معرفی رشته میکروبیولوژی

زمان مطالعه 4 دقیقه
[sharethis-inline-buttons]

 

رشته میکروبیولوژی، جزو رشته‌های پرطرفدار دانشگاهی می‌باشد. قبولی میکروبیولوژی هدف بسیاری از داوطلبین کنکوری است. جهان ما سرشار از میکروارگانیسم‌ها و موجوداتی می‌باشد که ما از دیدن آن ها به طور مستقیم ناتوان هستیم. همین میکروارگانیسم‌ها به راحتی می‌توانند برای تمام موجودات بیماری ایجاد کنند که متاسفانه همچنان برای تعداد زیادی از آن‌ها درمانی وجود ندارد. ولی به لطف پیشرفت بشر در تمام رشته‌های علوم پزشکی و مهندسی، تا حدود زیادی مقابله با این موجودات آسان شده است. علاوه‌بر انواع میکروب‌ها و ویروس‌ها، هنوز هم تعداد بسیار زیادی از مکانیسم سلول‌های مختلف از جمله سلول‌های بدن انسان ناشناخته است. به همین جهت علومی همچون میکروبیولوژی پا به عرصه گذاشته‌اند تا با شناخت هر چه بیشتر این فرآیندها، زندگی انسان‌ها و موجودات را سرشار از رفاه و آرامش کنند.

 

رشته میکروبیولوژی نیز یکی از این رشته‌هاست. یکی از پرطرفدارترین رشته‌های گروه تجربی که هرساله تعدادی زیادی از دانشجویان خواستار ادامه تحصیل در میکروبیولوژی می‌باشند. به دلیل اهمیت این رشته در این مقاله قصد داریم تا قبولی رشته میکروبیولوژی را بررسی کنیم. همچنین به بررسی کلی این رشته بپردازیم.

با ما همراه باشید.

 

شرح وظایف میکروبیولوژیست

رشته میکروبیولوژی، رشته‌ای است که به بررسی میکروارگانیسم‌ها، ساختار، فرآیندهای زیستی و بیماری‌زایی آن‌ها می‌پردازد. این رشته در چرخه سلامتی انسان بسیار تاثیر گذار است؛ به ویژه در صنایع غذایی و دارویی. یک میکروبیولوژیست در آزمایشگاه کنترل میکروبی دارای وظایف مختلفی می‌باشد که مهم‌ترین آن‌ها به شرح زیر است:

  • انجام آزمون‌های میکروبی بر اساس استاندارد های تعیین شده توسط وزارت غذا و دارو
  • جمع آوری نتایج آزمایشات مختلف و مقایسه آن‌ها
  • استریلیزاسیون محیط‌های کشت کار شده جهت جلوگیری از انتقال بیماری‌ها
  • تهیه انواع محیط کشت متناسب با آزمایشات تشخیصی
  • ارزیابی و تأیید تجهیزات ، لوازم ، مواد و محلول‌های آزمایشگاه
  • ارائه گزارشات لازم به مسئولین مرتبط
  • شناسایی میکروب‌ها جهت کنترل بیماری‌های عفونی و قابل انتقال

 

دروس رشته میکروبیولوژی

این رشته در مقطع کارشناسی در ۸ ترم ارائه شده و گزینش آن به صورت کشوری می‌باشد. میگروبیولوژی دارای ۱۴۰ واحد می‌باشد، ۲۰ واحد عمومی و ۱۲۰ واحد تخصصی. واحد عمومی تقریبا در تمامی رشته مشترک است. از مهم‌ترین واحدهای تخصصی این رشته می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

دروس تخصصی رشته میکروبیولوژی
دروس تخصصی رشته میکروبیولوژی

 

ادامه تحصیل رشته میکروبیولوژی

این رشته در سه مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری ارائه می‌شود. دانشجویان عزیز می‌توانند در مقطع کارشناسی ارشد وارد گرایش‌های مختلفی مانند ژنتیک، میکروبیولوژی، باکتری شناسی پزشکی ، بیوشیمی، بیوفیزیک، بیوتکنولوژی و زیست فناوری دریا شوند. گرایش مقطع دکتری نیز شامل میکروبیولوژی، توکسین‌های میکروبی، باکتری شناسی پزشکی و رشته‌های مجاز آزمون وزارت بهداشت می‌باشد. دانشگاه‌های ارائه دهنده رشته میکروبیولوژی در مقطع کارشناسی به شرح زیر می‌باشند:

 

 

توکسین‌های میکروبی

این رشته از مهم‌ترین رشته‌های دکتری میکروبیولوژی می‌باشد. تعداد بسیار زیادی از میکروب‌ها دارای سم یا توکسین می‌باشند. متخصصین این رشته با یادگیری انواعی از مهارت‌های تئوری و عملی، قادر به شناسایی انواعی از سم‌های میکروبی خواهند بود که حتی از آن‌ها در فرآیندهای درمانی نیز استفاده می‌شود.

 

آیا میکروبیولوژیست در روند تولید واکسن دخیل است؟

 در روند تولید واکسن متخصصین زیادی دخیل هستند. از جمله پزشکان، داروسازان، میکروبیولوژیست‌ها، ویروس شناسان، انگل شناسان و… . در واقع روند تولید واکسن تنها به یک گروه متخصصین، مثلا داروسازان مربوط نمی‌شود؛ بلکه همه دست در دست یکدیگر با به کارگیری تجارت مختلف، موفق به ساخت واکسن می‌شوند. از مهم‌ترین این میکروبیولوژیست‌ها، لوئی پاستور است که نقش تعداد زیادی از باکتری‌ها را در روند بیماری‌ها کشف کرد و موفق به ساخت واکسن ضدهاری شد.

 

ویژگی‌های یک میکروبیولوژیست

یک میکروبیولوژیست باید تمام خطرات احتمالی این رشته را بپذیرد؛ زیرا در معرض انواعی از میکروارگانیسم‌های بیماری‌زا قرار گرفته و باید تمام دقت خود را خرج کند. اگر علاقه زیادی به این رشته داشته دارید، مطمئن باشید که از آن لذت خواهید برد؛ زیرا دنیای زیر میکروسکوپ، بسیار عظیم و ناشناخته است و با صبر و حوصله زیاد می‌توانید خود را در زمره دانشمندان برتر میکروبیولوژی قرار دهید. توجه داشته باشید از آنجایی که بیشتر کتب علوم پایه هنوز به زبان فارسی ترجمه نشده‌اند، مهارت بالا در یادگیری زبان انگلیسی الزامی است. همچنین اگر در این رشته خلاقیت بالایی داشته باشید و از کنار مسائل مختلف به سادگی عبور نکنید، قطعا به کشفیات مهمی دست پیدا خواهید کرد. حتی می‌توانید در زمینه تولید انواعی از واکسن‌ها و فرمولاسیون مواد درمانی به داروسازان و پزشکان یاری برسانید.

 

 

 

 

 

مطالعه این مقاله پیشنهاد می‌شود:

 

 

 

 

محل کار میکروبیولوژیست

  • آزمایشگاه‌های تشخیص طبی و پاتولوژی بیمارستان‌ها و کلینیک‌های خصوصی
  • بخش‌های تحقیقاتی دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها
  • آزمایشگاه کنترل میکروبی کارخانه‌ها و صنایع پتروشیمی
  • آزمایشگاه‌های سازمان آب و فاضلاب برای بررسی کیفیت آب آشامیدنی
  • به عنوان عضو هیئت علمی پس از اخذ مدرک دکتری
  • کارخانه‌های تولید مواد غذایی، دارویی و آرایشی بهداشتی
  • آزمایشگاه‌های مربوط به بررسی کیفیت خاک در زمینه کشاورزی
  • کارشناس آزمایشگاه تشخیص طبی، غذا و دارو، آرایشی بهداشتی و…

 

درآمد میکروبیولوژیست

پس از علاقه، میزان درآمد و حقوق یکی از مهم‌ترین مولفه‌های انتخاب رشته می‌باشد که همواره یکی از دغدغه‌های فارغ‌التحصیلان می‌باشد. طبق معمول درآمد یک میکروبیولوژیست با مدرک کارشناسی یا کارشناسی ارشد همانند یک پرستار یا تکنسین اتاق عمل یا بیهوشی، چنگی به دل نمی‌زند. میانگین درآمد ماهانه این افراد، حداکثر ۶ میلیون تومان می‌باشد. البته توجه داشته باشید که هرچقدر مدرک، دقت و مهارت شما بالاتر باشد، قطعا درآمد بالاتری خواهید داشت. طوری که حتی درآمد ۱۰ میلیون تومان نیز از این رشته گزارش شده است. البته همچنان آمار خیلی دقیقی از میزان دریافتی این رشته در دسترس نیست و اعداد متغیر می‌باشند.

 

کارنامه قبولی رشته میکروبیولوژی در کنکور ۹۹

 

 

کارنامه قبولی رشته میکروبیولوژی
کارنامه قبولی رشته میکروبیولوژی

تیم تحریریه تام‌لند

آموزش اصولی ساخت ویدیو، معرفی ابزارها و تجهیزات تولید محتوای ویدیویی و کمک به خوانندگان عزیز برای ساخت ویدیوهای باکیفیت و پربازده، هدف اصلیِ تیم تحریریه تام‌لند است.

پشتیبانی و مشاوره تام‌لند

اگه برای ثبت‌نام و شرکت در کلاس‌ها،نیاز به مشاوره داری شماره‌ات رو بذار تا باهات تماس بگیریم

"*" indicates required fields

جدیدترین ها

عضویت در خبرنامه تام‌لند

جهت دریافت رایگان به روزترین مقالات تام‌لند پست الکترونیک خود را وارد نمایید

مطالب پیشنهادی تام‌لند

به گزارش ایسنا، شورای عالی انقلاب فرهنگی در جلسه امروز سه شنبه به ریاست دکتر مسعود پزشکیان و با حضور سران قوای مقننه و قضائیه، ماده واحده نحوه تعیین سهمیه مناطق داوطلبان آزمون سراسری سال ۱۴۰۴ را بررسی کرد. در این جلسه مقرر شد که نظام نامه جدیدی برای سهمیه بندی عادلانه مناطق داوطلبان تدوین شود که بر اساس تفکیک سهمیه های کنکور به صورت استانی خواهد بود.

به گزارش خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا، سازمان سنجش آموزش کشور جدول زمان بندی ثبت نام و برگزاری آزمون های سراسری و دکتری سال ۱۴۰۴ را اعلام کرد. بر این اساس، ثبت نام برای نوبت اول کنکور سراسری از ۲۰ آبان امسال آغاز شده و تا ۲۶ آبان ادامه خواهد داشت. نوبت اول این کنکور در روزهای ۱۱ و ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۴ برگزار می شود.

به گزارش جماران، عبدالحسین خسروپناه، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، درباره تغییرات کنکور اعلام کرد که مدل کنکور تغییری نخواهد کرد. وی اظهار داشت: (در مدل قبلی، دانش‌آموزان تنها به تست‌زنی مشغول بودند و دبیرستان‌ها عملاً نقش خود را از دست داده بودند. پیش از این، آمار قبولی مدارس غیرانتفاعی در رتبه‌های بالای کنکور بیشتر بود؛ اما اکنون دانش‌آموزان مدارس دولتی موفقیت بیشتری دارند.)

به گزارش خبرگذاری ایسنا، ثبت نام و انتخاب رشته پذیرش دانشجو فقط بر اساس سوابق تحصیلی در مقاطع کاردانی ناپیوسته و کارشناسی پیوسته از مهرماه ۱۴۰۳ برای دانشگاه آزاد اسلامی شروع می شود