سبک رمانتیسم

زمان مطالعه 3 دقیقه
[sharethis-inline-buttons]

 

جنبش رمانتیسم در اواخر قرن 18 در اروپا متولد شد . رمانتیسم را ‌می‌توان جنبشی هنری، ادبی ، موسیقیایی دانست  که با تأکید بر احساسات و فردگرایی، ادبیات ایهام برانگیز، ایده‌آل سازی طبیعت، سوءظن به علم و صنعتی شدن جامعه، و تجلیل از گذشته با ترجیح قوی بر دوران قرون وسطی به جای دوران کلاسیک مشخص می‌شد .

واژه رمانتیک در لغت به معنای خیالی، افسانه وار و واهی است، در همین معنا رمانتی سیسم چون یک روش هنریِ متضاد با نئوکلاسیسیسم و رئالیسم دانسته ‌می‌شود

این جنبش بیانیه ای علیه انقلاب صنعتی و هنجاری‌های سیاسی اجتماعی عصر روشن گری بود .

رمانتیسم  خود را بیش‌تر در هنرهای نجسمی ، ادبیات و موسیقی نشان داد ولی تاثیر عمده ای نیز بر آموزش گذاشت و متفکران رمانتیک بر لیبرالیسم ، رادیکالیسم و ناسیونالیسم تأثیر گذاشتند .

 

آغاز رمانتیسم

مکتب رمانتیسم در قرن 18 و در واکنش به به آرمان گرایی و عقل گرایی سبک نئوکلاسیک متولد شد .

 

ویژگی‌ها

رمانتیسم به ویژگی‌های فردی هنرمند و احساسات او احترام ‌می‌گذاشت  ، قوانین ثابت را پس میزد و از افکار خود پیروی ‌می‌کرد

هنر را وسیله ای برای تحریک احساسات ‌می‌دانست و در آثار این سبک فضاها به صورت خیالی و اسرار آمیز تصویر ‌می‌شد .

انسان گاه به شکلی جنون آمیز بر قلم ‌می‌آمد .

نکته جالب این است که هنرمندان این سبک با حالتی عارفانه زندگی ‌می‌کردند و بسیار افراط در فرار از واقعیت داشتند که همین افراط موجب به وجود آمدن سبک واقع گرایی شد .

 

نقاشی رمانتیک

رمانتیتیسم با کنار نهادن خطوط خشک و مضمون‌های باستانی طرحی نو در حرکت و رنگ به وجود آورد .

 

موسیقی رمانتیک

ابراز وجود سبک رمانتیک در موسیقی بسیارراحت ‌تر بود به این دلیل که در موسیقی هنرمند بیش‌تر گرایشات ذهنی خود را ارائه ‌می‌داد .

 

سینما رمانتیک

تقریبا ‌می‌توان فیلمهایی با مضمون عشق و احساس و تخیلات احساسی همه را در دسته رمانتیک جای داد .

 

عکاسی رمانتیک

ثبت لحــظات عاشقانه، احساسی و لطافت گرایی با نورپردازی‌های طبیعی و ملایم، به طوری که القاء حس درونی و عاشقانه برای مخاطـب باشد، در فریم‌های عکاسان رمانتیک تجلی یافت. حتی ثبت لحظات عاطفی برگرفته از طبیعت (عکسهایی از غروب خورشید و ماه ، امواج دریا و…) جزءعکسهای رمانتیک است .

 

رمانتیسم درآلمان
درمیان هنرمندانی که دراواخرقرن ۱۸ م به مخالفت با اصول کلاسیک برخاستند، دوچهره  یعنی  گوته و شیلر در تاریخ این سبک ماندگارند .

گوته
او شاعر، درام نویس ، ادیب و متفکر آلمانی بود . درسال ۱۷۹۱ به سرپرستی  تئاتر وایمار برگزیده شد. همکاری او باشیلر سبب بسط و گسترش تئاتر شد. مهم‌ترین اثر ادبی او ” رنجهای ولتر” است . و مهم‌ترین نمایشنامه او ” فاوست ” است

شیلر

ادیب و نمایشنامه نویس آلمانی، از آثار او : دون کارلوس ، ماری استوارت ، دوشیزه اورلئان ( نمایشنامه ای رمانتیک درمورد ژندارک و محاکمه او) ، راهزنان ، خدعه عشق ، ویلهلم تل

از دیگر هنرمندان شاخص این سبک میتوان از از فرانسیسکو گویا، گوستاو کوربه، تئودور ژریکو،‌ ویلیام ترنر، و همچنین ،‌کاسپر داوید فردریک، توماس کول،و لویس جنموت نام برد .

 رمانتیسم درفرانسه
با سقوط ناپلئون رمانتیسم درفرانسه جان گرفت .  بزرگ‌ترین و مشهورترین رمان نویس رمانتیک فرانسوی بدون شک ” ویکتورهوگو ” است. دیباچه هوگو بر نمایشنامه « کرمول» خود در حقیقت مرام‏نامه ی جنبش رمانتیسم گردید و هم او با عرضه شاهکار جاودان خود «بینوایان» رهبری این مکتب را از آن خویش ساخت. اثر دیگر او  کارگران دریا+ که درمقدمه آن بر اصول مکتب کلاسیک به شدت ‌می‌تازد .

 

 

 رمانتیسم درانگلیس
مشهورترین نویسنده این سبک شاعر نامدار انگلیسی لردبایرون  است. که سراینده منظومه مشهور محبوس شیلان  است .

گرچه این جنبش دیر شناخته شد و هنرمندانی چون هوگو، گوته و بایرون برسینه ی آن خودنمائی و تابندگی کردند ولی سرانجام با آزادی بی‏بندوبار خود و پدیدآوردن جنبش‏های دیگری همچون سمبولیسم و سوررئالیسم، این سبک از هنر به خصوص در ادبیات با پدید آمدن رمان‌های عشقی بی ارزش به تباهی کشیده شد .

 

 

 

 

 

 

 

 

تیم تحریریه تام‌لند

آموزش اصولی ساخت ویدیو، معرفی ابزارها و تجهیزات تولید محتوای ویدیویی و کمک به خوانندگان عزیز برای ساخت ویدیوهای باکیفیت و پربازده، هدف اصلیِ تیم تحریریه تام‌لند است.

پشتیبانی و مشاوره تام‌لند

اگه برای ثبت‌نام و شرکت در کلاس‌ها،نیاز به مشاوره داری شماره‌ات رو بذار تا باهات تماس بگیریم

"*" indicates required fields

جدیدترین ها

عضویت در خبرنامه تام‌لند

جهت دریافت رایگان به روزترین مقالات تام‌لند پست الکترونیک خود را وارد نمایید

مطالب پیشنهادی تام‌لند

تایج نهایی آزمون سراسری سال ۱۴۰۲ (نوبت دی‌ماه و تیرماه) شامل نمره کل نهایی، رتبه، سهمیه و وضعیت بومی برای پذیرش در دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی روی سایت سازمان سنجش و آموزش کشور قرار گرفت. پس از این، داوطلبان بسیاری تقاضای اعتراض و بازبینی نتایج را داشاه و به دنبال روش‌های آن می‌گردند.

به گزارش خبرگزاری فارس، سازمان ملی سنجش اعلام کرد: پیرو انتشار اطلاعیه کارنامه علمی ملاک عمل انتخاب رشته به تاریخ نهم شهریورماه به اطلاع متقاضیان ثبت‌نام در رشته‌هایی که پذیرش آن‌ها در آزمون سراسری سال ۱۴۰۳ صرفاً بر اساس سوابق تحصیلی (معدل کتبی دیپلم برای داوطلبان شاخه نظری و معدل کل دیپلم برای داوطلبان شاخه فنی و حرفه‌ای یا کاردانش) صورت می‌گیرد، می‌رساند ثبت‌نام و انتخاب رشته برای گزینش در این رشته‌ها از طریق درگاه اطلاع‌رسانی این سازمان از روز چهارشنبه به تاریخ ۱۴ شهریورماه آغاز می‌شود و در روز یکشنبه به تاریخ ۱۸ شهریورماه پایان می‌پذیرد.

شاید چهره استاد پوردستماچی برای شما آشنا باشد. چرا که از ۲۰ سال قبل تا به امروز در حال اجرای مشاوره‌های تخصصی در بیش از ۱۰۰۰ برنامه تلویزیونی رادیویی بوده و دانش‌آموزان زیادی را تا کنکور همراهی کرده است.

به گزارش خبرگزاری میزان، عبدالرسول پورعباس، سرپرست سازمان ملی سنجش و ارزشیابی نظام آموزش کشور گفت: نتایج آزمون کارشناسی ارشد ناپیوسته دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی و دانشگاه آزاد اسلامی از طریق درگاه اطلاع رسانی سازمان ملی سنجش و ارزشیابی نظام آموزش کشور اعلام شده است.