رشته علوم تربیتی چیست؟

زمان مطالعه 2 دقیقه
[sharethis-inline-buttons]

 

داوطلبان کنکور سراسری در دفترچه انتخاب رشته با رشته‌های گوناگونی مواجه ‌می‌شوند که ما قصد داریم در این مقاله رشته علوم تربیتی را به شما معرفی کنیم.

رشته علوم تربیتی

رشته علوم تربیتی در زیر گروه رشته انسانی قرار دارد و ابزاری را در اختیار دانشجویان قرار ‌می‌دهد تا با استفاده از آن‌ها بتوانند افراد را به مسیر درستی هدایت کنند. پس هر جا که صحبت از آموزش شد، رشته علوم تربیتی در آنجا حضور دارد. علوم تربیتی مجموعه ای از دانش‌هاست که با استفاده از آن ‌می‌توان به شناخت و هدایت استعداد‌ها پی برد. رشته علوم تربیتی به کسانی که علاقه به آموزش و یاد دادن به دیگران دارند، توصیه ‌می‌شود.

افرادی مناسب این رشته هستند که روابط خوبی با دیگران برقرار کنند ،علاقه به آموزش و فضا‌های آموزشی، صبور و باحوصله، قدرت همدلی، خلاق و باهوش باشند و فن بیان قوی برای ارتباط با دیگران داشته باشند.

دروس مهم برای قبولی در رشته علوم تربیتی

تمامی دروس رشته انسانی مهم هستند و برای این رشته آموزشی بسیار کاربردی ‌می‌باشند اما این رشته چند درس امتیازآور دارد:

روانشناسی

فلسفه و منطق

جامعه‌ شناسی

آمار

اقتصاد

شما باید بیش‌‌تر تمرکزتان روی این دروس باشد تا بتوانید به راحتی در رشته علوم تربیتی قبول شوید.

گرایش رشته علوم تربیتی در دوره کارشناسی

دانشجویان این رشته بعد از گذراندن دوسال تحصیلی ‌می‌توانند یکی از گرایش‌های زیر را انتخاب کنند:

مدیریت و برنامه‌ریزی آموزشی

آموزش و پرورش کودکان استثنایی

تکنولوژی آموزشی

آموزش پیش دبستانی و دبستانی

گرایش رشته علوم تربیتی در مقطع کارشناسی ارشد

مشاوره و راهنمایی

آموزش و بهسازی منابع انسانی

تاریخ و فلسفه تعلیم و تربیت

تکنولوژی آموزشی

مدیریت و برنامه‌ریزی آموزش عالی

سنجش و اندازه‌گیری در آموزش و پرورش

برنامه‌ریزی آموزشی

آموزش و پرورش تطبیقی

برنامه‌ریزی درسی

تحقیقات آموزشی

آموزش و پرورش استثنایی

روانشناسی تربیتی

آموزش بزرگسالان

تعداد واحد‌های رشته علوم تربیتی

دروس رشته علوم تربیتی در دانشگاه به چند دسته تقسیم ‌می‌شود:

دروس عمومی: ۲۴ واحد

دروس پایه: ۲۰ واحد

دروس اصلی: ۷۰ واحد

دروس تخصصی: ۱۸ واحد

دروس اختیاری: ۱۰ واحد

بازار کار رشته علوم تربیتی

این رشته دارای بازار کار بسیار خوبی ‌می‌باشد و فرصت‌های شغلی زیادی برای این رشته وجود دارد. لیستی از مشاغل مرتبط با این رشته را مشاهده ‌می‌کنید:

کانون‌‌های پرورش فکری- آموزش و پرورش- فرهنگسرا‌ها- مدارس و دانشگاه‌ها -وزارت ارشاد- بهزیستی -سازمان‌‌های مدیریتی- آموزشگاه‌‌ها- مراکز آموزش استثنایی- مراکز سنجش آموزش و پرورش- کانون‌های اصلاح و تربیت- تأسیس آموزشگاه، پیش ‌دبستانی و مهد کودک- همکاری در تألیف و برنامه ‌ریزی کتب درسی-

ناشر آموزش- کمیته امداد- مراکز مشاوره و برنامه‌ریزی تحصیلی و شغلی- معلم پرورشی در دوره‌‌‌های متوسطه

تفاوت رشته علوم تربیتی و روانشناسی

علوم تربیتی زیر شاخه روانشناسی ‌می‌باشد اما فرایند یاددهی و یادگیری مورد توجه این رشته است و روانشناسی علوم تربیتی مربوط به مدارس و مشکلات آن ‌می‌باشد و مشکلات روانی را درمان ‌نمی‌کند.

تیم تحریریه تام‌لند

آموزش اصولی ساخت ویدیو، معرفی ابزارها و تجهیزات تولید محتوای ویدیویی و کمک به خوانندگان عزیز برای ساخت ویدیوهای باکیفیت و پربازده، هدف اصلیِ تیم تحریریه تام‌لند است.

پشتیبانی و مشاوره تام‌لند

اگه برای ثبت‌نام و شرکت در کلاس‌ها،نیاز به مشاوره داری شماره‌ات رو بذار تا باهات تماس بگیریم

"*" indicates required fields

جدیدترین ها

عضویت در خبرنامه تام‌لند

جهت دریافت رایگان به روزترین مقالات تام‌لند پست الکترونیک خود را وارد نمایید

مطالب پیشنهادی تام‌لند

مشاور سرپرست سازمان ملی سنجش و ارزشیابی نظام آموزش کشور از انتخاب رشته ۴۶۵ هزار نفر در رشته های با آزمون و ۶۵ هزار نفر در رشته های بدون آزمون دانشگاه ها خبر داد. علیرضا کریمیان در گفت وگو با ایسنا اعلام کرد که انتخاب رشته داوطلبان آزمون سراسری از ۱۴ شهریور ماه آغاز شده و تا ۲۰ شهریور ماه ادامه دارد. وی افزود: تاکنون بیش از ۴۶۵ هزار داوطلب مجاز کنکور در رشته های با آزمون و ۶۵ هزار نفر در رشته های بدون آزمون دانشگاه ها انتخاب رشته کرده اند و سایر داوطلبان مجاز نیز باید هرچه سریع تر به درگاه اطلاع رسانی سازمان ملی سنجش مراجعه و انتخاب رشته خود را انجام دهند.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، سازمان ملی سنجش و ارزشیابی نظام آموزش کشور اعلام کرد که براساس مصوبات جلسه امروز سه شنبه ۲۰ شهریورماه ۱۴۰۳ شورای عالی انقلاب فرهنگی، تغییراتی در پذیرش داوطلبان آزمون سراسری سال ۱۴۰۳ به تصویب رسیده است.

آزمون اختصاصی تربیت معلم کنکور فرهنگیان ۱۴۰۴ به عنوان یک آزمون اختصاصی برای داوطلبان علاقه مند به شغل معلمی برگزار می شود. این آزمون به طور مستقل از کنکور سراسری برگزار شده و به طور خاص برای انتخاب و پذیرش دانشجو معلمان طراحی شده است. هدف اصلی این آزمون، جذب افرادی با استعداد و شایسته برای ورود به حوزه آموزش و تربیت معلم در رشته های مختلف است.

به گزارش ایسنا، شورای عالی انقلاب فرهنگی در جلسه امروز سه شنبه به ریاست دکتر مسعود پزشکیان و با حضور سران قوای مقننه و قضائیه، ماده واحده نحوه تعیین سهمیه مناطق داوطلبان آزمون سراسری سال ۱۴۰۴ را بررسی کرد. در این جلسه مقرر شد که نظام نامه جدیدی برای سهمیه بندی عادلانه مناطق داوطلبان تدوین شود که بر اساس تفکیک سهمیه های کنکور به صورت استانی خواهد بود.