با اصل۹۰/۱۰ استرس‌های زندگی را کاهش دهید

زمان مطالعه 3 دقیقه
با اصل۹۰/۱۰ استرس‌های زندگی را کاهش دهید
[sharethis-inline-buttons]

اصل ۹۰/۱۰ قانونی ساده اما واقعاً شگفت‌انگیز است که می‌توانید آن را در هر موقعیتی از زندگی، تجاری، حرفه‌ای، تحصیلی یا شخصی به کار بگیرید. استفان کاوی کاشف این قانون است که قدرت تغییر زندگی یا حداقل تغییر واکنش‌ها نسبت به موقعیت‌های مختلف را در انسان ایجاد می‌کند.

 

قانون 90/10

 

اصل۹۰/۱۰ چیست؟

اصل ۹۰ به ۱۰ تعبیری ساده و قابل فهم از زندگی را به انسان نمایش می‌دهد. بر اساس این قانون اتفاقات روزمره تنها ۱۰ درصد از زندگی را تشکیل می‌دهند. واکنش‌های انسان به این اتفاقات تشکیل دهنده بخش بزرگِ ۹۰ درصدی زندگی است.

به طور دقیق‌تر باید بگوییم که ما هیچ کنترلی روی ۱۰ درصد اتفاقات روزمره نداریم. خرابی ماشین در ترافیک سنگین، تأخیر پرواز یا بارش برف سنگین درست در روز ملاقات با مدیر یک مجموعه بزرگ می‌تواند تمام برنامه ما را به هم بریزد. ما قدرت کنترل این اتفاقات را نداریم. اما واکنش شما تعیین‌کننده ۹۰ درصد دیگر این دایره و به عبارتی بخش مهمی از ادامه اتفاقات روزمره است.

فرض کنید با خانواده‌تان در حال خوردن قهوه هستید. ناگهان و به صورت کاملاً اتفاقی فرزند کوچک خانواده باعث ریخته شدن قهوه روی پیراهن اتو کشیده شما می‌شود. شما مسئول این اتفاق نبودید و به طور حتم هیچ کنترلی روی آنچه اتفاق افتاده نداشتید. اما آنچه پس از این اتفاق می‌افتد، واکنش شما به ماجرا است. یعنی ۹۰ درصد ماجرا!

 

قانون 90/10 شماره2

 

اگر در آن لحظه با با اصل ۹۰/۱۰ آشنا نشده باشید به احتمال زیاد شروع‌کننده نبرد لفظی نسبتاً شدیدی با فرزند کوچک خانواده خواهید بود. در چشم بهم زدنی پس از سرزنش فرزند کوچک خانواده شروع به انتقاد از او و مادرش که در تربیت او کوتاهی کرده می‌کنید. سپس با عجله سراغ کمد لباس‌تان می‌روید و لباسی مناسب را انتخاب می‌کنید.

 

با سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت در خیابان‌های شهر حرکت می‌کنید و بلافاصله توسط پلیس به علت تخطی از مقررات راهنمایی و رانندگی جریمه می‌شوید. با عصبانیت دوباره پای خود را روی پدال گاز فشار می‌دهید و پس از ۲۰ دقیقه به محل کار خود می‌رسید اما ناغافل متوجه می‌شوید که کیف اداری خود را که حاوی اسناد و مدارک مهمی است، فراموش کرده‌اید. شما در آن لحظه وحشتناک‌ترین چهره جهان را در آینه می‌بینید!

 

 

قانون 90/10 شماره3

 

اتفاقات بد و بدتر پشت سرهم رخ می‌دهد اما به راستی چه کسی مقصر اصلی این ماجرا است؟

 

⦁ نوشیدن قهوه؟
⦁ فرزند کوچک خانواده؟
⦁ پلیس؟
⦁ خودِ شما؟

 

 

پاسخ درست “خودِ شما” است. نوع واکنش شما به فاصله ۵ ثانیه پس از ریخته شدن قهوه روی لباس‌تان تعیین‌کننده اتفاقات بعدی و در نهایت ساختن روزی اسف بار بود.

 

جمع‌بندی؛ اصل ۹۰/۱۰ بر زندگی شما تأثیر می‌گذارد

شانس همه چیز نیست. در بیشتر موارد ما انسان‌ها تعیین‌کننده اتفاقات روزمره خواهیم بود. استفان کاوی نویسنده کتاب ” ۷ عادت مردمان مؤثر ” بر همین جمله تأکید دارد. کاوی که یکی از تأثیرگذارترین نویسندگان آمریکایی است با معرفی اصل ۹۰/۱۰ توضیح می‌دهد که چگونه هر فرد می‌تواند تعیین‌کننده سرنوشت خود در جامعه باشد.

 

 

تیم تحریریه تام‌لند

آموزش اصولی ساخت ویدیو، معرفی ابزارها و تجهیزات تولید محتوای ویدیویی و کمک به خوانندگان عزیز برای ساخت ویدیوهای باکیفیت و پربازده، هدف اصلیِ تیم تحریریه تام‌لند است.

پشتیبانی و مشاوره تام‌لند

اگه برای ثبت‌نام و شرکت در کلاس‌ها،نیاز به مشاوره داری شماره‌ات رو بذار تا باهات تماس بگیریم

فیلد های "*" اجباری هستند

عضویت در خبرنامه تام‌لند

جهت دریافت رایگان به روزترین مقالات تام‌لند پست الکترونیک خود را وارد نمایید

مطالب پیشنهادی تام‌لند

مشاور سرپرست سازمان ملی سنجش و ارزشیابی نظام آموزش کشور از انتخاب رشته ۴۶۵ هزار نفر در رشته های با آزمون و ۶۵ هزار نفر در رشته های بدون آزمون دانشگاه ها خبر داد. علیرضا کریمیان در گفت وگو با ایسنا اعلام کرد که انتخاب رشته داوطلبان آزمون سراسری از ۱۴ شهریور …

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، سازمان ملی سنجش و ارزشیابی نظام آموزش کشور اعلام کرد که براساس مصوبات جلسه امروز سه شنبه ۲۰ شهریورماه ۱۴۰۳ شورای عالی انقلاب فرهنگی، تغییراتی در پذیرش داوطلبان آزمون سراسری سال ۱۴۰۳ به تصویب رسیده است.

آزمون اختصاصی تربیت معلم کنکور فرهنگیان ۱۴۰۴ به عنوان یک آزمون اختصاصی برای داوطلبان علاقه مند به شغل معلمی برگزار می شود. این آزمون به طور مستقل از کنکور سراسری برگزار شده و به طور خاص برای انتخاب و پذیرش دانشجو معلمان طراحی شده است. هدف اصلی این آزمون، جذب …

به گزارش ایسنا، شورای عالی انقلاب فرهنگی در جلسه امروز سه شنبه به ریاست دکتر مسعود پزشکیان و با حضور سران قوای مقننه و قضائیه، ماده واحده نحوه تعیین سهمیه مناطق داوطلبان آزمون سراسری سال ۱۴۰۴ را بررسی کرد. در این جلسه مقرر شد که نظام نامه جدیدی برای سهمیه بندی عادلانه مناطق داوطلبان تدوین شود که بر اساس تفکیک سهمیه های کنکور به صورت استانی خواهد بود.