همه چیز درباره کنکور انسانی

زمان مطالعه 5 دقیقه
[sharethis-inline-buttons]

همه چیز درباره کنکور انسانی

تا سال‌‌‌‌‌های گذشته رشته علوم انسانی طرفداران بسیار زیادی نداشت اما در چند سال اخیر روز به روز شاهد افزایش تعداد داوطلبان این گروه آزمایشی ‌‌‌‌‌می‌باشیم. بنابراین ‌‌‌‌‌می‌توانیم بگوییم رشته علوم انسانی یکی از پرطرفداترین رشته‌‌‌‌‌ها در بین دانش آموزان شده است و با افزایش تعداد آن‌‌‌‌‌ها رقابت در آزمون سراسری و قبولی در رشته و دانشگاه‌‌‌‌‌های پرطرفدار بیشتر می‌شود. بسیاری از افرادی که به سراغ این گروه آزمایشی ‌‌‌‌‌می‌روند امیدشان به قبولی در رشته وکالت، روانشناسی و … در دانشگاه‌‌‌‌‌های مطرح کشور ‌‌‌‌‌می‌باشد که برای قبولی در آن‌‌‌‌‌ها باید تلاش بسیار بالایی داشته باشند.

داوطلبانی که متقاضی شرکت در کنکور انسانی هستند ‌‌‌‌‌می‌توانند با داشتن یک برنامه کاربردی در سال کنکور به خوبی مطالعه کنند. قبولی در رشته‌‌‌‌‌های پرطرفدار این گروه آزمایشی با تلاش بالا ممکن است و در نهایت شرایط شغلی خوبی برای افراد فراهم ‌‌‌‌‌می‌آورد. رشته‌‌‌‌‌های زیر مجموعه علوم انسانی عمدتا رشته‌‌‌‌‌هایی مرتبط با روابط انسانی و اجتماع هستند، این دست رشته‌‌‌‌‌ها در جوامع مختلف بسیار حائز اهمیت هستند و توجه ویژه‌ای به آن‌‌‌‌‌ها ‌‌‌‌‌می‌شود. بنابراین افرادی که به دنبال تحصیل در رشته‌‌‌‌‌های علوم انسانی ‌‌‌‌‌می‌باشند باید بتوانند برای روابط انسانی ارزش بسیار بالایی قائل باشند و در این راستا هدفمند قدم بردارند.

منابع کنکور انسانی

تا سال گذشته در کنکور علوم انسانی دروس عمو‌‌‌‌‌می ‌هم جای داشتند اما از کنکور دی ماه 1401 به بعد دروس عمومی به طور کلی از دفترچه آزمون سراسری حذف شدند و تاثیر این دروس از طریق امتحانات نهایی بر رتبه داوطلبان اعمال ‌‌‌‌‌می‌شود. داوطلبانی که قصد شرکت در آزمون علوم انسانی را دارند باید به منابع درسی خود توجه ویژ‌‌‌‌‌ه‌ای داشته باشند. در ادامه با این منابع آشنا خواهید شد.

ریاضی : ریاضی و آمار(1) – ریاضی و آمار (2) – ریاضی و آمار (3)

زبان و ادبیات فارسی : علوم و فنون ادبی (1)  – علوم و فنون ادبی (2) – لوم و فنون ادبی (3)

زبان عربی : عربی (1) – عربی (2) – عربی (3)

تاریخ : تاریخ (1) ایران و جهان باستان – تاریخ (2) از بعثت پیامبر اسلام تا پایان صفویه  – تاریخ (3) ایران و جهان معاصر – تاریخ اسلام (1) – تاریخ اسلام (2)

جغرافیا : جغرافیای ایران  – جغرافیا (2) جغرافیای ناحی‌‌‌‌‌ه‌ای  – جغرافیا (3) کاربردی

علوم اجتماعی : جامعه شناسی (1) – جامعه شناسی (2) – جامعه شناسی (3)

فلسفه : فلسفه (1) – فلسفه (2)

اقتصاد منطق روان شناسی

این دروس، دروسی هستند که هر یک ضریب متفاوتی را به خود اختصاص ‌‌‌‌‌می‌دهند و داوطلبان باید با توجه به ارزش هر یک از این دروس به مطالعه آن‌‌‌‌‌ها بپردازند. داوطلبان توجه داشته باشند حذف دروس عمومی به معنی بی تاثیر بودن آن در آزمون سراسری نیست بلکه نمره امتحانات نهایی داوطلبان بر روی رتبه هر داوطلب به طور مستقیم تاثیرگذار ‌‌‌‌‌می‌باشد.

ضریب دروس کنکور علوم انسانی

علوم انسانی در بین دیگر رشته‌‌‌‌‌ها، رشته‌ای است که تعداد دروس آن بیشتر است و هر یک از این دروس ضریب متفاوتی دارند و به دنبال آن تاثیر آن‌‌‌‌‌ها بر روی رتبه داوطلب متفاوت ‌‌‌‌‌می‌باشد. قطع به یقین داوطلبان باید تمامی این دروس را به خوبی مطالعه نمایند و با آمادگی بسیار بالایی در جلسه کنکور حاضر شوند. همچنین این آزمون تنها 60 درصد رتبه داوطلبان را به خود اختصاص داده است و 40 درصد آن مختص امتحانات نهایی است.

نام درسضرایب
ریاضی6
اقتصاد2
ادبیات اختصاصی8
عربی اختصاصی5
تاریخ و جغرافیا5
علوم اجتماعی5
فلسفه و منطق5
روان شناسی2

 

نحوه مطالعه دروس رشته علوم انسانی

برخی از دروس رشته علوم انسانی مانند تاریخ و جغرافیا، علوم اجتماعی و … کاملا دروسی توصیفی و حفظی هستند برخی دیگر مانند ادبیات فارسی، عربی، منطق و … دروسی تحلیلی هستند که داوطلبان باید در مطالعه هر کدام از این دروس روش مناسب را به کار ببرند. دروس حفظی دروسی هستند که نیازمند تکرار ‌‌‌‌‌می‌باشند، تکرار باعث ‌‌‌‌‌می‌شود تا مطالب در حافظه بلند مدت ثبت شوند. دروس تحلیلی نیازمند حل تست فراوان هستند، این روش یکی از بهترین روش‌‌‌‌‌های مطالعه برای دروس تحلیلی است.

در این رشته نیز در ابتدا باید کتب درسی مطالعه شوند و تمرین‌‌‌‌‌هایی که در آن‌‌‌‌‌ها آمده است مورد بررسی قرار گیرد، پس از مطالعه دقیق کتاب‌‌‌‌‌های درسی داوطلبان ‌‌‌‌‌می‌توانند به سراغ کتاب‌‌‌‌‌های کمک آموزشی بروند و همزمان با مطالعه درسنامه‌‌‌‌‌های این کتاب‌‌‌‌‌ها به حل تست‌‌‌‌‌های متنوعی از هر درس بپردازند. حل تست در تمامی دروس بسیار کارساز ‌‌‌‌‌می‌باشد و باعث ‌‌‌‌‌می‌شود تسلط داوطلبان در دروس بالا رود.

همچنین با حل تست‌‌‌‌‌ها نباید از تحلیل آن‌‌‌‌‌ها غافل شد. حل کردن تست بدون تحلیل آن‌‌‌‌‌ها تنها هدر دادن زمان است. بنابراین داوطلبان باید زمانی را به تحلیل تست‌‌‌‌‌ها اختصاص دهند.

شرایط ثبت نام در کنکور علوم انسانی

ثبت نام در هر گروه آزمایشی با شرایطی همراه است که داوطلبان با داشتن این شرایط ‌‌‌‌‌می‌توانند برای شرکت در آزمون سراسری ثبت نام نمایند.

  1. داوطلبان نظام جدید باید دیپلم خود را تا تاریخ 31 / 6 / 1402 دریافت کنند. داوطلبان نظام قدیم نیز با در دست داشتن دیپلم چهار ساله یا مدرک کاردانی امکان ثبت نام در این گروه ازمایشی را دارند.
  2. داوطلبانی که در سال گذشته در دوره روزانه پذیرفته شده اند منعی برای ثبت نام ندارند.
  3. دانشجویانی که در دوره شبانه، دانشگاه‌‌‌‌‌های آزاد، غیر انتفاعی، پیام نور، پردیس خودگردان و … مشغول به تحصیل هستند نیازی به انصراف از دانشگاه ندارند و ‌‌‌‌‌می‌توانند در این آزمون شرکت کنند.

تعداد سوالات آزمون علوم انسانی همراه با زمان پاسخگویی  

داوطلبان در جلسه آزمون سراسری گروه علوم انسانی دو دفترچه دریافت ‌‌‌‌‌می‌کنند که هر کدام از آن‌‌‌‌‌ها برخی از دروس را در خود جای داده اند. زمان پاسخگویی به سوالات این دو دفترچه از قبل مشخص شده است و داوطلبان با توجه به زمانی که در اختیار آن‌‌‌‌‌هاست به پاسخگویی سوالات ‌‌‌‌‌می‌پردازند.

دفترچهنام دروستعداد سوالاتزمان پاسخگویی به کل سوالاتزمان پاسخگویی به هر سوال
شماره یکریاضی2025 دقیقه75 ثانیه
اقتصاد1510 دقیقه40 ثانیه
زبان و ادبیات فارسی3030 دقیقه60 ثانیه
علوم اجتماعی2015 دقیقه45 ثانیه
شماره دوزبان عربی2020 دقیقه60 ثانیه
تاریخ و جغرافیا3025 دقیقه50 ثانیه
فلسفه و منطق2020 دقیقه60 ثانیه
روان شناسی2015 دقیقه45 ثانیه

 

انتخاب رشته کنکور علوم انسانی

انتخاب رشته کنکور علوم انسانی همزمان با دیگر رشته‌‌‌‌‌ها در اواسط مرداد ماه انجام ‌‌‌‌‌می‌شود. داوطلبان باید به استعداد و علاقه خود توجه ویژ‌‌‌‌‌ه‌ای داشته باشند و تنها برای این که در یک دانشگاه پذیرفته شوند دست به انتخاب رشته‌ای که به آن علاقه ندارند، نزنند. در این مسیر همراهی یک مشاور ‌‌‌‌‌می‌تواند بسیار کمک کننده باشد. شناختن محیط کار پس از فارغ التحصیلی، مسیر شغلی و درآمد … همگی اطلاعاتی هستند که داوطلبان باید قبل از انتخاب رشته درباره آن‌‌‌‌‌ها بدانند.

در زمان انتخاب رشته مطالعه دفترچه راهنمای انتخاب رشته گروه آزمایشی علوم انسانی یکی از مهم‌ترین کارهاست. داوطلبان باید رشته‌‌‌‌‌ها و دانشگاه‌‌‌‌‌هایی که ارائه دهنده این رشته‌‌‌‌‌ها هستند را در نظر بگیرند و به انتخاب آن‌‌‌‌‌ها بپردازند. همچنین داوطلبانی که در آزمون سراسری دی ماه شرکت نموده اند نیز انتخاب رشته آن‌‌‌‌‌ها در اواسط مرداد ماه خواهد بود.

پرطرفداترین رشته‌‌‌‌‌های گروه آزمایشی علوم انسانی

در هر گروه آزمایشی چند رشته وجود دارد که نسبت به دیگر رشته‌‌‌‌‌ها رقابت برای قبولی در آن‌‌‌‌‌ها بیشتر است. یعنی افراد بیشتری برای قبولی در آن‌‌‌‌‌ها تلاش ‌‌‌‌‌می‌کنند. شرایط شغلی، درآمد، جذابیت رشته و … باعث ‌‌‌‌‌می‌شود که برخی رشته‌‌‌‌‌ها طرفداران بیشتری داشته باشند. در ادامه با رشته‌‌‌‌‌های پرطرفدار علوم انسانی اشنا خواهید شد.

  1. حقوق
  2. روان شناسی
  3. مدیریت
  4. حسابداری

 

 

تیم تحریریه تام‌لند

آموزش اصولی ساخت ویدیو، معرفی ابزارها و تجهیزات تولید محتوای ویدیویی و کمک به خوانندگان عزیز برای ساخت ویدیوهای باکیفیت و پربازده، هدف اصلیِ تیم تحریریه تام‌لند است.

پشتیبانی و مشاوره تام‌لند

اگه برای ثبت‌نام و شرکت در کلاس‌ها،نیاز به مشاوره داری شماره‌ات رو بذار تا باهات تماس بگیریم

"*" indicates required fields

جدیدترین ها

عضویت در خبرنامه تام‌لند

جهت دریافت رایگان به روزترین مقالات تام‌لند پست الکترونیک خود را وارد نمایید

مطالب پیشنهادی تام‌لند

عبدالوحید فیاضی عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری تسنیم، در پاسخ به این پرسش که

با اینکه حساسیت و دقت بسیار بالایی در سیستم های نمره دهی و صدور کارنامه وجود دارد، اما در برخی اوقات متقاضیان نسبت

به نقل از مشرق نیوز، سخنگوی کمیسیون آموزش مجلس اعلام کرد: وزیر پیشنهای آموزش و پرورش، وزیر پیشنهادی علوم، رئیس سازمان سنجش و

با اعلام نتایج کنکور فرهنگیان سازمان سنجش و آموزش کشور طریقه ثبت اعتراض به نتایج این آزمون را اعلام کرد. افرادی که نسبت