کنکور اردیبهشت ماه

زمان مطالعه 3 دقیقه
[sharethis-inline-buttons]

 

همان‌طور که می‌دانید تا قبلا از کنکور 1402 داوطلبان فقط یک‌بار در سال می‌توانستند در کنکور سراسری شرکت کنند، اما از کنکور 1402 به بعد دو آزمون سراسری برگزار می‌شود. در سال 1402 کنکور سراسری یک‌بار در دی ماه و بار دیگر در تیر ماه برگزار شد.

اما مدتی است خبری مبنی بر برگزاری کنکور دو مرحله‌ای در سال 1403 منتشر شده اما با این تفاوت که این آزمون سراسری به جای دی ماه قرار است در اردیبهشت ماه و تیر ماه برگزار شود. در ادامه به جزئیات این خبر مهم می‌پردازیم.

کنکور اردیبهشت ماه 1403

طبق مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی، کنکور سراسری در دو نوبت برگزارخواهد‌شد. داوطلبان برای شرکت در این آزمون سراسری باید در تاریخ معین شده ثبت نام خود را انجام دهند. طبق نظر شورای عالی، داوطلبان باید خود را برای کنکور اردیبهشت ماه و تیر ماه آماده کنند.

شرکت در کنکور اردیبهشت ماه یا تیر ماه کاملا اختیاری می‌باشد و داوطلبان می‌توانند به دلخواه در هردو کنکور یا یکی از آنها شرکت کنند و یکی از مهم‌‌ترین خبر‌ها این است که نتایج کنکور اردیبهشت ماه و تیر ماه به مدت دو سال اعتبار دارد؛ یعنی داوطلبان کنکور سراسری می‌توانند به مدت دو سال با نتیجه کنکورشان انتخاب رشته کنند.

تراز کنکور اردیبهشت ماه و تیر ماه

تقریبا یک ماه بعد از کنکور سراسری، نتایج اولیه آن منتشر می‌شود و در شهریور ماه نتایج نهایی اعلام می‌شود. اگر داوطلبان در هر دو کنکور اردیبهشت ماه و تیر ماه شرکت کرده باشند، سازمان سنجش بالاترین و بهترین نتیجه را برای داوطلبان در نظر می‌گیرد.

حذف زیرگروه‌ها

در کنکور‌های 1402 به قبل هر رشته زیر گروه و ضرایب مخصوص به خود را داشت اما از کنکور 1402 به بعد ضرایب تمامی دروس برای تمامی رشته‌های یکسان شده است و موضوع حذف زیر گروه‌ها، در کنکور اردیبهشت ماه و تیر ماه 1403 دوباره اجرا می‌شود. در نتیجه ضرایب دروس کنکور در هر گروه آزمایشی یکسان می‌باشد.

 

ضرایب دروس تخصصی گروه تجربی

 

ضریبنام درس
1زمین شناسی
7ریاضی
12زیست شناسی
7فیزیک
9شیمی

 

 

ضرایب دروس تخصصی گروه انسانی

 

6ریاضی
2اقتصاد
8زبان و ادبیات فارسی
5زبان عربی
5تاریخ و جغرافیا
5علوم اجتماعی
5فلسفه و منطق
2روانشناسی

ضرایب دروس تخصصی گروه ریاضی و فیزیک

 

 

ضریبنام درس
12ریاضی
9فیزیک
7شیمی

ضرایب دروس تخصصی گروه زبان‌های خارجی

ضریبنام درس
1زبان تخصصی

ضرایب دروس تخصصی گروه هنر

ضریبنام درس
12درک عمومی هنر
5درک عمومی ریاضی- فیزیک
3خلاقیت تصویری و تجسمی

 

نکته مهم: در کنکور 1403 ضرایب دروس عمومی کاملا حذف شده است و فقط در تاثیر معدل آنها لحاظ می‌شود.

افزایش تاثیر سوابق تحصیلی در کنکور 1403

با توجه به حذف زیر گروه‌ها، تاثیر سوابق تحصیلی در کنکور افزایش پیدا کرده است.  طبق اظهارات سخنگوی سازمان سنجش، سوابق تحصیلی سهم قابل توجهی در پذیرش آنها در کنکور سراسری خواهد داشت. در کنکور 1402 تاثیر سوابق تحصیلی 40 در صد به صورت مستقیم بوده اما در کنکور اردیبهشت ماه و تیر ماه 1403 این تاثیر سوابق تحصیلی به 50 درصد می‌رسد.

 

زمان ثبت نام کنکور اردیبهشت ماه و تیر ماه

زمان ثبت نام کنکور اردیبهشت ماه برای تمامی رشته‌ها از 21 آبان شروع و تا 27 آبان ماه 1402 ادامه خواهد داشت. همچنین تاریخ ثبت نام کنکور تیر ماه از تاریخ 7 تا 12 فروردین 1403 می‌باشد. شما می‌توانید در هردو کنکور سراسری ثبت نام و شرکت کنید.

تاریخ برگزاری کنکور اردیبهشت ماه و تیرماه

آزمون مرحله اول در 6 و 7 اردیبهشت ماه 1403 برگزار خواهد شد و همچنین کنکور مرحله دوم در 7 و 8 تیرماه برگزار می‌شود.

 

تیم تحریریه تام‌لند

آموزش اصولی ساخت ویدیو، معرفی ابزارها و تجهیزات تولید محتوای ویدیویی و کمک به خوانندگان عزیز برای ساخت ویدیوهای باکیفیت و پربازده، هدف اصلیِ تیم تحریریه تام‌لند است.

پشتیبانی و مشاوره تام‌لند

اگه برای ثبت‌نام و شرکت در کلاس‌ها،نیاز به مشاوره داری شماره‌ات رو بذار تا باهات تماس بگیریم

فیلد های "*" اجباری هستند

عضویت در خبرنامه تام‌لند

جهت دریافت رایگان به روزترین مقالات تام‌لند پست الکترونیک خود را وارد نمایید

مطالب پیشنهادی تام‌لند

“برنامه‌ریزی” اولین و مهم‌ترین گام برای شروع ماراتنی به نام کنکور است و در ادامه عمل به برنامه، رمز موفقیت و تضمین به

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری تسنیم، سازمان ملی سنجش و ارزشیابی نظام آموزش کشور در اطلاعیه ای که از سوی دبیرخانه شورای سنجش و پذیرش دانشجو منتشر شده است، جزئیات پذیرش متقاضیان ورود به آموزش عالی برای سال تحصیلی ۱۴۰۵-۱۴۰۴ را اعلام کرد.

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، سال تحصیلی جدید برای بیش از ۱۶ میلیون دانش آموز از روز یکشنبه، اول مهر آغاز شد. با این حال، هنوز برخی از دانش آموزان موفق به ثبت نام نشده اند.

مشاور سرپرست سازمان ملی سنجش و ارزشیابی نظام آموزش کشور از انتخاب رشته ۴۶۵ هزار نفر در رشته های با آزمون و ۶۵ هزار نفر در رشته های بدون آزمون دانشگاه ها خبر داد. علیرضا کریمیان در گفت وگو با ایسنا اعلام کرد که انتخاب رشته داوطلبان آزمون سراسری از ۱۴ شهریور …