تاثیر سهمیه در امتحان نهایی چقدر است؟

زمان مطالعه 2 دقیقه

سهمیه مختلفی وجود دارد که در بخش های مختلف زندگی تحصیلی روی نتیجه بسیاری از آزمون ها و امتحانات تاثیر می‌گذارد. اما در این مقاله میخواهیم به تاثیر سهمیه در امتحان نهایی بپردازیم.

انواع سهمیه ها

سهمیه ایثارگران: در ابتدا باید گفته که جانبازان 25 درصد و بالاتر و خانواده آنها، جانبازان زیر 25 درصد و خانواده آنها، همسر و فرزندان شهدا شامل سهمیه ایثارگران می‌شوند و آنها در صورت کسب 70 درصد نمره آخرین نفر پذیرفته شده در هر کد رشته محل در گزینش آزاد، می‌توانند از این سهمیه استفاده نمایند.

 25 درصد از ظرفیت هر کد رشته محل به خانواده شهدا، آزادگان و خانواده آنها و جانبازان به همراه خانوادشان اختصاص می‌یابد.

همچنین 5 درصد از ظرفیت کد رشته محل  به جانبازان زیر 25 درصد و خانواده آنها اختصاص داده می‌شود.

سهمیه رزمندگان: رزمندگان بسیجی، جهادگران جهاد کشاورزی و رزمندگان ستاد کل نیرو های مسلح دارای این سهمیه اند و در صورت کسب حداقل 75 درصد نمره آخرین نفر پذیرفته شده در گزینش آزاد می‌توانند از این سهمیه استفاده کنند.

سهمیه خانواده شهدا: پدر، مادر، خواهر و برادر شهید مشمول این سهمیه هستند و گزینش سهمیه خانواده شهدا همانند سهمیه مناطق در کنکور سراسری است و ظرفیت پذیرش برای دارندگان این سهمیه به نسبت کل داوطلبان کنکور سراسری محاسبه می‌شود.

تاثیر سهمیه در امتحان نهایی

بر خلاف تصور اکثر افراد، تاثیر سهمیه در امتحان نهایی صفر است. به این معنی است که هیچ کدام از سهمیه های ایثارگران، جانبازان و خانواده شهدا در امتحان نهایی تاثیر نمی‌گذارد و داوطلبین می‌توانند با خیالی آسوده در این رقابت شرکت کنند.

لازم به ذکر است که سهمیه های گفته شده، در کنکور سراسری تاثیر زیادی دارد و با وجود این سهمیه های می‌توانید به راحتی به رشته های دلخواهتان برسید. اما داوطلبین کنکور سراسری فقط یکبار می‌توانند از سهمیه های خودشان استفاده کنند و دیگر در مقاطعی مثل ارشد و… نمی‌توانند از این سهمیه ها استفاده کنند.

تاثیر سهمیه در سوابق تحصیلی

همانطور که پیش تر گفتیم سهمیه ها در امتحان نهایی هیچ تاثیری ندارند؛ یعنی اینگونه نیست که چون فرد سهمیه 25 درصدی دارد معدلش از 11 به 13 می‌رسد؛

بلکه تاثیر سهمیه ها در پذیرش بر اساس سوابق تحصیلی است، اینگونه که داوطلبانی که سهمیه 25 درصدی دارند و می‌خواهند در یکی از رشته های بدون کنکور تحصیل کنند، معدل آنها تغییر نخواهد کرد بلکه سوابق تحصیلی شان فقط با داوطلبانی که سهمیه 25 درصدی دارند، مقایسه می‌شوند.

تیم تحریریه تام‌لند

آموزش اصولی ساخت ویدیو، معرفی ابزارها و تجهیزات تولید محتوای ویدیویی و کمک به خوانندگان عزیز برای ساخت ویدیوهای باکیفیت و پربازده، هدف اصلیِ تیم تحریریه تام‌لند است.

پشتیبانی و مشاوره تام‌لند

اگه برای ثبت‌نام و شرکت در کلاس‌ها،نیاز به مشاوره داری شماره‌ات رو بذار تا باهات تماس بگیریم

"*" indicates required fields

جدیدترین ها

عضویت در خبرنامه تام‌لند

جهت دریافت رایگان به روزترین مقالات تام‌لند پست الکترونیک خود را وارد نمایید

مطالب پیشنهادی تام‌لند

به گزارش ایسنا، شورای عالی انقلاب فرهنگی در جلسه امروز سه شنبه به ریاست دکتر مسعود پزشکیان و با حضور سران قوای مقننه و قضائیه، ماده واحده نحوه تعیین سهمیه مناطق داوطلبان آزمون سراسری سال ۱۴۰۴ را بررسی کرد. در این جلسه مقرر شد که نظام نامه جدیدی برای سهمیه بندی عادلانه مناطق داوطلبان تدوین شود که بر اساس تفکیک سهمیه های کنکور به صورت استانی خواهد بود.

به گزارش خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا، سازمان سنجش آموزش کشور جدول زمان بندی ثبت نام و برگزاری آزمون های سراسری و دکتری سال ۱۴۰۴ را اعلام کرد. بر این اساس، ثبت نام برای نوبت اول کنکور سراسری از ۲۰ آبان امسال آغاز شده و تا ۲۶ آبان ادامه خواهد داشت. نوبت اول این کنکور در روزهای ۱۱ و ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۴ برگزار می شود.

به گزارش جماران، عبدالحسین خسروپناه، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، درباره تغییرات کنکور اعلام کرد که مدل کنکور تغییری نخواهد کرد. وی اظهار داشت: (در مدل قبلی، دانش‌آموزان تنها به تست‌زنی مشغول بودند و دبیرستان‌ها عملاً نقش خود را از دست داده بودند. پیش از این، آمار قبولی مدارس غیرانتفاعی در رتبه‌های بالای کنکور بیشتر بود؛ اما اکنون دانش‌آموزان مدارس دولتی موفقیت بیشتری دارند.)

به گزارش خبرگذاری ایسنا، ثبت نام و انتخاب رشته پذیرش دانشجو فقط بر اساس سوابق تحصیلی در مقاطع کاردانی ناپیوسته و کارشناسی پیوسته از مهرماه ۱۴۰۳ برای دانشگاه آزاد اسلامی شروع می شود