمل و… . شما در این رشته برای تثبیت عملی دانش خود انواعی از واحدهای کارورزی همانند کارورزی داخلی دام و بزرگ و کوچک، جراحی دام بزرگ و کوچک، کالبدگشایی مرکز تشخیص، مامایی،  آزمایشگاه مرکز تشخیص و… می‌گذرانید.

بخوانید :   معرفی رشته مهندسی برق

 

آزمون جامع رشته دامپزشکی

دانشجویان رشته دامپزشکی نیز همانند دانشجویان رشته داروسازی و پزشکی و دندانپزشکی برای ادامه تحصیل در این رشته، در انتهای ترم ۷ باید در آزمون جامع رشته دامپزشکی شرکت کنند که این آزمون دارای شرایط مختلفی می باشد:

  • دروس گذرانده پیش دانشگاهی و وصایای حضرت امام خمینی و آموزش قرآن کریم و آشنایی با کامپیوتر جزو تعداد دروس گذرانده مورد نیاز جهت شرکت در امتحان جامع(۱۲۷ واحد قبولی) محاسبه نمی‌شود و واحدهای قبل از امتحان جامع می‌بایست به ۱۲۷واحد برای شرکت در امتحان جامع برسد.
  • در ترم فوق دانشجویان می‌توانند جهت تکمیل واحدهای گذرانده شده برای شرکت در امتحان جامع حتی در صورت مشروطی در ترم قبل تا ۲۴واحد درسی از واحدهای قبل از امتحان را که نگذرانده انتخاب نمایند تا به ۱۲۷واحد برسد.
  • دانشجویانی که در امتحان جامع موفق به اخذ نمره قبولی شده‌اند از ترم بعد از امتحان می‌بایست هر ترم معدل حداقل ۱۴داشته باشند تا انتخاب واحد آنان به طور مشروط نباشد.
  • نمره قبولی دروس بعد از امتحان جامع حداقل ۱۲ مورد پذیرش می‌باشد .

 

روحیات لازم برای رشته دامپزشکی

اولین شرط لازم برای موفقیت در رشته دامپزشکی، عشق به حیوانات است. افرادی که با دیدگاه مالی وارد چنین رشته‌هایی می‌شوند ممکن است پس از گذشت مدت زمانی کوتاهی از انتخاب خود پشیمان شوند. تحقیقات نشان داده درصد بسیار زیادی از افرادی که بدون علاقه و در نظر گرفتن شرایط کار این رشته وارد آن می‌شوند، انصراف می‌دهند.

همان‌طور که بیان کردیم، روان‌پزشکان دریافتند افرادی که حیوان خانگی دارند، نسبت به سایر افراد استرس کمتری دارند. همچنین یک دامپزشک همواره در معرض انواعی از بیماری‌ها، خون، محیط آلوده و حتی حیوانات غیر اهلی قرار دارد که از این جهت باید خود را برای رو به رو شدن با چنین شرایطی آماده کند. از همه این موارد گذشته، یک دامپزشک باید علم و مهارت بالایی داشته باشد؛ زیرا مریض شما توانایی ارتباط کلامی با شما را ندارد و شما باید از روی شواهد و آزمایشات، بیماری را تشخیص دهید.

بخوانید :   همه چیز درمورد رشته پرستاری

 

بازار کار رشته دامپزشکی

ممکن است درآمد یک دامپزشک که علاقه و مهارت چندانی ندارد، چنگی به دل نزند. اما دامپزشکان بسیار ماهری در همین شهر وجود دارند که درآمد بالای ۲۵ میلیون تومان دارند! مهارت، زیرکی، به روز بودن اطلاعات و علاقه در این رشته بسیار حائز اهمیت است و هرچه قدر که بتوانید مهارت خود را در این امور تقویت کنید، مسلما درآمد بیشتری خواهید داشت. همچنین، در دنیای امروز نسبت به دهه‌های پیش، حیوانات ارزش بیشتری پیدا کرده‌اند و افراد بیشتری آن‌ها را به سرپرستی می‌گیرند. همین امر باعث شده است که بازار کار دامپزشکان در چند سال اخیر بسیار رشد کرده و آینده روشنی داشته باشد.

 

 

 

 

مطالعه این مقاله پیشنهاد می‌شود:

 

 

 

 

 

تخصص‌های رشته دامپزشکی

رشته دامپزشکی در مقطع دکتری تخصصی دارای گرایش‌های مختلفی می‌باشد. برخی از این گرایشات با سایر رشته‌ها مشترک می‌باشند. تخصص‌های رشته دامپزشکی به شرح زیر می‌باشد:

  • رشته جراحی عمومی
  • بیماری‌های دام کوچک
  • بیماری‌های دام بزرگ
  • مامایی و طراحی مصنوعی حیوانات
  • رشته بیهوشی
  • رشته درونی دام بزرگ
  • بیماری ماهیان
  • بیماری پرندگان

 

دانشگاه‌های ارائه‌کننده رشته دامپزشکی

 

کارنامه قبولی رشته دامپزشکی در کنکور ۹۹

 

قبولی رشته دامپزشکی
قبولی رشته دامپزشکی

 

 

 

 

این مطلب را در شبکه های اجتماعی با دوستانتان به اشتراک بگذارید

آخرین مقالات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

11 − ده =

#iguru_button_660614c85d5f0 .wgl_button_link { color: rgba(255,255,255,1); }#iguru_button_660614c85d5f0 .wgl_button_link:hover { color: rgba(255,255,255,1); }#iguru_button_660614c85d5f0 .wgl_button_link { border-color: rgba(196,22,28,1); background-color: rgba(196,22,28,1); }#iguru_button_660614c85d5f0 .wgl_button_link:hover { border-color: rgba(255,187,23,1); background-color: rgba(255,187,23,1); }#iguru_soc_icon_wrap_660614c8c5875 a{ background: transparent; }#iguru_soc_icon_wrap_660614c8c5875 a:hover{ background: transparent; border-color: #c4161c; }#iguru_soc_icon_wrap_660614c8c5875 a{ color: #acacae; }#iguru_soc_icon_wrap_660614c8c5875 a:hover{ color: #ffffff; }