مهارت آزمون دادن از زبان استاد محمودی
مهارت اول: تمرین کنید تا بگویید نه !
عدهای از دانشآموزان که به تسلط کامل روی مباحث آزمون نرسیده اند ، از اینکه پاسخبرگ آنها سفید باشد احساس اضطراب میکنند و شتاب زده سوالات شک دار و سایر سوالات را ” شانسی ” پاسخ میدهند که پاسخبرگ را پر کرده باشند.
از طرف دیگر وسوسهای برای پاسخ گویی به سوالها (خصوصاً برای داوطلبانی که مباحث آزمون را مطالعه کردهاند.) وجود دارد.
داوطلبان حرفهای آزمون سراسری تمرین میکنند تا در برابر این وسوسه مقاومت نموده و از اینکه پاسخبرگ آنها سفید باشد، احساس اضطراب نمیکنند و میدانند که اگر به سوالهایی که مسلط نیستید پاسخ ندهند ، نتیجه آنها بهتر میشود.
راهکار 1 : برای اینکه بتوانید سرجلسه خودتان را کنترل کنید و صرفاً سوالاتی را که مطمئن هستید پاسخ دهید، لازم است این موضوع را بارها در منزل و در قالب تستزنی به صورت سنجشی تمرین کنید تا جزئی از ناخودآگاه شما شود.
راهکار 2 : با مطالعه عمیق و مفهومی سعی کنید محتوا را کامل یاد بگیرید و بفهمید. سپس تمرین کنید تا حضور ذهن کامل روی مطالب داشته باشید. در این صورت ناخودآگاه تعداد سوالات شکدار شما کاهش پیدا میکند و مشکل ” نه” گفتن از بین میرود.
مهارت دوم : هیچ درسی را سفید نگذارید و یا برنامهریزی شده رها نکنید !
در هر آزمون قطعاً تعدادی سوال ساده ( آشنا و تکراری ) وجود دارد که پاسخ گویی به همین سوالها میتواند اختلاف معنا داری را در رتبه شما ایجادکند.
ترازی که با رها کردن یک درس از دست میدهید باعث میشود تا درصد ارزشمند شما در سایر دروس مزیت رقابتی برای شما محسوب نشود. مثلاً برای کنکور 1402 و با تغییر حذف زیرگروهها ، درس زمین شناسی دارای ضریب است و پاسخگویی به این درس حتماً اختلاف تراز خوبی میتواند ایجاد کند.
متاسفانه داوطلبان کم کار با برنامهریزی از قبل ، درسی را رها میکنند. در حالی که همان درس اگر به صورت مداوم مطالعه میشد و تستزنی آن انجام میشد نقطه ضعف نبود و اتفاقاً نقطه قوت میشد.
کنکور در سالهای اخیر ثابت کرده است که داوطلبانی که میانگین قابل قبول دارند رتبه مطلوب تر و تراز بهتری نسبت به افرادی که نوسانی عمل میکنند کسب میکنند. ( دو تا درصد 50% بهتر از یک درصد صفر و یک درصد 100 است) ( با در نظر گرفتن ضرایب یکسان البته!)
راهکار 1 : هرگز اجازه ندهید یک درس به نقطه ضعف پایدار شما تبدیل شود. حداقل تعدادی فصل را بخوانید و پرکاری تستی داشته باشید تا به صورت کامل آن درس حذف نشود.
راهکار 2 : با برنامهریزی صحیح و پاینبدی به برنامه، کاری کنید که برای تمام دروس آزمون آمادگی داشته باشید و قرار نباشد برنامهریزی شده درسی را پاسخ ندهید. گاهی حتی یک پاسخ درست شما را به هدف نزدیکتر میکند ، پس به هیچ عنوان درسی را سفید نگذارید.
مهارت سوم : تکنیک X و –
هدف از انجام این تکنیک آنست که خود را ملزم به پاسخگویی همه ی سوالهای یک درس به طور پشت سر هم و متوالی پاسخ نکنید! ( ویژه ی داوطلبانی که اگر یک سوال را پاسخ ندهند نمیتوانند روند آزمون دادن را به درستی هدایت کنند)
راهکار :
سوالهای دشوار را در مرحله اول پاسخ گویی کنار بگذارید و با علامت – در کنار سوال آنها را مشخص کنید.
سوالهای وقت گیر نیز باید در اولین مرحله کنار گذاشته شوند و با علامت x در کنار سوال آنها را مشخص کنید.
در مورد سوالهای شک دار راهکاری را توصیه میکنم و آن اینست که …
پس از پاسخ به کلیه ی سوالهای باقیمانده ، حال وقت آنست که به سوالهای وقت گیر پرداخته و …
بررسی یک مشکل در مورد تکنیک X و – :
از کجا باید بتوانیم با یک نگاه به سوال ، عادی بودن ، وقت گیر بودن و یا دشوار بودن را تشخیص بدهیم ؟
با اجرای برنامه ، مطالعه منظم ، تستزنی صحیح و به طور کلی درس خواندن حرفهای !
مهارت چهارم : مدیریت زمان :
اکثر دانشآموزان وقتی میخواهند کاری را در مدت زمان کوتاهی انجام دهند ، عجله میکنند و درهمین حالت، میزان دقت آنها کاهش پیدا میکند. برای رفع این مشکل راهکار پیشنهادی ، رعایت اصول مدیریت زمان است.
اصول مدیریت زمان عبارتند از :
هر درس را در زمان پیشنهادی خودش پاسخ دهید.
به زمان آغاز و پایان هر درس پایبند باشید.
روی سؤالات مکث بیش از حد نکنید و از تکنیک X و – استفاده کنید.
گاهی به ساعت نگاه کنید و به زمان توجه داشته باشید. ( هر 15 دقیقه یکبار)
اگر فرصت پاسخگویی درسی تمام شد ، به سرعت از آن عبور کنید و خودتان را توجیه نکنید !
عدم مدیریت زمان هم میتونه منجر به بی دقتیهای زیادی بشه. پس مدیر زمان باش !
راهکار جانبی 1 : در منزل تست زماندار ( سنجشی ) بزنید. منتظر تشریفات خاصی برای شروع تستزنی سنجشی نباشید. تستزنی سنجشی ، مخصوصاً ابتدای کار ، برای شما ناخوشایند است ولی امیدوار باشید و صبور. در این صورت بعد از گذشت یک الی دو ماه از پیشرفت خودتان متعجب خواهید شد.
راهکار جانبی 2 : با زمان آشتی کنید . زمان و دقایق را به درس خواندن خودتان اضافه کنید. شما باید شناخت دقیقی از گذر زمان داشته باشید.
مهارت پنجم : فقط یکبار برای خواندن صورت سوال و گزینهها فرصت دارید !
بعضی از داوطلبان به دلیل اضطراب آزمون ، عدم رسیدن به سرفصل مباحث ، عدم مدیریت زمان و … آنقدر مضطرب هستند که مجبورند چند بار صورت یک سوال را بخوانند تا بفهمند . این گروه یا اولین بار بی دقت و به سرعت صورت سوالات را میخوانند که اشتباه است و یا آنقدر اضطراب دارند که هرچه میخوانند چیزی متوجه نمیشوند که این هم اشتباه است.
گروهی دیگر فکر میکنند با امتحان تشریحی مواجهه هستند و انتظار دارند که انتهای آزمون فرصت برای کنترل جوابها داشته باشند که این هم انتظار اشتباه و بیمنطق است.
صورت سؤال را باید چند بار و چگونه بخوانیم تا آن را بفهمیم ؟!
شما فقط یکبار ( همان بار اول ) فرصت دارید که صورت سوالات را با دقت بخوانید و در همان مرحله اول بفهمید . باید تمرین کنید تا روی این مهارت تسلط پیدا کنید.
برای افزایش دقت و تمرکز ، دست یا قلمتان روی سؤال باشد و کلمه به کلمه، صورت سوال و گزینههای آن را بخوانید. در برخورد با واژه ی کلیدی ، دور آن دایره بکشید. دور آن دایره بکشید، نه اینکه زیر آن خط بکشید !!
در آزمونهای تستی ، فرصت برای کنترل مجدد پاسخها نیست! تمام تمرکز خود را بکار گیرید که پس از پاسخ دادن به یک سوال ، نیاز به تغییر گزینه و خواندن مجدد صورت سوال و … نباشد.
مهارت ششم : برخورد با سوالات ساده ( تکراری )
بارها اتفاق افتاده است که دانشآموزان در سؤالات ساده بیدقتی میکنند و این به دلیل خوشحالی درونی!! از برخورد با سؤال ساده و کاهش غیر ارادی دقت در این سؤالهاست. باید بدانید که طراحان از این قضیه باخبرند و دامهای آموزشی را در سؤالات ساده و تکراری قرار میدهند . حواستان باشد که وقتی با سؤال ساده مواجه میشوید، باید بیشتر دقت کنید.
راهکار : میتوانید با یک تغییر فیزیکی ، مثل دفترچه را در دست گرفتن یا با قائم نشستن بر روی صندلی تمرکز و دقتتان را افزایش دهید.
مهارت هفتم : عادت به فضای کم دفترچه برای حل مسائل :
عدم وجود فضای کافی برای حل مسائل در دفترچه سوالات چالش بسیاری از دانشآموزان است که میتواند باعث عصبانی شدن آنها شود. از طرف دیگر یکی از علتهای بیدقتی در جلسهی آزمون کمبود فضای کافی برای حل مسائل دروسی مثل ریاضی و فیزیک است.
منشاء این مشکل به این دلیل است که زمانی که تست میزنید در هم و نامنظم مینویسید و در استفاده از چرکنویس زیاده روی میکنید.
راهکار : در خانه چرکنویسهای خود را باریک کنید تا عادت کنید که در جای محدود، محاسبات را انجام دهید. تا واقعاً حرفهای نشدهاید ، هیچ چیزی را ذهنی محاسبه نکنید ! گاهی اختصاص دادن 20 ثانیه زمان بیشتر ، بهتر از از دست دادن یک سوال صحیح و تبدیل آن به یک تست غلط یا نزده ( به دلیل نرسیدن به پاسخ ) است.