تحلیل کارنامه کنکور دی با استاد محمودی

زمان مطالعه 5 دقیقه
فهرست محتوا

ما تو این مقاله قصد داریم به تحلیل کارنامه کنکور دی ماه بپردازیم. اگرچه به دلیل عدم ­انتشار نمره کل نمی­تونیم به خوبی در مورد کیفیت درصدهای کسب شده توسط داوطلبان نظر بدیم. چون در یک رقابت، درصد به تنهایی نمی­تونه معنایی داشته باشه، وقتی این درصد با عملکرد بقیه دانش آموزا مقایسه بشه و تراز داشته باشه می­تونیم بگیم که وضعیت به چه صورتی هست. البته احتمال داره یه سیاستی پشت عدم ارائه تراز از طرف سازمان سنجش وجود داشته باشه.

به احتمال زیاد همون­طور که بسیاری از ما می­گفتیم کنکور دی یه کنکور آزمایشیه. سازمان سنجش هم بهش اعتقاد داشته و به درصد اکتفا کرده یا اگه تراز می­داد بعد این تراز با تراز کنکور تیر 1402 مقایسه می­شد، شاید اون موقع برای دانش آموزان ابهاماتی رو ایجاد می­کرد که چرا این درصدها این تراز رو داده. بنابراین ظاهرا تصمیم بر این بوده که کارنامه فقط با درصد ارائه بشه و تراز نداشته باشه.

البته اینجور مواقع سنجش یه راهکاری داره به نام ضریب هم ترازی. در هم ترازی سازمان سنجش میاد دو تا جامعه آماری با دو تراز رو یکسان میبینه! کنکور تیر 1401 آزمونش هیچ ارتباطی به کنکور تیر 1402 نداره و در نهایت در بین کنکور دی 1401 و تیر 1402 اون آزمونی که تراز شما بالاتر باشه به عنوان نمره کل آزمون اختصاصی با تاثیر60 درصد لحاظ میشه و 40 درصد هم تاثیر معدل شماست.

پس با این کارنامه فعلی هر حرفی که درباره قبولی در یک رشته خاص و غیره بزنیم صد در صد غلطه. حتی اظهار نظر در مورد اینکه مثلا درصد 60 درصد در درس شیمی یک درصد مطلوبه یا نه هم بی معنیه چون کنار این درصد تراز نداریم. بنابراین از این فضاها فاصله بگیرید، احتمالا در شبکه­های مجازی به واسطه فتوشاپ یا تغییراتی که به راحتی میشه روی یه عکس اعمال کرد یه سری کارنامه­های عجیب و غریب هم ممکنه ببینید، اینا اصلا ناراحتتون نکنه چون صد در صد فیکه.

بازخورد بیشتر بچه ها حالا با هر درصدی، یکی با 10 درصد در یه درس یکی با 40 درصد یکی با 60 درصد این بوده که فکر می­کردن درصد خیلی بهتری به دست بیارن. حالا این درصدا چرا با انتظارات دانش آموزا نمی‌خونه؟ به این دلیل که بچه­ها در طول سال به اون پالس­هایی که آزمون­های آزمایشی بهشون میده، به اون پالس­هایی که مشاور تحصیلی بهشون میده توجهی نمیکنن. یجورایی با اون کم کاری­هایی که دارن، با بی‌انضباطی­هایی که تو درس خوندن دارن با بد درس خوندن­ها، با حضور خیلی زیاد تو فضای مجازی، خیلی راحت برخورد می­کنن. برای همین این درصد باعث میشه که تعجب کنن.

ممکنه همین دانش‌آموزی که الان ده درصد زده رو اگه بیاین نتایج آزمون­های در طول سالش رو نگاه کنید می­بینید تو تک فصلا 30/ 40 درصد زده و خب معلومه وقتی هر تک فصلی رو 30/40 درصد می­زنی وقتی در قالب یک آزمون جامع دربیاد میشه 10 درصد. چون در ازمون جامع ما همیشه افت درصد داریم، به این دلیل که دانش آموز باید حضور ذهن روی تمام عناوین اون درس داشته باشه.

در واقع اگر دانش آموزی بخواد خیلی هوشمندانه نگاه بکنه نباید از درصدی که کسب کرده، زیاد تعجبی داشته باشه. حالا شاید نسبت به محدوده خودش 10 / 15 درصد افت داشته و این افت رو بشه به استرس و نگرانی ربط داد اما اصل موضوع اینه که دانش آموزی که تو آزمون­های آزمایشی 30 / 40 درصد میزنه نمی‌تونست انتظار داشته باشه که تو کنکور دی 70 / 80 درصد بزنه.

اینجا باید این موضوع رو هم در نظر گرفت که اصلا دانش آموزان برای کنکور دی مطالب رو تموم نکرده بودن و در واقع کنکور دی به لحاظ زمانی در موقعیت اشتباهی برگزار شد. شاید اگه همین آزمون در انتهای فروردین برگزار بشه، اتفاق بهتری بیوفته چون حجم بیشتری رو در هر درس مطالعه کردن و طبیعتا می­تونن تعداد سوالات بیش­تری رو پاسخ بدن.

اما با تمام این اتفاقات توصیه فعلی ما این هست که اول واقعیت­هارو بپذیریم یعنی قبول کنیم هر درصدی که الان کسب کردیم واقعا درصد خودمونه. برای مثال اون کسی که الان رفته و درسی رو تو آزمون 15 درصد زده راه اینکه این 15 درصد رو به 70 درصد برسونه این هست که قبول کنه این 15 درصد مال منه. چون اگر این پذیرش اتفاق بیوفته حالا به دنبال این میوفته که چرا 15 درصد زدم و می­تونه بره اون مشکلات و موانعی که داشته رو حل کنه اما اگه نه، بگه این 15 درصد برای من نیست و با این انکار جلو بره متاسفانه درصدی مشابه با این یا با اندکی رشد رو در کنکور تیر 1402 کسب می­کنه.

حالا این که ما قبول بکنیم تو علم روانشناسی هم هست، ما یه روش درمانی داریم به نام اکت که در واقع بهش میگن درمان مبتنی بر پذیرش واقعیت! این روش میگه که خیلی از آدما اگه واقعیت­هارو بپذیرن این خودش یعنی درمان شده، این که ما بپذیریم یه جایی اشتباه کردیم، مثلا تو خوندن اگر داشتیم زیست شناسی می­خوندیم باید به حضور ذهنمون روی مطالب توجه می­کردیم باید به جزئیات مطالب دقت می­کردیم اما نکردیم و از کنارش رد شدیم. رفتیم سر جلسه آزمون اکثر سوالای زیست برای ما مشابه بوده و نمونه اون رو تو جزوه دیده بودیم اما نتونستیم جواب بدیم. پس نشون دهنده اینه که وقتی داریم سوالارو میخونیم ظاهرا اون کیفیت عالی رو نداره یا شاید لازمه که این ها با دفعات بیش­تری مرور بشه.

خود این مرور، پیش نیازش اینه که ساعت مطالعه افزایش پیدا بکنه که هم شما بتونید مباحثجدید رو  مطالعه کنید و هم بتونید مباحث قبلی رو دائما مرور کنید. شاید لازم باشه وقتی یک سوال رو حل می­کنید و اون سوال به جواب درستی نمی­رسه یا نزده میشه دو بار سه بار اون سوال رو حل کنید و یا علامت بزنید و تو ساعت­های دیگه روش تمرکز کنید. به هر حال این­ها نمونه سرنخ­هاییه برای این­که اگر شما واقعیت­هارو پذیرفتین بتونید درصد خودتون رو اصلاح کنید و تغییر درش اتفاق بیوفته.

توصیه دوم این که امیدوار باشید! چون به هرحال شما تو مسیر هستید و مانند یک رودی هستید که دارید حرکت می­کنید به سمت دریا. شما با تقویم به سمت کنکور 1402 حرکت می­کنید، چه بخواید چه نخواید! و این مسیر دیگه دوربرگردونی نداره که مارو برسونه به ابتدای مرداد، لزومی هم نداره که با این دوربرگردونه بخوایم برگردیم چون زمان باقی مونده زمان ارزشمندیه، به کنکور نزدیک­تر شدیم و شما تجربیاتتون توی آزمون دادن بیشتر شده، جدی­تر شدید از این به بعد وقت آزاد شما بیشتره چون اکثر کلاس­های سالیانه یا مدارس رو به اتمام هستند و این فرصت پیش رو برای بازخوانی مطالب و حل تست مطالب بیشتره.

شما چه بخواین چه نخواین به آزمون کنکورتیر نزدیک میشین، فرقش اینه که اگر امیدوارانه حرکت کنید انرژی شما برای درس خوندن بیشتره پس حتما کیفیت مطالعتون هم بالاتر میره. خیلی از بچه­ها هستن که ممکنه تلاش بکنن اما این تلاش همراه با ناامیدی باشه. احساسشون بر اینه که اصلا قبول نمیشن و واقعا روزی 11 / 12 ساعت هم دارن درس می‌خونن، اتفاقی که این احساس روی درس خوندن شما ایجاد می کنه یه خروجی بی کیفیته. یعنی فرق این­که من امیدوار باشم یا امیدوار نباشم این نیست که امیدواری به تنهایی باعث میشه که شما رتبه عالی تو کنکور بیارید، نه! امیداری باعث میشه که شما پالس خوبی رو تو وجودتون احساس بکنید و اون پالس روی کیفیت مطالعه شما تاثیر میزاره و طبیعتا هرچقدر کیفیت مطالعه شما بیشتر باشه شما میتونید نتیجه مطلوب­تری رو در آزمون سراسری به دست بیارید.

زمان نسبیه، یک روز تو اردیبهشت ماه رو نمیشه با یک روز در مهرماه مقایسه کرد بنابراین ارزش زمان باقی مونده خیلی زیاده، وقتی تمام مشاورین و معلم­های شما یک نظر هستند که این زمان، زمان ارزشمندیه، بپذیرید! مثل همون مورد اول که گفته شد پذیرش به شما کمک می­کنه و تردید نداشته باشید که اگه از این فرصت استفاده بکنید حتما می­تونید شاهد جهش باشید. جهش زمانی رخ میده که ما به مرورها نزدیک می­شیم چون در مرورها شما یک فصل رو قبلا خوندید و چند درصد زدید و حالا دوباره بازخوانی می­کنید و مجددا تست می­زنید و اون درصد پایین به درصدهای بالاتری می­رسه. حالا آزمون­های مبحثی میزنید و آزمون­های جامع می­زنید و این درصد بالاتر رو هم می­تونید به 70 / 80 درصد برسونید.

درنهایت ازتون میخوام با دیدن درصدهای کنکور دی ناامید نشید، به عنوان یه کنکور ازمایشی بهش نگاه کنید که نقات قوت و ضعفتون رو داره نشون میده. ازین زمان باقی‌مانده به بهترین شکل استفاده کنید.  مرور و جمع‌بندی چندباره مطالب فرموشتون نشه.

با اروزی موفقیت برای همتون تو کنکور تیر ماه

تیم تحریریه تام‌لند

آموزش اصولی ساخت ویدیو، معرفی ابزارها و تجهیزات تولید محتوای ویدیویی و کمک به خوانندگان عزیز برای ساخت ویدیوهای باکیفیت و پربازده، هدف اصلیِ تیم تحریریه تام‌لند است.

پشتیبانی و مشاوره تام‌لند

اگه برای ثبت‌نام و شرکت در کلاس‌ها،نیاز به مشاوره داری شماره‌ات رو بذار تا باهات تماس بگیریم

فیلد های "*" اجباری هستند

عضویت در خبرنامه تام‌لند

جهت دریافت رایگان به روزترین مقالات تام‌لند پست الکترونیک خود را وارد نمایید

مطالب پیشنهادی تام‌لند

فهرست محتوا دلایل اصلی بی‌انگیزگی در سال کنکور فشارهای خانوادگی و اجتماعی ترس از شکست و اضطراب امتحان خستگی ذهنی و جسمی ناشی

فهرست محتوا بررسی و تحلیل ضرایب دروس امتحان نهایی پایه دهم و یازدهم در سال‌های ۱۴۰۳ و ۱۴۰۴  اهمیت شناخت ضرایب دروس امتحان

جمع‌بندی کامل زیست گیاهی کنکور نظام جدید | از دهم تا کنکور

فهرست محتوا مقدمه‌ای بر اهمیت زیست گیاهی در کنکور چرا زیست گیاهی نقش کلیدی در کنکور دارد؟ تغییرات نظام جدید و تأثیر آن

جمع‌بندی زیست کنکور | بررسی کامل هر فصل [آپدیت 1404]

فهرست محتوا اهمیت جمع‌بندی زیست در کنکور چرا زیست‌شناسی تعیین‌کننده‌ترین درس تجربی است؟ نقش جمع‌بندی در تثبیت اطلاعات و ارتقاء درصد استراتژی کلی

0