ما تو این مقاله قصد داریم به تحلیل کارنامه کنکور دی ماه بپردازیم. اگرچه به دلیل عدم انتشار نمره کل نمیتونیم به خوبی در مورد کیفیت درصدهای کسب شده توسط داوطلبان نظر بدیم. چون در یک رقابت، درصد به تنهایی نمیتونه معنایی داشته باشه، وقتی این درصد با عملکرد بقیه دانش آموزا مقایسه بشه و تراز داشته باشه میتونیم بگیم که وضعیت به چه صورتی هست. البته احتمال داره یه سیاستی پشت عدم ارائه تراز از طرف سازمان سنجش وجود داشته باشه.
به احتمال زیاد همونطور که بسیاری از ما میگفتیم کنکور دی یه کنکور آزمایشیه. سازمان سنجش هم بهش اعتقاد داشته و به درصد اکتفا کرده یا اگه تراز میداد بعد این تراز با تراز کنکور تیر 1402 مقایسه میشد، شاید اون موقع برای دانش آموزان ابهاماتی رو ایجاد میکرد که چرا این درصدها این تراز رو داده. بنابراین ظاهرا تصمیم بر این بوده که کارنامه فقط با درصد ارائه بشه و تراز نداشته باشه.
البته اینجور مواقع سنجش یه راهکاری داره به نام ضریب هم ترازی. در هم ترازی سازمان سنجش میاد دو تا جامعه آماری با دو تراز رو یکسان میبینه! کنکور تیر 1401 آزمونش هیچ ارتباطی به کنکور تیر 1402 نداره و در نهایت در بین کنکور دی 1401 و تیر 1402 اون آزمونی که تراز شما بالاتر باشه به عنوان نمره کل آزمون اختصاصی با تاثیر60 درصد لحاظ میشه و 40 درصد هم تاثیر معدل شماست.
پس با این کارنامه فعلی هر حرفی که درباره قبولی در یک رشته خاص و غیره بزنیم صد در صد غلطه. حتی اظهار نظر در مورد اینکه مثلا درصد 60 درصد در درس شیمی یک درصد مطلوبه یا نه هم بی معنیه چون کنار این درصد تراز نداریم. بنابراین از این فضاها فاصله بگیرید، احتمالا در شبکههای مجازی به واسطه فتوشاپ یا تغییراتی که به راحتی میشه روی یه عکس اعمال کرد یه سری کارنامههای عجیب و غریب هم ممکنه ببینید، اینا اصلا ناراحتتون نکنه چون صد در صد فیکه.
بازخورد بیشتر بچه ها حالا با هر درصدی، یکی با 10 درصد در یه درس یکی با 40 درصد یکی با 60 درصد این بوده که فکر میکردن درصد خیلی بهتری به دست بیارن. حالا این درصدا چرا با انتظارات دانش آموزا نمیخونه؟ به این دلیل که بچهها در طول سال به اون پالسهایی که آزمونهای آزمایشی بهشون میده، به اون پالسهایی که مشاور تحصیلی بهشون میده توجهی نمیکنن. یجورایی با اون کم کاریهایی که دارن، با بیانضباطیهایی که تو درس خوندن دارن با بد درس خوندنها، با حضور خیلی زیاد تو فضای مجازی، خیلی راحت برخورد میکنن. برای همین این درصد باعث میشه که تعجب کنن.
ممکنه همین دانشآموزی که الان ده درصد زده رو اگه بیاین نتایج آزمونهای در طول سالش رو نگاه کنید میبینید تو تک فصلا 30/ 40 درصد زده و خب معلومه وقتی هر تک فصلی رو 30/40 درصد میزنی وقتی در قالب یک آزمون جامع دربیاد میشه 10 درصد. چون در ازمون جامع ما همیشه افت درصد داریم، به این دلیل که دانش آموز باید حضور ذهن روی تمام عناوین اون درس داشته باشه.
در واقع اگر دانش آموزی بخواد خیلی هوشمندانه نگاه بکنه نباید از درصدی که کسب کرده، زیاد تعجبی داشته باشه. حالا شاید نسبت به محدوده خودش 10 / 15 درصد افت داشته و این افت رو بشه به استرس و نگرانی ربط داد اما اصل موضوع اینه که دانش آموزی که تو آزمونهای آزمایشی 30 / 40 درصد میزنه نمیتونست انتظار داشته باشه که تو کنکور دی 70 / 80 درصد بزنه.
اینجا باید این موضوع رو هم در نظر گرفت که اصلا دانش آموزان برای کنکور دی مطالب رو تموم نکرده بودن و در واقع کنکور دی به لحاظ زمانی در موقعیت اشتباهی برگزار شد. شاید اگه همین آزمون در انتهای فروردین برگزار بشه، اتفاق بهتری بیوفته چون حجم بیشتری رو در هر درس مطالعه کردن و طبیعتا میتونن تعداد سوالات بیشتری رو پاسخ بدن.
اما با تمام این اتفاقات توصیه فعلی ما این هست که اول واقعیتهارو بپذیریم یعنی قبول کنیم هر درصدی که الان کسب کردیم واقعا درصد خودمونه. برای مثال اون کسی که الان رفته و درسی رو تو آزمون 15 درصد زده راه اینکه این 15 درصد رو به 70 درصد برسونه این هست که قبول کنه این 15 درصد مال منه. چون اگر این پذیرش اتفاق بیوفته حالا به دنبال این میوفته که چرا 15 درصد زدم و میتونه بره اون مشکلات و موانعی که داشته رو حل کنه اما اگه نه، بگه این 15 درصد برای من نیست و با این انکار جلو بره متاسفانه درصدی مشابه با این یا با اندکی رشد رو در کنکور تیر 1402 کسب میکنه.
حالا این که ما قبول بکنیم تو علم روانشناسی هم هست، ما یه روش درمانی داریم به نام اکت که در واقع بهش میگن درمان مبتنی بر پذیرش واقعیت! این روش میگه که خیلی از آدما اگه واقعیتهارو بپذیرن این خودش یعنی درمان شده، این که ما بپذیریم یه جایی اشتباه کردیم، مثلا تو خوندن اگر داشتیم زیست شناسی میخوندیم باید به حضور ذهنمون روی مطالب توجه میکردیم باید به جزئیات مطالب دقت میکردیم اما نکردیم و از کنارش رد شدیم. رفتیم سر جلسه آزمون اکثر سوالای زیست برای ما مشابه بوده و نمونه اون رو تو جزوه دیده بودیم اما نتونستیم جواب بدیم. پس نشون دهنده اینه که وقتی داریم سوالارو میخونیم ظاهرا اون کیفیت عالی رو نداره یا شاید لازمه که این ها با دفعات بیشتری مرور بشه.
خود این مرور، پیش نیازش اینه که ساعت مطالعه افزایش پیدا بکنه که هم شما بتونید مباحثجدید رو مطالعه کنید و هم بتونید مباحث قبلی رو دائما مرور کنید. شاید لازم باشه وقتی یک سوال رو حل میکنید و اون سوال به جواب درستی نمیرسه یا نزده میشه دو بار سه بار اون سوال رو حل کنید و یا علامت بزنید و تو ساعتهای دیگه روش تمرکز کنید. به هر حال اینها نمونه سرنخهاییه برای اینکه اگر شما واقعیتهارو پذیرفتین بتونید درصد خودتون رو اصلاح کنید و تغییر درش اتفاق بیوفته.
توصیه دوم این که امیدوار باشید! چون به هرحال شما تو مسیر هستید و مانند یک رودی هستید که دارید حرکت میکنید به سمت دریا. شما با تقویم به سمت کنکور 1402 حرکت میکنید، چه بخواید چه نخواید! و این مسیر دیگه دوربرگردونی نداره که مارو برسونه به ابتدای مرداد، لزومی هم نداره که با این دوربرگردونه بخوایم برگردیم چون زمان باقی مونده زمان ارزشمندیه، به کنکور نزدیکتر شدیم و شما تجربیاتتون توی آزمون دادن بیشتر شده، جدیتر شدید از این به بعد وقت آزاد شما بیشتره چون اکثر کلاسهای سالیانه یا مدارس رو به اتمام هستند و این فرصت پیش رو برای بازخوانی مطالب و حل تست مطالب بیشتره.
شما چه بخواین چه نخواین به آزمون کنکورتیر نزدیک میشین، فرقش اینه که اگر امیدوارانه حرکت کنید انرژی شما برای درس خوندن بیشتره پس حتما کیفیت مطالعتون هم بالاتر میره. خیلی از بچهها هستن که ممکنه تلاش بکنن اما این تلاش همراه با ناامیدی باشه. احساسشون بر اینه که اصلا قبول نمیشن و واقعا روزی 11 / 12 ساعت هم دارن درس میخونن، اتفاقی که این احساس روی درس خوندن شما ایجاد می کنه یه خروجی بی کیفیته. یعنی فرق اینکه من امیدوار باشم یا امیدوار نباشم این نیست که امیدواری به تنهایی باعث میشه که شما رتبه عالی تو کنکور بیارید، نه! امیداری باعث میشه که شما پالس خوبی رو تو وجودتون احساس بکنید و اون پالس روی کیفیت مطالعه شما تاثیر میزاره و طبیعتا هرچقدر کیفیت مطالعه شما بیشتر باشه شما میتونید نتیجه مطلوبتری رو در آزمون سراسری به دست بیارید.
زمان نسبیه، یک روز تو اردیبهشت ماه رو نمیشه با یک روز در مهرماه مقایسه کرد بنابراین ارزش زمان باقی مونده خیلی زیاده، وقتی تمام مشاورین و معلمهای شما یک نظر هستند که این زمان، زمان ارزشمندیه، بپذیرید! مثل همون مورد اول که گفته شد پذیرش به شما کمک میکنه و تردید نداشته باشید که اگه از این فرصت استفاده بکنید حتما میتونید شاهد جهش باشید. جهش زمانی رخ میده که ما به مرورها نزدیک میشیم چون در مرورها شما یک فصل رو قبلا خوندید و چند درصد زدید و حالا دوباره بازخوانی میکنید و مجددا تست میزنید و اون درصد پایین به درصدهای بالاتری میرسه. حالا آزمونهای مبحثی میزنید و آزمونهای جامع میزنید و این درصد بالاتر رو هم میتونید به 70 / 80 درصد برسونید.
درنهایت ازتون میخوام با دیدن درصدهای کنکور دی ناامید نشید، به عنوان یه کنکور ازمایشی بهش نگاه کنید که نقات قوت و ضعفتون رو داره نشون میده. ازین زمان باقیمانده به بهترین شکل استفاده کنید. مرور و جمعبندی چندباره مطالب فرموشتون نشه.
با اروزی موفقیت برای همتون تو کنکور تیر ماه