مدرسه کسب و کار کارابیز

تاثیر درس زمین شناسی در کنکور

 

زمین شناسی کنکور از جمله دروسی است که می‌تواند در قبولی دانش آموزان گروه تجربی به‌خصوص برای رشته داروسازی موثر باشد. زمین شناسی، اولین درس دفترچه اختصاصی گروه تجربی می‌باشد. این درس شامل ۲۵ سوال بوده که زمان تعیین شده برای آن، ۲۰ دقیقه می‌باشد. بسیاری از دانش آموزان از درس زمین شناسی صرف نظر می‌کنند. غافل از اینکه این درس می‌تواند در تراز و رتبه کل و زیر گروه آن‌ها تاثیر زیادی داشته باشد. علاوه بر این، کسب درصد بالا در درس زمین شناسی به هیچ وجه دور از انتظار نیست. شما می‌توانید با مطالعه روزانه این درس و روش مطالعه مناسب به درصد بالای ۵۰ دست پیدا کنید. جالب است بدانید که بسیاری از رتبه‌های برتری که به درس زمین شناسی پاسخ داده‌اند، اظهار کرده‌اند که تنها در سه ماه باقی مانده به کنکور شروع به مطالعه این درس کرده‌اند. در این مقاله قصد داریم با ذکر دلایل محکم به اهمیت درس زمین شناسی بپردازیم.

 

تاثیر زمین شناسی بر رتبه زیر گروه

هر بخشی از دفترچه کنکور سراسری دارای ضریب است. به زبان ساده، ضریب عددی است که میزان اهمیت درس معینی را در کنکور بیان می‌کند. همچنین می‌دانید که با توجه به شرایط مختلف، رشته‌های گروه تجربی به زیر گروه‌های مختلفی تقسیم شده و در این زیر گروه‌ها نیز ضرایب دروس با یکدیگر متفاوت خواهند بود. مثلا ضریب درس زمین شناسی در زیر گروه های رشته تجربی به شرح زیر است:

بخوانید :   عربی کنکور تجربی

 

 

ضریب زمین شناسی در کنکور
ضریب زمین شناسی در کنکور

 

به طور مثال اگر شخصی قصد ادامه تحصیل در یکی از رشته های زیر گروه دو و یا سه را داشته باشد، مسلما باید بیشتر از شخصی که قصد ادامه تحصیل در رشته پزشکی را دارد( رشته پزشکی در زیر گروه یک قرار دارد) برای درس زمین شناسی زمان صرف کند؛ زیرا همانطور که مشاهده می‌کنید درس زمین شناسی به جز زیر گروه یک، دارای ضریب می‌باشد و مسلما در رتبه زیر گروه شما تاثیر خواهد گذاشت. به مثال زیر توجه کنید (طبق کنکور ۹۸/ درصد ها حدودی می‌باشند):

 

رتبه قبولی با زمین شناسی
رتبه قبولی با زمین شناسی

 

همان‌طور که مشاهده می‌کنید، درصد هر دو کارنامه در یک محدوده قرار دارند. اما با افزایش درصد زمین شناسی از صفر به ۶۰، رتبه زیر گروه یک تغییری نمی‌کند( به دلیل اینکه زمین شناسی در زیر گروه یک دارای ضریب صفر است). ولی رتبه زیر گروه دو تقریبا ۱۰۰۰ واحد تغییر کرده است.( ضریب زمین شناسی در زیر گروه دو، یک می باشد.). فرض کنید این تغییر چه قدر می‌تواند در رشته و دانشگاه محل تحصیل شده تاثیر داشته باشد!

 

تاثیر درس زمین شناسی بر رتبه کشوری و رشته قبولی

همانطور که می‌دانید، کنکور سراسری همانند یک ماراتن است. در این مسابقه افرادی شرکت می‌کنند که سال ها برای چنین روزی تلاش کرده‌اند. در این روز، پاسخ به یک سوال می‌تواند بر آینده تحصیلی شما تاثیر فراوانی داشته باشد. درس زمین شناسی می‌تواند به شما کمک شایانی بکند. منظور خود را با ارائه دو کارنامه از کنکور سراسری ۹۹ بیان می‌کنیم:

تاثیر زمین شناسی
تاثیر زمین شناسی
تاثیر زمین شناسی۲
تاثیر زمین شناسی۲

 

دو کارنامه بالا مربوط به کنکور سال ۹۹ گروه تجربی می‌باشد. همانطور که مشاهده می‌کنید، این دو کارنامه در اکثر موارد به یکدیگر شبیه هستند. مهم ترین تفاوت آن‌ها در درس زمین شناسی می‌باشد. اختلاف این دو کارنامه در درس زمین شناسی، تقریبا ۵۰ درصد می باشد؛ ولی رتبه کشوری کارنامه اول ۱۱۹۹ و رتبه کشوری کارنامه دوم ۲۵۷۵ است. همانطور که می‌بینید، رشته و دانشگاه محل تحصیل دو کارنامه نیز با یکدیگر متفاوت است.در واقع بین دو درس فیزیک و زمین شناسی، درس زمین شناسی مهم‌ترین دلیل تفاوت در رتبه کشوری است. با مشاهده این کارنامه می‌توان نتیجه گرفت که برخلاف نظر تعدادی از مشاورین درس زمین شناسی در کارنامه کنکور شما بی تاثیر نیست.

بخوانید :   فیزیک کنکور را چگونه بخوانیم؟

 

پس متوجه شدید که ناخودآگاه درس زمین شناسی  در قبولی رشته‌هایی که قبولی کشوری دارند مانند پزشکی،دندانپزشکی،داروسازی،دامپزشکی نیز نقش موثری خواهد داشت.

 

 

رشته‌های متاثر از درس زمین شناسی

رشته‌های موجود در زیر گروه دو، سه ،چهار و پنج تجربی می‌توانند تحت تاثیر درس زمین شناسی قرار بگیرند. به خصوص رشته‌های زیر گروه سه از رشته‌های گروه تجربی؛ زیرا درس زمین شناسی در این زیر گروه دارای ضریب ۴ می‌باشد. از محبوب‌ترین این رشته‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • داروسازی
  • بهداشت عمومی
  • شیمی محض
  • زمین شناسی
  • مهندسی بهداشت محیط
  • مهندسی بهداشت حرفه‌ای
  • مدیریت صنعتی
  • مدیریت دولتی
  • مدیریت بازرگانی
  • مدیریت بیمه
  • شیمی کاربردی
  • اقتصاد
  • حسابداری
  • تربیت بدنی
  • فناوری اطلاعات سلامت
  • اقیانوس شناسی
  • تکنولوژی پزشکی هسته‌ای
  • بیولوژی و کنترل ناقلین بیماری‌ها

 

 

 

 

 

مطالعه این مقاله پیشنهاد می‌شود:

 

 

 

 

ارتباط داروسازی و زمین شناسی

اکثر دانش آموزان متقاضی رشته داروسازی، همواره در صدد این هستند که آیا در کنکور سراسری به درس زمین شناسی پاسخ بدهند یا نه؟ در واقع سوال کلی آن‌ها این است که آیا درصد بالا در درس زمین شناسی الزامی برای قبولی در رشته داروسازی است؟

همانطور که قبلا بیان کردیم، درس زمین شناسی در رتبه زیر گروه دو، سه ، چهار و پنج، تراز و رتبه کشوری شما موثر است. اما در بعضی موارد که دانش آموزان درصد بالایی در دروس اختصاصی کسب کرده‌اند در این رشته بدون درصد زمین قبول شده اند. ولی با توجه به این امر که رشته داروسازی یکی از سه رشته پر طرفدار تجربی می‌باشد و مسلما متقاضی قبولی در آن، بسیار زیاد است. پاسخ به درس زمین شناسی می‌تواند احتمال قبولی شما را در این رشته بسیار افزایش دهد.( با توجه به تاثیر در رتبه زیر گروه ۲). به همین دلیل اکثر افراد متقاضی داروسازی به هیچ عنوان از این درس عبور نمی‌کنند.

قبولی رشته داروسازی
قبولی رشته داروسازی

 

بخوانید :   آمادگی برای کنکور در فصل تابستان

همانطور که مشاهده می‌کنید، این دانش آموز به درس زمین شناسی پاسخ نداده ودر رشته داروسازی زنجان پذیرفته شده است. مسلما اگر می‌توانست درصد بالایی در این درس کسب کند، احتمال قبولی او در دانشگاه‌های تراز اول کشور بسیار افزایش پیدا می‌کرد.

پس مطالعه و پاسخ به آزمون زمین شناسی به گروه تجربی توصیه می‌شود.

این مطلب را در شبکه های اجتماعی با دوستانتان به اشتراک بگذارید

آخرین مقالات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

9 + 10 =

#iguru_button_660682a6ea564 .wgl_button_link { color: rgba(255,255,255,1); }#iguru_button_660682a6ea564 .wgl_button_link:hover { color: rgba(255,255,255,1); }#iguru_button_660682a6ea564 .wgl_button_link { border-color: rgba(196,22,28,1); background-color: rgba(196,22,28,1); }#iguru_button_660682a6ea564 .wgl_button_link:hover { border-color: rgba(255,187,23,1); background-color: rgba(255,187,23,1); }#iguru_soc_icon_wrap_660682a75ce53 a{ background: transparent; }#iguru_soc_icon_wrap_660682a75ce53 a:hover{ background: transparent; border-color: #c4161c; }#iguru_soc_icon_wrap_660682a75ce53 a{ color: #acacae; }#iguru_soc_icon_wrap_660682a75ce53 a:hover{ color: #ffffff; }