مدرسه کسب و کار کارابیز

معرفی رشته شنوایی سنجی

 

 شنوایی سنجی، یکی از رشته های محبوب گروه تجربی می باشد. قبولی رشته شنوایی سنجی، چیزی است هرساله داوطلبین زیادی تمایل به تحصیل آن دارند. هر عضوی در بدن دارای اهمیت و جایگاه ویژه ای می باشد. همه ارگان های جسم ما با یکدیگر در ارتباط هستند تا بتوانند بهترین عملکرد را از خود نشان دهند. یکی از این ارگان‌های مهم که نقش بزرگی در شناسایی محیط پیرامون ما ایجاد می‌کند، گوش است.

در واقع بدون داشتن حس شنوایی، امکان برقراری ارتباط به حداقل ممکن می‌رسد. همچنین جالب است بدانید که رابطه تنگاتنگی بین گوش و تعادل وجود دارد. در راستا حفاظت از این عضو مهم و تشخیص بیماری‌ها و عفونت‌های احتمالی، رشته‌ای مرتبط پا به عرصه میدان گذاشته است؛ رشته‌ای که قدمت بیش از سه دهه دارد و توانسته در این مسیر خوش بدرخشد.

 در این راستا قصد داریم تا در این مقاله رشته شنوایی سنجی را معرفی کنیم.

با ما همراه باشید.

 

شنوایی سنج کیست و چه وظایفی دارد؟

رشته شنوایی سنجی در بین رشته‌های علوم توانبخشی قرار دارد. در واقع شنوایی سنج شخصی است که با علم کامل به حیطه آناتومی و فیزیولوژی گوش و ارتباط آن با سایر ارگان‌های بدن، به بررسی مشکلات و اختلالات شنوایی، تشخیص معلولیت‌ها و توانبخشی می‌پردازد. متاسفانه طبق تحقیقاتی که در سال ۲۰۱۹ انجام شد، ایران در اختلالت شنوایی رتبه سوم را به خود اختصاص داده و میانگین بیماری‌های مربوط به این عضو تقریبا دو برابر میانگین جهانی است! با توجه به این آمار نگران کننده، اهمیت شنوایی سنج به خوبی نمایان می‌شود و این متخصصان عزیز با توجه به حیطه وظایف خود بایست اقدام به پیشگیری از این وقایع نمایند. وظایف مختلفی در این رشته مطرح است که مهم‌ترین آن‌ها به شرح زیر است:

  • انجام ارزیابی‌های رفتاری شنوایی
  • تجویز سمعک در کودکان و بزرگسالان
  • انجام ارزیابی‌های الکتروفیزیولوژیک شنوایی و تعادل
  • تشخیص انواعی از اختلالات شنوایی
  • در حد امکان پیشگیری از وقوع مشکلات شنوایی و آموزش در خصوص آن
  • توانبخشی گوش
  • تهیه گزارش مناسب برای پزشک متخصص
  • شرکت در تیم پزشکی کاشت حلزون و…
بخوانید :   معرفی رشته مهندسی نفت

 

دروس قبولی رشته شنوایی سنجی

این رشته در زیر گروه یک تجربی قرار داشته، طول مقطع کارشناسی ۴ سال بوده و گزینش آن نیز به صورت کشوری می‌باشد. این رشته در۸ ترم ارائه می‌شود. دانشجویان این رشته نیز همانند سایر رشته‌ها در ابتدا دروس پایه و عمومی رو به رو خواهند شد. این رشته نیز همانند اکثر رشته‌های علوم پزشکی دارای بخش کارآموزی، کارورزی و سمینار می‌باشد. طرح رشته شنوایی سنجی اجباری نیست و مازاد بر نیاز است. بیش از ۹۰ درصد دروس این رشته به آناتومی، فیزیولوژی و اختلالات گوش، ارتباط زبان ،آناتومی صورت و… باز می‌گردد.

 

 

واحدهای رشته شنوایی سنجی
واحدهای رشته شنوایی سنجی

 

تعدادی از مهم‌ترین دروس تخصصی رشته شنوایی سنجی به شرح زیر است:

 

 

دروس تخصصی رشته شنوایی سنجی
دروس تخصصی رشته شنوایی سنجی

 

 

ادامه تحصیل رشته شنوایی سنجی

این رشته در مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری ارائه می‌شود. طول تحصیل  در مقطع کارشناسی ارشد برای این رشته تقریبا دو سال است. فارغ التحصیلان این رشته با مدرک کارشناسی می‌توانند در رشته‌های زیر اقدام به شرکت در آزمون کارشناسی ارشد نمایند: شنوایی سنجی، آمار زیستی، اپیدمیولوژی، فناوری اطلاعات سلامت، اقتصاد بهداشت، علوم تشریحی، فیزیولوژی، انفورماتیک پزشکی، مدیریت توانبخشی و…

همچنین فارغ‌التحصیلان مقطع ارشد می‌توانند در رشته‌های زیر در مقطع دکتری ادامه تحصیل دهند: شنوایی سنجی، سالمند شناسی، مهندسی پزشکی، علوم اعصاب، مشاوره توانبخشی، مددکاری اجتماعی، گفتار درمانی و…

 

ظرفیت این رشته در مقطع کارشناسی تقریبا ۱۷۰ نفر می‌باشد، تعداد دانشگاه‌های ارائه کننده این رشته انگشت شمار است. این رشته در دانشگاه آزاد نیز ارائه نمی‌شود.

تعدادی از دانشگاه‌های ارائه دهنده رشته شنوایی سنجی:

بخوانید :   معرفی رشته مهندسی کامپیوتر

 

توانایی‌های لازم 

از آنجایی که این رشته در ایران تقریبا نوپا می‌باشد، تسلط به زبان انگلیسی یکی از مهم‌ترین شروط موفقیت در این رشته است؛ زیرا اکثر منابع آن هنوز به فارسی ترجمه نشده و به زبان اصلی در دسترس می‌باشند. شخصی که چنین رشته‌ای را انتخاب می‌کند، باید از دقت و ظرافت، مهارت بالا در تشخیص، توانایی ارتباط برقرار کردن با بیمار و همدردی و مسئولیت پذیری بالا داشته باشد. شما در این رشته با محیط کار پر از خون در ارتباط نیستید و این امر یک مزیت محسوب می‌شود. همچنین این شخص باید تمام تمرکز خود را بر بیمار قرار دهد چون یک یک تشخیص اشتباه ممکن است هزینه‌های زیادی برای همه افراد مرتبط به بار آورد.

 

بازار کار، محل اشتغال و درآمد

متخصصین عزیز این رشته می‌توانند در مراکز خصوصی و دولتی جذب بازار کار شوند. از آنجایی که تعداد فارغ التخصیلان این رشته کم می‌باشد، فعلا از بازار کار مناسبی برخوردار است. حقوق شخصی که در مراکز دولتی مشغول است معمولا به ۵ میلیون تومان نیز می‌رسد؛ ولی این میزان در مراکز خصوصی تبعا بیشتر است. ولی بخش بسیار زیادی از درآمد شما به دانش، مهارت و دقت وابسته می‌باشد. فارغ‌التحصیلان این رشته می‌توانند در مراکز درمانی همانند بیمارستان‌ها و کلینیک‌ها، مدارس ناشنوایان، آسایشگاه سالمندان، سازمان‌های بهزیستی و… مشغول به کار شوند. همچنین این عزیزان با داشتن شرایط ویژه اقدام به تاسیس مراکز شنوایی سنجی نمایند.

 

 

 

 

مطالعه این مقاله پیشنهاد می‌شود:

 

 

 

شرایط تاسیس دفتر شنوایی سنجی

  • دارا بودن مدرک کارشناسی، کارشناسی ارشد یا دکتری 
  • دارای حداقل ۲ سال سابقه کار در تهران یا مراکز استان‌ها و یا یک سال در شهرستان
  • ارائه گواهی یا تاییدیه تحصیلی
  • عدم سوء پیشینه کیفری و اعتیاد
  • تاییدیه کارشناس از وضعیت ساختمان مورد نظر برای تاسیس دفتر
  • داشتن مدرک کارشناسی ارشد و یا دکتری مزیت محسوب می‌شود.
  • شرایط تاسیس دفتر برای خانواده شهیدان و جانبازان محترم اندکی متفاوت خواهد بود.
بخوانید :   پرطرفدارترین رشته‌های گروه انسانی

 

قبولی رشته شنوایی سنجی در کنکور ۹۹ گروه تجربی

 

قبولی رشته شنوایی سنجی
قبولی رشته شنوایی سنجی

 

 

 

 

این مطلب را در شبکه های اجتماعی با دوستانتان به اشتراک بگذارید

آخرین مقالات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

12 + 17 =

#iguru_button_6605d2c1c6e09 .wgl_button_link { color: rgba(255,255,255,1); }#iguru_button_6605d2c1c6e09 .wgl_button_link:hover { color: rgba(255,255,255,1); }#iguru_button_6605d2c1c6e09 .wgl_button_link { border-color: rgba(196,22,28,1); background-color: rgba(196,22,28,1); }#iguru_button_6605d2c1c6e09 .wgl_button_link:hover { border-color: rgba(255,187,23,1); background-color: rgba(255,187,23,1); }#iguru_soc_icon_wrap_6605d2c240840 a{ background: transparent; }#iguru_soc_icon_wrap_6605d2c240840 a:hover{ background: transparent; border-color: #c4161c; }#iguru_soc_icon_wrap_6605d2c240840 a{ color: #acacae; }#iguru_soc_icon_wrap_6605d2c240840 a:hover{ color: #ffffff; }