شرایط انتقالی از دانشگاه سراسری

زمان مطالعه 5 دقیقه
شرایط انتقالی از دانشگاه سراسری
[sharethis-inline-buttons]

شرایط انتقالی از دانشگاه سراسری

پذیرش در دانشگاه های سراسری به خودی خود سختی هایی دارد و داوطلبان با مطالعه ای که برای آزمون سراسری داشته اند توانسته اند در یکی از رشته ها و دانشگاه ها پذیرفته شوند. پذیرش این دانشجویان بر اساس انتخاب رشته ای که انجام می دهند صورت می گیرد و این انتخاب رشته باید بر اساس استعداد و علایقی که داوطلب دارد انجام شده باشد. در این بین اما افرادی هستند که برای اینکه تنها در دانشگاه پذیرفته شوند دست به انتخاب هر رشته و دانشگاهی که شرایط تحصیل در آن را ندارند هم می زنند، و پس از قبولی و مشغول به تحصیل شدن در دانشگاه تصمیم می گیرند که رشته یا دانشگاه خود را تغییر دهند. این تنها یکی از دلایل انتقال دانشجویان از دانشگاه های سراسری می باشد. اگر شما هم از دسته دانشجویانی هستید که می خواهند از دانشگاه خود انتقالی بگیرند با ما همراه باشید تا با شرایط انتقالی از دانشگاه سراسری بیشتر آشنا شوید.

ممکن است دلایل دانشجویان برای انتقالی گرفتن متفاوت باشد اما این امکان برای همه وجود ندارد. به طور کلی انتقالی از دانشگاه سراسری کار آسانی نیست و داوطلبان تنها با شرایط خاصی می توانند از این راه دانشگاه خود را تغییر دهند. هر ساله یک بار امکان ثبت نام برای انتقالی از یک دانشگاه سراسری به یک دانشگاه دیگر وجود دارد که دانشجویان متقاضی، باید پیگیر زمان و فعال شدن سایت برای ثبت نام باشند. دانشجویان برای ثبت درخواست خود باید به سایت سازمان امور دانشجویان وزارت علوم (سجاد) مراجعه کنند.

شرایط انتقالی از دانشگاه سراسری

دلایل مختلف دانشجویان برای انتقالی از دانشگاه سراسری

دانشجویان دلایل مختلفی برای انتقال از دانشگاه محل تحصیل خود دارند که ممکن است برخی از آن ها برای وزارت علوم و تحقیقات قابل پذیرش باشد و با انتقالی آن ها موافقت شود، در برخی از موارد هم به هیچ عنوان با این درخواست ها موافقت نخواهد شد و دانشجیان موظف به ادامه تحصیل در دانشگاه خود می باشند.

  1. گاهی اوقات دانشگاه فاصله بسیار زیادی از محل زندگی فرد دارد و این موضوع شرایط سختی را برای او به وجود آورده است، همچنین مسائل و مشکلات خوابگاهی نیز می تواند در این موضوع دخیل باشد.
  2. وقتی دانشجو به بیماری سخت و خاصی مبتلا شده باشد می تواند درخواست انتقالی خود را ثبت نماید.
  3. والدین دانشجو به بیماری خاصی مبتلا شوند.
  4. یکی از دلایل تقاضای انتقالی می تواند این باشد که فرد در دوران دانشجویی متاهل شود.
  5. اگر دانشجو کفیل خانواده باشد (سرپرست خانواده)
  6. فرزنددار شدن دانشجو در دوران تحصیل

مدارک مورد نیاز برای انتقالی دانشجویان از دانشگاه سراسری

  1. کپی کارت ملی و شناسنامه
  2. معدل کل دانشجو (تا آخرین ترم تحصیلی)
  3. کارنامه قبولی آزمون سراسری
  4. فرم درخواست انتقالی
  5. تکمیل فرم مربوط به درخواست انتقال (فرم انتقالی یا مهمانی)
  6. گواهی عدم تخلف دانشجویی
  7. مدارک احراز هویت دانشجویان با شرایط خاص مانند گواهی فوت یا معلولیت سرپرست خانواده

شرایط نقل و انتقال دانشجویان از دانشگاه های سراسری

همان طور که گفته شد نقل و انتقال از یک دانشگاه به دانشگاه دیگر مستلزم داشتن شرایطی می باشد که دانشجویان با ارائه مدارکی از این شرایط می توانند برای موافقت با انتقالی خود امیدوار باشند، در ادامه شرایط نقل و انتقال دانشجویان از دانشگاه های سراسری را آورده ایم.

دانشجویانی که در هر مقطع تحصیلی ترم آخر هستند نمی توانند برای انتقال به یک دانشگاه دیگر اقدام نمایند.

امکان انتقال در هر یک از دوره های تحصیلی تنها یکبار می باشد و دانشجویان برای بار دوم مجاز به ثبت نام برای انتقالی نمی باشند.

دانشجویان حداقل باید یک نیم سال تحصیلی را در دانشگاهی که پذیرفته شده اند بگذرانند و بعد برای ثبت نام اقدام نمایند.

اگر فردی در یک دانشگاه مشغول ادامه تحصیل باشد و از کارکنان یا عضو هیئت علمی در یک دانشگاه دیگر باشد نمی تواند درخواست به انتقالی در دانشگاهی که مشغول به فعالیت حرفه ای در آن است را داشته باشد.

شرایط انتقالی از دانشگاه سراسری

رشته و  گرایشی که دانشجو در آن مشغول به تحصیل می باشد حتما باید در دانشگاه مبدا نیز ارائه شده باشد زیرا تمامی دانشگاه ها تمامی رشته ها را ارائه نمی دهند.

دانشجویانی که در رشته های بدون آزمون دانشگاه پذیرفته شده اند نمی توانند برای انتقالی اقدام نمایند و این طرح تنها مختص دانشجویانی است که در رشته های با آزمون پذیرفته شده اند.

دانشجویانی که دانشجوی دانشگاه های خارج از کشور هستند نمی توانند به دانشگاه های داخلی انتقالی بگیرند.

دانشجویانی که تابعیت ایرانی ندارند برای انتقالی باید درخواست خود را از طریق اداره امور بین الملل و کمیسیون نقل و انتقالات پیگیری کنند.
میانگین نمرات دانشجویانی که درخواست انتقالی دارند باید بالاتر از میانگین نمرات دانشجویان دانشگاه مقصد (در همان رشته) باشد، برای این کار از میانگین نمرات سه ترم متوالی دانشجویان دوره کارشناسی و دو ترم متوالی دانشجویان دوره کارشناسی ارشد استفاده می کنند.

دانشجویان دوره روزانه می توانند به دانشگاه های غیر انتفاعی و پیام نور انتقالی بگیرند.

دانشجویان نمی توانند برای دانشگاه هایی که در یک شهر قرار دارند انتقالی بگیرند.

دانشجویانی که درخواست میهمانی یا انتقالی به یک دانشگاه در دوره روزانه را داده اند و با درخواست آن ها موافقت شده است موظف به پرداخت شهریه به دانشگاه مقصد هستند، این موضوع زمانی لغو خواهد شد که بررسی شود داوطلب با توجه به رتبه ای که در آزمون سراسری کسب نموده است توانسته است در رشته و دانشگاه مقصد نیز پذیرش بگیرد.

نحوه انتقالی از دانشگاه دولتی

دانشجویان برای ثبت نام باید به سامانه سجاد (سامانه جامع امور دانشجویان) به نشانی portal.saorg.ir مراجعه کنند و به ثبت اطلاعات خود در این سامانه بپردازند.

پس از درج اطلاعات دقیق و درخواست خود متقاضیان یک کد پیگیری دریافت خواهند کرد که در زمان اعلام نتایج باید از این کد رهگیری استفاده نمایند.

شرایط انتقالی در برخی از دانشگاه ها متفاوت می باشد و دانشجو باید موافقت دانشگاه مبدا و مقصد را داشته باشد.

در چه صورتی به هیچ عنوان امکان انتقالی دانشجویان وجود ندارد؟

بسیاری از دانشجویان در زمان اعلام شده برای ثبت نام انتقالی اقدامات لازم را به عمل می آورند، اما در برخی مواقع به هیچ عنوان امکان بررسی درخواست دانشجو وجود ندارد:

  1. دانشجویان دوره شبانه نمی توانند برای انتقالی به دوره روزانه اقدام کنند.
  2. دانشجویان دانشگاه های غیر انتفاعی و پیام نور نمی توانند برای انتقالی به دوره های روزانه و شبانه دانشگاه های سراسری درخواست دهند.
  3. همچنین انتقالی از دانشگاه های غیر دولتی به دانشگاه های دولتی ممکن نیست.
  4. از دانشگاه های غیر دولتی به دانشکده های فنی و حرفه ای و مراکز علمی کاربردی نیز نمی توان انتقالی گرفت.

در هر صورت اگر قصد انتقالی گرفتن از دانشگاهی که در آن مشغول به تحصیل هستید را دارید باید بدانید که با این درخواست تنها در شرایط خاصی موافقت خواهد شد.

تیم تحریریه تام‌لند

آموزش اصولی ساخت ویدیو، معرفی ابزارها و تجهیزات تولید محتوای ویدیویی و کمک به خوانندگان عزیز برای ساخت ویدیوهای باکیفیت و پربازده، هدف اصلیِ تیم تحریریه تام‌لند است.

پشتیبانی و مشاوره تام‌لند

اگه برای ثبت‌نام و شرکت در کلاس‌ها،نیاز به مشاوره داری شماره‌ات رو بذار تا باهات تماس بگیریم

"*" indicates required fields

جدیدترین ها

عضویت در خبرنامه تام‌لند

جهت دریافت رایگان به روزترین مقالات تام‌لند پست الکترونیک خود را وارد نمایید

مطالب پیشنهادی تام‌لند

به گزارش ایسنا، شورای عالی انقلاب فرهنگی در جلسه امروز سه شنبه به ریاست دکتر مسعود پزشکیان و با حضور سران قوای مقننه و قضائیه، ماده واحده نحوه تعیین سهمیه مناطق داوطلبان آزمون سراسری سال ۱۴۰۴ را بررسی کرد. در این جلسه مقرر شد که نظام نامه جدیدی برای سهمیه بندی عادلانه مناطق داوطلبان تدوین شود که بر اساس تفکیک سهمیه های کنکور به صورت استانی خواهد بود.

به گزارش خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا، سازمان سنجش آموزش کشور جدول زمان بندی ثبت نام و برگزاری آزمون های سراسری و دکتری سال ۱۴۰۴ را اعلام کرد. بر این اساس، ثبت نام برای نوبت اول کنکور سراسری از ۲۰ آبان امسال آغاز شده و تا ۲۶ آبان ادامه خواهد داشت. نوبت اول این کنکور در روزهای ۱۱ و ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۴ برگزار می شود.

به گزارش جماران، عبدالحسین خسروپناه، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، درباره تغییرات کنکور اعلام کرد که مدل کنکور تغییری نخواهد کرد. وی اظهار داشت: (در مدل قبلی، دانش‌آموزان تنها به تست‌زنی مشغول بودند و دبیرستان‌ها عملاً نقش خود را از دست داده بودند. پیش از این، آمار قبولی مدارس غیرانتفاعی در رتبه‌های بالای کنکور بیشتر بود؛ اما اکنون دانش‌آموزان مدارس دولتی موفقیت بیشتری دارند.)

به گزارش خبرگذاری ایسنا، ثبت نام و انتخاب رشته پذیرش دانشجو فقط بر اساس سوابق تحصیلی در مقاطع کاردانی ناپیوسته و کارشناسی پیوسته از مهرماه ۱۴۰۳ برای دانشگاه آزاد اسلامی شروع می شود